Arbete - form - känsla (långt)

Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Var det ett halvblod???
Om den galopperar illa- är den ok?

Sen måste man ju även i en frisk galopp göra en avvägning för var den går bäst o sen hjälpa den att inte trilla ner på framdelen.
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Nej, inte ömfotad.

Vet inte vad du syftar på med "kort, obärig galopp". För mig beskriver det mer den 3-taktiga som känns precis så, än den 4-taktiga som hellre känns lång men bärig. Det är alltså inte så att jag samlar hästen till den 4-taktiga galoppen, det är mer som att när hästen har längden och trampet och lösgjordheten i traven är det den galopp den hamnar i direkt i fattningen - och håller så länge inte jag trycker undan ryggen på henne. Jag trodde ju inte att hon skulle orka hålla galoppen, just för att den kändes som mer än vad hon var färdig för. Övningen med galopp red jag nog inte mer än 5 minuter heller, och då var ju stora delar av den i trav ändå.

Galoppera i skogen har vi gjort i 7 år och det har inte förbättrat något alls, tyvärr. Skulle verkligen önska att det hjälpte, för skog har jag gott om... :angel:

Men hästen måste givetvis gymnastiseras och bli rundare i den 3-taktiga galoppen på dressyrbanan så att den blir mer lösgjord, jag förstår inte hur du kan tro att hästen känns mer bärig i en 4-taktsgalopp när just 4-taktsgaloppen är ett rent kvitto på att hästen INTE bär sig :confused:
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Nu verkar kavalleriet kommit och vi verkar alla eniga om att den 4-taktiga, långsamma galoppen kan vara direkt skadlig och att du måste komma vidare.

Något jag undrar över är att du skriver att du kämpat i 7 år med detta och även med framåtbjudningen du får ute blir likadant :confused:

När min hade problem med bakknäna så var det galoppen vi fick problem med först för att ryggen var spänd av smärtan....

Jag skulle ta och kolla upp hästen...först en bra kiropraktiker och vet istället för att köra på nu och kämpa dig igenom detta...skulle kännas bättre om det var min häst att veta att den inte går med fysiska problem.

Lycka till !
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Till TS

en jämförelse.
Jag känner igen mer o mer av din historia.
Har en arabmärr som beter sig lite likt. (betedde sig, utlånad nu)
Hon kunde galopperas ute i alla varianter från klättring, galopp i djup sand, uppför sandtag, på skogsvägar, runt träd, i 120 längs fina vägar, U name it. utan att bekomma sig.
Det lösgjorde visserligen delar av bäckenet som var låsta men hon kom aldrig till någon bärighet. Ryggen var konstant sänkt och hon kändes ganska stötig.

Känner igen dina beskrivningar. att nästan vilja trycka halsen framåt nedåt och mekaniskt tvinga ut överlinjen o locka upp ryggen.
felet för henne satt i ryggen, ömhet och låsningar i ländryggen och muskelspänningar á la arab (kohasig med bakbenen under magen)

Att utgå ifrån frisk galopp och sedan jobba tillbaka till ett normalt hyfsat arbetstempo var i princip omöjligt.

Ni som suttit på häst som pga fysiska besvär och mentala låsningar inte tar förhållningar vet vad jag menar.. ingens tyrka teknik eller betsling kan övertala en sådan låst häst att tänka om då den väl varvat upp.

Däremot i lina o grimma alt. på volt med utgångsläge lustempo kom hon upp med ryggen fantastiskt, blev stabil och bjöd mot handen. Välvde sig.

Jag kan mycket väl tänka att även hon skulle ha kunnat behöva komma till arbete som din häst i galoppen. Börja låångsamt och få förtroende för sin egen styrka o kapacitet. och komma bort från flyktbeteende och låsningar. jag kom aldrig till galopp uppsuttet, tog traven först. Hon orkade helt enkelt inte galoppera samlat med mig på. traven blev bra däremot.

Hennes galopp på lina (den jag berömde och såg som lämplig)var i början inte mer än fattning bak och stopp slut. utvecklades till några steg bak-bak sedan fram-fram. Denna fyrtakt var sedan en transportsträcka till en mer framåt galopp som kunde hållas ett tag. fick hon välja kunde hon helt klart rusa runt hundra varv i lina oxå utan att bli trött, inspänningar vore nog ingen höjdare. något att hänga i.. men den långsamma galoppen var jobbig, o hon bröt själv av. = positivt på en speedkula!

denna hästen kunde galoppera i timmar och i princip aldrig visa tecken på trötthet. jag kom ju aldrig till arbete. springa kan dom här filurerna med högt blod!
Att ta det från noll o ingenting, till lustempo och sedan bit för bit bygga upp ett nytt (arbetsamt o uppbyggande) sätt att röra sig var en riktig helomvändning. Jag fick en bärig lyhörd ridhäst!!:banana:
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Att utgå ifrån frisk galopp och sedan jobba tillbaka till ett normalt hyfsat arbetstempo var i princip omöjligt.

Ni som suttit på häst som pga fysiska besvär och mentala låsningar inte tar förhållningar vet vad jag menar.. ingens tyrka teknik eller betsling kan övertala en sådan låst häst att tänka om då den väl varvat upp.

Det finns väl en gräns när man inte sätter sig på en häst också:crazy:
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Ja, vart drar man gränsen? min har aldrig i sina sämsta ögonblick varit sämre än måånga hästar i fullt räning i ridhus o på banor runt om.
Inga hältor, men en häst som säger till vid minsta känning.
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Men då är det ngt fel- eller hur?
Jag rider inte på en sån utan letar rätt på felen.

Sen måste man vara så pass medveten om att en skicklig "pilot" kan göra en enorm skillnad.
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Ja, vart drar man gränsen? min har aldrig i sina sämsta ögonblick varit sämre än måånga hästar i fullt räning i ridhus o på banor runt om.
Inga hältor, men en häst som säger till vid minsta känning.

Att andra ev rider på knackiga hästar är inget skäl för mej att göra det.....
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Men då är det ngt fel- eller hur?
Jag rider inte på en sån utan letar rätt på felen.

Sen måste man vara så pass medveten om att en skicklig "pilot" kan göra en enorm skillnad.
Men då man letat och letat, i månader och år. Låtid den vila, ridit, longerat, vila igen och provat allt man tycker verkar bra. Anlitat olika kiropraktorer, hovslagare, vet och ridit för tränare. Om man är en tänkande och sökande person som alltid söker förbättring!?
Men ändå inte får hästen att galoppera i rund form ute i skogen eller på ridbana. -platt fall trots ansträngningar..

Jag provade att bara tagga ner och ta allt från noll. Sakta sakta. ställa om och börja från början med låga krav. Och se det funkade. hästen var inte halt, hade bara muskelkänningar o överskottsenergi av för kraftig mat. Plus ett bagage av hetsridning i skogen o längs vägarna. Lägg till kapplöpningshuvud och en party-partyinställning om att allt ska gå lätt och vara ombytligt och varierande. plus en enorm känslighet för yttre intryck. bara en granskande blick från en åskådare kan sabba. Hon går med ögonen på skaft och "analyserar" o känner av.

Skicklig pilot har suttit upp och med sin goda teknik fått hästen att stänga av totalt. den personen var skicklig men "körde över" den känsliga mycket lättstörda damen (genom att ställa ganska rimliga krav efter gällande nivå) som valde att koppla ur och bli lätt apatisk mot hjälperna. Omöjlig att dominera!! Blidkas med ödmjukhet!

Jag la bort prestigen, gjorde lite som TS berättar och lät hästen tillsammans med mig leka fram en ny inställning till träning och livet i allmänhet.
Plötsligt började hon bjuda mig på en form jag inte ens drömt om att be om. Några steg i tramp-piaff då jag ber om lite mer undertramp på lina osv.
Så jag måste säga en gång till, våga lita på känslan till just din häst.
Tusen experter kan ibland inte hitta din rätta väg. Tekniken kan de bistå med, men känslan måste komma ifrån hästen!!

Fast jag säger eg inte emot er andra! Ville bara få bidra med det här till TS som kanske behöver just det... ;)
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Fast en RIKTIGT skicklig pilot dominerar inte, utan tar fram det bästa.

Vad var det för ras?
Har den aldrig kunnat galoppera bra?
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

He, inte den optimala dressyrhästen... En liten pigg fullblodsarab med hoppexteriör... Men i min värld borde även en sån häst kunna arbeta i en rund galopp. Och det kommer. Har fått känna på kapaciteten, då viljan finns.:crazy:
Hon kommer hem snart, då ska vi ta tag med ny inspiration och ha mera kul på vägen!
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Men araber brukar väl ha svårt med både rund galopp och bra trav pga sina obefintliga bogrörelser bla? Jag har ingen erfarenhet av dem men har för mej att t o m uppfödare pratade om det.

De rör sej ju på ett speciellt sätt.
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

har den dessutom flängridits hela sitt liv så har man aldrig tidigare ens försökt att få den att galoppera bättre.

*KL
tycker att varenda tråd just nu, verkar grunda sig på hästar vars ras inte ä r avlad för dressyr eller hästar med diverse defekter eller som aldrig tidigare blivit dressyrridna.:crazy:

Kanske en ny underrubrik vore på sin plats- rehabilitering/ korrigering.
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

har den dessutom flängridits hela sitt liv så har man aldrig tidigare ens försökt att få den att galoppera bättre.

*KL
tycker att varenda tråd just nu, verkar grunda sig på hästar vars ras inte ä r avlad för dressyr eller hästar med diverse defekter eller som aldrig tidigare blivit dressyrridna.:crazy:

Kanske en ny underrubrik vore på sin plats- rehabilitering/ korrigering.

Ja faktiskt det är stor skillnad på rehab/korrigeringsridning och dressyr och träning inför tävling som denna sida skall handla om.
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

har den dessutom flängridits hela sitt liv så har man aldrig tidigare ens försökt att få den att galoppera bättre.

*KL
tycker att varenda tråd just nu, verkar grunda sig på hästar vars ras inte ä r avlad för dressyr eller hästar med diverse defekter eller som aldrig tidigare blivit dressyrridna.:crazy:

Kanske en ny underrubrik vore på sin plats- rehabilitering/ korrigering.

Mmmm, håller verkligen med. Fast jag tycker nog det forumet ska ligga under grundridning, jag. Eller hästvård kanske ännu hellre.
Gramanfrågorna och de oridbara hästarna (utan graman alltså:angel: ) kanske platsar under hästhantering:idea:
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Mmmm, håller verkligen med. Fast jag tycker nog det forumet ska ligga under grundridning, jag. Eller hästvård kanske ännu hellre.
Gramanfrågorna och de oridbara hästarna (utan graman alltså:angel: ) kanske platsar under hästhantering:idea:

Håller med du..:bow: Moderator :angel: vi har ett tips...
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

... plus en enorm känslighet för yttre intryck. bara en granskande blick från en åskådare kan sabba. Hon går med ögonen på skaft och "analyserar" o känner av.

--- känsliga mycket lättstörda damen (genom att ställa ganska rimliga krav efter gällande nivå) som valde att koppla ur och bli lätt apatisk mot hjälperna. Omöjlig att dominera!! Blidkas med ödmjukhet!

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Har min häst varit arab hos dig i sitt tidigare liv? :bow:

Annars är mina tvivel precis exakt det som ni andra tar upp, det är därför jag har så svårt att bara strunta i min kompis.

När jag driver framåt händer följande: tempot ökar men utan att steglängden följer med. Jag behöver inte längre känna att jag vill trycka på halsen, hästen rullar över alldeles för snabbt och har lyft nosen tydligt framför lodplan och sänkt överlinjen bakom och framför manken. Enda sättet att påverka till det bättre är att driva ännu mer utan tygelkontakt, men det är alltså 50-50 om det ska resultera i någon längning, annars blir det bara snabbare benförflyttning men fortfarande utan någon som helst frånskjut framåt, det är snarare så att det känns som att galoppen är på väg mot 2-takt, diagonalen sätts i så snabbt efter ytter bak. Jag har funderat på om detta hänger ihop med hennes bakkärra exteriört, hon hinner inte lyfta framdelen utan skjuter ifrån innan hon hunnit ta någon tyngd på bakbenen. Jag tror egentligen inte hon hinner in under sig med bakdelen öht. Varför jag kallar den andra galoppen bärig är för att då känner man tydligt hur hon lyfter manken och bär halsen bakifrån i den delen av språnget. Rider jag ute är det bara i uppförslut jag får den känslan, resten av tiden är det mer den här andra galoppen, så där handlar det väl om 25-75-fördelning.

Jag var ute och red igår vilket jag inte hunnit på ett tag och utegaloppen har förbättrats något enormt. Plötsligt kom hästen fram under mig och kunde välva sig framåt med tryck. Detta beror naturligtvis på arbetet som lagts ner på traven och där jag kommer att fortsätta. Under tiden har jag bestämt mig för att temporärt acceptera den här galoppformen de passen hellre än att förstöra hästens fokus. Tanken var ju aldrig att arbeta med galoppen i den här formen, det tänker jag lägga in i hoppträningen, där hästen får bättre galopp helt naturligt.

Jag kan inte säga att jag kämpat med detta i 7 år, snarare har vi aldrig kommit så här långt tidigare under denna tid, detta pga graviditeter och småbarnsår med mycket sjukdomar osv. Vi har mest lallat omkring i skogen, där hon alltid haft ett halvt öra mot mig och 1½ mot skogen, oavsett vad jag försökt med.

Och nej, hon är inte renrasigt halvblod, hon är halv vbl travare, vilket naturligtvis har stor del i det hela. Man är liksom tvungen att lära henne hur hon ska använda sin stora kropp, det har hon aldrig haft koll på. Hon har som sagt inte någonsin galopperat bra, och hopptekniken har varit ännu sämre. Jag kan ärligt talat säga att jag har nog knappast någonsin sett en häst med sämre hoppförmåga, men även det håller på att ta sig, efter att jag till slut fått nog och slutat hoppa 40 cm. Men fortfarande är det ett tag kvar tills hon hoppar studsar...

Om hon är OK får nog framtiden utvisa, hon är bl a böjd flera gånger utan anmärkning just för att jag försökt hitta orsaker till detta. Men hon har som sagt aldrig riktigt haft styrkan att klara av sin stora kropp förut, så jag tror iallafall inte att hon är i värre skick än andra normala hästar, hon har bara sämre förutsättningar. Men vi får väl se, exteriören är ju långt ifrån idealisk ur vare sig arbetskvalitets- eller hållbarhetssynpunkt och jag är ganska nojjig runt henne - mindre dock nu när hon börjar gå bättre (och kom ihåg att jag fortfarande pratar utifrån traven!). Vi har ju faktiskt också börjat åka till tränare - även om vi bara hunnit vara där en gång eftersom det fanns en del att jobba med efter det :D

Det är intressant att läsa era reflektioner från olika håll, och jag tackar verkligen för engagemanget! :bow: Det svåra med ridningen är att veta hur långt man kan individanpassa sig utan att trilla i diket...

Tack än en gång!
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Ja det skulle vara intressant o bra med en underrubrik för alla oss dressyrfrälsta utan halvblodshästar och med hästar i behov av individuell ridning.. .. o som avnligt är, rehabilitering från både det ena o det andra.
Ganska få som får tag i helt oförstörda fräsha hästar med optimal exteriör o stam för dressyrridning.
Jag är mkt intresserad av dressyr, men framför allt dressyren för hästen o inte tvärt om.
Har ju stött på en del tävlare på barock oxå. Kanske jag ska återvända dit. men det händer ju mycket här. fler användare och mycket intressanta diskussioner.

Försöker ha respekt för tävlande och lägger mig inte i rena trådar om just tävling. Det här var en intressant tråd just för att TS verkade ha känsla för vad som brister i hästens rörelsemönster.

Sedan så har inte alla araber usel bogrörelse!!:D så det så!! däremot har jag mer att önska av undertramp o arbetsvilja!!
 
Sv: Arbete - form - känsla (långt)

Hej!
Är du säker på att du verkligen ska rida för din kompis? :confused: Det verkar inte som att du litar på hennes omdöme och det är fel nr ett. Du måste ha en instruktör som du har respekt och förtroende för.
Ska man korrigera en häst så är det inte enkelt och lätt, det går inte heller alltid att ta den enkla vägen.
Då måste du ha någon du kan lita på som också kan sitta upp och visa dig. :idea:
Hade jag inte hittat mina nuvarande tränare hade jag väl fortfarande varit kvar i mina förvirrade tankar och mina bortförklaringar på varför det inte fungerade...Hurra för att de öppnade ögonen på mig så att jag kom vidare.:bump:
Lycka till / Malin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 534
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 414
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp