Arbetsförmedlingen, handläggare & praktik

Netted

Trådstartare
Hej!

Jag har ett aning förvirrande "problem"... kortfattat kan vi säga att jag vill satsa på ett yrke som min handläggare säger är helt omöjligt. Jag får inte ha praktik hos en heltidsarbetande företagare inom det yrket eftersom att chanserna att få jobb tydligen är för små och osäkert. Jag kan inte heller få starta-eget-bidrag för att starta eget inom detta. Har inte ens fått lämna in en affärsplan. Det är alltså deras "regler" som man måste följa.

Samtidigt går jag just nu på en praktik där jag gick in endast i tron om att det fanns en anställning runt hörnet, vilket visade sig vara osant, och som inte är utvecklande för fem öre då jag hade gjort dessa sysslor när jag var 11. Inget ansvar eller att någon tar tillvara eller bryr sig om vad man kan, när man är van att själv ta det största ansvaret i liknande jobb... Börjar tyvärr vantrivas mer och mer, då man lägger så mkt tid där att man ändå inte hinner söka så mkt jobb som man vill. Jag vet inte, det låter lite... bortskämt när jag läser det här stycken om igen. Men tolka mig rätt. Jag är där på obekväma arbetstider vilket innebär att jag inte träffar sambo eller vänner, och gör sånt jag skulle ha gjort för den tjänsten de hade tänkt sig för mig. Som inte visade sig finnas.

Jag skulle ju kunna skita i det hela men då kanske man ändå står där helt utan inkomst, vilket inte är så himla roligt.

Har man möjlighet att byta praktik om man inte trivs? Min handläggare har varit himla tydlig med att jag inte får AVSLUTA praktiken innan bestämd tid. Kan man byta handläggare? Nu är ju deras regler just regler, men jag saknar verkligen en handläggare som uppskattar det driv och den ambition jag faktist visar. Just nu känns det som att man lika gärna kan rätta sin in i ledet och släpa fötterna efter sig, för tydligen ger det inget att verkligen ge allt.

Luddigt, men ack så frustrerande att vara arbetslös. Förstår varför jag inte har varit det innan...
 
Sv: Arbetsförmedlingen, handläggare & praktik

Ring arbetsförmedlingens kundtjänst (så får du prata med annan handläggare) och fråga?

Arbetsförmedlingen verkar knappast finnas för de som VILL jobba och har möjlighet att få jobb, tyvärr.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, handläggare & praktik

Jag avbröt en praktik och min handläggare blev väldigt upprörd och sa att så fick jag inte göra "jaha, då skulle du talat om det innan, vad får jag ut av att mocka hästskit hela dagarna? det kan jag redan så det här med tre månaders praktik för att se om jag kan är ju bullshit. Ska jag ha praktik ska det ju vara något jag inte kan innan!"

Min handläggare gav sig....
 
Sv: Arbetsförmedlingen, handläggare & praktik

Jag tror att du får byta praktik om du har en annan praktikplats redan på G innan du pratar med Arbetsförmedlingen men är bara vad jag tror.

Men sen beror det nog på vem man har som handläggare också vissa verkar ju vara lite mer "öppna" och förstående.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, handläggare & praktik

Fast praktiken är ju till för att få ut arbetslösa på arbetsmarknaden, bättra på CV. Man kanske inte kan kräva att få exakt det man själv vill jobba med om det inte finns platser. Man kanske får göra något tråkigt, men det bättrar iaf på chanserna till ett arbete än om man går hemma utan praktik.
 
Sv: Arbetsförmedlingen, handläggare & praktik

Ring arbetsförmedlingens kundtjänst (så får du prata med annan handläggare) och fråga?

Arbetsförmedlingen verkar knappast finnas för de som VILL jobba och har möjlighet att få jobb, tyvärr.

Jo jag tror jag ska testa det. Förhoppningsvis löser vi det här på annat vis, tom den tjejen som jag hade velat vara hos kämpar för det här! En av hennes idéer var att byta. Har googlat lite på det och konstigt nog verkar det svårt att få byta. Men jag hoppas de kan ge ett bättre svar i kundtjänst..
 
Sv: Arbetsförmedlingen, handläggare & praktik

Hör visserligen inte till ÄU längre men men...

Så märkligt att det kan vara så olika. Jag är en på en praktikplats och har varit där nu i över 3 år (ja jobben lyser med sin frånvaro tyvärr), jag trivs som fisken i vattnet och innan jag började där så hade jag ingen erfarenhet alls av den typen av arbete. Jag får till och med hoppa in och vikariera där när det behövs, trots att jag har en praktikplats och där jag mer än gärna får stanna enligt de jag är hos så vill min handläggare att jag ska byta till ett annat ställe som inte kommer leda till mer än praktik och där jag har varit tidigare.

Personligen tycker ju jag då att den platsen borde gå till någon som inte har någon praktikplats alls + att det stället inte uppfyller kraven som jag har (p.g.a. en sjukdom) på en arbetsplats och när jag var där sist så blev jag så dålig att jag var beroende av mina föräldrars hjälp hemma för att över huvudtaget kunna klara av de vardagliga sysslorna.

Angående att byta handläggare så vet jag inte om det går men det skadar ju inte att ta upp det med någon högre person. Själv har jag fått bytt handläggare minst 4 gånger på mindre än ett år (dock inte självvalt)... Nej jag har inte mycket till övers för Arbetsförnedringen eller jag menar Arbetsförmedlingen...:cool:
 
Sv: Arbetsförmedlingen, handläggare & praktik

Det känns som att vissa handledare på arbetsförmedlingen inte räknar med att man ska anstränga sig, och när man gör det försöker de nästan hålla en tillbaka :confused: Ring och kolla om det går att byta, man tycker ju att det inte borde vara en omöjlighet!

Jag hade turen att få en superbra handledare som jag förvisso bara träffade en gång då jag fick jobb under vårt första möte, haha :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 539
Senast: Raderad medlem 94602
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 021
Senast: Cilva
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 470
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp