Arbetsförmedlingen

Jo i det här fallet om din analys stämmer. Att hänvisa till billigt istället för att tänka och inse resultaten av handlandet är bekvämlighet.
Låg kostnad har blivit en typ av enkel utväg ur svåra problem.

Fast min poäng är att billigt ÄR vad medborgarna efterfrågar just nu, både på den egna tallriken och i offentlig verksamhet. Om man går till val på att minska kostnaderna för välfärden som primärt fokus vore det ju politiskt självmord att sedan besluta tvärtom.
 
Fast min poäng är att billigt ÄR vad medborgarna efterfrågar just nu, både på den egna tallriken och i offentlig verksamhet. Om man går till val på att minska kostnaderna för välfärden som primärt fokus vore det ju politiskt självmord att sedan besluta tvärtom.
Sant men den poängen motsätter ju inte min poäng att det även är jäkligt bekvämt att ta första bästa som är billigt istället för att tänka. Sakerna förstärker varandra och så blir det soppa av resultatet.
 
Sant men den poängen motsätter ju inte min poäng att det även är jäkligt bekvämt att ta första bästa som är billigt istället för att tänka. Sakerna förstärker varandra och så blir det soppa av resultatet.

Problemet jag har med din analys är att du inte gör någon skillnad på om beslutet kom till efter tankeverksamhet eller om det kom till på grund av slapphet. Jag är övertygad om att det spelar roll vilka som sitter på politiska stolar, och bryr mig därför om skillnaden mellan att vilja fatta beslut som leder till bra resultat, och att ta enklaste vägen ut oavsett resultat. I ditt resonemang verkar du inte göra någon skillnad.
 
Försäkringskassans indragning av sjukskrivning var deras eget påhitt. Jag talade med politiker i utskottet som slet sitt hår. Utförsäkringen hittade FK på alldeles själva. Men det går inte att komma från statsmakterna efteråt och "rätta till" Det kallas för ministerstyre och är inte tillåtet.

Jag är rädd att detta kommer att bli på samma förödande sätt. En myndighet får direktiv och gör lite som de tycker, inte som avsikten var.
Så fungerar det inte alls, men det är ett "bra" sätt att förklara bort sitt eget ansvar - att skylla på någon annan. Myndighetscheferna är politiskt tillsatta och gör det politikerna vill, en generaldirektör som kör sitt eget race blir inte långvarig på sin post.
 
Försäkringskassans indragning av sjukskrivning var deras eget påhitt. Jag talade med politiker i utskottet som slet sitt hår. Utförsäkringen hittade FK på alldeles själva. Men det går inte att komma från statsmakterna efteråt och "rätta till" Det kallas för ministerstyre och är inte tillåtet.

Jag misstror inte dina kollegor att de slet sitt hår när konsekvenserna föll ut. Förändringarna inom sjukförsäkringen var dock inte alls FK:s påhitt på egen hand, och konsekvenserna var kända både inom FK och på departementet men det prioriterades att gå snabbt fram för att hinna med hela reformprogrammet. Att dina kollegor inte nåddes av informationen kanske ska ses som en lärdom att det inte är bra att hasta igen stora förändringsbeslut? "Det var inte så vi menade!" Nej, men det var så det blev, och analysen fanns men hann inte nå fram till dem som borde haft den. (I P1:s program framställs det dessutom som en maktfråga (M-FP/C - skatter/välfärd), och då hjälpte inte att man hade informationen eftersom man också var tvungen att hålla ihop Alliansen).

Nu känner jag att många inlägg på sista tiden har handlat om myndighetsstyrning överlag och andra exempel än AF. Jag tycker att diskussionerna berikar varandra, men någon får hojta om vi ska diskutera annan myndighetsstyrning i annan tråd och hålla denna ren till AF.
 
Jag kan tycka att jag inte fungerar med kunder på grund av att min hörselskada är så grav, jag hör väldigt dåligt och är inte så van vid att anstränga mig till att försöka höra vad folk säger (mycket pga jag gick på dövskola tror jag, men jag är tacksam för det). Jag tog ett hörseltest nyligen, min hörselnivå på basen hade sjunkit med 20 db sen senaste gången :o Min hörsel ligger på runt 90 db (på talnivå) ungefär tror jag, utan hörapparater då alltså.

Det är härligt med teknik när det hjälper en! :love: Jag är för evigt tacksam till den som kom på SMS :bow:

Teckenspråk är guld värt! Man behöver inte ens lära sig hela språket om man inte vill utan använda TS, tecken som stöd. Det är TS som min mamma mest använder i princip och det hjälper bara det att veta vad den andra vill prata om :up:
Du får väl kommunicera som den döva i The walking dead gör med människorna där, med block, penna och ilskna miner, förlåt, vänliga miner menar jag! :D Jag skrattade högt rakt ut första gången jag såg den döva i serien, huuuuur kan man som döv överleva så länge i en värld full med zombisar? Döva, blinda, tjocka och rullstolsburna personer borde vara dem som går åt först! :o
Men jag förstår vad du menar, det är inte helt lätt att kommunicera med hörande när man inte hör!

Jag vet inte vad min hörsel ligger på, kan inte läsa sådana audiogram, så det enda jag egentligen vet är att jag är hörselskadad, har hörapparater, är ljudkänslig, har lite tinnitus på vänster öra, och att det är skönt att vara utan hörapparater ibland för att slippa höra allt! Det är ju ljud överallt, så onödigt att höra allt till ingen nytta!

Jag är nog mest tacksam för mail! SMSar också, men mail är ju en skitbra lösning på jordens alla problem! Att inte alla har insett detta! :DDet tog dock lång tid för mig att lära mig maila från telefonen och fortfarande råkar jag maila mig själv ibland, det värsta är att jag vet inte ens HUR man mailar sig själv så jag står där som ett fån och undrar hur fasen det gick till. Barnens lärare var från början lite irriterade för att jag envist mailade dem om barnen blev sjuka efter jag lämnat hemmet på morgonen och de behövde sjukanmälas eller om det handlade om något annat. Man använder ju något webbprogram för det och det kan jag bara på datorn, som ligger hemma, så då blir det mail, och numera vill de man använder It´s learning för kontakt via meddelande där i istället för mail och det vill inte jag krångla med på min telefon eftersom det är så smått utan det sker också på datorn... så vanlig mail dagtid. De har fått ge sig.;) Jag har förstoringsprogrammet på datorn och inte på telefonen så det är ju betydligt krångligare att fixa saker på telefonen som "normalt" folk gör på en handvändning.

Är TS mycket enklare än teckenspråk? Är det samma som det som barn på förskolor ibland får lära sig? Jag kan mitt namn i handalfabetet, det är så långt mina kunskaper sträcker sig faktiskt. Som tonåring kunde jag tecknet för dum eller om det var idiot kanske, minns inte riktigt, men det var bara viktigt att kunna just som tonåring så jag kan det inte nu!:D
 
Ja det tror jag, numera. Det pratas gång på gång på gång om att det ska satsas på glesbygden och varenda gång så slutar det med att man ytterligare armar ut möjligheterna att bo där. Eftersom det är så konsekvent så kan jag inte se någon annan orsak än bekvämlighet om det nu inte är en fullt medveten politik. Politiken som förs sliter isär landet rent geografiskt och myndigheterna ser ut som fågelholkar.
Resultatet av detta syns oerhört tydligt på så många ställen, inte minst vad gäller valresultaten.
Jag tror inte på att det handlar om bekvämlighet utan på just att det är inte ekonomiskt försvarbart att ha kvar kontor i de små orterna om man ska spara en massa pengar. Det blir inte riktigt hållbart att be den stora massan att ta sig till småorterna än att be småorterna att ta sig till de större kontoren i städerna. De på de små orterna är redan vana vid att åka någonstans när de vill något- handla, gå på bio, sjukvårdsbesök, jobba, träffa vänner, familj osv så att ta sig till AF skulle då inte bli ett speciellt stort steg. Jag förstår att man förlorar mycket genom att göra så, men med tanke på hur mycket de ska spara, hur många kontor som ska stängas och hur många människor sägas upp så tror jag att man tappar en oerhörd kunskap på Arbetsförmedlingen rent allmänt. Jag tror inte ens det hjälper att sätta ett kontor ute i Ingenmansland och hoppas på att det ska fungera, med så mycket kompetens förlorad så kommer det bli lidande på andra platser, tex där jobben faktiskt är- vilket bevisligen inte är i glesbygden.
 
Ja jag håller med dig i grunden. Och du har helt rätt i att stora förändringar BORDE få ta tid. Tyvärr riskerar myndigheter att utsättas för en ryckighet i och med sin politiska styrning, om politikerna inte lyckas hålla sina fingrar i styr. Att tvinga igenom en kraftigt beskuren budget när man inte kommer att ha makten under kommande mandatperioden är ju helt galet och underminerar myndighetens förutsättningar att ha kontinuitet i verksamheten. När sedan det blir känt att de ska få i uppdrag att lägga ner sig själva, vad ska en GD göra?

Jag förstår hur du tänker med att genomföra nedskärningarna långsammare och att protestera mot sin uppdragsgivare. Men även om han skulle förhala det så är ju uppdraget beslutat. Och hur skulle det bli i stort om alla våra myndighetschefer börjar göra egna budgetar när de är missnöjda med det de fått? Då spricker ju statsbudgeten istället och vi medborgare har ingen påverkansmöjlighet allt om inte politiken ytterst sätter ramarna för våra myndigheter.

Kvar som protest finns då att avgå, men hjälper det mer på längre sikt än att vara kvar och påverka? Jag tyckte mig inte höra att han försvarade politiken bakom detta, utan att han förklarade besluten om genomförandet inom myndigheten. Jag tycker mig aldrig egentligen ha hört att han själv är övertygad om att det är klokt att dra ned på AF:s verksamhet, om han sen är duktig på att dölja sin egen åsikt eller inte vet jag inte. Men myndighetschefsjobbet är svårt, helt klart. När FK:s verksamhet skulle stöpas om för 10 år sedan så informerade man därifrån om vilka konsekvenser det skulle få, och man var även bekymrad hos de poltiska tjänstemännen över det och hur snabbt förändringarna skulle göras trots att alla svar fanns. Men budgeten skulle gå ihop och Borgs skattereformer prioriterades högre den gången. (Finns ett mycket intressant P1-program att lyssna på om det beslutet).

Trots allt så är det politikerna som sätter ramarna, och som GD måste man ju utföra sitt jobb. Jag tycker dock inte att det verkar som att Mikael Sjöberg är en nickedocka, det lilla jag hört av honom.
Jag tycker att förändringar borde få ta lite tid, lite eftertanke är aldrig fel. Att gå på i den takt som de gör nu kommer att slå tillbaka om några månader, jag sätter mitt liv på att det kommer ett "Hoppsan" sedan. Något som hade kunnat undvikas om man tog en bit i taget istället för att rusa i blindo som de gör. Det handlar ju inte heller om att förhala utan bara om att sakta ner lite och inte göra för mycket innan regeringen givit dem fler besked, vänta in nästa del så att säga. Det är aldrig fel att vara förberedd och ha en plan, men man behöver kanske inte förhasta sig innan man et fullt ut vad som är tänkt.

Att avgå som protest har jag aldrig förstått mig på. Vad vinner man på det? Det är ju till och med mindre effektivt än att som 3-åring slänga sig i affären för att man inte får en påse godis av mamma när man veckohandlar. Man skaffar ju bara en ersättare för den som avgår så var det bekymret löst. Den som stör och gör väsen är jobbigare, så jag förstår att en 3-åring har valt den metoden faktiskt. Jag har aldrig hört om en 3-åring som sagt att den ska avgå! :D Är man kvar kan man störa och göra väsen, förhandla och påverka. Effektivare. Och jag gillade hans svar på frågan som handlade just om att folk tycker att han ska avgå. Man får tycka vad man vill om honom, om hans metoder, om vad som sker just nu och allt, men att avgå som metod är väl inte speciellt problemlösande?

Som sagt, jag höll med i något, delvis med i något och inte med i något. Han svamlade runt någon fråga, men verkade ändå vara ganska redig i sina svar. Och han verkar inte dum i skallen heller. Men det är arbetsförmedlingen vi pratar om, en myndighet med ganska trist rykte. Ett rykte som de skapat åt sig alldeles själv, och om jag förstod det rätt så har han varit chef där ganska länge nu så då är han en del av det. OM de ska få den här nya stora förändringen att fungera så krävs det verkligen ALLT av alla som arbetar på arbetsförmedlingen och inklusive honom då, för om de fortsätter med samma attityd som vanligt så blir det ju ett misslyckande. Och ingen är förvånad. Frågan är om det inte är hans största utmaning, att ändra attityden så att det faktiskt kommer att fungera?
 
...
Försäkringskassans indragning av sjukskrivning var deras eget påhitt. Jag talade med politiker i utskottet som slet sitt hår. Utförsäkringen hittade FK på alldeles själva. Men det går inte att komma från statsmakterna efteråt och "rätta till" Det kallas för ministerstyre och är inte tillåtet.
Remissinstanserna varnade om nya sjukförsäkringens konsekvenser, redan innan lagen röstades igenom och den kritiken var liksom inte nådig. Töres Theorell varnade t.o.m. för att vi skulle få "försäkringssjälvmord".

Det var f.ö. bara Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet som röstade mot förslaget. Övriga partier röstade för och när lagförslaget gick igenom jublades det högt.

Sen har vi fått se det remissinstanserna varnade för, bli verklighet. Även Töres fick rätt tyvärr. Det är liksom väldigt svårt att skylla på något annat än politikerna här då det är de som röstat igenom lagen (och som sedan bara lappats lite bristfälligt).
 
Ja det är ett problem. Problemet är att nu tvingas alla i Bräcke att till 'Stockholm' och det ses som helt naturligt. Varför är det mer naturligt än motsatsen? Varför analyserar man inte denna inställning och gör något åt den? Nej jag vill inte flytta till Bräcke men jag gör det tusen gånger hellre än jag flyttar till Stockholm.
För att det är tio gånger (random nummer, jag vet inte det exakta antalet men jag antar att de är bra många fler) fler människor som behöver AF i Stockholm? Man sätter ju kontor där flest antal människor behöver dem. Nu tar jag random nummer igen men när man tittar på samhällig nivå så är det bättre att 20 personer från 'Bräcke' får ta sig till Stockholm än att hundratals får ta sig till Bräcke. När det gäller statliga organ alltså, då är det ju viktigt att fler människor har tillgång till dem. Speciellt med tanke på att de som kan behöva hjälpen allra mest kanske inte har råd med färden till Bräcke, och de är det fler av i Stockholms län än i Bräcke rent krasst.

Om du skrev ovan om privata företag, som IKEA har gjort för Älmhult, så hade jag hållit med dock!
 
Men det är ju lysande att allt funkar så bra idag och att vi fortsätter på den väg som landet slagit in på.
Jag ser ju en annan verklighet och det är en verklighet som kommer sluta med riktigt mycket problem. Jag ser ett land som splittras mer och mer, där stora delar av medborgarna inte känner sig sedda alls, där oerhört många förtvivlat letar möjligheter till att få inflytande. Jag ser ett land som mer och mer drivs i SDs famn. Det här är bara ytterligare ett steg på den vägen.
Men jag har säkert fel för det här är ju så bra rent logiskt men är människor bara logisk?
Nej ni behöver inte svara mig för jag lägger ner den här diskussionen. Det är meningslöst att diskutera mot den typ av logik ni brukar.
 
Men det är ju lysande att allt funkar så bra idag och att vi fortsätter på den väg som landet slagit in på.
Jag ser ju en annan verklighet och det är en verklighet som kommer sluta med riktigt mycket problem. Jag ser ett land som splittras mer och mer, där stora delar av medborgarna inte känner sig sedda alls, där oerhört många förtvivlat letar möjligheter till att få inflytande. Jag ser ett land som mer och mer drivs i SDs famn. Det här är bara ytterligare ett steg på den vägen.
Men jag har säkert fel för det här är ju så bra rent logiskt men är människor bara logisk?
Nej ni behöver inte svara mig för jag lägger ner den här diskussionen. Det är meningslöst att diskutera mot den typ av logik ni brukar.
Nej jag tycker inte heller att det fungerar som det är idag. Men jag anser att problemet är att de försöker skära ned på folk och pengar där det inte finns något att skära ned på, och det gäller hela AF - både i städerna och på landsbygden.

Det är galet att när en genomsnittlig anställd på AF har hundratals personer som de ska hjälpa så tycker politikerna att det ska lösas genom att skära ned på de anställda! Jag förstår helt ärligt talat inte hur de tänker!
 
Men det är ju lysande att allt funkar så bra idag och att vi fortsätter på den väg som landet slagit in på.
Jag ser ju en annan verklighet och det är en verklighet som kommer sluta med riktigt mycket problem. Jag ser ett land som splittras mer och mer, där stora delar av medborgarna inte känner sig sedda alls, där oerhört många förtvivlat letar möjligheter till att få inflytande. Jag ser ett land som mer och mer drivs i SDs famn. Det här är bara ytterligare ett steg på den vägen.
Men jag har säkert fel för det här är ju så bra rent logiskt men är människor bara logisk?
Nej ni behöver inte svara mig för jag lägger ner den här diskussionen. Det är meningslöst att diskutera mot den typ av logik ni brukar.
Det är svårt att diskutera, och det är nog ingen som sagt något om att det är bra att glesbygden utarmas vad gäller service mer och mer. En stor del i problemet är nog just det där med "känner sig inte sedda", och en känsla behöver inte vara korrekt. Dock har du fullt rätt i att folk som upplever sig försmådda älskar att lyssna till SD:s lögner om hur mycket allt skulle kunna bli om de fick makten.
 
Jag tycker inte att det är en uppseendeväckande slutsats att det är svårare att upprätthålla kvalitet och kontinuitet i verksamheten, t ex att kunna möta alla olikheter som människor har, på kontor med en eller två anställda, än på ett större. Det blir väldigt sårbart när någon är sjuk, föräldraledig eller har semester. Svårt med en vettig introduktion som nyanställd. Och de som har sitt hemmakontor med en anställd blir väldigt utelämnad åt den personen, går då inte att byta handläggare eller bolla med en kollega t ex.

Jag tycker inte att det är en önskvärd utveckling att glesbygden förlorar sin service av samhällsfunktioner, men jag kan förstå beslutet att lägga ner kontor istället för att göra dem pyttesmå.
Jag bara funderar - jag kan också på sätt och vis förstå beslutet och tanken. Men det hade varit intressant att veta om vart gränsen går. Hur stora områden ska de kontoren som finns kvar ta hand om?
De arbetslösa borde kunna nå ett kontor relativt "nära" utan att behöva spendera hela dagen på en resa, och handläggarna borde ha en relativ kunskap om de områden de tar hand om. Annars blir det ju hopplöst om en handläggare ska ta hand om en arbetslös men har ingen aning om ens var området denne bor ligger. Det är ju lätt att säga att de arbetslösa borde flytta dit jobben finns, det är ju det som är problemet med glesbygden - att folk flyttar därifrån pga jobben.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 504
Senast: Stefffie
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 664
Senast: Sasse
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 338
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp