Arbetsgivare registrerar känsliga uppgifter?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Får verkligen en arbetsgivare registrera känsliga uppgifter på sina anställda, så som diagnos och provsvar?

Vad jag kan läsa mig till är detta ej tillåtet om det inte krävs för till exempel rättsliga åtgärder och med den anställdas samtycke.

Vår koncern har nämligen bett alla de som har eller haft ett positivt covid-19 provsvar att rapportera in datum för insjuknande, när prover togs och hur länge sjukskrivningen varat. Står inget alls om varför de behöver dessa uppgifter och vad som ska göras med dem, bara att alla måste rapportera in.

Jag ställer mig frågande till detta men kanske finns det något jag missförstår eller inte vet om, någon särskild ”covid-regel” eller något.
 
Gäller det bara Covid så kan ju reglerna vara lite annorlunda.

Tänker att det kan vara för kartläggande/statistik men det låter onekligen konstigt. Har tyvärr inget vettigt att komma med.
 
Gäller det bara Covid så kan ju reglerna vara lite annorlunda.

Tänker att det kan vara för kartläggande/statistik men det låter onekligen konstigt. Har tyvärr inget vettigt att komma med.
Jag mailade faktiskt vår HR på min arbetsplats och frågade, detta kommer från HR centralt ifrån och skulle gärna ha lite mer information om vad de ska göra med uppgifterna. Jag har inte ens haft covid-19 men lägger mig i ändå :p
 
Får verkligen en arbetsgivare registrera känsliga uppgifter på sina anställda, så som diagnos och provsvar?

Vad jag kan läsa mig till är detta ej tillåtet om det inte krävs för till exempel rättsliga åtgärder och med den anställdas samtycke.

Vår koncern har nämligen bett alla de som har eller haft ett positivt covid-19 provsvar att rapportera in datum för insjuknande, när prover togs och hur länge sjukskrivningen varat. Står inget alls om varför de behöver dessa uppgifter och vad som ska göras med dem, bara att alla måste rapportera in.

Jag ställer mig frågande till detta men kanske finns det något jag missförstår eller inte vet om, någon särskild ”covid-regel” eller något.
Vi skriver smittspridningslistor på vårat jobb så kan mycket troligt vara relaterat till något sådant. Där skriver vi upp namn, datum, tid och ärende. Detta ska tydligen vara ett krav gällande corona för smittspridningskoll.
 
Vi skriver smittspridningslistor på vårat jobb så kan mycket troligt vara relaterat till något sådant. Där skriver vi upp namn, datum, tid och ärende. Detta ska tydligen vara ett krav gällande corona för smittspridningskoll.
Skickas de uppgifterna vidare till någon myndighet då eller hur utvärderas informationen?
 
Får verkligen en arbetsgivare registrera känsliga uppgifter på sina anställda, så som diagnos och provsvar?

Vad jag kan läsa mig till är detta ej tillåtet om det inte krävs för till exempel rättsliga åtgärder och med den anställdas samtycke.

Vår koncern har nämligen bett alla de som har eller haft ett positivt covid-19 provsvar att rapportera in datum för insjuknande, när prover togs och hur länge sjukskrivningen varat. Står inget alls om varför de behöver dessa uppgifter och vad som ska göras med dem, bara att alla måste rapportera in.

Jag ställer mig frågande till detta men kanske finns det något jag missförstår eller inte vet om, någon särskild ”covid-regel” eller något.

Nu kanske jag är lite bakom men är covid-19, en allmänfarlig och anmälningspliktig sjukdom, verkligen känsliga uppgifter? Har ni haft covid på arbetsplatsen så bör väl detta vara känt ändå iom smittspårningen?
 
Skickas de uppgifterna vidare till någon myndighet då eller hur utvärderas informationen?
Inte för tillfället. Det är mer för om någon som varit i kontakt med våran arbetsplats får covid så ska man kunna kolla om det har skett någon smittspridning av denna person på våran arbetsplats.
Min chef har bättre koll, men har gått på semester. Jag antar att vi alla blir testade om någon som har varit i kontakt med våran arbetsplats får bekräftad covid.
 
Är ju inte säkert att uppgifterna om sjukdom och sjukskrivning sparas med personuppgifter utan att det bara förs statistik över hur det ser ut.
På mitt jobb tar vi också in hur många konstaterat smittade elever (och) personal vi har men man har inte namn osv i materialet.
 
Nu kanske jag är lite bakom men är covid-19, en allmänfarlig och anmälningspliktig sjukdom, verkligen känsliga uppgifter? Har ni haft covid på arbetsplatsen så bör väl detta vara känt ändå iom smittspårningen?
Jag vet inte, det är därför jag frågar :)
Vi har absolut haft covid-19 på arbetsplatsen ända sedan i våras, men vad jag vet har ingen smittspårning gjorts. Jag har haft nära kontakt med flera av dom som blivit sjuka men inte fått någon information från myndighet/smittspårning om att jag bör testa mig eller liknande.
 
Är ju inte säkert att uppgifterna om sjukdom och sjukskrivning sparas med personuppgifter utan att det bara förs statistik över hur det ser ut.
På mitt jobb tar vi också in hur många konstaterat smittade elever (och) personal vi har men man har inte namn osv i materialet.
Så kan det ju vara!
 
På min arbetsplats så har det konstaterats att provtagning och allmän smittspårning tar för lång tid, därför startar företaget egen smittspårning så snart någon som varit på kontoret får symptom (då måste man meddela sin chef). Det blir också extra städinsats (städningen är redan förstärkt).
Detta har kommit igång först nu i höst, det har inte gjorts någon efterforskning i vilka som har haft tidigare. Men kanske vill man veta det för att kunna bedöma risken för spridning bland personalen om någon får det? Det normala är att man inte är på våra kontor annat än i undantagsfall och för vissa roller/arbetsuppgifter. På företag där man inte kan arbeta hemma misstänker jag att man vill veta mer om smittriskerna.
Jag hade också frågat.
 
Här förs det var det funnits person med covid, sedan vet jag inte om det är på nivån att det Anna Andersson på avdelningen X eller en person på avdelningen 9
 
Det kan gälla smittspårning men också att för att kunna få tillbaka pengar från försäkringskassan för covid-sjukskrivningar ska du som arbetsgivare kunna redovisa det.
Alla verksamheter ska hjälpa till med smittspårning.
 
Jag vet inte, det är därför jag frågar :)
Vi har absolut haft covid-19 på arbetsplatsen ända sedan i våras, men vad jag vet har ingen smittspårning gjorts. Jag har haft nära kontakt med flera av dom som blivit sjuka men inte fått någon information från myndighet/smittspårning om att jag bör testa mig eller liknande.
Den allmänna smittspårningen kom ju inte igång förrän efter sommaren, så hade man i våras gjordes det ingen. Jag kan som sagt tänka mig att det både kan handla om smittspårning och någon form av riskvärdering. Om någon på arbetsplatsen visar symptom - hur stor del av vår personal riskerar då att bli smittade/måste sitta i karantän? Även om man inte är 100% säker om man har haft det så minskar risken i a f väsentligt att få det.
 
Covid är ju en informationspliktig sjukdom dvs du måste se till att de du eventuellt har kunnat smitta ska få information om det. Antingen gör du det själv eller kanske enklast på jobbet, att jobbet informerar de berörda. Du kan ju då förbli anonym gentemot kollegor (hur enkelt det blir beror ju på storlek av arbetsplats). Hos oss informeras de som inom ett dygn från insjuknande arbetat nära personen.

Hur lång sjukskrivningen varit borde de väl redan ha?
 
Jag arbetar på en myndighet med 14000 anställda. Dessa har inte rätt att lagra uppgifter, smittspårning är andra myndigheters arbete, däremot ska det naturligtvis göras en riskanalys över smittorisk på arbetet och dessutom ska det, om det finns tankar om att någon blivit smittad på arbetsplatsen, göras en anmälan till arbetsmiljöverket. Corona är klassat som allmänfarlig och det är du som person som har ansvar för att berätta för arbetsgivaren om du är smittad eller inte och arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön så att ingen annan utifrån den informationen blir smittad. Däremot tvivlar jag starkt på att uppgifter så som datum för provsvar etc är relevant att hantera, att en person blivit sjuk i corona är relevant för arbetsmiljön och uppgifter som en arbetsgivare kan behöva hantera för den saken skull, det andra känns inte jätterelevant och personuppgifter som lagras måste så klart vara helt relevanta för det som de lagras för.

Från arbetsmiljöverkets hemsida:

Anmälan om allvarligt tillbud – coronaviruset​

Coronaviruset är en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom enligt smittskyddslagen (SFS 2004:168).

Om en arbetstagare exponerats för smittämnen från en allmänfarlig sjukdom i samband med arbetet är arbetsgivaren skyldig att utan dröjsmål anmäla det till Arbetsmiljöverket. Anmälan om allvarligt tillbud ska också ske om en arbetsgivare i efterhand får kännedom om att en arbetstagare har exponerats för coronaviruset i samband med arbetet.

Läs mer om allvarligt tillbud med smittrisker:

Allvarligt tillbud avseende smittrisker

Exponering för coronaviruset​

För att det ska vara en händelse som inneburit allvarlig fara för liv och hälsa ska händelsen ha inneburit att en arbetstagare har exponerats för coronaviruset.

Med exponering menar vi här att smittämnen når arbetstagaren. Det kan bland annat ske genom

  • att utandningsluften från en person som är misstänkt eller konstaterad infekterad i covid-19, inandas av en arbetstagare
  • kontakt med intorkade droppar som innehåller virus, så att viruset når mun, näsa eller ögon via exempel händerna
  • att en arbetstagare utför arbetsmoment där fysisk distansering inte varit möjlig nära en person som är misstänkt eller konstaterat infekterad i covid-19.
Risken för att exponeras för det nya coronaviruset i en verksamhet varierar för olika arbetstagare beroende på vilka arbetsmoment de utför.

Anmälan ska göras om exponering skett i samband med arbete​

Anmälan av allvarligt tillbud ska göras om en händelse, till exempel att en arbetstagare har exponerats för det nya coronaviruset, har skett i samband med arbetet.

Anmälan ska inte göras om händelser avser en situation utanför arbetet. Exempel på sådana situationer är när händelsen

  • inträffar under resa till eller från arbetet
  • inträffar i en verksamhet som inte är yrkesmässig
  • innefattar skadade eller drabbade som är besökare, anhöriga eller andra som inte omfattas av arbetsmiljölagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp