Arbetsgivare registrerar känsliga uppgifter?

Tack! Där står det ju att arbetstagaren ska få tydlig skriftlig information om vad uppgifterna ska användas till, och det har vi inte fått.
Vad är syftet, vilka uppgifter lagras och varför. Hur lagras uppgifterna och vem har tillgång och hur länge. Har personerna gett sitt samtycke till detta, osv. Jag tänker också att GDPR och reglerna kring det måste följas.

Bra att du är kritisk!
 
Vad är syftet, vilka uppgifter lagras och varför. Hur lagras uppgifterna och vem har tillgång och hur länge. Har personerna gett sitt samtycke till detta, osv. Jag tänker också att GDPR och reglerna kring det måste följas.

Bra att du är kritisk!
Exakt! Jag känner också att jag behöver vara lite kritisk, sen kanske allt är i sin ordning i slutändan men jag tycker inte att en ska se allt för lättvindigt på känsliga uppgifter. Inväntar svar från centrala HR.
 
Exakt! Jag känner också att jag behöver vara lite kritisk, sen kanske allt är i sin ordning i slutändan men jag tycker inte att en ska se allt för lättvindigt på känsliga uppgifter. Inväntar svar från centrala HR.
Nej, precis. Det är bra för dem att stanna upp och fundera över vilka uppgifter är relevanta. Är det nödvändigt med namn tex och varför? Är det en kartläggning på grupp eller individnivå. Jag tror också att det är ganska höga krav på hur dessa data skall förvaras säkert.
 
Tycker också du ska ifrågasätta, att jag skrev att jag jobbade på myndighet är för att de brukar vara väldigt noga med att följa lagar och regler, och eftersom de inte får hantera liknande uppgifter så tror inte jag att det är helt ok att göra det. Jag hade också ifrågasatt, däremot ska man givetvis som arbetstagare vara öppen mot chefen att det är corona man har så de kan göra rätt riskanalys och vidta rätt åtgärder gentemot andra arbetstagare.
 
Får verkligen en arbetsgivare registrera känsliga uppgifter på sina anställda, så som diagnos och provsvar?

Vad jag kan läsa mig till är detta ej tillåtet om det inte krävs för till exempel rättsliga åtgärder och med den anställdas samtycke.

Vår koncern har nämligen bett alla de som har eller haft ett positivt covid-19 provsvar att rapportera in datum för insjuknande, när prover togs och hur länge sjukskrivningen varat. Står inget alls om varför de behöver dessa uppgifter och vad som ska göras med dem, bara att alla måste rapportera in.

Jag ställer mig frågande till detta men kanske finns det något jag missförstår eller inte vet om, någon särskild ”covid-regel” eller något.
Kolla vad ditt fackliga ombud har för synpunkter kring detta.
Jag tror inte att de kommer att kasta konfetti. ;)
 
Nu kanske jag är lite bakom men är covid-19, en allmänfarlig och anmälningspliktig sjukdom, verkligen känsliga uppgifter? Har ni haft covid på arbetsplatsen så bör väl detta vara känt ändå iom smittspårningen?
Ja, dataskyddsförordningen är entydig om att det verkligen är känsliga uppgifter. Utifrån trådstart syns ju inget heller om att det spelar någon roll när provsvaret kommit. Att jag hade ett positivt provsvar (hypotetiskt) i mars och var sjukskriven en vecka skulle jag definitivt ifrågasätta varför arbetsgivaren samlar in om hur de använder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp