Arbetsgivarens rätt att stänga av utan lön pga covid-19

Milosari

Trådstartare
Min partner har testat positivt för covid-19 och jag meddelade min ena arbetsgivare (jobbar extra som personlig assistent, 10 %, enda anställda som fortfarande har månadsanställning). Jag frågade hur vi skulle lösa det praktiska och fick det här till svar

Smittbärarpenning kräver ett läkarintyg och permittering blir långdraget och svårt att lösa. Vi har gjort så här tidigare; vid första tillfället stannar man hemma med bibehållen timlön men ob-ersättning utgår eftersom man inte arbetar. Eftersom man inte är konstaterat sjuk så blir det inte heller sjuklön. Vid påföljande tillfällen, om det misstänks att man fortsatt har exponerats för covid-19 så erbjuds man att arbeta andra tillfällen istället, dvs man får ingen ersättning såvida inte man är sjuk eller har fått ett smittbärarintyg från läkare

Jag har alltså inga symptom och enligt FHM kan jag jobba som vanligt. Detta är arbetsgivarens egna önskemål. Jag jobbar heltid på annan arbetsplats och är inte oändligt flexibel med byten. Har arbetsgivaren rätt att stänga av mig från arbete utan lön pga detta? Kan jag söka ersättning någon annanstans eller är det dags att gå med i facket?
 
Min partner har testat positivt för covid-19 och jag meddelade min ena arbetsgivare (jobbar extra som personlig assistent, 10 %, enda anställda som fortfarande har månadsanställning). Jag frågade hur vi skulle lösa det praktiska och fick det här till svar

Smittbärarpenning kräver ett läkarintyg och permittering blir långdraget och svårt att lösa. Vi har gjort så här tidigare; vid första tillfället stannar man hemma med bibehållen timlön men ob-ersättning utgår eftersom man inte arbetar. Eftersom man inte är konstaterat sjuk så blir det inte heller sjuklön. Vid påföljande tillfällen, om det misstänks att man fortsatt har exponerats för covid-19 så erbjuds man att arbeta andra tillfällen istället, dvs man får ingen ersättning såvida inte man är sjuk eller har fått ett smittbärarintyg från läkare

Jag har alltså inga symptom och enligt FHM kan jag jobba som vanligt. Detta är arbetsgivarens egna önskemål. Jag jobbar heltid på annan arbetsplats och är inte oändligt flexibel med byten. Har arbetsgivaren rätt att stänga av mig från arbete utan lön pga detta? Kan jag söka ersättning någon annanstans eller är det dags att gå med i facket?
Jag skulle kolla möjligheten att få ett smittbärarintyg ärligt talat, jag förstår att man inte vill ha någon som kan vara smittbärare jobba som personlig assistent även om FHM inte anser att det är ett problem. Arbetsgivaren kanske kan hjälpa till också?
 
Kan du inte låta testa dig?
Så gör vi om Covid-19 finns hos närstående. Är testet negativt så jobbar vi.
Låta testa mig var? Vårdcentralen säger nej. Min huvudarbetsgivare ligger på Region Skåne om att testa personalen men de säger också nej. Ska jag betala själv för ett antikroppstest? Men man kan visst bli smittad fler gånger verkar det som så det duger kanske inte.
 
Jag skulle kolla möjligheten att få ett smittbärarintyg ärligt talat, jag förstår att man inte vill ha någon som kan vara smittbärare jobba som personlig assistent även om FHM inte anser att det är ett problem. Arbetsgivaren kanske kan hjälpa till också?
Men kan jag ha ett smittbärarintyg till ett jobb och inte ett annat? Min andra arbetsgivare säger att är jag frisk så ska jag jobba, vilket FHM också säger. Jag kan ju bli smittad varje dag på ICA, det kan ingen styra över. Antingen är jag sjuk eller så är jag det inte liksom. Eller så får arbetsgivaren bestämma om egna försiktighetsregler, men det känns så märkligt att det ska gå ut över mig som arbetstagare. Manar ju knappast till ärlighet för den som är beroende av jobbet som inskomst (jag är det inte och kommer säga upp mig om jag inte får jobba eller får ersättning på annat vis).
 
Låta testa mig var? Vårdcentralen säger nej. Min huvudarbetsgivare ligger på Region Skåne om att testa personalen men de säger också nej. Ska jag betala själv för ett antikroppstest? Men man kan visst bli smittad fler gånger verkar det som så det duger kanske inte.

Okej, så VC säger nej, då blir det svårt.
I min kommun (och kranskommunerna) får alla testet av AG (vi i vårdyrken)
 
Jag skulle kolla möjligheten att få ett smittbärarintyg ärligt talat, jag förstår att man inte vill ha någon som kan vara smittbärare jobba som personlig assistent även om FHM inte anser att det är ett problem. Arbetsgivaren kanske kan hjälpa till också?
Jag har en bekant som jobbar som PA. Denne har varit sjuk och var då hemma i en vecka. Testade sig inte.
Nu har en annan person i hushållet insjuknat, nu med konstaterad covid.
Den som jobbar som PA går till jobbet som PA och hemtjänsten ändå.
Inga skydd.
Arbetsplatserna ser inga problem med det tydligen.
Jag fattar nada.
 
Senast ändrad:
Vid googling är det fortfarande dimmigt. Närmsta jag hittar är
"Vad gäller om jag inte är smittad?
Smittbärarpenning och sjukpenning har båda regler knutna till sig och om du inte är smittad eller sjuk får du inga pengar från Försäkringskassan.

Många arbetsplatser har valt att antingen låta sina medarbetare stanna hemma eller sätta anställda i karantän om man har varit utomlands exempelvis. Om man inte har möjlighet att arbeta hemma kan det betyda att man får ett inkomstbortfall och hur det kompenseras är då upp till respektive arbetsgivare."
https://www.doktorn.com/artikel/cor...skriver-jag-mig-och-hur-fungerar-hemkarantän/

Känner inte att källan är solid direkt.
 
Vid googling är det fortfarande dimmigt. Närmsta jag hittar är
"Vad gäller om jag inte är smittad?
Smittbärarpenning och sjukpenning har båda regler knutna till sig och om du inte är smittad eller sjuk får du inga pengar från Försäkringskassan.

Många arbetsplatser har valt att antingen låta sina medarbetare stanna hemma eller sätta anställda i karantän om man har varit utomlands exempelvis. Om man inte har möjlighet att arbeta hemma kan det betyda att man får ett inkomstbortfall och hur det kompenseras är då upp till respektive arbetsgivare."
https://www.doktorn.com/artikel/cor...skriver-jag-mig-och-hur-fungerar-hemkarantän/

Känner inte att källan är solid direkt.
Tur att min andra arbetsgivare är betydligt generösare då... Men det verkar ju märkligt att man kan bli utan lön sådär lite på arbetsgivarens tycke och smak?
 
Det här är ju outforskad mark i modern tid. Jag förstår ju arbetsgivaren som inte kan riskera brukarens hälsa och förmodligen företagets ekonomiska framtid.
 
Jag har en bekant som jobbar som PA. Denne har varit sjuk och var då hemma i en vecka. Testade sig inte.
Nu har en annan person i hushållet insjuknat, nu med konstaterad covid.
Den som jobbar som PA går till jobbet som PA och hemtjänsten ändå.
Inga skydd.
Arbetsplatserna ser inga problem med det tydligen.
Jag fattar nada.

Hemtjänsten har väl skydd?
Annars är något fel. Sen snart två veckor tillbaka ska hemtjänst ha visir, engångsförkläde och handskar vid alla besök samt munskydd vid minsta tecken på förkylning.
 
Jag ringde till VC och fick nej trots att båda mina yrken är samhällsviktiga. Jag är ju inte sjuk, och måste tydligen vara dålig nog att behöva vård för att de ska provta.
Man måste ha symptom, annars finns ingen mening att testa. Dag 3 efter insjuknandet kan man oftast hitta viruset i analys, innan den dagen är det oftast negativt.
Antikroppar hittar man först 3-4 veckor efter första sjukdomsdagen.

Alla samhällsviktiga yrken testas inte än. Just nu är det poliser och brandmän som testas i Skåne, vid sjukdomssymptom alltså.
 
Det här är ju outforskad mark i modern tid. Jag förstår ju arbetsgivaren som inte kan riskera brukarens hälsa och förmodligen företagets ekonomiska framtid.
Det har jag absolut förståelse för, men om man ska vara hemma pga att man kan smitta så bör det väl finnas någon form av ersättning för arbetstagaren. Det, och att arbetsgivaren kanske måste motivera sig. I nuläget är det ju helt upp till personalen att vara ärlig, och den lusten minskar nog om man blir utan inkomst som tack. Det är som att be om snabb smittspridning.
 
Man måste ha symptom, annars finns ingen mening att testa. Dag 3 efter insjuknandet kan man oftast hitta viruset i analys, innan den dagen är det oftast negativt.
Antikroppar hittar man först 3-4 veckor efter första sjukdomsdagen.

Alla samhällsviktiga yrken testas inte än. Just nu är det poliser och brandmän som testas i Skåne, vid sjukdomssymptom alltså.
Jag tror faktiskt att jag redan har haft det, i januari/februari. Hade alla typiska symptom då, men det var så nytt så jag tänkte att det inte var möjligt.

Omsorgspersonal ska väl vara i samma priogrupp? Mitt andra yrke är i grupp 3, så det lär dröja om det alls blir av.
 
Jag tror faktiskt att jag redan har haft det, i januari/februari. Hade alla typiska symptom då, men det var så nytt så jag tänkte att det inte var möjligt.

Omsorgspersonal ska väl vara i samma priogrupp? Mitt andra yrke är i grupp 3, så det lär dröja om det alls blir av.
Oavsett måste du vara sjuk annars ger testet inget svar.

Antikroppstester har gjorts på mycket personal på Karolinska nu. Flera som var säkra på att de haft covid hade inga antikroppar. Antingen hade de vanlig influensa eller så utvecklar inte alla antikroppar. Lurig sjukdom det där.
 
Om du står till arbetsgivarens förfogande ska ag betala lön även om man inte vill att du kommer och arbetar. Din ag gör en riktig fuling här. Ag kan rent krasst dessutom vare sig tvinga dig till sjukskrivning eller att söka smittbärarpenning. Om du inte är med i facket kan det dock bli svårt för dig att driva frågan. Det du behöver göra är att 1) Klargöra att du står till arbetsgivarens förfogande 2) Ställa krav på utebliven lön om ag inte betalar. Du skriver till ag med ditt krav och får sedan gå via Tingsrätt och Kronofogden om de inte betalar.
 
Senast ändrad:
Finns det ingen företagshälsovård eller på HR du kan prata med ?

Mina föräldrar var i samma situation en blev smittad på jobbet inom vården och testade positivt och fick ju såklart inte jobba då. Då fick även den som inte jobbar inom vården hålla sig hemma, efter att ha pratat med företagshälsovården. Är osäker på om det blev sjukskrivning på en gång eller smittbärarpeng. Men det var nog var klokt, blev sjuk ca 1 vecka senare...
 
Hemtjänsten har väl skydd?
Annars är något fel. Sen snart två veckor tillbaka ska hemtjänst ha visir, engångsförkläde och handskar vid alla besök samt munskydd vid minsta tecken på förkylning.
Så är det tyvärr inte i min kommun.
En familjemedlem som arbetar både inom hemtjänsten och på boenden, har fått ett (1) visir de ska använda vid misstänkta fall.
När man spritar visiret blir det förstört av spriten.
Då har man inget mer visir.
:(
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur har ni pratat med era barn om Covid-19/Corona? Vi är i full lock down här i UK så vi har varit rätt så öppna med att det finns ett...
Svar
4
· Visningar
1 041
Senast: pudsey
·
Skola & Jobb Jag är sjukskriven 25/4-25/5 (har självklart läkarintyg) och skulle under den perioden arbetat x antal pass enligt schema de första 14...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 036
Senast: em-pirre
·
Skola & Jobb Jag är i trubbel, fick jag veta idag strax efter att FKs telefontid stängt för dagen, så om någon vill hjälpa mig med nattsömnen vore...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 449
Senast: Nenii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp