Arbetsgivarens rätt att stänga av utan lön pga covid-19

Så är det tyvärr inte i min kommun.
En familjemedlem som arbetar både inom hemtjänsten och på boenden, har fått ett (1) visir de ska använda vid misstänkta fall.
När man spritar visiret blir det förstört av spriten.
Då har man inget mer visir.
:(

De riktlinjerna ska gälla över hela landet. Både privata bolag och kommunalt anställda så isf är AG rejält pantad.
Att visiren tar stryk efter att tag av spriten håller jag med om. Jag byter mitt efter ca en vecka. Är då så illa att de inte ens håller för en tvätt så är det ett engångsvisir eller ett icke godkänt.
 
De riktlinjerna ska gälla över hela landet. Både privata bolag och kommunalt anställda så isf är AG rejält pantad.
Att visiren tar stryk efter att tag av spriten håller jag med om. Jag byter mitt efter ca en vecka. Är då så illa att de inte ens håller för en tvätt så är det ett engångsvisir eller ett icke godkänt.
Håller helt med.
Mejlade kommunen i april och fick till svar att de följer de basala hygienrutinerna osv.
Tror det har med pengar att göra?
I maj kom det värdelösa visiret som var personligt och dessutom inte tål en spritning. Och nej, jag tror inte heller att det är godkänt. Känns ju som någon skrivfilm/overheadpapper eller något, eftersom det blir mjölkigt efter spritning.
Men då kan kommunen åtminstone säga att de har delat ut skyddsutrustning till sin personal?
Suck.
 
Så är det tyvärr inte i min kommun.
En familjemedlem som arbetar både inom hemtjänsten och på boenden, har fått ett (1) visir de ska använda vid misstänkta fall.
När man spritar visiret blir det förstört av spriten.
Då har man inget mer visir.
:(
men om det ska räcka tvätta händer med tvål och vatten, borde det ju räcka tvätta visiret så också?
Det borde väl det klara?
 
Håller helt med.
Mejlade kommunen i april och fick till svar att de följer de basala hygienrutinerna osv.
Tror det har med pengar att göra?
I maj kom det värdelösa visiret som var personligt och dessutom inte tål en spritning. Och nej, jag tror inte heller att det är godkänt. Känns ju som någon skrivfilm/overheadpapper eller något, eftersom det blir mjölkigt efter spritning.
Men då kan kommunen åtminstone säga att de har delat ut skyddsutrustning till sin personal?
Suck.

Rekomendationer och riktlinjer kan ändras från dag till dag. Så det beror på när du mejlade. Men sen 2 v tillbaka är det skyddskläder som gäller. Och utrustningen ska uppfylla säkerhetskraven och vara godkänd. Det låter inte alls som AG har fixat rätt utrustning eller följer nya riktlinjerna. Illa!!!
 
men om det ska räcka tvätta händer med tvål och vatten, borde det ju räcka tvätta visiret så också?
Det borde väl det klara?

Det är skillnad på hud och hårt matterial. Dessutom ska saneringens ske utanför vårdagarens boende och innan man går hem till nästa. Då blir det svårt med tvål och vatten.
 
Om du står till arbetsgivarens förfogande ska ag betala lön även om man inte vill att du kommer och arbetar. Din ag gör en riktig fuling här. Ag kan rent krasst dessutom vare sig tvinga dig till sjukskrivning eller att söka smittbärarpenning. Om du inte är med i facket kan det dock bli svårt för dig att driva frågan. Det du behöver göra är att 1) Klargöra att du står till arbetsgivarens förfogande 2) Ställa krav på utebliven lön om ag inte betalar. Du skriver till ag med ditt krav och får sedan gå via Tingsrätt och Kronofogden om de inte betalar.
Problemet är väl just det att jag bara står till förfogande under avtalad tid och inte så mycket annan. Så AG kan i det här fallet ju erbjuda tid vardagar dagtid t ex, men jag är schemalagd fredag natt var 4:e vecka enligt överenskommelse. Jag har försökt byta pass vid annat tillfälle men det slutade med att jag helt enkelt var utan lön den månaden. Det kändes dock mer okej, eftersom bytet var på mitt initiativ. Den här gången är det dock AG som propsar på att jag ska vara hemma och då hamnar saken i ett annat läge.
 
Så är det tyvärr inte i min kommun.
En familjemedlem som arbetar både inom hemtjänsten och på boenden, har fått ett (1) visir de ska använda vid misstänkta fall.
När man spritar visiret blir det förstört av spriten.
Då har man inget mer visir.
:(
Vi har fått klara instruktioner om att visiren inte ska spritas utan tvättas med ytdesinfektion just pga att spriten förstör de.
 
Vi har också visir på jobbet, spritar med ytdesinfektion och det blir dom inte förstörda av. Känns som typ overheadpapper själva visiret.
 
Problemet är väl just det att jag bara står till förfogande under avtalad tid och inte så mycket annan. Så AG kan i det här fallet ju erbjuda tid vardagar dagtid t ex, men jag är schemalagd fredag natt var 4:e vecka enligt överenskommelse. Jag har försökt byta pass vid annat tillfälle men det slutade med att jag helt enkelt var utan lön den månaden. Det kändes dock mer okej, eftersom bytet var på mitt initiativ. Den här gången är det dock AG som propsar på att jag ska vara hemma och då hamnar saken i ett annat läge.
Är inte säker på att jag hänger med här ... men de pass du är schemslagda på är de du ska ha betalt för om det är ag som inte vill att du ska komma och arbeta
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur har ni pratat med era barn om Covid-19/Corona? Vi är i full lock down här i UK så vi har varit rätt så öppna med att det finns ett...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: pudsey
·
Skola & Jobb Jag är sjukskriven 25/4-25/5 (har självklart läkarintyg) och skulle under den perioden arbetat x antal pass enligt schema de första 14...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 036
Senast: em-pirre
·
Skola & Jobb Jag är i trubbel, fick jag veta idag strax efter att FKs telefontid stängt för dagen, så om någon vill hjälpa mig med nattsömnen vore...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 449
Senast: Nenii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp