Arbetsintervju

Energi

Trådstartare
Fick precis veta att jag ska på mitt livs första arbetsintervju! Pulsen är redan skyhög och jag är SÅ nervös. Jag har haft ett enda jobb och det fick jag genom praktik. Jag har varit hemma i 4 år med aktivitetsersättning på grund av psykisk ohälsa och mitt självförtroende är totalt i botten.

Kan ni snälla peppa mig, ge mig råd och VAD ska man ha med sig?
 
Grattis, kul! Jag brukar förbereda lite frågor om tjänsten och ev läsa på lite kring olika utbildningar beroende på vad det är för tjänst. Kolla upp lite vad dylika tjänster brukar ligga lönemässigt samt vad du tänker dig för lön. Ibland har jag fått lönefrågor och ibland inte.

Sen tycker jag det i allmänhet är bra att fundera kring lite vad man ska säga på intervjun. Ofta kommer det ju upp saker kring hur man jobbar i grupp, vad man har för bra och dåliga sidor etc. Brukar googla vanliga intervjufrågor innan och fundera igenom svaren. Frågor jag fått har varit tex vad mina bra och dåliga sidor är, hur jag fungerar i grupp, vad jag har gjort för misstag på arbeten, vad jag tror referenser kommer säga om mig etc. Sen tror jag inte det viktigaste är att man har klockrena svar på allt utan kan visa upp att man är en förståndig person som kommer gå bra in i gruppen typ.

Jag har haft med mig CV och personligt brev utskrivet, mest för att ha tillgängligt. Den som intervjuar brukar ha det utskrivet själv men någon gång har det hänt att jag fått räcka över min kopia då de missat/glömt. Sen har jag också tagit med mig penna och något att skriva på ifall jag vill skriva ner datum eller utbildningar eller vad det nu må vara. Har sällan behövt skriva ner något men kan ju vara skönt om man behöver, känns mer seriöst än att hala upp telefonen och skriva i anteckningar. :)
 
Ett starkt tips är att läsa på lite i förväg om företaget och tjänsten du har sökt samt tänka igenom varför du vill ha den och skulle passa för jobbet. Kolla i annonsen vilka egenskaper de söker och motivera varför du passar in på det.

Det ger ett mycket bättre intryck än om det kommer någon som bara säger att de behöver ett jobb för att de gillar att få pengar och inte har någon koll på företaget.
 
Jag brukar googla efter vanliga frågor som man kan få. Sen brukar jag plugga in lite bra svar på dessa. Jag brukar också alltid plugga in ett bra svar på "kan du berätta lite om dig själv?". Den kommer 9/10 ggr och jag har så svårt att säga vettiga saker om mig själv. Ca 1-2 min är bra om man kan hålla låda och inte bara säga att man är snäll och gillar djur, typ 😅.

Sen kan det vara bra att ha kommit på några bra frågor till företaget redan innan. Det kommer nästan alltid "är det något du undrar över?" eller liknande.

Kan tycka att det känns bra att ha med papper och penna själv, och ev referenser eller liknande. Numera brukar jag oftast be att få maila mina referenser efter intervjun om de vill ha dem, så hinner jag också förbereda mina referenser på att det kan komma ett samtal.
 
Du har fått många bra tips :)
Numera tycker jag att det är roligt att bli intervjuvad, ta reda på mera om det är en tjänst som passar mig, samt sitta och prata om mig själv är ju ändå en rätt trevlig uppgift!

Så gå dit, försök slappna av och kanske tom ha trevligt :)
 
Tack för alla tips, jag tar till mig dom!
Jag har ingen att uppge som referens, hur säger jag det om det kommer på tal?
 
Ingen från ditt förra jobb? Någon lärare? Är du engagerad i någon förening och kan ha något därifrån? Det behöver ju nödvändigtvis inte vara någon som du arbetat med, någon som kan bekräfta att du är en ordningssam och vettig person är bättre än ingen alls tycker jag. Och förklara varför du inte har referenser. Att du har varit utanför arbetsmarknaden ett tag syns ju ändå på ditt cv.
 
Tack för alla tips, jag tar till mig dom!
Jag har ingen att uppge som referens, hur säger jag det om det kommer på tal?

Det känns som en rätt viktig sak att ha med sig. Jag brukar ta med mig alla original på betyg, intyg etc (ligger i plastfickor med kopior bakom, bara att ta om de vill ha papper på något särskilt).

En vidtalad referens tycker jag absolut du ska försöka dra fram. Gärna någon som kan verifiera det du arbetat med tidigare och hur det fungerade.
 
Det känns som en rätt viktig sak att ha med sig. Jag brukar ta med mig alla original på betyg, intyg etc (ligger i plastfickor med kopior bakom, bara att ta om de vill ha papper på något särskilt).

En vidtalad referens tycker jag absolut du ska försöka dra fram. Gärna någon som kan verifiera det du arbetat med tidigare och hur det fungerade.
Jag har verkligen ingen att uppge som referens tyvärr.. mitt senaste jobb var inom hemvården för 7 år sen, jag var timanställd och ingen minns mig.
 
Är du aktiv inom någon förening? Eller hobby? Därifrån kan man också hämta referenser.

Det viktigaste är att du berättar vem du är, inte den du tror att de vill ha. Läs på lite om tjänsten och företaget, förbered någon fråga om vad de kanske förväntar sig från dig. Har kollegor som tackat nej till tjänster för att de anser att tjänsten inte passade dom efter att de varit på intervju.

lycka till 😄
 
Fick precis veta att jag ska på mitt livs första arbetsintervju! Pulsen är redan skyhög och jag är SÅ nervös. Jag har haft ett enda jobb och det fick jag genom praktik. Jag har varit hemma i 4 år med aktivitetsersättning på grund av psykisk ohälsa och mitt självförtroende är totalt i botten.

Kan ni snälla peppa mig, ge mig råd och VAD ska man ha med sig?

Ett bra svar på varför du vill ha just den här tjänsten och varför de ska anställa dig och inte någon annan. :)
 
Jag håller med alla ovan. På frågan om lön brukar jag be om att få återkomma med löneanspråk när jag vet att de vill ha mig.
I en rekryteringssituation så undviker åtminstone jag att gå vidare med personer som inte kan ange ett ungefärligt löneanspråk under intervjun eller säger sig acceptera en lön inom det tilltänkta lönespannet för tjänsten och då är öppna med hur flexibla/oflexibla de kan vara.

Man har generellt ett tilltänkt lönespann för en tjänst när rekryteringen godkänns och att då gå så långt som till referenstagning och att erbjuda tjänst till någon som man sen inte vet om man faktiskt kan anställa pga lönekrav gör åtminstone aldrig vi pga risk för stort merarbete.
 
Senast ändrad:
I en rekryteringssituation så undviker åtminstone jag att gå vidare med personer som inte kan ange ett ungefärligt löneanspråk under intervjun eller säger sig acceptera en lön inom det tilltänkta lönespannet för tjänsten och då är öppna med hur flexibla/oflexibla de kan vara.

Man har generellt ett tilltänkt lönespann för en tjänst när rekryteringen godkänns och att då gå så långt som till referenstagning och att erbjuda tjänst till någon som man sen inte vet om man faktiskt kan anställa pga lönekrav gör åtminstone aldrig vi pga risk för stort merarbete.
Jag har hittills inte stött på problem, har alltid fått de jobb jag varit på intervju hos.
Men bra att veta 😊
 
Fick precis veta att jag ska på mitt livs första arbetsintervju! Pulsen är redan skyhög och jag är SÅ nervös. Jag har haft ett enda jobb och det fick jag genom praktik. Jag har varit hemma i 4 år med aktivitetsersättning på grund av psykisk ohälsa och mitt självförtroende är totalt i botten.

Kan ni snälla peppa mig, ge mig råd och VAD ska man ha med sig?
Ett bra sätt att förbereda sig för intervjusituationen är att träna på att svara på frågor. Låt en vän ställa frågor till dig som du muntligt får svara på. Det finns massor av exempelfrågor att googla fram. Har du väl fått in hur du muntligt kan formulera dig så blir det ofta lite enklare att hitta orden på den riktiga intervjun sen, även om frågorna inte är identiska.

Du behöver en referens, men det måste inte vara någon från ett jobb. Har du någon som känner dig via hobby/intresse/annat t.ex. stallansvarig, djurägare du hjälpt, tränare, person på AF, lärare om du gått någon utbildning, någon involverad i t.ex. arbetsträning, gammal kollega? Helst någon som känner dig utifrån hur du kan ta dig an uppgifter och hur du fungerar i grupp/med andra.

Det kan också vara bra att tänka att dem du ska träffa har själva haft sin första intervju någon gång och då var de garanterat spända inför den. Dessutom så kan man vara spänd och nervös inför att hålla i intervjun, särskilt om man inte gör det så ofta. Se intervjun som nyttig och bra träning, inte som något livsavgörande.
 
I en rekryteringssituation så undviker åtminstone jag att gå vidare med personer som inte kan ange ett ungefärligt löneanspråk under intervjun eller säger sig acceptera en lön inom det tilltänkta lönespannet för tjänsten och då är öppna med hur flexibla/oflexibla de kan vara.

Man har generellt ett tilltänkt lönespann för en tjänst när rekryteringen godkänns och att då gå så långt som till referenstagning och att erbjuda tjänst till någon som man sen inte vet om man faktiskt kan anställa pga lönekrav gör åtminstone aldrig vi pga risk för stort merarbete.
Hur ska man då veta vad som är rimlig lön? En sak är ju om man redan jobbar med likvärdigt jobb, men säg att man helt byter branch? De hemsidor som ska visa statistik kring sådant tycker jag sällan visar ens i närheten av vad som är rimligt.
 
Hur ska man då veta vad som är rimlig lön? En sak är ju om man redan jobbar med likvärdigt jobb, men säg att man helt byter branch? De hemsidor som ska visa statistik kring sådant tycker jag sällan visar ens i närheten av vad som är rimligt.
Jag har bara lämnat löneanspråk på nuvarande jobb, efter statistik jag hittade. Jag hade lagt mig för högt. Chefen ringde och sa: "du får jobbet, vi tänker oss x lön". Vilket var lägre än mitt anspråk, men jag valde att tacka ja ändå. Jag var nyutexaminerad och hade ingen aning, vilket jag också uttryckte under intervjun.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Halloj! Jag ska börja plugga på universitet! Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 052
Senast: Araminta
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2
Svar
35
· Visningar
1 911
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp