Arbetslivets floskler och klyschor

Höll på att kopiera in förstasidan på vårt månadsbrev i den här tråden :meh:

Det som gav mig mest utslag var dock:
Gemensamma delmål till våra strategiska mål
I veckan startas arbetet upp med att ta fram myndighetsgemensamma delmål till våra fem strategiska mål. Tvärgrupper med medarbetare med blandade kompetenser kommer vid några tillfällen under september arbeta med att bryta ned våra strategiska mål till operativa delmål. Delmålen ska utgå från de viktigaste utmaningarna i länet och de ska vara mätbara och påverkbara inom ramen för *bläpp*s uppdrag. Arbetet med att ta fram delmålen ska vara klart till den 8 oktober och dessa blir sedan underlag till arbetet med att ta fram vår verksamhetsplan (VP). Vi kommer i vårt VP arbete arbeta med att ta fram aktiviteter och nyckeltal för att nå myndighetens delmål och ta oss närmare våra långsiktiga strategiska mål. Vi är några från vår avdelning som kommer att delta i arbetet med att ta fram delmål för det strategiska målet ”Hela länet har kraft att verka och utvecklas” och vi kommer starta arbetet med en workshop den 6 september

O_o:cautious::meh:


*RUN AWAAAAAY*
 
Höll på att kopiera in förstasidan på vårt månadsbrev i den här tråden :meh:

Det som gav mig mest utslag var dock:
Gemensamma delmål till våra strategiska mål
I veckan startas arbetet upp med att ta fram myndighetsgemensamma delmål till våra fem strategiska mål. Tvärgrupper med medarbetare med blandade kompetenser kommer vid några tillfällen under september arbeta med att bryta ned våra strategiska mål till operativa delmål. Delmålen ska utgå från de viktigaste utmaningarna i länet och de ska vara mätbara och påverkbara inom ramen för *bläpp*s uppdrag. Arbetet med att ta fram delmålen ska vara klart till den 8 oktober och dessa blir sedan underlag till arbetet med att ta fram vår verksamhetsplan (VP). Vi kommer i vårt VP arbete arbeta med att ta fram aktiviteter och nyckeltal för att nå myndighetens delmål och ta oss närmare våra långsiktiga strategiska mål. Vi är några från vår avdelning som kommer att delta i arbetet med att ta fram delmål för det strategiska målet ”Hela länet har kraft att verka och utvecklas” och vi kommer starta arbetet med en workshop den 6 september

O_o:cautious::meh:


*RUN AWAAAAAY*

Förstår att det känns som något givande som du verkligen ser fram emot...

Vet inte hur många dagar och veckor som jag slösat bort på sånt som i slutändan väldigt sällan lett till något positivt.
 
Det viktigaste om man ska ha teambuilding och liknande är att hitta någon aktivitet som alla är bekväma med. I en arbetsgrupp jag hade tidigare fanns det de som ville ha fysiska aktiviteter och tävlingar, vilket verkligen inte är sånt som passar alla. Det kändes som att de bara var ute efter att få göra något som de själva tyckte var roligt, inte något som var för alla, och på så sätt förlorade aktiviteten sin mening.

Tell me about it ;)

Exakt så är det på min arbetsplats - eller snarare, har varit. Ena chefen tycker att det roligaste som finns är skoteråkning och skidåkning så därför har alla jobb-kickoffer innehållit just detta. Han har verkligen inte fattat att detta inte är för alla. Jag är en gnällig jäkel som inte är rädd för att framföra mina åsikter så från jag började har det blivit andra aktiviteter.
 
Jag har inget emot möten, möten är också jobb. Något jag däremot har väldigt mycket emot är mötesförlängaren. Vilka grupper jag än har jag jobbat i så har det alltid funnits en sådan.

Mötesförlängaren kännetecknas av att göra ständiga utvikningar, ställa frågor irrelevanta för sammanhanget för att visa att hen hänger med (det gör hen inte), ta vara på varje bisats någon annan uttalar för att spåra vidare på den, göra besserwissriga påpekanden när någon annan redovisar vad hen håller på med (typ jaså du håller på med tomater, har du tänkt på att det är samma sak med akvariefiskar så att du borde titta på det också?) och, när andra redovisar vad de kommer att ägna sig åt under dagen, själv redovisar de kommande tre månadernas planerade arbete.

När jag senast bytte arbetsgrupp var jag själaglad över att slippa två sådana mötesförlängare. Nya gruppen är bara tre personer - och en av dem lägger typ 20 minuter till varje 15-minutersmöte :arghh:
Du hade älskat våra möten - typ alla vill bara att det ska ta slut så vi kan få gjort allt annat som måste göras så varje försök att göra mötet längre möts med mördande blickar från hela arbetsgruppen. Det är faktiskt där vi som arbetsgrupp är som mest sammansvetsad :rofl:
 
Jag har varit på några konferenser... de var jättetrevliga, jag var inte nykter på någon av dem :angel: Dvs konferenserna i min bransch går mest ut på att festa, skryta och försöka få ligga. Jag höll mig till det förstnämnda :D Några tekniska bolag i branschen från vårt östra grannland är ganska ökända på att bjuda på dricka. En fd chef råkade ut för ett av dem :laugh:

Ibland kan det vara helt ok föreläsningar men oftast känns det som om de skrivits ihop för att få åka iväg och festa... speciellt om det är någon från ett universitet. Det värsta jag varit med om var en person som läste upp samma text hen la upp på skärmen. Jag gick därifrån.

Då har jag inte varit på den värsta som branschen har... där är det en inofficiell "tävling" om vem som kan få polisen till hotellet först O_o Den är dock inte i Europa.
 
Tell me about it ;)

Exakt så är det på min arbetsplats - eller snarare, har varit. Ena chefen tycker att det roligaste som finns är skoteråkning och skidåkning så därför har alla jobb-kickoffer innehållit just detta. Han har verkligen inte fattat att detta inte är för alla. Jag är en gnällig jäkel som inte är rädd för att framföra mina åsikter så från jag började har det blivit andra aktiviteter.

Det var ju bra att du blev lyssnad på och att det ledde till förändring. Jag och flera med mig framförde att det var bättre med aktiviteter som alla gillade istället för såna som bara några gillade och resten avskydde. Hjälpte inte. Nästa gång ordnade trivselgruppen en dag med lekar och tävlingar. Både jag och min närmsta chef kunde tyvärr inte närvara utan var tvungna att hålla ställningen på kontoret:angel:
 
Det viktigaste om man ska ha teambuilding och liknande är att hitta någon aktivitet som alla är bekväma med. I en arbetsgrupp jag hade tidigare fanns det de som ville ha fysiska aktiviteter och tävlingar, vilket verkligen inte är sånt som passar alla. Det kändes som att de bara var ute efter att få göra något som de själva tyckte var roligt, inte något som var för alla, och på så sätt förlorade aktiviteten sin mening.

För mig som gillar kultur hade en stadsvandring eller museibesök och lunch på ett trevligt ställe varit en perfekt aktivitet.

Det är superviktigt att aktiviteten är inkluderande och att det i slutändan ändå är helt frivilligt att delta i den utsträckning man önskar. Man kan kräva närvaro om det är på arbetstid, men inte att alla deltar fullt ut.
 
Här är det produktionsstop varannan vecka, får info om massa siffror som inte säger ett jota och försäljning kan jag inte påverka då jag jobbar i produktion och inte på kontoret och skryt är med:cautious:, det som är relevanta är kvalitén och om det varit skador i fabriken = räcker att nämna på uppstarten.

Var på konferens med mitt andra jobb där vi skulle sitta i grupp med kritor och måla företagets värdegrunder:rofl::rofl:, valde dom andra åren att lägga semestern där konferensen brukade ligga👍
Haha måla med kritor.. på ett jobb jag var på ytterst kort tid (trivdes inte, bytte rekordsnabbt :p) så gick vi första dagen en rundtur. Stannar till i en korridor där det hänger skitfula tavlor målade med kritor och så lite ord här och där typ ”respekt för varandra” jada jada. Jag frågar ”åh har ni satt upp barnens tavlor” (alltså ens barn hemma tänkte jag). Chefen svarar jätteargt att de är från deras teambuildingdag och man har målat för att uttrycka sina känslor för jobbet och vad som är bra respektive vad som behöver förbättras 😂
 
Alltså är det bättre att arbetsplatser låter bli trivselaktiviteter :up:

Jag tycker inte att förekomsten av att vissa ogillar det (antingen specifikt eller generellt) och att det genomförs på märkliga sätt betyder att det är bättre att de undviks helt. Många uppskattar dessa tillfällen och vill ha mer av det.
 
Höll på att kopiera in förstasidan på vårt månadsbrev i den här tråden :meh:

Det som gav mig mest utslag var dock:
Gemensamma delmål till våra strategiska mål
I veckan startas arbetet upp med att ta fram myndighetsgemensamma delmål till våra fem strategiska mål. Tvärgrupper med medarbetare med blandade kompetenser kommer vid några tillfällen under september arbeta med att bryta ned våra strategiska mål till operativa delmål. Delmålen ska utgå från de viktigaste utmaningarna i länet och de ska vara mätbara och påverkbara inom ramen för *bläpp*s uppdrag. Arbetet med att ta fram delmålen ska vara klart till den 8 oktober och dessa blir sedan underlag till arbetet med att ta fram vår verksamhetsplan (VP). Vi kommer i vårt VP arbete arbeta med att ta fram aktiviteter och nyckeltal för att nå myndighetens delmål och ta oss närmare våra långsiktiga strategiska mål. Vi är några från vår avdelning som kommer att delta i arbetet med att ta fram delmål för det strategiska målet ”Hela länet har kraft att verka och utvecklas” och vi kommer starta arbetet med en workshop den 6 september

O_o:cautious::meh:


*RUN AWAAAAAY*
Aktiviteter och nyckeltal- där fick jag allergisk reaktion 😂
 
Haha måla med kritor.. på ett jobb jag var på ytterst kort tid (trivdes inte, bytte rekordsnabbt :p) så gick vi första dagen en rundtur. Stannar till i en korridor där det hänger skitfula tavlor målade med kritor och så lite ord här och där typ ”respekt för varandra” jada jada. Jag frågar ”åh har ni satt upp barnens tavlor” (alltså ens barn hemma tänkte jag). Chefen svarar jätteargt att de är från deras teambuildingdag och man har målat för att uttrycka sina känslor för jobbet och vad som är bra respektive vad som behöver förbättras 😂
Vi målade en jordglob med folk i olika färger som håller händer😂. Just då kände jag för att bara måla ett helt papper svart.
 
Men håll i er! Vi skulle öva in och spela upp en pjäs som byggde på Totte Bygger. Men utan att använda ord. På riktigt.
Vår version blev så dålig så på julfesten visade våra chefer hur den egentligen skulle gjorts
Hahahahaha alltså 😂😂😂 jag hade antingen 1, tvärvägrat och gått hem eller 2, övedrivit pjäs-spelandet som fan för att visa hur fånigt det var. Beroende pp vilket humör jag varit på. Men mest troligt alt 1.
 
Vi målade en jordglob med folk i olika färger som håller händer😂. Just då kände jag för att bara måla ett helt papper svart.
Men gud, 🙄🤪
En av min sambos bekanta + partner har en helflummig youtube-kanal där de också går att boka som föreläsare osv. Synd jag inte kan länka (vill inte hänga ut dom :p) men det innefattar bla att man får lära sig göra luftpiano, Hahaha gud skrattar så jag gråter just nu när jag tänker på det 😂😂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 779
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp