Arbetslös

SiZo

Trådstartare
Jag känner att jag behöver lite stöd i det här, och jag tänker att vi kanske är fler som är arbetslösa och behöver pepp. Eller om någon vill ge tips osv så är det givetvis välkommet också.

Jag började söka jobb i december. Nu börjar alla dessa mail "vi har gått vidare med en annan sökande" ploppa in. Jag hade glömt hur jobbigt det var. Jobbigast var nog en tjänst där jag var på en intervju, och där det kändes bra och jag gärna skulle ha jobbet - men idag fick det där mailet.

Jag lägger sådana mail i en egen mapp i mailen. Jag vill inte se dem mer än jag måste. Vill inte påminnas om hur svårt det är att få jobb, framförallt jobb som jag verkligen vill ha, där jag skulle trivas och dessutom kunna vara en tillgång för företaget. De är tyngst.

Samtidigt som man då dessutom bara måste fortsätta söka. Ibland jobb som man vet att man inte har en möjlighet att få bara för att arbetsförmedlingen kräver x antal jobbansökningar.

Jag har några månader kvar på min uppsägningstid, så är inte riktigt i samma sits. Men efter tio år på samma arbetsplats, så är det nervöst att bli arbetslös. Hatar verkligen att söka jobb, det är på nivån att jag funderar på att söka utbildning till hösten för att slippa.

Jag har några månader kvar på min uppsägningstid, så är inte riktigt i samma sits. Men efter tio år på samma arbetsplats, så är det nervöst att bli arbetslös. Hatar verkligen att söka jobb, det är på nivån att jag funderar på att söka utbildning till hösten för att slippa.
Jag hade alla gånger studerat om jag hade haft CSN kvar. Dels så kan man söka jobb undertiden om det nu är det man vill, man har något att göra om dagarna, man känner sig ändå till nytta så att säga.

Det blir lite lättare när man får möjlighet att gå på macha och rusta tycker jag, när man kommer hemifrån lite mer, träffar folk, får rutiner, pepp och tränas i det man behöver hjälp med för att få jobb.

Jag förstår att det är nervöst. Men samtidigt så tänker jag att dina chanser borde vara goda att få nytt jobb, med så mycket erfarenhet. Jag har för lite erfarenhet för att vara riktigt attraktiv.

Jag hade alla gånger studerat om jag hade haft CSN kvar. Dels så kan man söka jobb undertiden om det nu är det man vill, man har något att göra om dagarna, man känner sig ändå till nytta så att säga.

Det blir lite lättare när man får möjlighet att gå på macha och rusta tycker jag, när man kommer hemifrån lite mer, träffar folk, får rutiner, pepp och tränas i det man behöver hjälp med för att få jobb.

Jag förstår att det är nervöst. Men samtidigt så tänker jag att dina chanser borde vara goda att få nytt jobb, med så mycket erfarenhet. Jag har för lite erfarenhet för att vara riktigt attraktiv.
Helst hade jag bytt yrke, så där väljer de bort mig pga brist på erfarenhet.

Hoppas kunna få omställningsstöd, men har ett gäng veckor med CSN kvar.

Rutiner är något jag är nervös över. Det är faktiskt skönt att få åka till jobbet och komma hemifrån.

Helst hade jag bytt yrke, så där väljer de bort mig pga brist på erfarenhet.

Hoppas kunna få omställningsstöd, men har ett gäng veckor med CSN kvar.

Rutiner är något jag är nervös över. Det är faktiskt skönt att få åka till jobbet och komma hemifrån.
Ja jag får inget gjort hemma. Skulle behöva stämma träff med någon digitalt på morgonen så jag tar mig ur sängen i vettig tid och sedan inte bara sitter och scrollar typ. Känner mig halvt hjärndöd redan... Varit hemma 1,5 månad.

Fixade diskbänken iaf, och startade diskmaskinen. Imorgon ska jag verkligen försöka vara mer produktiv, men det är inte lätt.

vad söker du för jobb? Inom vad för område?
Något som har med djur att göra, skulle kunna tänka mig miljöinspektör med, men saknar utbildning i miljörätt. Har kandidat i Biologi från Etologi och djurskydd på SLU, och master i Husdjursvetenskap.

Är rätt öppen för förslag egentligen. Bor just nu i Flen, men är öppen för tjänster i hela mälardalen.

Joinar tråden, varit långtidsarbetslös, kan inte ta vilket jobb som helst, då grabben behöver mycket stöttning på morgonen innan skolan, Haft lite sommarjobb då jag kört lastbil. Men senaste var -21. Söker främst butiksjobb där man kan börja lite senare. Drömmen är ju dock och kunna köra lastbil, men så länge sonen går i skolan, går inte det.

Något som har med djur att göra, skulle kunna tänka mig miljöinspektör med, men saknar utbildning i miljörätt. Har kandidat i Biologi från Etologi och djurskydd på SLU, och master i Husdjursvetenskap.

Är rätt öppen för förslag egentligen. Bor just nu i Flen, men är öppen för tjänster i hela mälardalen.

Har du kollat med Jacobi? Konsultfirma inom biologi.

Aldrig hört talas om dem. När jag googlar verkar de inte hålla på med tamdjur, utan mer bevarandebiologi?

Ja det är bevarandebiologi. Här i Norrbotten gör dom mycket MKB:er.

Men det är ett jobb?

Att hitta ett jobb som anställd med tamdjur tror jag är svårt, även om du bor mycket bättre till än vad jag gör.

Har du något universitet nära som söker anställda?

Har kandidat i Biologi från Etologi och djurskydd på SLU, och master i Husdjursvetenskap.
Tyvärr slår agronomtiteln fortfarande högt, vad jag hört, om det är den typen av jobb du sökt.

Att få in en fot på länsstyrelsen kan vara en väg, snart börjar fältkontrollant och djurkontrollsjobben dyka upp.

Tyvärr slår agronomtiteln fortfarande högt, vad jag hört, om det är den typen av jobb du sökt.

Att få in en fot på länsstyrelsen kan vara en väg, snart börjar fältkontrollant och djurkontrollsjobben dyka upp.
Jo det vet jag, tyvärr. Ångrar så att jag inte gick agronom istället.

De jobben verkar inte vara så lätta att få heller. Visst kommer jag till intervju ofta, men det är alltid någon med mer erfarenhet som söker. Jag är inte villig att söka överallt i landet heller, inte för ett jobb som inte är mitt drömjobb liksom. För drömjobbet har jag inga begränsningar riktigt.

Har funderat på att söka jobb i norra Sverige, tänker att kunkurensen är mindre. Men flytta +12 timmar bort är långt.

Har funderat på att söka jobb i norra Sverige, tänker att kunkurensen är mindre. Men flytta +12 timmar bort är långt.
Ja samma. Dessutom så jobbar min man i Stockholm, som concept artist. Det jobbet finns inte på så många ställen. Visst, för drömjobbet kan jag tänka mig att vara särbo - men inte för bara "så länge" jobb.

Kan du spontanansöka till miljökontor som tillfällig/vid-behov-miljöinspektör? Eller praktik som miljöinspektör via arbetsförmedlingen? Det kan vara en väg in och få lite erfarenhet.

Kan du spontanansöka till miljökontor som tillfällig/vid-behov-miljöinspektör? Eller praktik som miljöinspektör via arbetsförmedlingen? Det kan vara en väg in och få lite erfarenhet.
Arbetsförmedlingen vill inte hjälpa till med praktik. Det hade jag annars väldigt gärna varit med på. Man måste varit arbetslös länge för det tror jag? och jag brukar tröttna halvvägs och söka typ personlig assistent innan det händer.

Arbetsförmedlingen vill inte hjälpa till med praktik. Det hade jag annars väldigt gärna varit med på. Man måste varit arbetslös länge för det tror jag? och jag brukar tröttna halvvägs och söka typ personlig assistent innan det händer.
Fy vad tråkigt! Och du hade inget CSN kvar? Det finns kurser i miljövetenskaplig praktik som skulle kunna göras på ett miljökontor. Finns även som halvfart om det går att kombinera med a-kassa?

Fy vad tråkigt! Och du hade inget CSN kvar? Det finns kurser i miljövetenskaplig praktik som skulle kunna göras på ett miljökontor. Finns även som halvfart om det går att kombinera med a-kassa?
Jag har rent tekniskt 10 veckor kvar. Men med 650 000 i studieskulder och en ränta på över 2% så är jag inte så sugen på att öka det mer än vad räntan redan gör.

Men är jag arbetslös till hösten så vore det kanske inte så dumt.

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Troligtvis snart arbetslös
  • Fotografering på arbetet...
  • Att säga upp sig

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat