Arbetsplats utan kollektivavtal

Ingela_S

Trådstartare
Jag har fått ett jobberbjudande av en arbetsgivare som inte har kollektivavtal och har börjat fundera på vad det egentligen innebär. Vad bör man ha koll på innan man vet om man vill skriva på ett anställningsavtal utan kollektivavtal?

Årlig lönerevision, tjänstepension och sjukförsäkringar är min första tanke. Vad bör man mer kolla upp eller se till att ha med i anställningsavtalet?
 
Jag har fått ett jobberbjudande av en arbetsgivare som inte har kollektivavtal och har börjat fundera på vad det egentligen innebär. Vad bör man ha koll på innan man vet om man vill skriva på ett anställningsavtal utan kollektivavtal?

Årlig lönerevision, tjänstepension och sjukförsäkringar är min första tanke. Vad bör man mer kolla upp eller se till att ha med i anställningsavtalet?

Jag skulle se till att ändå vara fackligt ansluten och om det är en större arbetsgivare dels fråga Varför de inte har kollektivavtal och dels fråga om det är aktuellt framöver.
 
Jag har fått ett jobberbjudande av en arbetsgivare som inte har kollektivavtal och har börjat fundera på vad det egentligen innebär. Vad bör man ha koll på innan man vet om man vill skriva på ett anställningsavtal utan kollektivavtal?

Årlig lönerevision, tjänstepension och sjukförsäkringar är min första tanke. Vad bör man mer kolla upp eller se till att ha med i anställningsavtalet?

Se till att reglera övertid, att du får övertidskompensation. Att du får tjänstepension. Semesterersättning. Restidsersättning. Ersättning för jour/beredskap. Ev. Föräldralön... Finns massor du behöver få in i avtalet.
 
Tack för tipsen! Jag är medlem i facket och de kan granska ett eventuellt anställningsavtal innan jag skriver på något. Gäller ett konsultföretag inom byggbranschen. Och jag tänker definitivt ta upp frågan om de inte tänker ansluta sig. Under tiden få jag nog se till att läsa i kollektivavtalet som nuvarande arbetsgivare har, för att få bättre koll. Har nog alltid tagit kollektivavtalet för givet och inte tänkt på vad man missar utan. 😳
 
Jag har oftast arbetat utan kollektivavtal(skapligt välbetalt yrke, systemutvecklare), sådär 10 år senare har jag ännu inte märkt någon nackdel.
Om det varit dåligt med tex. pensionssparande från arbetsgivaren har det kompenserats med högre lön och så har jag sparat privat.
Betald övertid har jag haft på 1 ställe, på övriga inte. De fåtalet gånger det blivit övertid har det kompenserats med annan ledig tid så det har aldrig varit en issue.
 
Tack för svaren och tipsen!

En arbetsgivare behöver självklart inte vara sämre bara för att denne inte har kollektivavtal, men skulle man ha otur och få en dålig arbetsgivare så är ju kollektivavtalet ett visst skydd.

Jag har fått ett utkast av anställningsavtal nu och det lämnar en del övrigt att önska. De hänvisar bl.a. till företagets policy och personalhandbok, men de har ju jag som ännu icke anställd inte insyn i. Förmåner är även uttryckta som "etc", vilket inte säger så mycket.
 
Tack för svaren och tipsen!

En arbetsgivare behöver självklart inte vara sämre bara för att denne inte har kollektivavtal, men skulle man ha otur och få en dålig arbetsgivare så är ju kollektivavtalet ett visst skydd.

Jag har fått ett utkast av anställningsavtal nu och det lämnar en del övrigt att önska. De hänvisar bl.a. till företagets policy och personalhandbok, men de har ju jag som ännu icke anställd inte insyn i. Förmåner är även uttryckta som "etc", vilket inte säger så mycket.

Tänk också på att företagets policy eller personalhandbok kan ändras mycket enklare än ditt anställningsavtal, så jag skulle ta allt som hänvisas till de dokumenten som att det gäller just nu, men kan ändras väldigt snabbt och utan förhandling med medarbetarna.
 
Tack för svaren och tipsen!

En arbetsgivare behöver självklart inte vara sämre bara för att denne inte har kollektivavtal, men skulle man ha otur och få en dålig arbetsgivare så är ju kollektivavtalet ett visst skydd.

Jag har fått ett utkast av anställningsavtal nu och det lämnar en del övrigt att önska. De hänvisar bl.a. till företagets policy och personalhandbok, men de har ju jag som ännu icke anställd inte insyn i. Förmåner är även uttryckta som "etc", vilket inte säger så mycket.

Jag har alltid jobbat på företag utan kollektivavtal och det kräver lite förståelse om man vill se till att ha rimliga villkor. Kollektivavtal är något slags bra paket att hänvisa till, som innehåller mycket. Men det betyder inte att det automatiskt är sämre. Mycket är också reglerat i lag.

Självklart ska du få tillgång till policy och personalhandbok om de refereras till i ett avtal.

Försäkringar, pension och stöd vid sjukdom tycker jag är viktiga komponenter. Sedan är det nice om det finns lite satsningar på friskvård och att det i allmänhet är en arbetsgivare som verkar ha förståelse för återhämtning och långsiktig hållbarhet. Men där är det mer att det kan vara ett tecken på en kass miljö, än de själva konkreta pengarna som ligger i det.
 
Se till att reglera övertid, att du får övertidskompensation. Att du får tjänstepension. Semesterersättning. Restidsersättning. Ersättning för jour/beredskap. Ev. Föräldralön... Finns massor du behöver få in i avtalet.
Övertidskompensation är det vanligt att man avtalar bort även om det finns kollektivavtal
 
Tack för tipsen! Jag är medlem i facket och de kan granska ett eventuellt anställningsavtal innan jag skriver på något. Gäller ett konsultföretag inom byggbranschen. Och jag tänker definitivt ta upp frågan om de inte tänker ansluta sig. Under tiden få jag nog se till att läsa i kollektivavtalet som nuvarande arbetsgivare har, för att få bättre koll. Har nog alltid tagit kollektivavtalet för givet och inte tänkt på vad man missar utan. 😳
Om företaget har färre än 40-timmarsvecka (37,5 förekommer fortfarande inom tjänstesektorn) eller andra delar som är bättre än kollektivavtalet så skulle jag tänka mig för innan jag driver frågan om kollektivavtal. Om kollektivavtal sluts kan arbetsgivaren ändra till det som står i kollektivavtalet utan kompensation. 2,5 timme i veckan är ganska mycket att öka arbetstiden med utan att få höjd lön. Arbetsgivaren behöver inte försämra villkoren, men kan göra det. (Något som inte alla representanter för fackföreningarna är noga med att påpeka när de driver frågan om kollektivavtal)
 
  • Gilla
Reactions: San
Om företaget har färre än 40-timmarsvecka (37,5 förekommer fortfarande inom tjänstesektorn) eller andra delar som är bättre än kollektivavtalet så skulle jag tänka mig för innan jag driver frågan om kollektivavtal. Om kollektivavtal sluts kan arbetsgivaren ändra till det som står i kollektivavtalet utan kompensation. 2,5 timme i veckan är ganska mycket att öka arbetstiden med utan att få höjd lön. Arbetsgivaren behöver inte försämra villkoren, men kan göra det. (Något som inte alla representanter för fackföreningarna är noga med att påpeka när de driver frågan om kollektivavtal)

Jo, det gäller att reda ut vad de faktiskt erbjuder istället för det som finns avtalat i kollektivavtalen. I detta fallet är det 40 timmars arbetsvecka oavsett.

Jag ska sätta mig ner och gå igenom kollektivavtalet punkt för punkt och jämföra med företagets avtal och skriva ner vad som är oklart eller, i mina ögon, bättre eller sämre än jag har på nuvarande anställning. Ska kolla lite extra på tjänstepension, försäkring och sjuklön/föräldralön, för det såg luddigt ut vid en första anblick på deras avtal.
 
Jag har tidigare jobbat på ett företag utan kollektivavtal (dock ett ganska stort företag, börsnoterat).

Jag hade tjänstepension, gruppförsäkring, betald beordrad övertid, sommartid, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och bra lön. Samt massor av ”personalvårdande” aktiviteter, kick-offer utomlands och annat kul. Bästa arbetsgivaren jag haft så här långt!
 
Finns ingen garanti för att arbetsgivaren betalar in pensionen. Begär att få ut månadsvis att så verkligen görs. Alltså kvitto.
 
Arbetsgivaren behöver inte försämra villkoren, men kan göra det. (Något som inte alla representanter för fackföreningarna är noga med att påpeka när de driver frågan om kollektivavtal)
Jag har två gånger nu haft anställningar där arbetsgivaren tecknat kollektivavtal under min anställningstid (bl.a. nuvarande arbetsgivare). Det har totalt sätt inneburit försämringar för oss anställda - båda gångerna. Både gällande försäkringar och pension, men även att vissa extra lediga dagar försvinner till nästa år. Sämre villkor gällande att spara och ta ut övertid m m. Men övervägande del av de anställda var innan tecknandet övertygade om att allt skulle bli bättre... Viktigare är att få avtalat om det som tycker är viktigt i anställningsvillkoret anser jag.
 
:mad:Insåg när jag kontrollerade att pensionsinbetalningarna efter kollektivavtalet motsvarar 43% av inbetalningarna före kollektivavtalet! Det är verkligen inte alltid till det bättre med kollektivavtal!! :mad:
 
:mad:Insåg när jag kontrollerade att pensionsinbetalningarna efter kollektivavtalet motsvarar 43% av inbetalningarna före kollektivavtalet! Det är verkligen inte alltid till det bättre med kollektivavtal!! :mad:

Oj, det var stor skillnad! Jag ska kolla upp vad jag har på nuvarande anställningen. Målet är att nästa anställning inte ska bli sämre i alla fall. Arbetsgivaren jobbar på att ta fram ett nytt förslag på avtal efter att vi påtalat vad vi inte tyckte om med det förra förslaget. Bla då att det hänvisade till en policy och en personalhandbok som i princip kan ändras när som helst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står för första gången och överväger att byta jobb till en arbetsplats som inte har kollektivavtal. Jag har fått ett första utkast...
2
Svar
21
· Visningar
2 432
Senast: Tora
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
774
Senast: Lavine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp