Arbetsterapeut

Wille

Trådstartare
Hur jobbar en arbetsterapeut? Jag har haft en sådan förut och har nu en igen och jag begriper inte vad deras uppgift är. Vi pratar om lite allt möjligt och så tänker hon jag träffar nu att hon ska hjälpa mig att genomföra uppgifter, d.v.s. lite som boendestödet gör. Hon gör nämligen hembesök. Jag är förvirrad.
 
Jag hade hjälp av en sådan på rehab. Hon hjälpte mig att hitta knep för att få saker att fungera bättre, hjälpte mig att förstå mina problem osv. Vi hade många samtal om saker som inte fungerar och var jag borde dra min gräns samt vilka tider på dygnet saker funkar bättre eller sämre (skrev typ dagbok) och diskuterade utifrån detta. De har även möjlighet att hjälpa till med olika hjälpmedel vid behov.
 
Jag hade hjälp av en sådan på rehab. Hon hjälpte mig att hitta knep för att få saker att fungera bättre, hjälpte mig att förstå mina problem osv. Vi hade många samtal om saker som inte fungerar och var jag borde dra min gräns samt vilka tider på dygnet saker funkar bättre eller sämre (skrev typ dagbok) och diskuterade utifrån detta. De har även möjlighet att hjälpa till med olika hjälpmedel vid behov.
Okej. De jag träffat har inte jobbat på det sättet.
 
På mitt arbete (vårdavdelning på sjukhus) är deras uppgift att identifiera behov och vad patienterna ev behöver hjälp med. Det kan vara utprovning av hjälpmedel tex. De sköter också den största kommunikationen med kommunen om den behöver kopplas in vid hemgång.

De jobbar tätt med fysioterapeuterna och ibland kan jag själv ha svårt att se skillnaden i deras arbetauppgifter hos oss.
 
Kan vara väldigt olika! Bäst att fråga personen i fråga vad den kan hjälpa dig med 😊
Jag fick faktiskt frågan igår vad hon kunde hjälpa mig med. Inte en aning liksom. Trodde det var hon som hade svaret på det. Jag har ju liksom berättat att jag har kaos omkring mig jämt och att jag inte orkar komma igång och göra saker eller slutföra dem. Hur man löser det vet ju inte jag.
 
Hur jobbar en arbetsterapeut? Jag har haft en sådan förut och har nu en igen och jag begriper inte vad deras uppgift är. Vi pratar om lite allt möjligt och så tänker hon jag träffar nu att hon ska hjälpa mig att genomföra uppgifter, d.v.s. lite som boendestödet gör. Hon gör nämligen hembesök. Jag är förvirrad.

Snabb googling:

"En arbetsterapeut arbetar med rehabilitering eller habilitering av människor som på grund av olika skador, sjukdomar eller medfödda funktionsnedsättningar har en nedsatt förmåga att utföra dagliga aktiviteter av olika slag."
"

Vad gör en arbetsterapeut?​

På den frågan finns lika många svar som det finns arbetsterapeuter – och människor som behöver arbetsterapi.
I varje nytt uppdrag utgår arbetsterapeuten från individen: Vem är du, vilka är dina förutsättningar och vad vill du uppnå? Arbetsterapeuter utgår med andra ord från det som är viktigt för varje enskild person. Därifrån utformar vi strategier, som får vardagen att funka och livet att kännas meningsfullt.
"

Det känns extremt naturligt att de vill fråga dig om vad du behöver hjälp med?
 
Snabb googling:

"En arbetsterapeut arbetar med rehabilitering eller habilitering av människor som på grund av olika skador, sjukdomar eller medfödda funktionsnedsättningar har en nedsatt förmåga att utföra dagliga aktiviteter av olika slag."
"

Vad gör en arbetsterapeut?​

På den frågan finns lika många svar som det finns arbetsterapeuter – och människor som behöver arbetsterapi.
I varje nytt uppdrag utgår arbetsterapeuten från individen: Vem är du, vilka är dina förutsättningar och vad vill du uppnå? Arbetsterapeuter utgår med andra ord från det som är viktigt för varje enskild person. Därifrån utformar vi strategier, som får vardagen att funka och livet att kännas meningsfullt.
"

Det känns extremt naturligt att de vill fråga dig om vad du behöver hjälp med?
Jo, men det hade jag ju redan svarat på.
 
Jag fick faktiskt frågan igår vad hon kunde hjälpa mig med. Inte en aning liksom. Trodde det var hon som hade svaret på det. Jag har ju liksom berättat att jag har kaos omkring mig jämt och att jag inte orkar komma igång och göra saker eller slutföra dem. Hur man löser det vet ju inte jag.
Du besvarade ju hennes fråga ypperligt. Du behöver rutiner, struktur och hjälp för att utföra det du ska..

Hur denna hjälpen ska utformas ska hon hjälpa dig med.
 
Jag träffade arbetsterapeut i flera år innan hen gick i pension och det var för att hjälpa mig att få struktur i vardagen och kunna hantera mina besvär bättre. Vi gick alltså igenom strategier för att kunna sköta hemmet trots mina problem med exekutiv funktion, olika hjälpmedel som skulle kunna fungera, hur mitt mående påverkas av hur det är hemma, och mycket annat. Regelbunden uppföljning också för att se hur det gick med planerna vi la upp, eller om de behövde revideras.

Att de kommer på hembesök är viktigt om det är i hemmet som man har de flesta svårigheterna, eftersom de måste se dig "in action". Du ska absolut inte försöka dölja något utan låta dem se precis hur jobbigt det är, så att du kan få så personligt anpassad hjälp som möjligt. Och framförallt, ge det tid. Har man bott i misären i flera år så är det inget man löser på en handvändning, tyvärr.
 
Du besvarade ju hennes fråga ypperligt. Du behöver rutiner, struktur och hjälp för att utföra det du ska..

Hur denna hjälpen ska utformas ska hon hjälpa dig med.
Förra gången hon var här fick jag rådet att bara ta itu med ett par saker. Det ena klarade jag av för att mina klasskamrater skulle komma så det blev motivation att ta tag i det. Det andra, som var att rengöra golvet i köket, blev inte gjort förrän boendestöd kom. Jag har alltså väldigt liten drivkraft att själv ta tag i saker. Att jag vantrivs med hur det är, är alltså inte tillräckligt motiverande för att jag ska orka ta tag i något. Tidigare gjorde jag ett schema med boendestödet, men jag följde inte detta. Kanske finns det inget arbetsterapeuten kan göra.
 
Förra gången hon var här fick jag rådet att bara ta itu med ett par saker. Det ena klarade jag av för att mina klasskamrater skulle komma så det blev motivation att ta tag i det. Det andra, som var att rengöra golvet i köket, blev inte gjort förrän boendestöd kom. Jag har alltså väldigt liten drivkraft att själv ta tag i saker. Att jag vantrivs med hur det är, är alltså inte tillräckligt motiverande för att jag ska orka ta tag i något. Tidigare gjorde jag ett schema med boendestödet, men jag följde inte detta. Kanske finns det inget arbetsterapeuten kan göra.
Men du har kunnat göra mer tidigare så det är inget permanent tillstånd. Om vi antar att din analys om drivkraft och motiverande är korrekt, så blir frågan vad som förändrats och hur dessa faktorer kan påverkas.

Du har tidigare sagt att du har svaga exekutiva funktioner. Varför utesluter du dem som en bakomliggande orsak? Exekutiva funktioner kan en arbetsterapeut göra mycket kring att förstå och hantera.
 
Men du har kunnat göra mer tidigare så det är inget permanent tillstånd. Om vi antar att din analys om drivkraft och motiverande är korrekt, så blir frågan vad som förändrats och hur dessa faktorer kan påverkas.

Du har tidigare sagt att du har svaga exekutiva funktioner. Varför utesluter du dem som en bakomliggande orsak? Exekutiva funktioner kan en arbetsterapeut göra mycket kring att förstå och hantera.
Ja, jag har alltid varit rörig oavsett hur jag mått. Nu försvåras det av att jag är deprimerad. Det finns väldigt lite energi att göra något åt röran.
 
Förra gången hon var här fick jag rådet att bara ta itu med ett par saker. Det ena klarade jag av för att mina klasskamrater skulle komma så det blev motivation att ta tag i det. Det andra, som var att rengöra golvet i köket, blev inte gjort förrän boendestöd kom. Jag har alltså väldigt liten drivkraft att själv ta tag i saker. Att jag vantrivs med hur det är, är alltså inte tillräckligt motiverande för att jag ska orka ta tag i något. Tidigare gjorde jag ett schema med boendestödet, men jag följde inte detta. Kanske finns det inget arbetsterapeuten kan göra.
Jobbar inte arbetsterapeuten och boendestödet liksom lite tillsammans? :) först en plan för vad som ska göras, sen hur det löses är lite "skit samma".
Tänker att det blir mer av en helhetsbild, en plan och något som måste ta tid. Det är ju hur bra som helst att det hände lite i trädgården, det är ju gigantiska framsteg när man läst dina andra trådar. Go you för fn! 💪🏾
 
Jobbar inte arbetsterapeuten och boendestödet liksom lite tillsammans? :) först en plan för vad som ska göras, sen hur det löses är lite "skit samma".
Tänker att det blir mer av en helhetsbild, en plan och något som måste ta tid. Det är ju hur bra som helst att det hände lite i trädgården, det är ju gigantiska framsteg när man läst dina andra trådar. Go you för fn! 💪🏾
Boendestöd och arbetsterapeut har inget samarbete vad jag vet.
 
Boendestöd och arbetsterapeut har inget samarbete vad jag vet.
De kanske inte har ett formellt samarbete som så, men jag gissar ju att arbetsterapeuten har koll på att du har boendestödet och därför ger dig uppgifter som kan lösas med BS, det blir ju liksom inte "fusk" eller "fel" för att du inte gör det själv, grejen är ju ATT det blir gjort :)
Många bäckar små, stödpersoner, mediciner och långsiktiga planer.
 
Ja, jag har alltid varit rörig oavsett hur jag mått. Nu försvåras det av att jag är deprimerad. Det finns väldigt lite energi att göra något åt röran.
Men om du nu har nedsatta exekutiva funktioner så påverkar angreppssättet hur energikrävande resp. framgångsrika dina insatser blir.
Det är inte något nollsummespel och där är arbetsterapeutens input menad att påverka situationen så att en utveckling kan ske med avseende på hur du förstår och nyttjar de förutsättningar som du har.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
840
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag är fullständigt förvirrad. Jag har fått en säsongsanställning men tydligen funkade det inte med en lönebidragsanställning för det...
Svar
10
· Visningar
815
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp