Arbetstid - hur ser det ut där du jobbar?

Jag har, efter att ha läst tråden, insett att jag inte har koll på hur det fungerar där jag jobbar. Jag har koll på hur jag jobbar, men eftersom jag jobbar 50 % och dessutom med lönebidrag pga funktionsnedsättningar är det något annorlunda, även om en del är samma. Vi stämplar in och ut i alla fall. Jag börjar kl 8 och slutar klockan 12 och vi har flex en kvart innan och efter de där tiderna. Brukar stämpla in någon enstaka minut före klockan 8 och ut antingen någon minut före 12 eller 10-15 minuter efter 12. Har så sakteligen samlat på mig några timmar. Dock är egentligen min tanke att inte jobba efter 12 just för att jag inte riktigt orkar det, det är bara så svårt att avsluta i tid eftersom jag gillar att jobba. Har blivit bättre på att avsluta dock, så flexen fylls inte på i samma takt som i början.

Hur lång rast vi har på förmiddagen har jag inte koll på heller egentligen, tar rast med en kollega. Har ingen lunch så det har jag inte heller koll på....
 
Hur många timmar räknas som heltid?
- 40 timmar i veckan är ordinarie arbetstid, 8-17 med en timmes lunch. Har dock flextid och kan jobba 6.30-21.00.

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?
- Jag kan ta 1 timmes lunch om jag vill, men det innebär att jag blir kvar längre, så jag väljer att bara ta 30 min lunch.

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni?
- Har beredskap under vissa helger, kompenseras med jourersättning och den tid vi går in och jobbar, dock minst två timmars kvalificerad övertid/inbeordning om vi måste göra nåt. Detta är tillfälligt (förhoppningsvis) och kommer upphöra när samhällssituationen lugnat sig gällande Corona.
 
Jag har som universitetslärare en årsarbetstid på 1700 timmar. Det är utifrån dessa timmar som årets arbetsuppgifter och insatser beslutas, men själva arbetsinsatsen avgörs av det som krävs för att uppgiften ska bli genomförd. Det tar med andra ord den tid det tar att göra det man ska - vi har så kallad förtroendetid.

Ett exempel är nu när vi behövde gå över till digital undervisning mitt i terminen. Att planera om redan tidigare planerad undervisning är inget som man får nya timmar för, utan det ska utföras inom ramen för de timmar som man får för att ge en kurs.

Med undantag för utfallet under coronakrisen så är jag nöjd med upplägget. Jag gillar att arbeta fritt och styra över min egen tid även om det innebär väldigt mycket jobb och ojämn arbetsbelastning.
 
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?
Jag jobbar som konsult på ett stort konsultföretag, men sitter inte uthyrd hos andra företag utan jobbar i flera projekt samtidigt.
Heltid är 40h och vi ska väl generellt iaf vara tillgängliga/jobba mellan 9-15. Annars ganska fritt när du gör dina timmar såvida det fungerar med möten och annat. Har som policy att du inte kan förvänta dig att andra svarar på mejl osv. efter 17 om man inte kommit överens om att vara mer tillgänglig.
Har ju deadlines och mer än 40h vecka går in som komp eller betald övertid lite beroende på projekt. Hade väl sisådär 100+h komptid efter mitt första år.
 
Jag snittar 36,3 h/v över 16 veckors-perioder. Då arbetar jag 20% natt
Mina dagar/nätter är 7,5-14,5h långa.
Ingen lunch alls, utan måltidsuppehåll när det passar. Nästan alltid övertid, 15min-1h per pass.
När vi inte är dragna på jobb så får man sova, träna, göra personliga ärenden, kolla på tv, slappa under arbetstiden.
 
Lägger schema själv över en 5-veckorsperiod, heltid motsvarar då 191 timmar. Fungerar överlag bra, självklart blir det en del ändringar från ens önskeschema till det fastställda shemat iom att personalen måste fördelas över dygnet/veckan runt. Men kan då vissa perioder arbeta enbart dagtid, andra mer nätter beroende på vad jag känner för/livssituationen. Får kompensation i tid samt pengar för nätter. För jourtid är det relativt låg ersättning i hemmet, vid inkallning är det kompenserat med kvalificerad övertidsersättning. Har flextid, beroende på orsak till att man ev blir kvar efter arbetstid (självvalt eller inte) får det ändras till kval.ersättning eller komp.
Har rätt till lunch på 60 min (30 min på kvällspass) men ca 1/3 av passen blir det enbart måltidsuppehåll pga arbetsbelastningen, tiden ersätts då i lön.
 
Jobbar 75%. (Heltid är 39h/vecka.)
Har oregelbunden arbetstid där jag själv lägger upp tiden som jag själv vill utifrån hur verksamheten ser ut. Bara jag gör mina timmar som jag ska. "Frihet under ansvar".

Har tagit mån-fre ca 10.00-16.00 som "utgångspunkt" men skiljer sig från dag till dag. Vissa dagar kan det bli jobb från morgon till kväll, vardag som helg.
Är huvudsakligen på plats men jobbar även endel hemifrån.

Känner jag för o ta en dag "ledigt" eller något annat dyker upp (har tex annat jobb jag är iväg på tillochfrån) jobbar jag in det någon annan dag/tillfälle.
 
Heltid 36 tim/vecka. Jobbar femskift större delen av året och då är 36 tim heltid. Har ej flex eller annat och förväntas vara på jobbet de schemalagda timmarna, ska jag börja senare brukar det kunna lösas genom att vi täcker upp för varandra, men det händer mkt sällan att nån har behovet.
Under dagtidsvecka som infaller var 6e vecka har vi flextid.
Den period på året som vi jobbar dagtid med beredskapsveckor har vi 40 tim/vecka under de beredskapsfria veckorna. Vi har då öven flex. Beredskapsvecka ersätts enligt kollektivavtal med beredskapsersättning samt enkel övertid resp kval. övertid. Vi har även en ledig dag (med lön) nästkommande vecka, eftersom vi inte får vara schemalagda mer än 11 dagar i sträck vilket det skulle bli med 7+5 dagar i rad.

Under skiftperiod har vi måltidsuppehåll dvs ingen matrast, vi äter när verksamheten medger det. Under dagtidsvecka har vi 1 tim obetald lunchrast.
 
Jag har två olika arbetspass. 13.00- 20.30 och 06.45-14.45. Tre arbetspass varannan vecka och fyra varannan. Övertid betalas med 240 procent av timlönen per timme plus ob vilket innebär att en extranatt kan ge 6-7 tusen kronor. Vi har matpaus på betald arbetstid. Vi har flextid och jag är en sådan som det bara växer för och har fått gjort om det till semesterdagar.
Arbetet är roligt och man hinner gott och väl både göra ett bra jobb och umgås lättsamt med andra. Vi har friskvårdstimme.
Vi har nyligen börjat med beredskap och delat upp den rättvist för det är poppis. Vi är hemma nyktra och fina som chefen sa under den sagda tiden. Då får vi exakt samma som om vi vore där på ordinarie tid. Alltså ingen övertid men heller inte 40-50 kr i timmen som vissa ställen har.
Det är en otroligt bra och rolig arbetsplats. Generösa löner och generöst med utbildningar.
Ett träningspass med instruktör finns per dag och då kommer man överens om hur man lägger upp det. Jag känner mig för ful i träningskläder så den som jobbar med mig tränar väldigt ofta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 376
Senast: Mois
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 797
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp