Bukefalos 28 år!

Arbetstider á la kolblakkur

kolblakkur

Trådstartare
Kom att fundera på en sak kopplat till tråden om kortare arbetstid. Om ni hade klarat er på lönen, haft kvar era hobbys, era djur, ert boende osv:

Hur hade ni lagt upp er fritid om ni (endast) arbetat 07.45-13 varje vardag?

Kanske en väldigt specifik arbetstid men jag utgår från min egen (fast jag jobbar inte varje dag) :D Hade varit intressant att höra hur ni hade lagt upp era dagar :) Jag känner att jag borde hinna med mer, men så är det väl alltid.
 
Kom att fundera på en sak kopplat till tråden om kortare arbetstid. Om ni hade klarat er på lönen, haft kvar era hobbys, era djur, ert boende osv:

Hur hade ni lagt upp er fritid om ni (endast) arbetat 07.45-13 varje vardag?

Kanske en väldigt specifik arbetstid men jag utgår från min egen (fast jag jobbar inte varje dag) :D Hade varit intressant att höra hur ni hade lagt upp era dagar :) Jag känner att jag borde hinna med mer, men så är det väl alltid.
Nu tänker jag bort att jag har en bebis :D Eftersom jag tänker att mina intressen (hästar, cykling, träning) utförs bäst på dagen så hade jag nog fixat med min hobby direkt i lugn och ro utan att stressa och om det blir någon tid över efter det lagat mat, duschat, städat, handlat och sånt!
 
Jag hade åkt direkt till stallet efter jobbet och njutit av att det förhoppningsvis varit inget eller lite folk där. (Inget fel på stallkompisarna, men jag gillar att pyssla i lugn och ro med en podd eller liknande i öronen.) Sedan kanske handla eller göra något annat ärende om det behövdes på hemvägen, och sedan det vanliga med städning, tvätt, matlagning när man kommer hem. Borde även finnas tid över till att träna eller liknande, men hade som sagt prioriterat att ta stallet direkt efter jobbet.
 
Jag tänker att vad skönt att få extra tid över!
Förutsatt att jag hade kompisar som jobbade samma tid så hade jag helt klart orkat umgås mer med dem även på vardagar. Antingen direkt efter jobbet, eller senare på eftermiddagen/kvällen. Hästen hade jag tagit direkt efter jobb eller på kvällen beroende på väder/vind/humör. Kanske till och med hade åkt till stallet på morgonen någon dag ibland för att få resten av dagen till annat.
Noggrannare städning (dammsugning och byte av sängkläder och annat som tar lite mer tid) görs oftast på helgerna nu men det hade helt klart blivit utbytt till att göras en vardag efter arbetstid istället.

Tänker också att jag hade fått mer tid till att "bara vara", antingen bara ta det lugnt framför tvn en stund. Eller fler långpromenader med poddar och musik. Men förmodligen hade jag ju inte haft samma behov av att ta det lugnt på soffan i och med en kortare arbetsdag.

Åh, nu blev jag sugen på att gå ner i arbetstid. Ska bara hitta nåt sätt att ha råd med häst/boende/nöjen på en betydligt lägre lön haha. Men det är helt klart något jag på lång sikt strävar efter att kunna göra.
 
Meeh, kan jag inte få börja jobba 06.45 och sluta 12.00, pleeeease ? :p
För isåfall skulle jag skippa lunchen och passa på och rida/fixa hästar/egentid fram till barnen slutar skolan 14.00 :up:

Då skulle jag ha tankat energi inför eftermiddagen och orkat vara trevlig mot familjen och skjutsa barnen på aktiviteter.

Åhh det hade ju varit toppen, SÅ vill jag jobba! :bump:
 
Alltså, jag jobbar natt och jag har ett väldigt bra schema så jag är ledig mycket och jag fungerar så att även om jag har hela dagen på mig så blir väldigt lite saker gjorda. :angel: Det är mycket gå och drälla och mycket tar betydligt längre tid än det borde göra. Tex äta frukost kan ta typ en timme för jag surfar på mobilen och pratar i telefon samtidigt.

Vet inte hur jag hann med allting när jag jobbade heltid och dessutom pendlade!! Jag var helt enkelt mycket effektivare i min vardag då än jag är nu. Och såklart mycket mer stressad. Då kunde jag klippa gräset när jag kom hem från jobbet på kvällen, idag behöver jag typ en halv dag för att klippa gräset.
 
Hade aldrig orkat börjat 07.45 😅
Får jag jobba andra tider på dygnet så ja! Har inga problem med att fylla dagarna. Umgås med vänner, äter och dricker gott och går gärna på museum osv. Kanske sitta på ett café och läsa en bok.
 
Kom att fundera på en sak kopplat till tråden om kortare arbetstid. Om ni hade klarat er på lönen, haft kvar era hobbys, era djur, ert boende osv:

Hur hade ni lagt upp er fritid om ni (endast) arbetat 07.45-13 varje vardag?

Kanske en väldigt specifik arbetstid men jag utgår från min egen (fast jag jobbar inte varje dag) :D Hade varit intressant att höra hur ni hade lagt upp era dagar :) Jag känner att jag borde hinna med mer, men så är det väl alltid.
Jag tänker bort att jag har små barn i detta fall 😁
Jag hade tränat direkt efter jobbet och sedan hade jag pysslat med hobbies och huset fram till middagstid
 
Eftersom resten av familjen jobbat/gått i skolan till typ 15-16 hade jag passat på att fixa och dona hemma, det gör jag helst ensam.
Så skulle vi ha hela em kvällen över till annat.
Träning (styrketräning) m sambon. Dotterns aktiviteter (badminton /teater) och min thaiboxning. Det är våra största fysiska hobbies som tar tid. sen har vi tid till annat som tvspel, kolla på sport mm.
Vi har mest gemensamma intressen, men som man ibland inte har så mkt energi till pga jobb o skola. Så kortare arb tid skulle ge mig mer energi till allt sånt jag redan gör idag :)
 
Jag jobbade 0600-1300 en period. Var så skönt att kunna vara i stallet på dagtid!
Det var dessutom mycket lättare att få tid till läkare/frisör/massör/allt som kräver tidsbokning.

Nu rider jag inte längre (har hästen kvar visserligen, helinackoderad i en jättefin lösdrift) så hade jag haft såna tider idag hade det antagligen inte blivit mycket gjort :angel:
 
Jag hade för det första helst skjutit på arbetstiden om det var möjligt, hade hellre jobbat tex 9,45-15. Hatar att gå upp tidigt om jag inte måste..
Gillar dessutom att vara i stallet på kvällen 😊

Men annars hade jag chillat hemma på em, kollat på tv. Sen åkt till stallet på kvällen som vanligt, kanske lite tidigare bara 😊
 
Jag hade nog forsokt ordna med lite mer strukturerade rutiner sa att jag inte "slosat" bort alla eftermiddagar..
Bor jag dar jag bor nu sa ar det fortsatt svart att ha hast (om jag inte dessutom far en stor loneokning med dessa forkortade timmar..!), sa jag hade nog forsokt ordna med strukturerad sport och egna sjalvstudier atminstonde 3 eftermiddagar i veckan.
En eftermiddag hade nog varit vikt till tvatt, stad, sysslor etc, och sa en lat eftermiddag, och sen har man kvallarna fria till typ traffa vanner, ga ut, och planera aventyr till helger och semester!
 
Jag hade definitivt varit i stallet direkt efter jobbet. Det är lite det jag gör redan nu när jag jobbar hemma, jag tar stallet/ridningen på lunchen för att kunna rida i dagsljus och det har varit guld. Att behöva rida i mörker varje vardag från det att klockan ställs om till vintertid till typ mars är pest, jag hatar det. Jag har varken paddock eller ridhus ska tilläggas.

Det frigör tid till andra saker jag vill och/eller behöver göra på kvällarna. Jag fick sluta med mitt andra intresse, gå på hockey, när jag började jobba heltid, det gick helt enkelt inte ihop med pendlingsavståndet och stallet. Nu under pandemin har det ju oavsett inte gått att återuppta det på grund av publikrestriktionerna. Men det är till exempel något jag gärna hade återupptagit om jag hade haft möjlighet.
 
Efter jobbet hade jag gått långrunda med hundarna och sen sovit middag. Sen typ slötittat på tv resten av dagen. Jag har nog världens tråkigaste liv så tur att jag jobbar mycket.. 🤪
 
Jag hade gått en riktigt lång lunchpromenad i skog och mark varje dag med hunden efter hemkomst. Det kanske låter lite tråkigt men jag älskar verkligen att promenera och i vanliga vardagen hinner jag sällan gå så mycket som jag hade önskat. Så jag hade liksom lätt varit ute ett par timmar. Därefter lagat en ordentlig lunch/middag och ägnat resten åt dagen av att pyssla inomhus/utomhus i trädgården (jag älskar att ha projekt!) och lagt tid åt att researcha och läsa på om sådant som jag tycker är spännande, allt från självhushåll till hur man bygger ett uterum. Och så lite hundträning någonstans på det. Det vill säga - jag hade nog levt ungefär så som jag gör idag, men med mer tid åt varje aktivitet och mindre stress.
 
Jag jobbade 0600-1300 en period. Var så skönt att kunna vara i stallet på dagtid!
Det var dessutom mycket lättare att få tid till läkare/frisör/massör/allt som kräver tidsbokning.

Nu rider jag inte längre (har hästen kvar visserligen, helinackoderad i en jättefin lösdrift) så hade jag haft såna tider idag hade det antagligen inte blivit mycket gjort :angel:
Alltså förlåt att jag frågar men vad kostar det med att ha på lösdrift helinackorderad? Kikar lite men har svårt att få en prisbild… :o
 
Jag avskyr att börja arbeta tidigt pga tycker om att ta det lugnt på morgonen och ha gott om tid för att äta frukost, läsa något eller prata med någon. Så om jag hade fått välja fritt, hade jag velat arbeta kl. 12-18 och ägnat förmiddagarna åt att pyssla om mina djur och kvällarna åt något av mina projekt.
 
Jag hade jobbat 6.45-12 så skulle jag hinna på promenad med hunden tills barnet kom från förskolan. Sen hade jag hunnit vara ute med sonen, fixat middag tills maken kommer hem. På kvällen skulle jag träna på gym, träna med hunden eller bara donat på i huset. Vilken dröm det hade varit!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 144
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 452
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp