Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

O

oof

I dressyrprogram är ju alltid arb trav att man sitter ner, men på en ridskola där jag red sa dom alltid "& vi kommer fram i arb trav" - då red alla lätt. ?
hur är det egentligen, är arb trav sitta ner eller rida lätt?
 
Sv: Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

Arbetstrav har inte med ryttaren att göra. Det är hästen som travar, inte ryttaren.
Hästen kan gå i samlad-, arbets-, mellan-, eller ökad trav.
Ryttaren kan i alla dessa olika sorters trav välja mellan lättridning eller nedsittning.
 
Sv: Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

aha okej :) då hänger jag med ;)
Om någon säger ex; att man ska ställa hästen, vad menas det ? typ ställ hästen i hörnorna, ?
och sen vad är det för skillnad på fram o bakdelsvändning? kan nån förklara? jag blandar jag ihop det hela tiden..
sory att jag frågar en massor :bow:
 
Sv: Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

På den tiden jag red på ridskola sa alltid instruktören antingen arbetstrav lättridning eller arbetstrav nedsittning och ibland t o m arbetstrav valfritt så att man fick välja det som kändes bäst med den hästen just då.

Att ställa hästen innebär att den vrider en aning på huvudet precis vid översta nackkotan. Ungefär så mycket så att du ser ögonvrån på hästen på den sidan du ställer åt.

Framdelsvändning är när hästen vänder runt framdelen. Frambenen ska då trampa kvar på ungefär samma ställe medans bakdelen flyttar sig runt. Bakdelsvändning är tvärtom.
 
Sv: Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

Aha, detta hade jag inte fattat än. Började rida i oktober som vuxen nybörjare och än så länge innebär arbetstrav för oss att man sitter ner.

Men det är ju ganska logiskt egentligen - som skrevs så är det ju hästen som travar, inte ryttaren...
 
Sv: Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

Om någon säger ex; att man ska ställa hästen, vad menas det ? typ ställ hästen i hörnorna, ?
och sen vad är det för skillnad på fram o bakdelsvändning?

Ridlära av Bo tibblin, finns även som film och Ridhandboken 1, grundutbildning för ryttare och häst leverantör Svenska Ridsportförbundet. Det här är din bästa investering! Det spelar ingen roll hur lite eller hur mkt man kan, här finns allt klart och tydligt. Ridhandboken är min bibel =)
 
Sv: Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

Jag rekommenderar Ridhandboken som Markus Holst har skrivit, finns på nätet.
 
Sv: Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

Speedway har redan sammanfattat bra.
Lycka till med hästarna och ridnigen.
 
Sv: Arbetstrav - sitta ner eller rida lätt?

aha okej :) Om någon säger ex; att man ska ställa hästen, vad menas det ? typ ställ hästen i hörnorna, ?
:

:D

Min man går på ridskola och lär sig rida islandshäst, en tjej i hans grupp var jättearg och frustrerad på alla i gruppen efter en träning. Ingen hade gjort som tränaren sa!!! Huuuuur många gånger hade inte tränaren bett alla ställa hästarna i hörnen!!! Och varför hade tränaren bett henne att inte parkera/stanna i hörnen när hon hade sagt det?!!

Ja, det hela var verkligen mystiskt och frustrerande... :D

Ja, det finns en del uttryck som är lite svåra att avkoda om man inte vet hur man ska göra. Och tränaren borde naturligtvis ha förklarat! Fattas bara annat!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 421
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 554
Senast: Krummi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp