"Ardenner" fläta - hur gör man?

Zuzzi

Trådstartare
Är det som en inbakad fläta som uppepå mankammen? Försökte göra en på Johan som blev hyffsat bra. Är det lättare att fläta med blöt man?

Nån som brukar göra det på sin häst? Gärna bild! :)
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

bild på fläta

man bara bakar in den, som en vanlig inbakad fläta du vet.
torr eller blöt man kvittar
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

Har en bra bild på en fläta på en häst med kortare man än Lorelies, fast tyvärr inte på den här datorn.. Kan se om jag kan lägga in den senare! Men ja det kan vara lättare att fläta med blöt man om hästens man inte är så lång!
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

okej =) tänkte se om de va nått specialargrejjs eftersom jag vill ha en sån på dressyrtävlingen så inte manen är ivägen
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

skulle vara jättesnällt! :)

äsch jag som trodde det skulle vara lättare med blöt man på längre manar :p

eller johans man kanske inte är så lång?

johanflirt.jpg
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

En liten varning bara.... Jag tror att flätan kommer att glida isär om han stäcker ut halsen ordetligt... Manen är lite för kort... :crazy:
Tror jag... Manen på min ardenner häll på att glid isär när jag visade henne på premiering, och hon hade betydligt längre man än din...

Men testa hemma vet ja, fläta honom, hårt... Och rid ett pass och låt honom sträcka på halsen ordentligt och skritta av på lång tygel.. Så ser du ju hur fältan ser ut .. Inte så kul och den håller på att glida isär mitt under tävlingen menar jag!!! ;)

Annars kan du väl knoppa honom. Det går även med lite längre man, om man är noggrann. Och spraya gärna flätan lite, med hårspray s åglider den inte isär så lätt..Abslout ingen pälsglans!!!

Lycka till!
Häls Embla
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

Vilka fina flätor ni gör.
Jag är urusel på att fläta.
Borde man inte kunna spraya med hårspray eller använda hårgelé för att inte flätan ska glida ur så lätt?

Sorry såg inte att du skrev det ovan.
Jag tror i alla fall att det funkar med hårspray...
 
Senast ändrad:
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

han har lite längre man nu men jag gjorde en till en hopptävling för nån månad sen och det gick relativt bra med den. Jag flätade hårt men det var emot slutet av dagen då den började ge med sej när Johan ruskade på skallen alltför många gånger :p

får testa göra en imorrn på honom :D

det går inte att göra knoppar på honom! Hans man är aaaaaalldeles för tjock för att JAG ska lyckas med några snygga :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

Vilken snygg häst! :love: Nordis?
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

otroligt läcker!, vilken sagohäst :love:

men va roligt det lät när trådskaparen sa att hon provat på "johan" lät som pojkvännen fått vara försökskanin :D
johan va också jättesöt!
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

Man gör en inbakad fläta precis som på Lorelie's bilder men när man visar dom på premeringar så brukar man även fläta in halm. Har tyvärr ingen sån bild att visa men titta på Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen, www.ardennerforeningen.nu
:)
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

voltigehoppare skrev:
otroligt läcker!, vilken sagohäst :love:

men va roligt det lät när trådskaparen sa att hon provat på "johan" lät som pojkvännen fått vara försökskanin :D
johan va också jättesöt!


Haha man kanske ska träna på min bror?! :devil: HÅRT ska det flätas! :devil: :rofl:
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

halm? varför just halm? Låter lite lustigt :p en tradition kanske? :idea:
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

Jag måste fläta rätt hårt annars glider det upp. och stol måste jag också ha :p jadå det måste ju gå på din nordis! Det gick ju på Johans å din pålle har längre man :)

Det där med att tappa å bli sur känner jag igen :angel:
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

Okej, fläta hårt och stå på stol *antecknar*.

Ja, speciellt när man nästan är klar och har ont i fingrarna, släpper man lite så börjar det glida och sen är det inte lönt att hålla emot för hela är ändå förstörd..
Och då svär matte en lång ramsa :p
 
Sv: "Ardenner" fläta - hur gör man?

precis innan manken börjar jag få problem för då börjar jag få kramp i armarna! Det är oftas där jag misslyckas och det är ju lagom kul när man nästan är klar att allt åker åt tjottahetti! :smirk:



Föresten är det nån som vet hur man gör med sista "stumpen" nere vid manken??
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
1 868
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp