Ardenner och shettis ihop. Tips på hur lägga upp utfodringen?

eldkyss

Trådstartare
En lättfödd ardenner behöver gå tillsammans med en fångkänslig shettis. Har ni tips på hur man kan styra så inte shettisen får i sig för mycket? Ett alternativ är ju att ge ganska små portioner i hagen och att ardennern får en större kvällsgiva i boxen?

Vad annars kan man göra? Kan man bygga något i hagen shettisen inte når lika mycket?
 
Bygg nåt så att höet ligger för högt för shettisen. Den kan äta det som trillar utanför när ardenner äter. Jag har inte haft det så själv men har hört om andra som har det så och säger att det funkar.
 
I det stallet jag hade min häst var det en tjej som hade en häst och shettis ihop. Hon hade byggt ihop en europapall med några pallkragar, så högt att shettisen inte nådde, sen las höet i den.
Shettisen fick en egen giva i ett hörn av hagen, där hon hade hängt upp ett snöra på diagonalen tvärs över, så shettisen kom under men inte hästen och kunde äta sitt hö ostört.
 
Krångla inte till det mer än nödvändigt. Både ardenner och shetlandsponny är lättfödda raser.
Stor mun äter mycket fortare än liten mun, så det kommer jämna ut sig. Ardennern kommer förmodligen äta minst 2/3 av givan på samma tid som ponnyn äter sin mindre andel.
Vid behov kan du korrigera givan på nätterna när de är inne.

Jag har själv haft shetlandsponnyer ihop med stora hästar i nästan 30 år, utan problem. De senaste ca 15 åren har de haft helt fri tillgång...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 136
Senast: Sirap
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Ajda
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp