Ardenner utbildning.

F

feliand

Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min lillasyster tar nog och tävlar min och hennes shetlandsponny i hoppning när hon / ponnyn lärt sig mer. Åter till ämnet nu iaf. Jag är 170 cm lång och väger 45-50 kilo skulle jag tro. Jag hade tänkt mig att köpa en ardenner att till och börja med löshoppa, sedan köra in och sist men inte minst rida in. Kombinerat med lite andra övningar åxå så klart (NH inriktande) Jag ska göra det "omöjliga" och hoppa med ardennern när den är färdigutbildad (grundriden alltså) vid 3-4års ålder. Enligt läkarna kommer jag bli 174-176 centimeter lång, men jag kommer bli väldigt "platt" alltså, nätt och spinkig. Ni tror väll inte jag blir för lång för att rida en ardenner som blir runt 150-160 i manken? Vad tycker ni är genomsnittet för en ardenner i manke? För vikten vet jag att ardennern klarar lätt. Tycker ni jag ska satsa på ett sto eller en hingst (för att sedan bli valack)? Ska gå ihop med en shettisvalack och ev. ett varmblodssto. Om ni förstått rätt så ska jag köpa hästen vid ca. 6 månaders ålder så jag kommer vara med "från början". Jag ska inte heller köpa en häst som är uppfödd till t.ex körning, utan allround. Anser ni det är fel att träna den i hoppning? (när jag säger hoppning pratar jag hinder 50-80 centimeter alltså, ingen 130 bana direkt) Jag ska mest ha det som hobby häst, främst vad det gäller skogsridning och körning. Men kanske starta i klubbtävlingar. Jag vill gärna ha tips och kritik vad ni tycker m.m! :rofl:

Jag kommer ju självklart att börja vänja den vid löshopp och sådant redan som ung. Jag vet ju åxå att ardenner är en väldigt "klumpig" ras med sin grova kroppsbygnad, men jag hade tänkt att öva bort det med hjälp av ex. cavaletti bommar osv. vad tror ni om det?

Skriv gärna lite om vad ni tycker om rasen i allmänhet om den är lätt att rida och köra in, även där lite olika tips!

Jag uppskattar all hjälp då jag aldrig har haft erfarenhet av just ardenner förut. Alla min andra hästar har liksom redan varit färdig utbildade (förutom min allra första häst jag red in vid 11 års åldern, ett varmblodssto). Så ALLT vill jag ha tips om! Allt från sadeltips till hindertillverkare, ge mig allt ni vet! Gärna lite info och fakta om ardennern som ras oxå! Uppskattar allt, berätta om era ardenners med och vad de ungefär har för mkh , vad du använder dem till osv! :bump: Jag ska självklart inte rida in hästen helt sj utan jag har mina föräldrar, min syster till hjälp och även en som sysslar med inridning/tillridning av bl.a problemhästar som är riktigt duktig, hon hjälpte mig även vid inridningen av mitt varmblodssto.:banana:

Hoppa oxå denne tråd får ligga kvar och inte stängs pga det finns en ardenner BILD tråd, tack :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ardenner utbildning.

Vill även veta mer om tinkern då även det är ett alternativ!
 
Sv: Ardenner utbildning.

Varför just ardenner? Vist kan dom självklart bli fina ridhästar men dom är stoooora. Inte direkt lämpliga för hoppning, blir väldigt tungt för tex framknäna.
Om jag ville ha en allroundhäst skulle jag som du skrev titta mer åt tinkerhållet (om det nu är kallblod du är ute efter) då dom även är avlade för ridning och inte brukskörning. Eller kanske en lätttare bruksnordis, eller en nordistravare, de brukar kunna bli fina ridhästar, dock betydligt mer sprutt i dem än i övriga kallblod. :)
 
Sv: Ardenner utbildning.

vad jag hört så ska man inte ta sig an en ardenner om man inte har erfarenhet av andra stora tunga hästar, en ardenner blir extremt stor och TUNG och STARK. jag ville gärna ha en ardenner för att köra med, lite familjeturer osv men blev avrekommenderad av många - just för att de blir väldigt tunga och starka (och mängden mat - 20 kg prima hö varje dygn plus kraftfoder gjorde sitt det med för att avskräcka) Och är ju inte lämpliga att hoppa med heller skulle jag tro, som Sapone skriver. De är ju riktiga arbetshästar, avlade för skogs- och jordbruk - att dra och jobba.

Ridskolan här hemma har många tinkrar just för att de är hållbara, bra temperament bra storlek, viktbärande etc.

Annars är kallblodstravare riktigt trevliga hästar ffa om du då köper ett föl (har inte gått på bana) Någon som födde upp Lusitanos förstod inte varför vi svenskar importerade sånna att rida akademiskt/dressyr på när vi själva hade Nordsvensken!

men tänk en tanke till på att en ardenner blir kanske lite väl häftigt stor... de kan ju väga upp till ett ton...
 
Sv: Ardenner utbildning.

Jo, jag har ju hanterat riktigt stor hästar förr, men aldrig ardenner just. Och det är maten som nu fått mig på annat håll..

Jag tror det blir ett nordis föl att sedan utbilda. Men ett kallblod ska det bli iallafall! :) är även inne lite på tinker & fjording men då föl priserna på tinkrarna skrämmer mig (ett föl kan ju herregud gå på 20 000!) lutar det mer åt fjording & nordishållet... :)
 
Sv: Ardenner utbildning.

Tror du kommer ha mer roligt med en lite nättare häst:) jag hade en nsv-hbl korsning en gång i tiden och du skulle sett hans mamma! en nsv. men med DEN utstrålningen, värsta dressyrnacken och högaknälyft och jordens bakbensaktivitet. Riktigt läcker! var dessutom välutbildad. riktigt roligt att se! Lycka Till!
 
Sv: Ardenner utbildning.

Tror du kommer ha mer roligt med en lite nättare häst:) jag hade en nsv-hbl korsning en gång i tiden och du skulle sett hans mamma! en nsv. men med DEN utstrålningen, värsta dressyrnacken och högaknälyft och jordens bakbensaktivitet. Riktigt läcker! var dessutom välutbildad. riktigt roligt att se! Lycka Till!

Tack så mycket! Tror det blir fjording :D
 
Sv: Ardenner utbildning.

...då föl priserna på tinkrarna skrämmer mig (ett föl kan ju herregud gå på 20 000!) ... :)

har du nån aning om vad det kostar att föda upp en häst (med stam, på riktigt sätt)??

...trodde inte det...

20´är rätt billigt för vilken ras som helst. De flesta seriösa uppfödre föder inte upp för att skänka bort sin produkt, som faktiskt kostat massor att producera.
 
Sv: Ardenner utbildning.

TS har inte helkoll på hästkostnader tyvärr, då hon i en annan tråd ojade över att 5000 kr var dyrt för en häst som var skadad, eller om den nu inte var skadad, har inte fått klart över det.

TS: En fråga helt OT, red du in varmblodsstoet, alltså din fodervärdshäst? Den som ska tas föl på nu?


I allmänhet ang. hästraser och köp: Ardenner är skittuffa att se ridna, men att köpa en FÖR ATT rida på är jag osäker till. Tinker verkar trevliga, Nordis och fjording likaså. Allt beror ju på vad man ska ha sin häst till, men ska den vara skogsmulle är du ju helt klart inne på rätt raser.
Däremot tror jag du får tänka om lite vad gäller priser- jag köpte min islandshäst som tvååring för 25000, och det var BILLIGT.
Att ha unghäst kostar mycket och kan gå rent åt pipsvängen (Köpa unghäst för 10 000 kr, sen kanske den hinner skada sig fatalt innan den ens kommit upp i inridnings-åldern, t.ex). Ibland är det bättre att vänta ett par år och spara de pengarna som skulle gått till hästkostnader, och lägga som en klumpsumma på en riktigt trevlig häst ist för en "så billig som möjligt". Man får vad man betalar för s.a.s.
Min har sedan köpet kostat mig alltifrån 2000-5000 kr i månaden, beroende på årstid, stall osv. Så, hade jag ist sparat säg 2000 kr i månaden i 24 månader så hade jag haft 50 000 kr till att köpa häst för nu ;)
 
Sv: Ardenner utbildning.

Det kostar asmycket att ha ett föl och föda upp den i 3 år innan man kan rida.

Men det jag kan säga är att fjordingar är supertrevliga och brukar kunna hoppa bra om man tränar dem för det. Även nordsvenskar är fina. Men skaffa dig massor av erfarenhet och en bra tränare som kan hjälpa dig med utbildningen av hästen, annars kan det gå åt h*vete och kosta dig enormt mkt skador och inte minst besvikelser om du inte har rutin för hur man ska gå till väga :o

Det tar ungefär en sekund att förstöra det som kan ta år att orda till.
 
Sv: Ardenner utbildning.

Och min åsikt är att efter att ha läst tråden om det skadade varmblodet som du inte gav vård under din tid som fodervärd, är att du är långt ifrån redo för en häst :crazy:

Kanske ska leta upp en häst att vara medryttare på? Så att du får chans att lära dig mer?
Att ge sig an en unghäst är ett tufft jobb, framför allt för en okunnig
 
Sv: Ardenner utbildning.

Ska du hoppa de där höjder skulle jag nog hellre ta en nordsvensk, men annars är ardennern jätte bra..men är det inte roligare att köpa en äldre som du kan rida? Hoppas du hittar en som passar dej:)
 
Sv: Ardenner utbildning.

50-80cm låter väldigt mycket om du skulle få för dig att skaffa en ardenner. I alla fall om du inte hittar en väääääldigt nätt ardenner (vilket jag hittills aldrig har sett). Dock är de helhäftiga hästar och kan säkert bli helt okej i dressyr och många andra grenar.

Jag upplever inte mitt ardennersto som så värst klumpig. Hon är lite långsam när hon ska över höjder i skogen (stockar exempelvis) men det beror väl på att hon inte direkt kan hoppa över när hon har last bakom. Annars tuffar hon på ganska bra tycker jag. De är ju i regel ganska lugna och det är mycket häst att rida.

Om jag vore dig och vill ha de här lite större kallbloden skulle jag nog tänka mig en nordis som är framavlad till lite mer allround. De klarar det mesta inom ridning och körning men är aningen hetare än en ardenner brukar vara enligt hästkarlarna jag har pratat med. Jag tror absolut att du kommer ha roligare med en sån om hoppningen är viktig.
 
Sv: Ardenner utbildning.

är även inne lite på tinker & fjording men då föl priserna på tinkrarna skrämmer mig (ett föl kan ju herregud gå på 20 000!)

Handlar väl egentligen om att t ex ardennern inte är känd för å vara så himla allorund til bl a det du verkar söka hästar till,å då blir klientelet begränsat och därmed också svårare å sälja.

Jag tycker inte 20' är dyrt för ett bra Tinker/IC-föl om jag hittar det jag vill ha..
Själv importerade jag ett föl för 2 år sen och betalade då 2350 euro + transport från Holland och hem till mig.

Och du,det kostar att föda upp föl..
 
Sv: Ardenner utbildning.

TS har inte helkoll på hästkostnader tyvärr, då hon i en annan tråd ojade över att 5000 kr var dyrt för en häst som var skadad, eller om den nu inte var skadad, har inte fått klart över det.


jo, tack
:crazy:

har läst dom andra trådarna nu.

till TS:
du borde bli medryttare till någon riktigt duktig hästmänniska så du kan lära dig lite mer grundläggande om hästhållning.

det roliga med hästsporten är att man aldrig blir fulllärd!
ta du det lugnt i ett par år, och spara dina pengar. se till att lära dig så mycket det bara går, fråga och fråga mer!
rid för en duktig instruktör i både hoppning och dressyr så du lär dig rätt från grunderna.
ska du skaffa en unghäst/föl oavsett ras, är det väldigt viktigt att det blir rätt från början. innan man köper sig en egen unghäst bör man se till att ha skaffat genuin unghästerfarenhet på annat håll.

jag som är dubbelt så gammal som dig och under flertalet år arbetat proffessionellt med hästar, bla unghästutbildning kan väldigt ofta känna mig osäker med mina egna unghästar och jag rider ofta ofta för meriterade duktiga tränare, inom båda diciplinerna och skäms aldrig för att fråga om råd.

oavsett vad hästen ska användas till ska den få ordentliga grunder.

jag förstår att du är ivrig och har stora planer och drömmar, men tänk efter före. drömmar blir så lätt till mardrömmar. så håll huvet kallt i några år!

lycka till iallafall!
 
Sv: Ardenner utbildning.

Ardennern är en helt underbar häst men absolut ingen "nybörjarhäst". Dom är stora och starka och tar gärna över om man inte är bestämd. Vi har två stycken. En valack på 7 år som jag rider, både dressyr och hoppar (upp till 75 cm) och kör och en ardennerfröken på 2 år som håller på att köras in. Valacken är knappt 1.60 ohc väger 900 kg och stoet kommer bli runt 1.65 och väger nog nu runt 750 kg (som 2-åring!!)
Som tidigare påpekat krävs det MYCKET grovfoder till så stora hästar. Men visst är det de vackraste och mest underbara hästar som finns..;-)
 
Sv: Ardenner utbildning.

Ardennern är en helt underbar häst men absolut ingen "nybörjarhäst". Dom är stora och starka och tar gärna över om man inte är bestämd. Vi har två stycken. En valack på 7 år som jag rider, både dressyr och hoppar (upp till 75 cm) och kör och en ardennerfröken på 2 år som håller på att köras in. Valacken är knappt 1.60 ohc väger 900 kg och stoet kommer bli runt 1.65 och väger nog nu runt 750 kg (som 2-åring!!)
Som tidigare påpekat krävs det MYCKET grovfoder till så stora hästar. Men visst är det de vackraste och mest underbara hästar som finns..;-)

Åh vad jag håller med dig! :) En ardenner är ingen nybörjarhäst eller förstahäst för det är en "riktig" häst. Jag har själv ett sto på 3 1/2 år. Hon är helt underbar, men hon är stark och egensinnig i många fall. Men ändå en lugn, stabil och läraktig häst. Hon kommer att bli min ridhäst då jag inte är så intresserad av körning.

*kl*

Förstår inte varför man "måste" köra en ardenner, de är ju inga körhästar från början utan ridhästar. Fast det är det många som inte vet. Men ardennerhästarna användes som stridshästar precis som nordsvensken (eller klipparen som den lite mindre rasen hette från början). Så min lilla ardenner ska jag som sagt rida, för hon har ett härligt tempermant och bra steg.

Tack för ordet!

Mvh//Ebba
 
Sv: Ardenner utbildning.

Och min åsikt är att efter att ha läst tråden om det skadade varmblodet som du inte gav vård under din tid som fodervärd, är att du är långt ifrån redo för en häst :crazy:

Kanske ska leta upp en häst att vara medryttare på? Så att du får chans att lära dig mer?
Att ge sig an en unghäst är ett tufft jobb, framför allt för en okunnig

haha, kan inte låta bli att skratta lite åt dig för jag har haft häst i några år nu :)

Och det med varmblodet blev bara förvrängt hela tiden. Folk trodde att hon gick och dog i hagen. det var bara en liten skråma, inget att ta till veterinär för, hon hade ju haft det sedan travet.
Jag har haft hand om unghästar innan och ridit in min häst.

men däremot ska jag inte ha ardenner utan ta mig an ett till varmblod, till skogsridning.


och ni som påpekat att 20' är lite. Tro det eller ej, men det finns faktiskt folk som inte har råd till hästar för 20-50' utan har bara billiga varmblod till hobbynivå. Men det är väll något helt främmande för er?
 
Sv: Ardenner utbildning.

du borde bli medryttare till någon riktigt duktig hästmänniska så du kan lära dig lite mer grundläggande om hästhållning.

rid för en duktig instruktör i både hoppning och dressyr så du lär dig rätt från grunderna.

även där. vissa här har lite svårt att smälta att jag har haft egen häst i några år och dessförinnan varit skötare på ett par hästar?


Sedan har inte heller alla råd att rida för instruktör (jo, jaghade gjort det om jag skaffat mig en unghäst, men inte annars) tro det elller inte. men det finns även folk som inte är snobbar där ute
 
Sv: Ardenner utbildning.

Vill även veta mer om tinkern då även det är ett alternativ!

Tinkern är nog att rekomendera om du vill hoppa nåt annars kanske en "sörlands" ardenner som är något lättare typ.
Ardennern må vara tung i kroppen men jag har ganska så stor erfarenhet av både tinker o ardenner , jag kan nog säja att det finns mkt kvicka ardenners oxå men sattsa på en hög modell då så du får mera ben.
Tinkern är mkt kvi´ckare o smidigare trotts sin tyngd , jag har både den något lättare modellen ( har gått höga klasser dressyr o hoppar mkt bra) och den tyngre som jag western ridit i några år ( har super snabba stoppar)

Gå efter vad du känner inte vad andra tycker !

Jag själv avlade fram ett föl nu korsning tinker /ardenner till mej själv :love:
Han ska bli min ´framtida rid/körhäst kombo av dessa underbara raser .
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
317
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
664
Senast: valy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 409
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp