Seabaz

Trådstartare
Vem köper/äger en eller flera ardennerhästar idag?
Jag var just inne på en annonssida och av någon anledning var det var och varannan och var femte annons som var ardenner säljes. Olika kön och åldrar och erfarenheter men mycket unghästar under 2 år.

Jag tycker dom är otroligt läckra men skulle aldrig skaffa en själv.
Vem köper dessa?

Såklart man kan rida dom men de är ju så extremt tunga?
Hoppa lite småhinder men antar att det inte är att rekommendera.
Att hitta stallplats lär bli svårare med? Hovslagare, går de oftast barfota eller behöver de skor för de är så tunga?
Äter dom i stora lass med? Lättfödda oftast iofs gissar jag...

Körning! Det är väl vad dom är mest lämpade för men även nordsvensken borde ha en fördel över ardennern när det kommer till både kör- och ridbarhet?

Tänker väl att de flesta hästraser har mer fördelar än ardenner egentligen...

Är det mer hästmänniskor med egen gård som gillar lugna skogspromenader som har ardenner?

(Och till moderator: jag försökte söka upp någon kallblodstråd att posta i, men hittade ingen. Flytta gärna inlägget till passande, förlåt)
 
Spontant tänker jag att det ”måste” vara lantbrukare med kärlek till rasen? Men eftersom att det mesta moderniseras och ”de äldre gubbarna” lämnar över till sina barn/barnbarn och då ”behövs” en stark häst mindre och mindre samt att det finns lättare raser typ Nordsvensk, kallblod eller liknande som kan fungera i skogen osv :)

Ljuvliga hästar, men enorma! :love:
 
Vem köper/äger en eller flera ardennerhästar idag?
Jag var just inne på en annonssida och av någon anledning var det var och varannan och var femte annons som var ardenner säljes. Olika kön och åldrar och erfarenheter men mycket unghästar under 2 år.

Jag tycker dom är otroligt läckra men skulle aldrig skaffa en själv.
Vem köper dessa?

Såklart man kan rida dom men de är ju så extremt tunga?
Hoppa lite småhinder men antar att det inte är att rekommendera.
Att hitta stallplats lär bli svårare med? Hovslagare, går de oftast barfota eller behöver de skor för de är så tunga?
Äter dom i stora lass med? Lättfödda oftast iofs gissar jag...

Körning! Det är väl vad dom är mest lämpade för men även nordsvensken borde ha en fördel över ardennern när det kommer till både kör- och ridbarhet?

Tänker väl att de flesta hästraser har mer fördelar än ardenner egentligen...

Är det mer hästmänniskor med egen gård som gillar lugna skogspromenader som har ardenner?

(Och till moderator: jag försökte söka upp någon kallblodstråd att posta i, men hittade ingen. Flytta gärna inlägget till passande, förlåt)

Jag vet inte vilken typ av människor som köper ardenner men det finns efterfrågan på körda och ridna ardenner. Ardennern lockar nog en del återfalls ryttare som vill ha en häst på gården som de kan rida och köra, och som hela familjen har glädje av. Tror att intresset för körning ökar generellt, och många blir nog "kär i rasen" precis som med andra raser.
 
Göteborgs handikappridklubb har flera ardenner! Lugna, trygga, viktbärande hästar är väl aldrig fel?
Ardenner är ju inte sååå stora, så stallplats, hovslagare och mat är väl inte större problem än för "vanliga" hästar. Det är ju inte som en Shire, där krävs det nog speciallösningar...
 
Göteborgs handikappridklubb har flera ardenner! Lugna, trygga, viktbärande hästar är väl aldrig fel?
Ardenner är ju inte sååå stora, så stallplats, hovslagare och mat är väl inte större problem än för "vanliga" hästar. Det är ju inte som en Shire, där krävs det nog speciallösningar...

Hehe, jag tänkte också på GHRK (och personalen där). Det negativa med ardenner inom terapiridningen som vi märkt är förstås att de är så breda att det är svårt för många rullstolsburna att bredda sig nog för att sitta bra på dem. Sen har de flesta inte hållit något vidare förutom för skrittrundor i längden.
Men väldigt bra är de till att förvandla osäkra människor till hästälskare!
 
Jag förstår tjusningen med Ardenner och skulle gärna ha en.

En ardenner i rätt hull (typ lika ovanligt som en fjording i rätt hull om inte mer ovanligt) så är det inte en tungriden häst, den är stark, pigg men snäll och hållbar. Jag menar, även en ardenner måste bära sig själv i ridning och körning. Jag tror faktiskt snarare det är klientelet ryttare som är problemet eftersom de bäst utbildade ryttarna inte väljer en bruksras att rida på.

Den äter mer än mina fjordingar så där ligger egentligen mitt problem. Jag har det dyrt som jag har det.
 
Jag förstår tjusningen med Ardenner och skulle gärna ha en.

En ardenner i rätt hull (typ lika ovanligt som en fjording i rätt hull om inte mer ovanligt) så är det inte en tungriden häst, den är stark, pigg men snäll och hållbar. Jag menar, även en ardenner måste bära sig själv i ridning och körning. Jag tror faktiskt snarare det är klientelet ryttare som är problemet eftersom de bäst utbildade ryttarna inte väljer en bruksras att rida på.

Den äter mer än mina fjordingar så där ligger egentligen mitt problem. Jag har det dyrt som jag har det.

Det är ju "bara" att tänka på Torsten och titta på filmklipp med honom för att se att de är ganska smidiga ändå.
 
Göteborgs handikappridklubb har flera ardenner! Lugna, trygga, viktbärande hästar är väl aldrig fel?
Ardenner är ju inte sååå stora, så stallplats, hovslagare och mat är väl inte större problem än för "vanliga" hästar. Det är ju inte som en Shire, där krävs det nog speciallösningar...
Ardenner har jätte hovar så även om den är jätte snäll att sko så är det mycket mycket tyngre än en vanlig häst.
"Vanlig" ridhäst har ofta 1 till 3 or i skor Ardenner har runt 8 till 9 or i skor.
 
Jag förstår absolut charmen med att ha en häst av gammal jordbruksras även om jag själv inte valt just en ardenner.
 
Jag fick en. Han är trevlig att skrutta runt på. Tyvärr funkar inte körningen på grund av en incident flera ägare bort. Nu fostrar han min unghäst och det var så hans förra ägaren använde honom. En cool föl och unghästkompis. Han är inget problem med att föda. Fri tillgång till ensilage vilket väl blir 200 kr i veckan. Han är bred men inte hög. Jag tror många ser ett stooort kallblod framför sig när dom tänker ardenner. Men dom är inte så värst stora i mankhöjd.
 
Min tränare hade några kunder med ardenners. De fick en helvetes piaff. Det var rätt coolt att se.

Min karl är kiro för ekipage och har en gammal kund som föder upp Ardenner. Han använder dem i skogen och är delaktig i någon förening där han lär andra det.

De jag har träffat har i vissa fall haft svårt att hitta hovis.
Och jag vet att det blev helvetes tungt för min karl att justera bogen på en(då måste han i princip lyfta framdelen på hästen i ett bakåtsteg. Den var trots allt bara 3 år och skulle ju få mer massa och höjd.
 
Vi har en ardenner i stallet :) otroligt snäll och trevlig märr. Hennes ägare använder henne till skogsarbete men också andra jordbrukssysslor. Hon går också att rida men det görs sällan. Mycket bra ledarsto som håller bra ordning i flocken.

Har själv fått jobba löst och rida en ardenner vid besök i Skellefteå, en verksamhet som använde dem till terapihästar. Jättetrevlig häst men bred att sitta på, rejäl stretchning av benen :)
 
Ardenner har jätte hovar så även om den är jätte snäll att sko så är det mycket mycket tyngre än en vanlig häst.
"Vanlig" ridhäst har ofta 1 till 3 or i skor Ardenner har runt 8 till 9 or i skor.

Jag har min nordsvensk i ett stall där de har två ardenner. Stoet har fyror och valacken femmor, de är knappa 160 cm i manken och borde nog väga dryga 800 kg när de är i fint hull. De är snälla, men ändå klart jobbiga att sko (jag har varit med när flera hovslagare skott dem, och hört hovslagarna pusta). Jag ser några fler ardennrar ibland, tror inte någon av dem har fötter större än sexor.
 
Jag är medryttare på ardenner och ddt har fått upp mina ögon för mångsidigheten hos rasen! Maja, som jag rider, är väldigt känslig för vikthjälper vilket jag inte alls trodde. Hon är 155 cm så inte så stor. Det finns en grupp som heter ”ardenner” på fejjan, där rider många dressyr på sina hästar och vissa är riktigt läckra! Detta har gjort att kag är lite sugen på ardenner som nästa häst:love:
 
Vem köper/äger en eller flera ardennerhästar idag?
Jag var just inne på en annonssida och av någon anledning var det var och varannan och var femte annons som var ardenner säljes. Olika kön och åldrar och erfarenheter men mycket unghästar under 2 år.

Jag tycker dom är otroligt läckra men skulle aldrig skaffa en själv.
Vem köper dessa?

Såklart man kan rida dom men de är ju så extremt tunga?
Hoppa lite småhinder men antar att det inte är att rekommendera.
Att hitta stallplats lär bli svårare med? Hovslagare, går de oftast barfota eller behöver de skor för de är så tunga?
Äter dom i stora lass med? Lättfödda oftast iofs gissar jag...

Körning! Det är väl vad dom är mest lämpade för men även nordsvensken borde ha en fördel över ardennern när det kommer till både kör- och ridbarhet?

Tänker väl att de flesta hästraser har mer fördelar än ardenner egentligen...

Är det mer hästmänniskor med egen gård som gillar lugna skogspromenader som har ardenner?

(Och till moderator: jag försökte söka upp någon kallblodstråd att posta i, men hittade ingen. Flytta gärna inlägget till passande, förlåt)
Alla ardenners är ju inte enorma, det beror på hur höga de är. De ardenners jag träffar på rids och/eller körs. De verkar ha ett lugnt och arbetsvilligt temperament, finner sig i det mesta man gör, enkla att köra in etc.

Så om man vill ha en häst till ridning och körning som är lugn och stabil, och gärna lite viktbärande, så är väl ardenner ett rätt bra val. Vad jag förstår är de lugnare, mindre känsliga och reaktiva än nordsvenskar, så om man gillar det så är väl en ardenner ett bra val.

Plus att man kan ställa ut dem, det är rätt hög standard på aveln så många är bra nog att kunna ställas ut.
 
Jag red en ardenner på turridning för ett antal år sedan. De hade bara rejäla kallblod (shirehästar som också lånades ut till vaktparaden i Stockholm emellanåt, nordsvensk, ardenner) :D . En rejäl häst, med mycket massa och power - det var en häftig känsla att dra iväg i full galopp med så mycket häst under sig! Han krävde ridning, ägaren var noga med att förklara innan att det inte var en häst som en bara åkte runt på - inte ens på tur, och kändes väldigt ärlig så att säga - men var en väldigt trevlig häst. Bra skalle. Inte så fasligt hög, men av kraftig modell.

Var på kurs i hästens förutsättningar för arbete i körning för ett par år sedan. Hästarna som användes för att "visa i praktiken" var alla i högsta grad välkörda och användes i arbete till vardags. Ardenner och nordsvensk. En av ardennrarna där var/är nog en av de mest välkörda hästar jag sett "in aktion" med sin kusk, helt fantastisk. Grov men smidig, hade full koll på vad han gjorde och på vad som förväntades av honom. Inte det minsta "tung" eller sävig i sina rörelser. Gav intryck av att vara ytterst lyhörd för små signaler. Snygg som tusan också - mycket muskler och massor av tagel!

Jag kan absolut förstå varför en vill ha en ardenner till ridning och/eller körning. Det är ju en arbetshäst i grunden, så varför inte till brukskörning tex? Särskilt om en arbetar med tex skogsbruk eller liknande. Det som kan vara en nackdel är väl att de är tunga att sko - jag har träffat en drös hovslagare som inte gärna skor de större/tyngre kallbloden - och att det lär krävas en transport med högre lastvikt om det ska åkas (där är ju dock inte just ardennern ensam!).
 
Senast ändrad:
Jag har min nordsvensk i ett stall där de har två ardenner. Stoet har fyror och valacken femmor, de är knappa 160 cm i manken och borde nog väga dryga 800 kg när de är i fint hull. De är snälla, men ändå klart jobbiga att sko (jag har varit med när flera hovslagare skott dem, och hört hovslagarna pusta). Jag ser några fler ardennrar ibland, tror inte någon av dem har fötter större än sexor.
5or hade nordsvenskarna jag skode ett tag.
Hade egentligen bestämt mig för att inte sko tunga hästar efter praktiken hos en hovslagare som inriktat sig på tunga hästar.
Är ju inte bara att det är tyngre att stå där med hästens ben utan även verkningen och riktning av skona.

Han jag gick praktiken hos varmskode och skippade brandvakten efteråt, blir ju lättare med riktning av skona då men kunde stå honom dyrt om något stall började brinna efter att han lämnat utan att någon med behörighet sätt brandvakt.
 
De flesta jag känner som har ardenner använder dom i skogskörning alt som gårdshäst. De klarar betydligt tyngre körning än nordsvenskarna och jag upplever ardennern som en mycket trevlig ridhäst. Tvärt emot va du skriver så är de väldigt smidiga och känsliga. Inte heller lika heta i huvudet som nordsvenskarna.
 
Min morbror har alltid ett gäng med Ardenner på bete hemma varje sommar. Hans vän som äger dem använder de till körning och till arbete i skogen. :)
När det är tomteparad på julmarknaden kommer det ofta folk med Ardenner i par och kör så att barn och vuxna får åka med genom samhället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Någon med ardennererfarenhet som kan tipsa om det är nåt särskilt man borde veta om just ardenner? Det jag känner till är givetvis...
2 3
Svar
47
· Visningar
16 454
Senast: Dalmas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp