Åren som varit

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brukar inte skriva här så mycket längre då jag skriver i vanlig dagbok och i kalender vad jag och hästen hittar på men ibland kan det vara kul att dela på framgångar och motgångar.
Har nu haft egen häst (ponny) i 3,5 år ca. Köpte henne när jag egentligen inte vad redo för egen häst men jag hade nog lite fel ändå för hästen mår bra och är kvar och jag har tagit alla beslut själv runt henne.

Vi har kämpat oss igenom en hel del under åren och framförallt lärt oss och hittat vägar tillsammans.

  • Jag har åkt i backen en hel del i hennes rodeonummer första året. När vi provade ut en helt ny sadel så har det inte hänt lika ofta. Hon slutade även att kicka bakut i varje galoppfattning när vi bytte sadel.
  • Hon är nu motiverad till löslongering och går att reglera tempo med endast röst/ord vilket man inte ens kunde göra på lina förut. Då fick man jaga igång henne och springa like mycket själv :D
  • Hon var väldigt svårlastad. Tog över 1 timme varje gång tills vi lasttränade (utan att egentligen veta vad vi gjorde) varje dag i en veckas tid och nu är hon lättlastad istället ;) skam den som ger sig!
  • Hon gick inte att sko utan brems. Nu står hon som en ängel när hovslagaren kommer.
  • Hon gick inte att borsta på benen utan att ha dansnummer och steppnummer i gången, men nu står hon stilla och halvsover.
  • Gick inte att öppna en dörr utan att hon flög i taket. Nu rycker hon bara lite i öronen om nån öppnar en dörr.
  • Änsålänge helt skadefri förutom lite sulöm förra våren pga den tidiga våren.
Finns massa annat också men det är en liten del av vad som hänt. Alla såna där småsaker jag är så nöjd att vi klarat att lösa tillsammans utan hjälp och egentlig erfarenhet och kunskap. Man blir sådär löjligt stolt att man trots allt kan ta hand om en häst utan att ha ridit på ridskola mer än 2 år regelbundet bara man är villig att lära sig efter vägen och lyssna på hästen.

Nu är planen att hitta en bra tränare till våren som jag litar på och slipa på min egna ridning och börja med WE vill jag göra. Vi ska bygga såna hinder hemma var det tänkt :) och sedan ska vi fortsätta med våran miljöträning/toleransträning.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
789
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 413
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp