Årets bästa flughuva?

iNHALE

Trådstartare
Bästa slitstarka flughuvan till häst med kilformat huvud och långa öron? Gärna med lång nosdel. Det har kommit så mycket nytt på marknaden de senaste 10 åren att jag har dålig koll på vad det är för passform på allt numera.

Screenshot_20220409-150138_Gallery.jpg
 
Tycker rambos stora huva är den bästa jag testat. Väldigt långa öron!
Dock får min häst lite skav bakom öronen av den, är det enda dåliga..
Nosdelen är avtagbar.
 

Bifogade filer

  • E2797722-E94B-4BE9-AFD4-6A24E0543554.jpeg
    E2797722-E94B-4BE9-AFD4-6A24E0543554.jpeg
    300,2 KB · Visningar: 62
Rambo huvan som ovanstående fungerar bra på flera hästar. :) Jag tycker dock att den är lite för grov och klumpig. Crusader har slitstarka flughuvor också. Jag föredrar mjuka och tunna huvor från exempelvis Proffessionals choice.
 
Väldigt nöjd med vår zebra huva från Horze, vi fick den dessutom gratis som kompensation för dom hade klantat med en order. Jag har i Storlek M, men funkar kalas även på min som har väldigt långa öron :D
22895_BL.jpg
Jag fick också hem en sån pga försenad leverans, har dock inte hunnit prova men känns kul att den får bra omdöme :)
 
Min har också kilformat huvud och enda huvorna som funkar bra på honom är de från Shires. De sitter bra, sluter tätt och ligger inte på ögonen. I år testade jag deras nya modell som har baddräktstyg och dragkedja och passformen är bra (väldigt långa öron :D ) men min häst har lyckats klia halvt av sig den ett par gånger redan så jag är lite rädd att den ska bli sittande fel så att den kommer över ögonen på honom. Blir nog till att köpa en huva av någon av de tidigare modellerna från Shires istället. De finns både med och utan öron, med utan nosskydd.
 
Jag har även en shires utan öron som är bra, men har märkt att hästen hellre vill ha öron. Funderar på att köpa en shires med öron men utan noslapp som komplement till rambohuvan. Någon som vet hur långa öronen är den varianten?
Hagkompisen med ganska långa öron har en Shires Ultra Pro och de är nöjda, men den finns nog bara med noslapp..
 
Shires! Finns för alla smaker och tycken. Har en utan öron pga mkt pannlugg. Men finns också med öron och hål för pannluggen och ännu fler former efter behov. Men tror de är stora i storleken, full passade perfekt på halvblodet med xfull och cob passar på den med full.
 
Jag kör helt och hållet med Shires. Har utan öron samt med öron både med och utan näsflärp. Min islänning som har full i allt till huvudet passar bra i cob - han har för stort huvud för allt i storlek 'island' tex. Håller alltså med om att de är stora i storlekarna och jag tycker att öronen är enorma. Det känns som att de är dubbelt så långa som min hästs öron är... Ser rätt lustigt ut 😄

Jag kan även tvinga in pannluggen under utan att det blir sämre för det.
 
Den bästa jag har haft är utan tvekan Professionals Choice Comfort Fit! Har innan haft HWs med båge och tyckte den var bra men denna är faktiskt mycket bättre. Mjuk och samtidigt hållbar. Finns en liten ögla uppe i nacken som man kan fästa i manen om man har en häst som gärna kliar av sig luvan. Har även hål för pannluggen så den inte blir tunn som den blev med HWs. Är inne på andra året på min och inte ett hål på den än och min lyckades göra hål på HW på en säsong..
 
Köpte två olika varianter av flughuva på Granng*rden för att prova, både i strl XL och båda var för små...
 
Shires och Rambo är de enda som jag tycker inte ligger i öronen. Även de mjuka i spandex brukar vara bra tycker jag, men de håller dåligt. Kan tipsa om att Shires hade en bra måttabell. Jag mätte mina enligt deras tabell och då blev det rätt direkt. De är rymliga i öronen och rätt stora i storlek. Det är även Rambo :)
 
Måste bara fråga om någon vet om Shires finns utan ludd runt kanterna? Blir så himla svettigt när det är varmt, upplever jag. Lat och orkar inte googla. 🙈 😅
 
Jag har nu provat en Shires i storlek full och guess what, den är för liten... det börjar luta åt att helt enkelt köra med hederliga fransar och hoppas att det räcker.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 532
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 944
Senast: Anna-Bella
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 916
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp