Årets bästa flughuva?

Min bästa flughuva är Everglade från hööks. Den har hållit i 6 år (har den dock inte på all dagar hela sommaren, men många dagar). Den är rymlig runt om. Köpte full till en unghäst jag hade, hon låg mellan cob och full. Den var nästan för stor åt henne. Har den nu på mitt sto som har x-full på grimmor och träns och den passar. Så x-full borde nog passa din bra.
Köpte en Haglunds i x-full till min valack som hade x-full på allt och större huvud än stoet. Den var superstor runt om! Jag fick spänna in den allt vad som gick.
 
Jag har en shires utan öron och har för mig att den var enorm i storlek, är det lika för de med öron eller ska man gå upp till häste s vanliga storlek där? För jag tror min stora har cob i sin shires utan öron, om jag inte minns helt galet.
 
Jag har testat allt till min häst med åsneöron och utstående ögon. Jag gillade Rambo plus, Shires deluxe och Kentucky Slim fit. I år kommer jag bara använda Rambo plus. Detta på grund av skaderisk med de andra sorterna:

Shires deluxe: Jag kom ut i hagen när pålle låg och sov. Han hade gnuggat huvudet mot marken så att huvan dragits tätt mot ögat så ögonfransarna stack ut genom nätet. Denna huva har jättebra utrymme när han står rakt upp och ner men efter detta slutade jag använda den.

Kentucky Slim fit: min häst rullade sig, som tur är precis efter utsläpp så jag såg honom. Huvan gled runt så han fick lycra tyget över ögonen och inte såg något. Han fick även ett hornhinnesår, troligen repad av sömmen mellan nät och lycra.

Shires huvorna har i grunden samma design som de flesta vanliga huvor och Kentuckyhuvan är i grunden likadan som de flesta lycrahuvor så jag kommer inte använda andra märken heller.
 
Jag har en shires utan öron och har för mig att den var enorm i storlek, är det lika för de med öron eller ska man gå upp till häste s vanliga storlek där? För jag tror min stora har cob i sin shires utan öron, om jag inte minns helt galet.
samma storlek på deras oavsett om det är öron på eller inte.
 
Kan rapportera att Shires INTE är lika i storlek mellan modellerna.
I varianten utan öron har min häst cob, samma modell men med öron passade bra i full och den nya uppdaterade ”deluxe” med öron var för liten i full. På storlekstabellerna är det ju samma mått angivna för alla modeller men det stämde verkligen inte.
 
På en western butik finns Crusaders luvor med mått. Tipsade en tjej på instagram om dem då hon behövde till sin STORA ardenner och även ganska små shettisar 🙂
Allthat western
 
Horsewares med båge ligger bra.

Equilines med båge ligger nästan bättre.

Min häst verkar gilla sina flughuvor såpass att hon inte plockar av sig dessa, snarare stoppar i huvudet i dem själv.

De utan båge ger skav på ögonlocken till slut. Används 24/7/365.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har en shires utan öron och har för mig att den var enorm i storlek, är det lika för de med öron eller ska man gå upp till häste s vanliga storlek där? För jag tror min stora har cob i sin shires utan öron, om jag inte minns helt galet.
Jag har X-full på min Shires utan öron precis om jag har på alla andra märken till min. Har inte upplevt den som särskilt stor. Men det har väl med huvudformen att göra också. :)
Ganska sen med det här svaret, ser jag nu... 😅
 
Horsewares med båge ligger bra.

Equilines med båge ligger nästan bättre.

Min häst verkar gilla sina flughuvor såpass att hon inte plockar av sig dessa, snarare stoppar i huvudet i dem själv.

De utan båge ger skav på ögonlocken till slut. Används 24/7/365.
Hur tycker du att storlekarna motsvarar mellan Rambo och Benson? Är öronen lika rymliga på Benson?
Min pålle använder både cob och full i Rambo för att variera tryckpunkter. Full har hans kompisar lyckats dra av ett par gånger, med cob rycker de bara av noslappen :angel:
 
Vi har använt Shires i många år, men vi har en ny favorit! Det är i lycra med två separata när för ögonen, finns från proffesionals choice, horze osv. De sitter så stadigt och hästarna gillar verkligen dem :)
 
Hur tycker du att storlekarna motsvarar mellan Rambo och Benson? Är öronen lika rymliga på Benson?
Min pålle använder både cob och full i Rambo för att variera tryckpunkter. Full har hans kompisar lyckats dra av ett par gånger, med cob rycker de bara av noslappen :angel:
Jag använder cob i båda och tycker de sitter likvärdigt på min häst, även vad gäller öronen.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Hade behövt en rymlig modell (speciellt över ögonen) som helst inte spänns över tänderna. Någon som har tips? Köpte en fancy Bucasmodell som inte låg emot tänderna men tror den kommer irritera ögonen istället.

Har använt grimma och flugpannband men tycker inte det ger tillräckligt med effekt för ögonen och hade också velat skydda öronen. Senaste gången hästen hade flughuva fick han dock skav på insidan av kinderna. Sådär som de kan få av en nosgrimma. Bara det att han inte gått med varken bett eller något annat på huvudet som legat emot där på månader, annat än flughuvan 🙈
 
Hade behövt en rymlig modell (speciellt över ögonen) som helst inte spänns över tänderna. Någon som har tips? Köpte en fancy Bucasmodell som inte låg emot tänderna men tror den kommer irritera ögonen istället.

Har använt grimma och flugpannband men tycker inte det ger tillräckligt med effekt för ögonen och hade också velat skydda öronen. Senaste gången hästen hade flughuva fick han dock skav på insidan av kinderna. Sådär som de kan få av en nosgrimma. Bara det att han inte gått med varken bett eller något annat på huvudet som legat emot där på månader, annat än flughuvan 🙈
Skulle något likt nedan vara av intresse? Jag har den till min häst som alltid kliar av sig andra flughuvor, så att hon ibland gjorde sig själv blind. När hon kliar av denna så åker den av, eller sätter sig runt halsen, så hon får endast ha den dagtid när jag jobbar hemifrån och har henne under uppsikt.
1655359473196.png
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 585
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 988
Senast: Anna-Bella
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 943
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp