Årets bästa flughuva?

Hade behövt en rymlig modell (speciellt över ögonen) som helst inte spänns över tänderna. Någon som har tips? Köpte en fancy Bucasmodell som inte låg emot tänderna men tror den kommer irritera ögonen istället.

Har använt grimma och flugpannband men tycker inte det ger tillräckligt med effekt för ögonen och hade också velat skydda öronen. Senaste gången hästen hade flughuva fick han dock skav på insidan av kinderna. Sådär som de kan få av en nosgrimma. Bara det att han inte gått med varken bett eller något annat på huvudet som legat emot där på månader, annat än flughuvan 🙈
Shires nya modell har bara ett spänne och det hamnar över ganaschen, men själva tyget går ner över kindtänderna så det kanske inte funkar?

Annars kanske rambohuvan men skippa det nedre spännet?
 
Skulle något likt nedan vara av intresse? Jag har den till min häst som alltid kliar av sig andra flughuvor, så att hon ibland gjorde sig själv blind. När hon kliar av denna så åker den av, eller sätter sig runt halsen, så hon får endast ha den dagtid när jag jobbar hemifrån och har henne under uppsikt.
Visa bifogad fil 93132

Jag har den när vi åker bort och rider ut (här är inte så mycket insekter att det behövs vid ridning) men är rätt säker den åkt av ganska omgående i hagen 🙈 grimman får han av sig med ojämna mellanrum när han kliar sig trots att det är en modell med stort runt nosen så jag kan sätta den ganska högt.
 
Shires nya modell har bara ett spänne och det hamnar över ganaschen, men själva tyget går ner över kindtänderna så det kanske inte funkar?

Annars kanske rambohuvan men skippa det nedre spännet?

Det var denna vi testade, kändes väldigt bra i alla aspekter förutom att den är för smal (i största storleken, XL/Xfull eller vad det stod) över ögonen. Nedre spännet blev ändå såpass löst så tror inte det stört. Innan hade jag en modell i mjukt tyg men med fodrad (mjuk men ändå) kant runt hela. Den låg emot ögonen men irriterade dem inte trots att luvan blev smutsig när han kliade sig på benet men kanten klämde väl om tänderna för mycket helt enkelt. Detta tyget är ju liksom styvare för att stå ut från ögonen men han har stort huvud. En rejäl connemara på 155 med ganska mycket uttryck och bredd i hela kroppen numera.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220616-111758_Chrome.jpg
    Screenshot_20220616-111758_Chrome.jpg
    103,6 KB · Visningar: 67
Förlåt för massa bilder, är helt obevandrad i flughuvor då vi har så litet behov men hästen blir känsligare med åren. Är det denna ni menar med Ramboluvan ni som skrivit om den? @MiniLi
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220616-112256_Chrome.jpg
    Screenshot_20220616-112256_Chrome.jpg
    125 KB · Visningar: 32
Jag beställde några olika med större nät (som det såg ut) samt separata ögon från Proffesional Choice efter tipsen här men testar gärna någon mer modell också (med öron) :) Normalt beställer jag full i längd och xfull runt om nosen där det går att anpassa storlekar.

Hästens huvud:
 

Bifogade filer

  • 20220611_210430.jpg
    20220611_210430.jpg
    263,2 KB · Visningar: 31
Det var denna vi testade, kändes väldigt bra i alla aspekter förutom att den är för smal (i största storleken, XL/Xfull eller vad det stod) över ögonen. Nedre spännet blev ändå såpass löst så tror inte det stört. Innan hade jag en modell i mjukt tyg men med fodrad (mjuk men ändå) kant runt hela. Den låg emot ögonen men irriterade dem inte trots att luvan blev smutsig när han kliade sig på benet men kanten klämde väl om tänderna för mycket helt enkelt. Detta tyget är ju liksom styvare för att stå ut från ögonen men han har stort huvud. En rejäl connemara på 155 med ganska mycket uttryck och bredd i hela kroppen numera.
Jag har inte köpt någon bucas själv men tittade på några på hööks och tyckte de såg rätt små ut i storlekarna. Shires är mycket rymligare. De shires jag har köpt är ganska rejäla och nätet hålls borta från ögonen bra.

Den modellen som bara har ett spänne ser ut såhär (finns med eller utan nosflärp):
1335.jpg


Förlåt för massa bilder, är helt obevandrad i flughuvor då vi har så litet behov men hästen blir känsligare med åren. Är det denna ni menar med Ramboluvan ni som skrivit om den? @MiniLi
Ja precis! Det är egentligen den bästa huvan jag testat. Enda anledning till att jag inte använder den iår är att det ibland blir lite hur som när stallpersonalen sätter på huvan på morgonen, det går tex inte ha ha grimman utanpå pga stora bågen men förra året varierade det minst sagt hur det blev. Så himla många hästar som ska ut i vårt stall så det går fort och de kan inte ha specialönskemål i huvudet för typ 80 hästar..

(Man kan ha grimman utanpå när man leder hästen, men våra hästar går med grimma i hagen och då behöver grimman vara under flughuvan i denna modell)
 
Jag har inte köpt någon bucas själv men tittade på några på hööks och tyckte de såg rätt små ut i storlekarna. Shires är mycket rymligare. De shires jag har köpt är ganska rejäla och nätet hålls borta från ögonen bra.


Ja precis! Det är egentligen den bästa huvan jag testat. Enda anledning till att jag inte använder den iår är att det ibland blir lite hur som när stallpersonalen sätter på huvan på morgonen, det går tex inte ha ha grimman utanpå pga stora bågen men förra året varierade det minst sagt hur det blev. Så himla många hästar som ska ut i vårt stall så det går fort och de kan inte ha specialönskemål i huvudet för typ 80 hästar..

(Man kan ha grimman utanpå när man leder hästen, men våra hästar går med grimma i hagen och då behöver grimman vara under flughuvan i denna modell)

Juste Shires nämnde du också. Vilken av alla menade du? 🙈

Tillägg. Jag behöver inte ta hänsyn till grimma alls, den används knappt till min häst 😅 Och har en stallkompis med bra koll så ta av/på gör inget om det är lite krångligt ifall den sitter bra sedan.
 
Juste Shires nämnde du också. Vilken av alla menade du? 🙈
Jag har en shires utan öron och en med. Både är rymliga och och bra!
Jag har denna med öron:
443b24d12dae54a70ab0b08911e4c7f363bf08d2-910x1155.png


Lade in bild i inlägget ovan också, det är en annan modell som heter typ deluxe eller något sånt. Den beställde jag hem men den var lite mindre i storlek och öronen blev på gränsen till för små för min häst. Sålde till en stallkompis istället. Kanske beställer hem en i xfull för den såg väldigt bra ut.
 
Tack för hjälpen @MiniLi 😍 De ser onekligen också lovande ut! Speciellt den övre borde minsann kunna funka för tändernas skull också, ska nog leta upp den i xfull också och testa 🙂
 
Ni som har lycrahuvor, hur hårt sitter de emot nosen?

Hästen verkade gilla Ramboluvan med båge och en i lycra med REJÄLT utstående, separata ögon från Busse var den enda som inte ströp honom. Bakom ganaschen och framför öronen var liksom omkretsen för liten på alla andra i största storleken och alla andra låg näten i ögonen. Busseluvan tycker jag dock sitter för hårt på framsidan av nosen men kan lämna in den hoppas jag och få någon typ av kil där (och slippa sömmen just där också).
 

Bifogade filer

  • 20220619_220021.jpg
    20220619_220021.jpg
    321,8 KB · Visningar: 58
Ni som har lycrahuvor, hur hårt sitter de emot nosen?

Hästen verkade gilla Ramboluvan med båge och en i lycra med REJÄLT utstående, separata ögon från Busse var den enda som inte ströp honom. Bakom ganaschen och framför öronen var liksom omkretsen för liten på alla andra i största storleken och alla andra låg näten i ögonen. Busseluvan tycker jag dock sitter för hårt på framsidan av nosen men kan lämna in den hoppas jag och få någon typ av kil där (och slippa sömmen just där också).
Mina från Professional choice sitter väldigt löst både runt nosen och runt ganaschen. Har två och dom är lite olika trots att det ska vara samma.. Den gamla är större och har tänjt ut sig så den måste jag nog sy in för när han kliar sig så åker den på sniskan. Men annars är jag väldigt nöjd med luvorna!
 
Ni som har lycrahuvor, hur hårt sitter de emot nosen?

Hästen verkade gilla Ramboluvan med båge och en i lycra med REJÄLT utstående, separata ögon från Busse var den enda som inte ströp honom. Bakom ganaschen och framför öronen var liksom omkretsen för liten på alla andra i största storleken och alla andra låg näten i ögonen. Busseluvan tycker jag dock sitter för hårt på framsidan av nosen men kan lämna in den hoppas jag och få någon typ av kil där (och slippa sömmen just där också).
Lycra sitter hårt, min fick skav fort och tyckte de var obekväma.

Horseware med stålbåge (eller liknande modell från t ex Equiline m fl) är de som sitter bäst utan att skava över ögonen eller huvudet, och sitter kvar trots att den spänns löst. Hästen föredrar denna.

De utan både måste spännas hårdare, delvis för att min häst hatar dem, får skav och kliar av sig dem så fort hon kan.
 
Lycra sitter hårt, min fick skav fort och tyckte de var obekväma.

Horseware med stålbåge (eller liknande modell från t ex Equiline m fl) är de som sitter bäst utan att skava över ögonen eller huvudet, och sitter kvar trots att den spänns löst. Hästen föredrar denna.

De utan både måste spännas hårdare, delvis för att min häst hatar dem, får skav och kliar av sig dem så fort hon kan.

Min häst tog av sig Ramboluvan nästan direkt dag ett 😅 Men nästa gång fick den sitta kvar längre! Bortsprättad kardborre över nosen så känns den bra.

Igår bytte jag till lycrahuvan från Busse med separata ögon efter att ha haft dem inlämnad och fått bandet runt nosen borttaget. Då satt den lagom runt nosen även när han åt. Får se hur den funkat :)
 

Bifogade filer

  • 20220623_222748.jpg
    20220623_222748.jpg
    212,8 KB · Visningar: 35
Kanske är lite sent ute men hittade faktiskt ett bäst i test av flughuvor. Precis som ni säger verkar Shires och Rambo vara bland de bättre, sen finns det väl lite olika beroende på smak och tycke. Min häst älskar dock den nya Shires Deluxe, så kan verkligen hålla med om både testet och det ni skriver!
 
Hur är Rambo med båge i storleken? Min ligger mellan full och x-full på andra huvor lite beroende på modell. Amigo funkar i full, men ett par andra jag har är för små.
 
Den är rätt rymlig!
Bäst är att öronen är enorma 😁
Haha, då borde full funka.
Hon har börjat ta av sig alla flughuvor jag sätter på henne, så tänkte testa en Rambo med båge och se om damen blir nöjd.
Just nu vägrar hon att ens ta på sig en huva men hon behöver det verkligen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 540
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 954
Senast: Anna-Bella
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 917
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp