Årets bästa/sämsta hö

Pontevecchio

Trådstartare
Nu vill jag höra, vad ligger era värden på?

Själv tror jag att mitt hö kan komma på topp-tio för bästa.
95 smrp och 9,1 mj.

Nån som slår det? :)
 
La analyspåsen på brevlådan igår.. :crazy: Jag är nervös. Höet slogs 2 veckor efter midsommar så proteinet kommer ju inte vara jättehögt, samma åker gav ca 70 smrp och hög energi(fodrar med det höet fortf.) förra året då togs det innan midsommar. Men det är iaf gödslat och bonden är duktig, säljer havre till Granngården bl.a... Men är ändå nervös att de 7,5 ton som stallägaren köpt in ska vara dåligt..

Håll en tumme!
 
Mitt hö ligger på 46 g smrp och 7,4 MJ.

Det slogs i början av augusti, så jag tycker det är bra värden för att ha blivit slaget så sent... :)
 
Inte analyserat än, analyserar nästa vecka.

Lite nervöst faktiskt, har ju föl så jag hoppas verkligen det blir så bra som det brukar vara.

Slaget första veckan i juli. Kändes lite panik, men sen sa bonden att det är då han BRUKAR slå, jag som trodde han slog tidigare.

Tidigare år har förstaskörden legat på 50 resp 64 g srp/kg foder, så jag håller tummarna, allt från 50 och uppåt i protein är okej (har testräknat lite).
 
Mitt ena hö skördat andra veckan i juli gav 7.9 i MJ och 40 i SMRP, nästa hö skördat i mitten av augusti gav 7,5 MJ och 60 (!) i SMRP. Bra för att vara så sent taget?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 690
  • Artikel
Dagbok Jag är den sämsta som finns. Eller jag kanske inte ens finns men om jag gör det så är jag sämst iallafall. Och nej ingen be höver svara...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp