Årets bästa serie

Några bra serier jag sett i år:

Killing Eve - HBO, den har ni ju avhandlat tidigare i tråden
Sharp Objects - Samma som ovan
Handmaid's tale - Samma som ovan
Alias Grace - Netflix, som ni också pratat om i tråden redan. Superbra verkligen!
Manifest - HBO, handlar om ett flyg som "försvunnit" men som landar 5 år senare. Alla passagerare vet inte om att tiden gått och har inte åldrats alls.
Escape from Dannemora - HBO, baserat på en rymning från ett fängelse i USA 2015. Den håller på just nu men jag gillar det jag sett hittills.
Seven Seconds - Netflix. En mörkhyad pojke körs ihjäl av en vit polis och polisen och hans poliskompisar försöker sedan få storyn att försvinna medan pojkens familj vill ha svar på vad som hände.
Mindhunter - Netflix. Två FBI-agenter tittar på psykologin bakom mord och försöker lösa dem därefter. Baserat på verkliga händelser.
Wild wild country - Netflix. Typ dokumentärserie om en indisk religiös sektledare som skapar ett liv och i princip en egen stad i Oregon, USA.
The Americans - Netflix. Två sovjetiska spioner lever helt inbäddade i en amerikansk småstad och fortsätter försöka vara lojala mot Sovjet. Delvis baserad på verkliga händelser tror jag.

Sen finns det en serie som jag för mitt liv inte kan komma ihåg vad den heter men jag vet att jag tyckte den var bra när jag såg den. Jag har googlat men kan verkligen inte hitta den. Det måste varit antingen Netflix eller HBO och den handlade om en ung, rik kvinna som blir misstänkt för att ha dödat sin bästa vän efter en fest fylld av diverse droger. Mörderskan menar att hon har minnesförlust och bara kommer ihåg fragment ifrån kvällen och vet därför inte vad som hänt. Har för mig att hon som blev misstänkt för mordet var från USA men bodde i England, och hennes kompis var alltså brittisk. Eller om det var tvärtom. Sjukt frustrerande att inte komma på så jag slänger ut en blänkare här och hoppas på att någon känner igen den!
Seven Seconds ja! Superbra!
 
Nu ser jag ju knappt på tv, men "Sharp Objects" såg jag alla avsnitt av på en gång och grät av frustration när den var slut. Och då hade jag ändå läst boken och visste vad som skulle hända ... :crazy:

I min värld är "sharp objects" vedervärdig. :crazy: Usch och fy, bara en massa stereotyper och vansinnigt mycket psykisk ohälsa. Jag har sett första säsongen och det var mer än nog!

Tummen ner även för Handsmaids tale..

Men årets serie...hmm...Godless! Och "manhunt, the unabomber"! The americans! Ozark! Travellers! Stranger things kom ju förra året, 2017? Shameless är alldeles för gammal men funkar lika bra i år, och breaking Bad måste vara 2000-talets bästa serie i mitt tycke.

Men Godless får nog bli min årets bästa trots allt.
 
I min värld är "sharp objects" vedervärdig. :crazy: Usch och fy, bara en massa stereotyper och vansinnigt mycket psykisk ohälsa. Jag har sett första säsongen och det var mer än nog!

Tummen ner även för Handsmaids tale..

Men årets serie...hmm...Godless! Och "manhunt, the unabomber"! The americans! Ozark! Travellers! Stranger things kom ju förra året, 2017? Shameless är alldeles för gammal men funkar lika bra i år, och breaking Bad måste vara 2000-talets bästa serie i mitt tycke.

Men Godless får nog bli min årets bästa trots allt.
Den om unabombaren, är det en dokumentär? Tror att den fladdrat förbi och jag är nyfiken på den.
 
Den om unabombaren, är det en dokumentär? Tror att den fladdrat förbi och jag är nyfiken på den.
Ja, som sagt ovan, unabombaren är ju verklig ("verklig händelse"... :) ) och jag kommer ihåg när han härjade. Googla fram hans manifest efter du börjat titta - han säger en hel del om vårt samhälle idag. Jag tror du kommer gilla den serien, har för mig att du och jag var rörande överens om lasermannenboken en gång i tiden så jag tror du gillar denna. :up:
 
Ja, som sagt ovan, unabombaren är ju verklig ("verklig händelse"... :) ) och jag kommer ihåg när han härjade. Googla fram hans manifest efter du börjat titta - han säger en hel del om vårt samhälle idag. Jag tror du kommer gilla den serien, har för mig att du och jag var rörande överens om lasermannenboken en gång i tiden så jag tror du gillar denna. :up:
Ja jag kommer också ihåg det, och har för mig att han tas upp även i Raskrigaren (om Peter Mangs) och Åsne Seierstads bok om Breivik.
 
Ja jag kommer också ihåg det, och har för mig att han tas upp även i Raskrigaren (om Peter Mangs) och Åsne Seierstads bok om Breivik.
Dom har jag inte läst men det förvånar mig att inte fler idag tar upp hans manifest och vad han sade i det ang vad som sker i dag i samhället. Industrial Society and Its Future är namnet på det. Googla inte fram det och läs det inte förrän du sett lite av serien och fått en bättre bild av vem Ted Kaczynski var då.
 
Efter tips här i tråden om Hemma igen (A place to call home) om man gillade Downton Abbey så gav jag den två avsnitt men herregud!
Den bekräftar alla mina generaliseringar om australisk TV, den är ju urusel! :D
Jag får riktiga telenovela-vibbar av den, klyschorna haglar, usla skådespelarinsatser, kulisser och studio ser ut som något från 70-80 - tal (tänk Dallas) och den förtjänar inte att nämnas i samma mening som DA. :crazy:

Rakt ner i @Blandrastik s tråd! :turd:
 
Mr Mercedes tyckte jag nog bäst om i år.
Handlar om en Pensionerad mordutredare som inte kan släppa ett specifikt mord, så börjar mördaren terrorisera honom via internet.
Svårt att beskriva utan att det låter tråkigt men jag gillade den verkligen.

Vart finns den att få tag i? Läst alla böcker så den kan jag lätt tänka mig att se :D
 
Jaha, baserad på Kristina Ohlssons böcker alltså?! :)
Kan man se den om man gillar böckerna?

Ja, det kan man, men det är inte alls samma sak. Jag ÄLSKADE böckerna och tycker att serien är helt okej. Det är dock inte klockrent att serien baseras på böckerna, mycket kände jag inte alls igen utan det känns som att dom bara löst har baserat serien på böckerna.
 
Årets bästa serie för 2019 blir nog Murder Mountain. Otroligt intressant dokuserie på Netflix! Rekommenderas varmt.
 
Håller med om många som redan nämnts:
The end of the fucking world tyckte jag var helt galet bra, såg nog alla avsnitt på en dag!
Stranger Things är given även om jag nog tyckte bättre om säsong 1.
Dark var en positiv överraskning och jag fastnade helt. Ser fram emot säsong 2.
The Haunting of Hill House gillade jag också oerhört mycket, väldigt obehaglig utan att egentligen vara det.
Bodyguard var också mycket bättre än jag trott när jag klickade på den.

Men min största favorit för 2018 är tveklöst Dirk Gently's Holistic Detective Agency:love: Löst baserad på Douglas Adams Dirk Gently (Älskar Douglas Adams) och alldeles underbart jävla skitkonstig! Finns 2 säsonger, båda värda att se!
 

Liknande trådar

Kultur Jag trodde det fanns en tråd typ "Vad läser du just nu?" här på Buke, men hittar den inte. Så jag gör en egen, efter artikeln hos BBC...
2
Svar
33
· Visningar
1 701
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 197
Senast: tara
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 639
Senast: xmobilexd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp