Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

pricccen

Trådstartare
Vet inte om det bara är jag som tycker att det på något sätt är extra svårt att hitta rätta hingsten till sitt sto iår?

Skulle behöva lite råd om hingstvalet till mitt ena sto.. någon som har lust att hjälpa mig lite på traven ;)

Stoet är e. Ramiro Z - Tolbert - Pericles xx
ca 170 cm i mkh.
Tävlad 145 hoppning, har syskon som tävlar Msv dressyr.

Iår dräktig med For Feeling och fölar förhoppningsvis här under påskdagarna :love:

Vilken hingst tror ni skulle passa henne?
Har själv många kandidater, men vill höra era tankar och råd :d
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Kommer nån och säger Alcatraz en gång till så spyr jag! :D

Det är det enda vissa tipsar om i år och jag anser inte att han är så outstanding som vissa andra. Men det är min åsikt! :smirk:

Hur är hon i kroppen? De Ramiro-avkommor jag sett har varit ganska långa i ryggen? Isåfall rekomenderar jag inte någon Capitol-hingst. Hon har ju en grym prestationsstam så du har ju mycket att välja på för du lär få en attraktiv avkomma.

Men vad sägs om Casir? Lasandos? Landor S? Cortez?

De ger ju alla högresta avkommor av bra typ med mycket hopp. Eller någon Stakkato-hingst?

Blir avkomman e For Feeling bra så kan du ju ta honom igen. Det är ju en superhingst, enda nackdelen att han betäckt lite väl mycket kanske...

/C
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Ha,ha då får du spy nu då-för jag säger Alcatraz! :D :rofl:

Normalt sett hade jag nog inte rekommenderat Alcatraz till ett Ramirosto...men detta stoet har jag sett på bild och det är ingen tung dam precis....plus att hon har fbl inslag bakom sej.

Alcatraz har en allsidig nedärvning och lämnar framför allt hästar med BÅDE ridbarhet OCH kapacitet för såväl hopp som dressyr.De är ju väldigt allsidiga.

Han låg totaletta på Europatoppen på slutet av 90-talet!(nr 4 i hopp och nr 11 i dressyr= 1 totalt )
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Ja jag har faktiskt kollat lite på Alcatraz, men vill gärna hitta en hingst utan Ramiro blod. ;)

Har haft lite funderingar på att ev ta For Feeling igen om fölet hon väntar bli bra, men precis som ni säger så har han redan betäckt många ston och det är alltid roligt att ha bland dom första men sen blir det inte riktigt lika kul.. :angel:

Bilder på henne finns på min hemsida, kolla gärna där och säg vad ni tycker.. jag är jätte tacksam för alla råd! :idea:

Kom jätte gärna med fler råd, Lasandos står ju nära men ändå har jag aldrig varit där och tittat på just honom.. vet inte riktigt varför egentligen.
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Ramiro är inget man linjeavlar på, de tyska kontakter jag har avråder å det bestämdaste, eftersom det bli alldeles för grovt. Försök hitta en hingst med stort fullblodsinslag, kanske med Landgraf-blod eftersom Ramiro och Landgraf tillsammans funkar mycket bra. Själv är jag mycket förtjust i även Contenderblod, och det finns ju några söner till honom tillgängliga i Sverige. Eftersom ditt sto har syskon som tävlat dressyr, kan det kanske passa eftersom Contender förärver både gång och hoppförmåga
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Vilka söner efter Contender fins tillgängliga i Sverige ? Nu har jag missat något märker jag...

Hälsningar Helen
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Tack för era svar!

Nepps det är precis vad jag ville säga med mitt förra meddelande här ovan att jag inte vill ha någon hingst med Ramiro blod..
Contender är ju dock ue. Ramiro Z. :crazy:

Vad tycker ni om Flyinges nya Al Cantino? Han har ju en himla trevlig stam :love:
Hon har även en 2 årig avkomma e. Cardento som ska vara himla trevlig!

Mer förslag!
Clownen vad säger du? :d
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Contender är ju dock ue. Ramiro Z

Stämmer bra det! ;)

Angående...

Jag har inte sett Al Cantino live än...den 8 april gör jag väl förmodligen det...men för att uppväga den där halsen han har...så ska han hoppa bra duktigt för att det ska vara värt det. ;)

Dammen då?Lätt modern och smidig med stort fullblodsinslag,blup etta före bla Robin Z,mkt fullblodsinslag,lagom storlek. :)

Orlando kanske?Modern typ..inget Ramiroblod så vitt jag vet... :)
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Ja jag ska också åka och titta på Flyinges hingstar men den 7/4 i Mjölby, ska kolla på Al Cantino :d

Dammen är en snygg hingst men jag väntar nog till han åker tillbaka till Skänninge och betäcker naturligt igen ;) Nu står han lite för långt borta!

Funderade även lite på Carson Ask, Hold up Premier och Maloubet de Pleville.. alla har lite olika saker som jag tycker skulle passa mitt sto bra.
Har även funderat lite på Irco Marco blodet vad tror ni om det?
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Al Cantino gjorde så lite intryck på mig att jag inte ens mindes att jag sett honom :o
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Ja du...lite föl har jag sett efter Hold Up Premier faktiskt...de är ser verkligen fina ut. :d

Carson Ask ser trevlig ut...fast man ska ju komma ihåg att hans pappa är en stadig bit också(om än att han är duktig). ;)

Maloubet är kandidat till ett utav mina ston i år. ;)

Irco Marco avkommorna är duktiga....men ska man vara riktigt riktigt petig...så tycker jag ofta de har fula ben....inte felställda eller så...men grooova knän,haser och kotleder.Men det är ju en smaksak...Feliciano är ju duktig.Irco Mena var väldigt fin! ;)

På tal om Irco Marco...jag tänker alltid fel när jag ser Spender S....som inte alls har med Irco Marcos stam att göra.Hade någon pekat på honom och bett mej gissa vem han var efter...så hade jag gissat på Irco Marco...absolut inte Silbersee! :o :D
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Nu ska jag göra något som kanske får fler än mig själv att sätta kaffet i halsen. Jag rekomenderar hrm, hrm ...........Quite Easy !!!!!!!
Det trodde ni inte :D.

Till det här stoet så kan det vara ett utmärkt val av flera anledningar: Hon är ett Ramiro sto - alltså ser jag henne som " tung i modellen ). Ramiroston gör man goldencross på genom att använda Alme´blod. Quite Easy har ju Almé i tredje led så det tror jag skulle vara bra för henne. Han är dessutom en producent av lätta och högställda avkommor med långa fina ben.

Det är ju aldrig roligt att föda upp en fölungen som har flera hundra halvsyskon i samma årgång. Men ser man till kombinationen Quite Easy - Ramiro Z så går det och sälja. Dessutom så har du Ladykiller xx i denna hingsten som får vara med och lätta upp lite. Ramiro och Quidam är inga lättviktare men jag tror inte att det ska vara något problem när man tittar bakåti stammen på denna hingsten och ditt sto. Dessutom så har Quite Easy en mkt stark mödernelinje.

Annars så föreslår jag att du letar reda på ett barn eller barn barn till Alme´som står högt i blod och kommer ur en förvärvningssäker möderneline.

Lycka till !

Hälsningar Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Tanken om Quite Easy slog även mej faktiskt :D ...men med tanken på hur "anti" folk har blivit nu när han betäckt så mkt, så tog jag inte upp honom. ;)

En annan hingst jag kom att tänka på var Lempreur de Thurin...lite annorlunda stam...oerhört starkt möderne. :)
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Svarar lite till alla i detta meddelande :)

Tolbert är e Erdball xx - Verdi

Kul att ni kommer med lite olika förslag ;)

QE har länge varit en favorit men som man inte betäckt med just pga den "överproduktion" som varit och är :angel:

Almé blodet passar sig ju bra ihop med Ramiro blodet och har ju gjort många duktiga hästar..

Men på något sätt vill ja få denna avkomma unik, gärna hitta en hingst som ingen annan hittat om ni förstår vad jag menar.. den behöver absolut inte vara oanvänd men den behöver ju inte ha 300 avkommor/år :D

Förstår ni hur svårt jag har att hitta en hingst som passar inte bara stoet utan mig *skratt*
Kolla gärna på bilderna på hemsidan, skulle nog inte vilja säga att hon är speciellt grov dock inget fullblod :angel:
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Hm ja allt beror ju på hur mkt man är beredd på att spendera på en hingst.

En trevlig men ngt dyrare kandidat är Jaguar Mail som Flyinge har på importsemin(fryst).

Irco Mena är också en...och han tycks ju aldrig göra någon besviken...
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Ska du behålla avkomman själv? Tävla den själv? Sälja den? Avla på den? Det måste ju också väga in i hingstvalet. Om du avlar för att sälja avkomman som blivande tävlingshäst och den blir bra så spelar det nog ingen roll om du väljer en hingst som betäckt mycket ex. Q-E eller For Feeling. Jag kan aldrig tänka mig att hoppeliten i Sverige säger nej tack till en bra häst bara för att hingsten har för många avkommor!!!
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Ja Jaguar Mail tittade jag som senast på idag, verkar vara en trevlig herre med mycket bra stam och högt blod :d

Det är just det som är kruckset, avkomman kommer att behållas om det blir ett sto föl men kommer att säljas om det blir ett hingstföl.
Tyvärr har jag enbart fått hingstföl på mina fyra försök :crazy:

Men nu till helgen kommer det nog ett sto e. For Feeling :love:
(håller iaf tummarna)

Jo men jag tror det lutar åt Jaguar Mail, ska kolla Flyinges hingstvisningar så att jag inte missar något där.

Finns det fler ideér tar jag tacksam emot dem ;)
 
Sv: Årets hingstval = svårt (några med bra ideér?)

Hmmm funderar på Feliciano :bow: eller Non Stop R :love: eller Maloubet :bump: . Ska åka idag kolla lite på deras avkommor först. Inte filles dock de har man ju redan sett. Appropå For Feeling så har han stannat på tävling de gånger jag har sett honom och han gör tydligen det på träning ochså. Det är ju inte så kul... :confused:
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 411
Senast: Görel
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Laahra
·
Avel Sitter här som vanligt i Januari och funderar på hingstvalet. Vill ju givetvis kolla in nya hingstar som kommer på bruksprovet...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: pricccen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp