Årets influensavaccin inte så effektivt

Vad andra gör lägger jag mig inte i men jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa. Den nu 3,5-åriga dottern har inte heller fått något influensavaccin.

Vi har inte blivit sjuka i influensa, någonsin, så vårt koncept tycks funka ;)
 
Jag har inte heller vaccinerat mig någonsin, brukar aldrig få influensa vad jag vet, bara förkylning. :)
 
Med vettigt hygientänk kommer man långt :)
Jag har vaccinerat mig 2 gånger i jobbet men inte nu längre. Jag får det ändå aldrig ;)
 
När det kommer till "vanlig" influensa så är det främst dom som hör till riskgrupperna som man rekommenderar att vaccinera sig.

Denna gången har man inte riktigt träffat rätt stam med vaccinet (beroende på snabb mutering).

Då dödsfallen ökat med närmare 40% i år i en av riskgrupperna (de över 65) så säger det snarare att vaccinering i vanliga fall kan vara ett mycket effektivt skydd.
 
Det skulle aldrig falla mig in att inte vaccinera mig (tillhör en riskgrupp). Jag har ingen lust att dö pga influensa.

Det är givetvis upp till var och en men om man nu inte vaccinerat sig, var då vänlig att ge fan i att stå och hosta över andra i köer etc :rage: Det syns inte på en om man har nedsatt immunförsvar och nej, i mitt fall rensar inte lite skit systemet, jag kan dö!
 
Jag vaccinerade innan årsskiftet pga hyfsat nyopererad. Jag har aldrig haft influensa, inte i år heller.
 
När det kommer till "vanlig" influensa så är det främst dom som hör till riskgrupperna som man rekommenderar att vaccinera sig.

Denna gången har man inte riktigt träffat rätt stam med vaccinet (beroende på snabb mutering).

Då dödsfallen ökat med närmare 40% i år i en av riskgrupperna (de över 65) så säger det snarare att vaccinering i vanliga fall kan vara ett mycket effektivt skydd.

Jag känner att du sa det mest väsentliga i frågan här.
 
Jag är vaccinerad och jag är i riskgrupp.

Mina elever har snorat och kraxat och hostat. Men jag har inte varit mer än liten trött någon period. På mig har det uppenbarligen hjälpt (peppar peppar)

En av eleverna - en ung i övrigt frisk tjej - har snörvlat och varit trött i ett par månader. Hon sitter längst fram. Men jag har alltså inte drabbats.
 
Som sagt, stor skillnad på att vara riskgrupp och inte. Att man "aldrig" får influensa ändå känns naivt att säga, men är man inte någon riskgrupp behöver man ju inte vara speciellt orolig även om man blir sjuk.
 
Som sagt, stor skillnad på att vara riskgrupp och inte. Att man "aldrig" får influensa ändå känns naivt att säga, men är man inte någon riskgrupp behöver man ju inte vara speciellt orolig även om man blir sjuk.

Efter snart 34 år utan influensa trots jobb bland folk, så känner jag att aldrig inte är så naivt ;)

Tillhör riskgrupp, numer bara en, förr två.
 
Det skulle aldrig falla mig in att inte vaccinera mig (tillhör en riskgrupp). Jag har ingen lust att dö pga influensa.

Det är givetvis upp till var och en men om man nu inte vaccinerat sig, var då vänlig att ge fan i att stå och hosta över andra i köer etc :rage: Det syns inte på en om man har nedsatt immunförsvar och nej, i mitt fall rensar inte lite skit systemet, jag kan dö!


Det är så sant att man ser inteatt det är någon som riskerar att bli riktigt sjuk ev dö av influensa eller en kraftig förkylning. Så det är inte tufft eller fräckt (en som sa att hon var tuff som kunde handla fast hon var såå för kyld) att handla och snora i matbutiken eller på apoteket. Sen kan man behöva få hem mat och medicin fast man är sjuk. Men tänk på handhygien och hosta o nys inte utan att hålla för munnen!
Jag är vaccinerad och min astma har gjort att influensa varde i 3 veckor och behövde hjälp med mycket extra medicin för andingen.

Mvh
Pudlan
 
Tillhör riskgrupp men har ändå inte vaccinerat mig :o
Har hittills aldrig haft influensa *peppar peppar*
Tycker de sticker tillräckligt i mig ändå :p Och med tanke på årets vaccins dåliga skydd är jag tacksam att jag inte stack mig "i onödan".
 
Det skulle aldrig falla mig in att inte vaccinera mig (tillhör en riskgrupp). Jag har ingen lust att dö pga influensa.

Det är givetvis upp till var och en men om man nu inte vaccinerat sig, var då vänlig att ge fan i att stå och hosta över andra i köer etc :rage: Det syns inte på en om man har nedsatt immunförsvar och nej, i mitt fall rensar inte lite skit systemet, jag kan dö!
Inte för att rättfärdiga att hosta på andra (måste man ut bland folk som sjuk så skyddar man väl andra så gott man kan), funderar dock på det med att "om man inte är vaccinerad" för nog kan man väl bara smittbärare trots vaccin? Man får bara sjukdomen lindrigare (eller inte alls) själv?
 
De säger ju samma sak varje år om vaccinet, att det är ("kan vara") verkningslöst o.s.v.
Jag tar varje år. Tillhör en massa riskgrupper så det vore dumt att låta bli. Har aldrig fått så mycket som en biverkning (inte ens av det "livsfarliga" svinvaccinet) och heller ingen influensa. Så jag tänker fortsätta ta den :)

Har ingen lust att bli smittad av folk som inte har vett att stanna hemma när de faktiskt blir sjuka heller.
 
Inte för att rättfärdiga att hosta på andra (måste man ut bland folk som sjuk så skyddar man väl andra så gott man kan), funderar dock på det med att "om man inte är vaccinerad" för nog kan man väl bara smittbärare trots vaccin? Man får bara sjukdomen lindrigare (eller inte alls) själv?

Min reflektion byggde mer på att de som glatt talar om att vaccinering är fjantigt också har en tendens att inte vara så försiktiga med smittspridning samt att de kommer med klyschan att lite skit rensar systemet. Visserligen baserat på min minimala undersökningsgrupp men det stämmer alltför bra inom den.
 
Min reflektion byggde mer på att de som glatt talar om att vaccinering är fjantigt också har en tendens att inte vara så försiktiga med smittspridning samt att de kommer med klyschan att lite skit rensar systemet. Visserligen baserat på min minimala undersökningsgrupp men det stämmer alltför bra inom den.
Då förstår jag. :)

Det var väl egentligen även lite nyfiket från min sida, då jag alltid tänkt att det är en fördel för mig som inte tillhör någon riskgrupp att inte vaccinera mig. Just för att om jag blir smittad så märker jag det och kan då lättare undvika att smitta andra, än om jag är vaccinerad, känner mig frisk men ändå bär på smittan...

Att det finns någon slags "tuffhet" i att inte vaccinera sig förstår jag dock inte, speciellt inte om man tillhör en riskgrupp.
 
Då förstår jag. :)

Det var väl egentligen även lite nyfiket från min sida, då jag alltid tänkt att det är en fördel för mig som inte tillhör någon riskgrupp att inte vaccinera mig. Just för att om jag blir smittad så märker jag det och kan då lättare undvika att smitta andra, än om jag är vaccinerad, känner mig frisk men ändå bär på smittan...

Att det finns någon slags "tuffhet" i att inte vaccinera sig förstår jag dock inte, speciellt inte om man tillhör en riskgrupp.

Jag skulle hemskt gärna låta bli att vaccinera mig (kan jag så undviker jag sjukvården :wtf:) men har inte riktigt det valet. Men jo, jag har fått höra att jag är klen som vaccinerar mig. Jag "räknas" ju inte eftersom jag inte haft cancer :banghead: utan bara tar medicin som är cellgift för något annat :meh:

Det enda som brukar få dem att ändra sig är om någon närstående får cancer och de får förhållningsorder om hur de ska göra när de är sjuka i närheten av patienten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp