Årets matbluff 2024

Vem ska vinna?

  • Ica hembakat

    Röster: 6 4,3%
  • Frebaco kvarn rostad granola

    Röster: 16 11,6%
  • Latitude 65 norrsken

    Röster: 7 5,1%
  • Ica lakritspinne

    Röster: 29 21,0%
  • Coop kalvfond

    Röster: 37 26,8%
  • Eldorado äppelkaka

    Röster: 43 31,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
Jag som tyckte att äppelkakan var perfekt för att låtsas vara nyttig. Typiskt att det inte var nåt äpple i. Får väl göra egen äppelkaka istället. ;)

Men jag röstade på lakritsglassen utan lakrits.
 
Jag tycker att brödet ändå är okej på ngt vis, rimlig mängd ingredienser och ingen tror väl eg på riktigt att det är hembakat. De kan ju bara ändra namnet till ”som hembakat” och så är det ”klart”.

Glassen kanske skulle få min röst. Eller äppelfikat.
 
Jag tyckte inte någon av alternativen var klockrena.

Funderade på glassen men där hävdar Ica nu att det är ett feltryck på paketen och att de visst innehåller lakrits. Det 'hembakta' brödet innehåller ju bara ingredientser som man hittar i hemmet (även om väl ingen tror att Tant Agda, 87, har bakat 50 000 limpor om dagen?)
 
Jag, som brukar äta märket men inte just granolan, känner mig lite kränkt faktiskt. Är mina flingor också med tillsatt fejksocker? Det står ju utan tillsatt socker på dem med! I så fall känns det väldigt fel att sockra filen, men de är inte goda att äta utan :cautious:

Alltså, jag köper märket pga nötallergiker och granola/flingor/müsli utan nötter är tydligen JÄTTESVÅRT att producera. Sen bara jag antar att granola innehåller massor av socker, i en form eller annan.
 
Jag, som brukar äta märket men inte just granolan, känner mig lite kränkt faktiskt. Är mina flingor också med tillsatt fejksocker? Det står ju utan tillsatt socker på dem med! I så fall känns det väldigt fel att sockra filen, men de är inte goda att äta utan :cautious:
Man kan ju läsa innehållsförteckningen, ofta är det annat sötningsmedel i det osockrade. Men ibland är det verkligen osötat.

”Utan tillsatt socker” betyder väl just bara det, att de inte har haft i just socker. Däremot kan det ju vara druvjuice, sirap, eller annat sött. Annars skulle det stå osötad, tänker jag.
 
Alltså, jag köper märket pga nötallergiker och granola/flingor/müsli utan nötter är tydligen JÄTTESVÅRT att producera. Sen bara jag antar att granola innehåller massor av socker, i en form eller annan.

Man kan ju läsa innehållsförteckningen, ofta är det annat sötningsmedel i det osockrade. Men ibland är det verkligen osötat.

”Utan tillsatt socker” betyder väl just bara det, att de inte har haft i just socker. Däremot kan det ju vara druvjuice, sirap, eller annat sött. Annars skulle det stå osötad, tänker jag.
Tycker ändå det är fult :)
 
Tävlingen handlar inte om att produkterna inte är nyttiga eller olämpliga, priset delas ut för den bedrägliga informationen i förhållande till faktisk vara.

Jag menar äppelkaka med eller utan lite äpple är ungefär lika nyttigt - men lurad blir man i ena fallet.
 
Produktchefer och marknadsfolk letar alltid sätt att få produkten mer attraktiv.

Att skriva Hembakt är riktigt dåligt och visar på okunskapen när det gäller kreativ märkning.
Utan tillsatt socker är en fuling.
Numer heter produkterna inte light utan Zero för det låter trendigare.

Man fär läsa innehållsförteckningen och näringsväde.

När det gäller aromer så är det otroligt komplicerat.
Naturlig arom, där får man inte skriva ut vilken smak
Där kan man på varan skriva med smak av lakrits.
Arom där får man skriva vilken smak det är. tex lakritsarom
Vi talar i stort sett om samma molekyler i båda alternativen,
Lite färre alternativ i naturlig arom.
Båda kan ha lakritsrot med i aromberedningen.

Äkta varor ger jag inte mycket för, vilken kassako det har blivit.
Visst dom är mer pålästa nu och har inte så många sakfel längre som det var i början, men ändå.
Han på TV var riktigt kunnig i alla fall.
 
Hade jag kunnat läsa allt på dryckesburken kanske det blivit det, avskyr otydlig ursprungsmärkning. Men fick bli äppelkakan! De får faktiskt kallade den något annat med så lite äpple i tänker jag.

Fonden var ju också knasig men jag vet inte hur mycket som egentligen är normalt, fond kokas väl med rotfrukter o grejer även om det är olika typer av köttfonder tex. Jag gillar inte gräddglassgräddgrejen men lakritsen kanske är en miss (rätt grov dock 😅). Brödet och granolan har normaliserats för mig som "marknadsföring" 🙈
 
Jag, som brukar äta märket men inte just granolan, känner mig lite kränkt faktiskt. Är mina flingor också med tillsatt fejksocker? Det står ju utan tillsatt socker på dem med! I så fall känns det väldigt fel att sockra filen, men de är inte goda att äta utan :cautious:
Skulle inte säga att det är fejksocker, utan just socker. Sirap är socker. Jag tror jag reagerade mest på den eftersom man håller på att fular sig, liksom "utan tillsatt socker" = utan vitt socker, och så häller de på socker i en annan form bara.

Att Eldorado har så lite äpplen i sina äppelkakor hade inte förvånat mig. Litar inte på Eldorado överhuvudtaget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp