Bukefalos 28 år!

Årets nya ord

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag är lite besviken över att rövhatt inte kvalade in (kom igen Buke, vi måste börja använda det meeer så att Språkrådet får upp ögonen!), men är å andra sidan väldigt förtjust i killgissa, sekundärkränkt, veganisera och inrymning. Det är nog de jag ser att det skulle finnas mest behov för, tror jag.

Serieotrogen, plogga, cringe och blorange tycker jag dock känns rätt fåniga. Nu bor jag dock inte i Sverige, så det är mycket möjligt att jag helt enkelt missat att dessa ord används och behövs. Cringe tycker jag även får fel betydelse i länken nedan, åtminstone om man ser till hur det används i engelskan.

Pansexuell är jag förvånad över att det anses vara nytt; det har jag hört rätt länge känns det som. Och så känns det lite märkligt att #metoo räknas som ett ord; för mig är det mer en rörelse, en kampanj, ett fenomen... Ett fantastiskt bra sådant, men inte direkt ett ord.

Så, det var mina spontana tankar. Vad är era? Hela listan går att läsa här, för den som missat den: https://www.svt.se/kultur/nyordslistan-2017
 
Lite gott och blandat med orden men förstår verkligen inte varför man skulle vilja introducera könade beteendeord om vi nu vill gå bort från könande.
 
Vem säger cringe när man menar pinsam? Cringe worthy kanske, men inte cringe?!
Pansexuell, grit och alternativa fakta känns inte nya? I synnerhet inte pansexuell och grit, så jag vet inte hur de bestämmer vad som är ett "nytt" ord?
#metoo är väldigt viktigt, absolut, men inte ett "nytt ord"?

Annars så tokgillar jag killgissa, serieotrogen och sekundärkränkt! Bra, användbara ord :up:
 
Vi måste definitivt promota rövhatt bättre! Såg att det användes i någon kommentar på en blogg alternativt facebook (minns ej var), varpå någon annan svarade typ "rövhatt, haha, det var inte ett ord man hör ofta!". Uppenbart var denna någon inte en bukefalist! :sneaky:
 
Vi måste definitivt promota rövhatt bättre! Såg att det användes i någon kommentar på en blogg alternativt facebook (minns ej var), varpå någon annan svarade typ "rövhatt, haha, det var inte ett ord man hör ofta!". Uppenbart var denna någon inte en bukefalist! :sneaky:

Jag säger rövhatt lite då och då, aldrig reflekterat över att jag fått det härifrån! :o:D
 
Tja, om rövhattarna upphörde att existera skulle det förstås inte behövas något ord för dem, och det skulle onekligen vara att föredra. Men tills dess tycker jag allt att man ska kalla saker för dess rätta namn.
Fast det finns redan ord i språket med samma betydelse, skitstövel tex. som kanske inte heller är så trevligt men som accepterats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp