Årets skörd

M

marina

Jag fick svar på min höanalys på mitt eget hö idag:
ts 84%
Smbp 44 g/kg foder
Mj 7,4g/kg foder
Ca 3,5 g/kg foder
P 1,5 g/kg foder
Mg 0,9 g/kg foder
K 7,7 g/kg foder
MJ/smbp kvoten är ju i princip 6 så det borde ju vara bra. däremot är ju ca/p kvoten för hög. Jag har en kompis som skall fodra med detta hö i vinter. Hon har ett 8 årigt halvblod (600 kg) och en liten 3 åring korsning shettis/??? som går på lösdrift hela året. Hur tycker ni att hon skall fodra för att det skall bli bra med detta hö? Hon rider sitt halvblod varannan dag.
Tacksam för svar.
/M.
 
Lite mer info behövs det.

Är halvblodet och shettisen svårfödda/lättfödda? Hur hårt rids halvblodet? Arbetas shettisen något? Vad är shettisens idealvikt? Väger halvblodet verkligen 600 kg- kan man få mkh och typ?

Vilka krafftfoder har din kompis använt tidigare, och vad har tidigare foderstater varit?
 
Aha, nu skall vi se....båda är lättfödda, halvblodet rids ca 30 min varannan dag och tränas då för att klara av ca LB dressyr. Lillkillen jobbas för närvarande ingenting. Vet ej idealvikt på honom, men han är väl kanske 110 hög och byggd som ett mellanting mellan shettis och welsh. Halvblodet är 164 cm och medelgrov i typen. Är iofs inte riktigt säker på att det är 600 kg men iallafall en bit över 500. Hon brukar ge ca 1 kg krafft grund när hon ridit och hö varje dag (vet ej hur mycket och ej värden på detta hö som tidigare givits). Hon har inte haft analyserad foderstat tidigare utan "tittat på hullet".
/M.
 
Okej har räknat nu på vad hon ska ge halvblodet- VARJE dag, inte bara efter hon ridit..

8 kg hö
0.4 kg krafft grund
0.2 kg vetekli
50 g krafft miner vit

Ger 65 MJ, 406 SMRP, 34 Ca, 20 P och 11,6 Mg.
Smrp/Mj kvot: 6,25
Ca/P kvot: 1,7
Ca/Mg kvot: 2,9

Detta borde vara en lagom giva men ögonen är åter igen viktiga för att se att hästen inte blir för smal/tjock. Detta gäller även för korsningsponnyn här nedan.

Till den lille:

4 kg hö
0.1 kg krafft groov
30 g krafft miner vit (väg mineralerna!)

Ger 30,5 MJ, 185 SMRP, 17 Ca, 9,4 P och 5,7 Mg.
Smrp/Mj kvot: 6
Ca/P kvot: 1,8
Ca/Mg kvot: 3

Det är jätteviktigt att det inte blir mindre än 30 g miner vit till den lille, så väg mineralerna varje gång..!

MVH Nina
 
Nina, du är verkligen super! Tack så jättemycket.
Jag har bara en fråga till: dessa två pållar går ju ute dygnet runt hela året. Behöver de inget tillägg för kalla vinterdagar? Går det inte åt mer energi för att hålla sig varm?? Nu bor vi iofs i södra Skåne så det blir ju aldrig riktigt kallt, men det vore ändå intressant att höra om det är någon skillnad i näringsbehov om hästen går ute dygnet runt eller står uppstallad.
/M
 
Jo under vintern så får man höja behovet 5-10%, i erat fall kan ni ge nåt kg mer hö då. :) Kolla att kvoten inte kryper under 6 bara så är det lugna puckar(då kan ni ge lite mer av krafftfodret för att komma rätt igen). :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp