Bukefalos 28 år!

Arg granne

Sophia_

Trådstartare
När jag kom hem från jobbet idag låg en lapp innanför dörren från en av mina grannar.

Det står på norska men jag har lyckats uttyda:

"- Ta hand om din hund, den skäller hela dagen lång
- Lägg av med skällandet (riktat till hunden personligen kanske?)
- Blir det inte slut så anmäls du till polisen

Hälsn. xxx i block 12 (har kontaktat vaktmästaren)"

Blir så himla ledsen och arg av sånt här. För det första, varför inte prata med mig personligen eller använda en lite vänligare ton? För det andra, varför i hela fridens namn skulle jag anmälas till polisen ?? Om något så är det väl hyresnämnden som ska inblandas om de tycker att hunden stör.
Jag jobbar max fyra timmar om dagen och då är hunden ensam hemma. Det är bara tillfälligt nu under fyra veckor och det har pågått i två än så länge. Så "hela dagen lång" skäller hon knappast. Dessutom är det helt tyst när jag går hemifrån, och helt tyst när jag kommer hem.

Sen låter det nästan som att hon menar att jag håller på med ngn form av djurplågeri eftersom min hund skäller? Eftersom hon både uppmanar till att skällandet ska ta slut OCH att jag måste ta hand om min hund. :confused: Och eftersom polisen skulle inblandas?!

Det lustiga är dessutom att jag bor i block 10, dvs den som skrivit lappen bor inte ens i samma HUS som mig utan kanske 10 meter bort i ett annat lägenhetshus. :confused:
Mina närmsta grannar träffar jag på ofta och pratar med och de har aldrig nämnt ngt. Jag tänkte nu att jag ska gå över och ringa på hos de som bor vägg i vägg med mig och höra efter om de hört att hon skällt.

Var bara tvungen att skriva av mig, blev så förvånad och upprörd av lappen.
Sen så kan jag ju inte låta bli att undra hur sjutton jag ska göra om jag inte kan lämna hunden hemma mer. :crazy:
 
Sv: Arg granne

Vänligare kunde den väl varit, men lapp tycker jag kan vara ett sätt att ta det personligt på, hellre det än att ringa hyresvärd/störningsjour direkt. Polisen har nog ingenting med saken att göra nej, men personen ifråga kanske inte har stenkoll på vem man ringer till?

Jag skulle nog höra med de närmre grannarna, och även kontakta lappskrivaren och fråga om tider och om hon är säker på att det är din hund. Det kan ju höras genom fönster etc men det kan ju också vara någon annan.

4 timmar kan nog vara tillräckligt jobbigt och kännas som "hela dagen lång" OM det nu är så att hunden skäller när du är borta.
 
Sv: Arg granne

Vänligare kunde den väl varit, men lapp tycker jag kan vara ett sätt att ta det personligt på, hellre det än att ringa hyresvärd/störningsjour direkt. Polisen har nog ingenting med saken att göra nej, men personen ifråga kanske inte har stenkoll på vem man ringer till?

Jag skulle nog höra med de närmre grannarna, och även kontakta lappskrivaren och fråga om tider och om hon är säker på att det är din hund. Det kan ju höras genom fönster etc men det kan ju också vara någon annan.

4 timmar kan nog vara tillräckligt jobbigt och kännas som "hela dagen lång" OM det nu är så att hunden skäller när du är borta.

Jo visst kan jag hålla med om att lapp är en helt ok lösning, med tanke på att jag inte är hemma så mkt och kanske svår att få tag i. Fast hade önskat att personen kunnat lämna ett telefonnr eller så för nu har jag bara ett förnamn och ett helt block att springa i trappor i för att leta efter rätt dörr, om jag vill prata med lappskrivaren själv.
 
Sv: Arg granne

Jag skulle nog svälja lappen och klistra på det glada trevliga leendet och ringa på hos grannen och tacka för lappen "eftersom du inte hade någon aning om att hunden skällde och verkade orolig när du inte var hemma". Ett alternativ, om du inte hittar vem grannen är så kan du sätta upp en lapp i huset. Eftersom grannens lapp var otrevlig så skulle jag poängtera att du är tacksam för lappen för HUNDENS skull och att du är mån att lösa problemet för HUNDENS välmående.

Jag fick en lapp på min dörr när jag hade min hunds kullbror hemma hos mig. Han hade suttit och ylat konstant när jag var i stallet och ägaren till hunden hade inte alls sagt något om att han uppvisade sådana tendenser. Det är ju varken en rolig situation för hunden eller för grannarna, även om det bara är frågan om tre till fyra timmar. Jag skrev därför en lapp och satte på anslagstavlan i trapphuset där jag dels bad om ursäkt men också tackade för att någon hade uppmärksammat att hunden ylade - för då kunde jag ju lösa problemet till både grannars och hunds glädje.
 
Sv: Arg granne

Ska se om jag ska ge mig på att leta upp vem som skrivit lappen och tala med personen, alt. sätta upp en lapp i dennes trappuppgång.

Var och ringde på hos mina närmaste grannar, de på ena sidan var inte hemma men de andra hade inte hört ngn hund. De hade iofs inte varit hemma så länge just idag, men inte tänkt nåt på det tidigare heller. De sa att ibland är det ngn hund som skäller en kort stund men att det lika gärna kunde vara de andra grannarnas hund (de som inte var hemma) då de inte hör skillnad på skallen. Vet att de grannarna har en liten shi-tzu (tror jag) som kan stå vid dörren och skälla när ngn går i trappuppgången. Jag hör den in till mig också ibland men det är absolut inget som stör mig och den skäller inte spec högt.

Tycker ju det är liiiite konstigt ändå att de som bor vägg i vägg med mig inte kan komma ihåg att de hört hundskall ngn gång medan ngn som bor i ett helt annat hus stör sig så otroligt på det?

Dock var det nu när jag kom hem från stallet, två settrar uppbundna utanför porten som drog igång ett j*vla liv när jag kom med min hund. (Som f ö inte sa pip.)
 
Sv: Arg granne

När vi vande vår valp att vara ensam så atte vi igång en bandspelare som spelade i ljuden som hördes i lägenheten.
Så när vi kom hem/in så lyssnade vi av det och hörde då att han gnällde lite just när vi for men tystnade sedan. Nu räcker ju ett band inte 4 timmar men du kanske kan göra så i alla fall för att höra hur det låter under den tiden som bandet spelar.
Det kanske inte är så farligt som det verkar.
 
Sv: Arg granne

kl

min vännina råkade ut för en lite smått galen granne, som insisterade på att hennes hundar bajsade på den gemensamma gräsplätten och att hon inte tog upp det. Han gnällde och så fort hundarna skällde till, av lek el dyl så började han frenetiskt att banka i väggen. Efter ett tag började det även dyka upp kattbajs utanför hennes dörr...
Det var han som blev polis anmäld och dömd.

Om dina grannar i huset inte har hört nått så är det inte din hund, vissa människor är inte helt rätt kopplade i huvudet helt enkelt.
 
Sv: Arg granne

Jag hade nog också försökt prata trevligt och förstående (inte alltid så lätt)med personen som skrev lappen. Det kan ju vara en sån där sur jäkel som stör sig på precis allt, inte har ngt liv och måste gnälla för precis allt. Lika väl kan det finnas andra orsaker, vet själv att jag har retat ihjäl mig på ett par killar som har råkat köra förbi med sina trimmade (högljudda) mopeder ibland precis när jag har fått dottern att somna ute i vagnen.. MÅSTE dom köra förbi här just nu!!?
Det har ju så klart inte killarna någon aning om men ibland så kan även en pytteliten droppe få bägaren att rinna över. Nu har jag givetvis inte jagat ifatt moppekillarna för en utskällning och skulle inte göra det heller men ändå.

För något år sedan så bodde jag i en lägenhet där det på andra sidan av vägen fanns en gammal äng/tomt med buskage och träd, helt perfekt för första rastningen av hunden på morgonen. Fick även jag en lapp i brevinkastet där det stod: "Vi vill inte se en kissande och bajsande hund när vi äter frukost! Du får gå iväg med den så vi slipper se!" Men hallå, titta inte då tänkte jag. Kan tillägga att jag alltid plockade upp efter min hund.

Mvh
 
Sv: Arg granne

Bara en tanke, du har inte haft fönster öppna? För det om nåt får hundskallen att låta extra högt tycker jag, säger även grannen som knappt hört mina hundar på över två år, men så fort fönstrena var öppna resulterade det i att hundarna hörde mer ljud=skällde mer=grannen blev störd:o

Tycker ju det är liiiite konstigt ändå att de som bor vägg i vägg med mig inte kan komma ihåg att de hört hundskall ngn gång medan ngn som bor i ett helt annat hus stör sig så otroligt på det?
 
Sv: Arg granne

Bara en tanke, du har inte haft fönster öppna? För det om nåt får hundskallen att låta extra högt tycker jag, säger även grannen som knappt hört mina hundar på över två år, men så fort fönstrena var öppna resulterade det i att hundarna hörde mer ljud=skällde mer=grannen blev störd:o
Jo, fönstrena har faktiskt varit öppna och jag tänkte redan tidigare idag att till imorgon ska jag stänga dem just för den sakens skull. Tycker ändå inte det borde göra SÅ stor skillnad men för säkerhets skull och för att eliminera riskerna så får de vara stängda när hunden är ensam hemma hädanefter.
 
Sv: Arg granne

jag tycker det liksom ekar ut över hela bostadsområdet när fönstrena är öppna:eek: visserligen kan det vara vetskapen om att det är mina hundar och mina grannar de stör.. jag vet ju inte hur mkt jag hade reagerat på hundskallen om det varit någon annans hundar i något annat bostadsområde:p
 
Sv: Arg granne

KL

Vi råkade ut för en liknande sak där vi bodde förut.
En dag ringde det på dörren hos oss och det var störningsjouren.
En kvinna (vi visste mycket väl vem) hade altså anmält oss för att våran jycke enligt henne skällde 24/7.
Vilket i detta fall inte stämde och kvinnan bodde hela 2 ingångar från oss!

Inga grannar i vårat trapphus klagade och då vi frågade om de störde sig på hunden så sa de att det inte gjorde dem något alls då de knappt hade hört honom skälla..De tyckte att alla hundar skäller väl nån gång..

Han kunde givetvis skälla till enstaka gånger och det var vi väl medvetna om eftersom att min mamma bor hemma då hon är sjukpensionär.
Orsaken till varför han skällde var för att denna kvinnas ena hund en dag verkligen försökte äta upp våran hund..Flög på honom och högg honom över ryggen.
Hon brukade ofta "lösträna" dem på parkeringen, vilket inte visade sig gå så specielt bra för henne..
Efter det så uttalar sig kvinnan om att vår hund stör hennes hundar psykiskt:eek:
Så det resulterade i att så fort han hörde kvinnan och hundarna som förövrigt alltid var tvugna att gå förbi vår balkong så skällde han till av rädsla.
Det var de få gånger som han skällde.

Det vi gjorde då var att kontakta våran hyresvärd och berättade alltihop och det slutade med att kvinnan istället fick en varning om vräkning om hon inte skärpte sig samt höll hundarna kopplade :grin:

Så jag tycker du ska prata med dina närmaste grannar och om du får tag i lapplämnaren. Sen ska du även prata med hyresvärden..För ibland händer det verkligen att folk inte sopar rent framför sin egen dörr eller försöker sabba grannsämjan som i våran historia där det faktiskt var anmälaren själv som råkade illa ut.
 
Sv: Arg granne

Om min hund skäller och fönstren är öppna hörs det över hela gården. Då är han ändå valp och låter inte så högt/rejält.

Min lägenhet ligger så till att en vägg ligger mot trapphuset, tre väggar är ytterväggar. Om han skäller hörs det ut till trapphuset, men jag tror inte det hörs in till grannarna (om jag jämför med att jag kan höra de om ytterdörren är öppen, men inte annars).

Nu skäller inte min hund så ofta men han hade någon vecka då han fick för sig att han skulle vägra vara ensam.
 
Sv: Arg granne

Tycker ju det är liiiite konstigt ändå att de som bor vägg i vägg med mig inte kan komma ihåg att de hört hundskall ngn gång medan ngn som bor i ett helt annat hus stör sig så otroligt på det?

Men det kan vara så att de som bor vägg i väg inte bryr sig om hundskall och därför inte hör när eller om nu hunden skäller?
 
Sv: Arg granne

Fast....

Jag stör mej grymt mycket på hundar som bara står och "tom-skäller" (säger inte att DIN hund gjort det!) trots att jag har egna hundar och trots att dessa också skäller ibland.

Kan det inte vara så att din hund just denna dag haft en mer "verbal" dag - kanske pga öppna fönster (??) - och skällt mer än vanligt?

Om - och jag säger bara OM - det är så och din granne börjat störa sej på ljudet och skallen återkommit då och då under de timmar hunden var själv så förstår jag den "vassa" tonen på lappen!
En granne där vi bor nu har en hund som vissa dagar står ute och skäller till och från i ett par timmar... Och jag skulle kunna gå dit och SKRIKA :D för att just det ljudet stör mej grymt mycket!

Som övriga skribenter så tror jag din bästa reaktion är att sätta upp en "Tacksam" lapp i de närmsta trappuppgångarna där du informerar om att du arbetar med din hund och att du ber om ursäkt för eventuellt obehag som han/hon skapat...

/Swat
 
Sv: Arg granne

Jag minns en gång när jag gick till grannarna och klagade på att de spelade musik på tokhög volym kl 3 på natten för femtioelfte natten i rad (de har gjort det tusen gånger om i några års tid). Jag gick ner för att klaga och det var ingen tvekan om att det var de som spelade musiken även denna natt.
I alla fall, jag kom dit och sa så vänligt jag kunde att det hade varit bra om de hade sänkt ljudvolymen eftersom deras musik störde mig.
Då sa de bara: "Den här musiken hörs inte ut, däremot hör vi din hund stå och skälla hela dagarna!"

Jag förklarade som det var, att mitt rumsgolv vibrerade när de spelade musik och att jag var hemma hela dagarna med min hund eftersom jag var ledig och därför visste jag att hunden var knäpptyst hela dagarna.
Däremot har grannen under dem en liten terrier som jag misstänker kan ha för vana att låta i tid och otid.. Men det trodde de inte heller på.

Trassel med grannar är aldrig kul. Det bästa är nog att försöka vara så trevlig som möjligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 260
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 763
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 686
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp