Tove0103

Trådstartare
(Sorry om tråden ligger fel)

Min häst blir extremt sur när man blåser på honom i ansiktet, bogen eller ett ställe han känner det. Absolut att det är jobbigt o obehagligt, men tänker mer ur hans synpunkt varför han reagerar som han gör. Han slickar öronen bakåt, höjer huvudet, spänner näsborrarna och kan även göra utfall. Samma sak om man står bredvid honom och gör små ljud som vissla, klicka osv. Känner han sig stressad och försöker få mig sluta genom beteendet eller ser han det som ett hot på något sätt? Att han bara är dum köper jag inte, utan han uppfattar ju det riktigt starkt och kan till o med hugga efter mig. Gör såklart inte detta ofta men är nyfiken kring varför. Kanske att tillägga att han hela sitt liv ansetts som en problem häst och var mycket aggressiv när han kom till mig, antagligen dåligt behandlad hos tidigare ägare
 
Jag skulle nöja mig med att han ogillar beteendet skarpt och därför aldrig bete mig så mot hästen mer. Det finns ju ingen anledning eller något behov att göra så kring hästen. Jag blir samtidigt nyfiken på hur du har kommit på att han ogillar när du blåser på honom, varför blåser du på hästen? Uppenbarligen är det så obehagligt att han anser att han behöver försvara sig och då är det illa.

Såklart blir han stressad. Hästar är flyktdjur och reagerar med stress vid obehagliga och hotfulla situationer. Det här är situationer som stressar honom. Jag tror inte att han tänker att han ska få dig att sluta utan mer att han måste ut och bort från situationen och kan han inte fly så försvarar han sig. Hästar som kommunicerar att man ska sluta brukar vara mer subtila i sina uttryck (ett öra som vrids, en mungipa som spänns, en blick) men visst kan det vara så att du har missat det han försöker förmedla så att han känner att han måste skrika eller så säger hans erfarenhet att man måste skrika kring människor för att få dem att lyssna. Eller så är det här så fruktansvärt enligt honom att han får panik och försvarar sig i panik för att komma ur situationen.

Självklart är han inte dum. Även en häst har känslor och kan far illa av saker en annan individ inte bryr sig om. För honom kanske blåsandet, viskandet och klickandet är så obehagligt, hemskt och jobbigt att han känner att han måste bort från situationen. Jag förstår honom. Jag hade också ogillat skarpt om någon höll på och blåste på mig och hade absolut försökt fly situationen om hen inte slutade när jag sa ifrån.

Han behöver inte ha varit illa behandlad hos tidigare ägare i den bemärkelsen man brukar mena utan kan helt enkelt vara en häst med hög integritet. Han agerar utåt vid obehag och tar inte skit helt enkelt. Sådana hästar ses tyvärr som problemhästar av endel som anser att djur bara ska foga sig. Men, absolut att han kan ha blivit illa behandlad just för att han agerar som han gör. Endel anser ju tyvärr inte att djur ska få reagera på sådant som människan inte tycker är något att bry sig om och istället för att lyssna på och respektera hästen så ser de det som sin rätt att "uppfostra" bort beteendet på mer eller mindre otrevliga vis. Endel hästar blir i det skeendet nästan apatiska som om de vore lobotomerade, de stänger av medans andra slåss.

Grattis säger jag! Du har en häst du kan lära dig enormt mycket av om du vill lyssna på honom :) Det är sådana hästar som är verkligen kan lära en om man vill lära!
 
Jag skulle nöja mig med att han ogillar beteendet skarpt och därför aldrig bete mig så mot hästen mer. Det finns ju ingen anledning eller något behov att göra så kring hästen. Jag blir samtidigt nyfiken på hur du har kommit på att han ogillar när du blåser på honom, varför blåser du på hästen? Uppenbarligen är det så obehagligt att han anser att han behöver försvara sig och då är det illa.

Såklart blir han stressad. Hästar är flyktdjur och reagerar med stress vid obehagliga och hotfulla situationer. Det här är situationer som stressar honom. Jag tror inte att han tänker att han ska få dig att sluta utan mer att han måste ut och bort från situationen och kan han inte fly så försvarar han sig. Hästar som kommunicerar att man ska sluta brukar vara mer subtila i sina uttryck (ett öra som vrids, en mungipa som spänns, en blick) men visst kan det vara så att du har missat det han försöker förmedla så att han känner att han måste skrika eller så säger hans erfarenhet att man måste skrika kring människor för att få dem att lyssna. Eller så är det här så fruktansvärt enligt honom att han får panik och försvarar sig i panik för att komma ur situationen.

Självklart är han inte dum. Även en häst har känslor och kan far illa av saker en annan individ inte bryr sig om. För honom kanske blåsandet, viskandet och klickandet är så obehagligt, hemskt och jobbigt att han känner att han måste bort från situationen. Jag förstår honom. Jag hade också ogillat skarpt om någon höll på och blåste på mig och hade absolut försökt fly situationen om hen inte slutade när jag sa ifrån.

Han behöver inte ha varit illa behandlad hos tidigare ägare i den bemärkelsen man brukar mena utan kan helt enkelt vara en häst med hög integritet. Han agerar utåt vid obehag och tar inte skit helt enkelt. Sådana hästar ses tyvärr som problemhästar av endel som anser att djur bara ska foga sig. Men, absolut att han kan ha blivit illa behandlad just för att han agerar som han gör. Endel anser ju tyvärr inte att djur ska få reagera på sådant som människan inte tycker är något att bry sig om och istället för att lyssna på och respektera hästen så ser de det som sin rätt att "uppfostra" bort beteendet på mer eller mindre otrevliga vis. Endel hästar blir i det skeendet nästan apatiska som om de vore lobotomerade, de stänger av medans andra slåss.

Grattis säger jag! Du har en häst du kan lära dig enormt mycket av om du vill lyssna på honom :) Det är sådana hästar som är verkligen kan lära en om man vill lära!
Väldigt välskrivet :love:
 
(Sorry om tråden ligger fel)

Min häst blir extremt sur när man blåser på honom i ansiktet, bogen eller ett ställe han känner det. Absolut att det är jobbigt o obehagligt, men tänker mer ur hans synpunkt varför han reagerar som han gör. Han slickar öronen bakåt, höjer huvudet, spänner näsborrarna och kan även göra utfall. Samma sak om man står bredvid honom och gör små ljud som vissla, klicka osv. Känner han sig stressad och försöker få mig sluta genom beteendet eller ser han det som ett hot på något sätt? Att han bara är dum köper jag inte, utan han uppfattar ju det riktigt starkt och kan till o med hugga efter mig. Gör såklart inte detta ofta men är nyfiken kring varför. Kanske att tillägga att han hela sitt liv ansetts som en problem häst och var mycket aggressiv när han kom till mig, antagligen dåligt behandlad hos tidigare ägare
Jag vill bara tillägga att äga en häst som din medför ett ansvar. Din roll blir att vara en trygg ledare som hjälper din häst, så att den lättare kan förstå vad som förväntas. Var tydlig, lugn och förutsägbar och hjälp andra som ev umgås med din häst att göra likadant.
 
(Sorry om tråden ligger fel)

Min häst blir extremt sur när man blåser på honom i ansiktet, bogen eller ett ställe han känner det. Absolut att det är jobbigt o obehagligt, men tänker mer ur hans synpunkt varför han reagerar som han gör. Han slickar öronen bakåt, höjer huvudet, spänner näsborrarna och kan även göra utfall. Samma sak om man står bredvid honom och gör små ljud som vissla, klicka osv. Känner han sig stressad och försöker få mig sluta genom beteendet eller ser han det som ett hot på något sätt? Att han bara är dum köper jag inte, utan han uppfattar ju det riktigt starkt och kan till o med hugga efter mig. Gör såklart inte detta ofta men är nyfiken kring varför. Kanske att tillägga att han hela sitt liv ansetts som en problem häst och var mycket aggressiv när han kom till mig, antagligen dåligt behandlad hos tidigare ägare

Måste fråga: varför i hela friden utsätta hästen för detta helt galna beteende? Det känns ju nästan sadistiskt att hålla på med så onödiga saker, bara för att hästen blir arg och irriterad.
 
Jag är också lite lösningsorienterad och tänker... Blås inte på den om den blir arg.

Vissa grejer MÅSTE ju hästarna tåla för vardagshanteringens skull, dessa får man ju träna in efter bästa förmåga. Men en del saker behöver de inte vara ok med och då är det väl bara att strunta i, tänker jag.
 
Jag tror att budskapet som ni vill förmedla har gått fram och ni behöver inte ”rub it in”.

Det är väl bra att ts ställde en fråga och kan få hjälp att ändra sitt sätt att umgås med sin häst. Dela med er av kloka råd istället.
Mitt bästa råd är att umgås med djur och människor på ett respektfullt sätt. Ibland måste vi utsätta dem för obehag för att t ex behandla hos veterinären, hovslagaren eller trimningsstudion.

Men vem tycker det är roligt att bli utsatt för obehag bara för att någon annan tycker att det ska gå, även om vi själva tycker det är obehagligt?
 
Jag skulle också tycka att det var irriterande om nån höll på att blåsa mig i ansiktet utan anledning. 😁

Skämt åsido: Jag skulle inte lägga in någon värdering i det hela. Hästen finner det uppenbart irriterande och reagerar på det, och det är knappast något som hästen behöver utsättas för till vardags. Det du skriver om småljud som visslade, klickande etc skulle jag tolka som att hästen blir (mer eller mindre) stressad av det. Små ljud som förmodligen helt saknar mening. Stress kan visa sig genom irritation. Jag har träffat många hästar som reagerat på vissa typer av ljud, tex sprayflaskor. Jag hade nog inte lagt någon större värdering i det heller, bara låtit bli.
 
Har ts fått för sig att blåsa på hästen eftersom det är så hästar gör på varandra när de hälsar? Du har egentligen ingen aning om vad du säger till din häst men uppenbart blir den irriterad så bara sluta blås på den 🙄
 
(Sorry om tråden ligger fel)

Min häst blir extremt sur när man blåser på honom i ansiktet, bogen eller ett ställe han känner det. Absolut att det är jobbigt o obehagligt, men tänker mer ur hans synpunkt varför han reagerar som han gör. Han slickar öronen bakåt, höjer huvudet, spänner näsborrarna och kan även göra utfall. Samma sak om man står bredvid honom och gör små ljud som vissla, klicka osv. Känner han sig stressad och försöker få mig sluta genom beteendet eller ser han det som ett hot på något sätt? Att han bara är dum köper jag inte, utan han uppfattar ju det riktigt starkt och kan till o med hugga efter mig. Gör såklart inte detta ofta men är nyfiken kring varför. Kanske att tillägga att han hela sitt liv ansetts som en problem häst och var mycket aggressiv när han kom till mig, antagligen dåligt behandlad hos tidigare ägare
Hästar är olika, precis som människor, en del tycker om närhet och man kan "gosa" hur mycket som helst, medans andra mest blir irriterande av samma. Din häst verkar inte gilla det men jag tror knappast han ser det som ett hot utan mer som att du retas med honom.
 
(Sorry om tråden ligger fel)

Min häst blir extremt sur när man blåser på honom i ansiktet, bogen eller ett ställe han känner det. Absolut att det är jobbigt o obehagligt, men tänker mer ur hans synpunkt varför han reagerar som han gör. Han slickar öronen bakåt, höjer huvudet, spänner näsborrarna och kan även göra utfall. Samma sak om man står bredvid honom och gör små ljud som vissla, klicka osv. Känner han sig stressad och försöker få mig sluta genom beteendet eller ser han det som ett hot på något sätt? Att han bara är dum köper jag inte, utan han uppfattar ju det riktigt starkt och kan till o med hugga efter mig. Gör såklart inte detta ofta men är nyfiken kring varför. Kanske att tillägga att han hela sitt liv ansetts som en problem häst och var mycket aggressiv när han kom till mig, antagligen dåligt behandlad hos tidigare ägare

Hur reagerar du själv, när någon utan att du ber om det blåser dig i ansiktet, pillar dig i håret osv...

Gör inte du också sura miner, ser frågande ut, eller reagerar på annat sätt. Man ska inte jämföra hästar med människor. Men sitt i en hästhage ett par timmar och se hur hästar kommunicerar med varandra, så förstår du nog snart vad jag menar. :heart
 
(Sorry om tråden ligger fel)

Min häst blir extremt sur när man blåser på honom i ansiktet, bogen eller ett ställe han känner det. Absolut att det är jobbigt o obehagligt, men tänker mer ur hans synpunkt varför han reagerar som han gör. Han slickar öronen bakåt, höjer huvudet, spänner näsborrarna och kan även göra utfall. Samma sak om man står bredvid honom och gör små ljud som vissla, klicka osv. Känner han sig stressad och försöker få mig sluta genom beteendet eller ser han det som ett hot på något sätt? Att han bara är dum köper jag inte, utan han uppfattar ju det riktigt starkt och kan till o med hugga efter mig. Gör såklart inte detta ofta men är nyfiken kring varför. Kanske att tillägga att han hela sitt liv ansetts som en problem häst och var mycket aggressiv när han kom till mig, antagligen dåligt behandlad hos tidigare ägare
I vilket syfte blåser du på hästen?
Ibland märker jag att mina hästar har en dålig dag och är lite lättirriterade. Då får man ta det lite piano, många hästar gillar när man har en rytm och ett lugn när man gör saker. Vissa är känsligare än andra.
Ibland när jag gör saker så har jag en häst som tydligt visar sitt missnöje, då försöker jag omgruppera och bli mindre på och ge fler micro-pauser i det vi gör. För att försöka få fram en trevligare känsla för oss båda.
 
Jag tänkte på det och så gör ju faktiskt en del hästar, jag tror aldrig jag blivit irriterad om de inte blir för påstridiga förstås :)
Vissa hästar blåser väldigt om man sträcker fram baksidan på handen, jag brukar testa att försiktigt blåsa tillbaka. En del hästar älskar det och andra inte, då gör jag såklart inte om det. De hästar som tycker om det gör att det blir en del av vår hälsningsritual.
 
Vissa hästar blåser väldigt om man sträcker fram baksidan på handen, jag brukar testa att försiktigt blåsa tillbaka. En del hästar älskar det och andra inte, då gör jag såklart inte om det. De hästar som tycker om det gör att det blir en del av vår hälsningsritual.
Jag har också haft det som hälsning med några hästar :)
 
Men hörni, det är klart som tusan jag inte går runt och blåser på honom varje dag på rutin! Gör det aldrig eftersom han inte gillar det, men det jag frågar är VARFÖR han han REAGERAR på det sättet han gör, inget annat. Självklart förstår jag att det är obehagligt, och det är inte så att jag brukar jävlas med honom på detta vis, men med tanke på hur starkt han reagerar är jag frågande kring vart beteendet kommer ifrån. Absolut har han lärt mig mycket, och han är en jättepersonlig häst just på grund av såna här saker som ni säger, men vissa saker förstår man inte riktigt, då tänkte jag vända mig hit och bara fråga? Och han har väl inte direkt blivit misshandlad innan, utan mer slutat ge honom mat, haft dålig utrustning osv som förstört hans psyke. Har gjort världens resa med honom, så att läsa av honom har jag blivit mkt bättre på. Som vissa nämnt så hälsar hästar på varandra genom att blåsa genom näsborrarna, och undrade om det var som ett hot tillbaka om att han är högre i rang eller vad man ska säga, eller om han istället känner sig hotad av någonting. Förmodligen är han ju inte traumatiserad av luft sedan tidigare, så vet ej vart beteendet växt fram ifrån. Självklart kan det ha en sammankoppling till allt annat han varit med om
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 983
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp