Hästar blåser ofta varandra i näsborrarna när dom hälsar på varandra, inget ovanligt alls. Min häst uppskattade när jag blåste honom i näsborrarna, då blåste han mjukt tillbaka. Så jag ser inget konstigt i alls faktiskt att man testat det på sin häst.

Dock så tolkar väl vissa hästar det på olika sätt kanske och vissa gillar det inte medans vissa gör det. Gillar hästen det inte så är det väl bara att acceptera och låta bli att göra det helt enkelt. Varför kan man nog bara spekulera i.
 
Måste fråga: varför i hela friden utsätta hästen för detta helt galna beteende? Det känns ju nästan sadistiskt att hålla på med så onödiga saker, bara för att hästen blir arg och irriterad.
Vilket sjukt otrevligt svar, står ju ingenstans i inlägget att Ts blåser hela tiden bara för att göra hästen arg. Det är också ganska konstigt med vissa människor som gillar att trycka till andra bara för att.
 
Fast i näsborrarna blåser dom ju varandra.

Hästar ja, inte människor :)

En häst och en människa är ett ekipage och alla ekipage är individuella, ingen tycker exakt likadant om allting
En människa är bara en människa och alla människor är individuella, ingen tycker exakt likadant om allting
En häst är ALLTID en häst och alla hästar är individuella, ingen tycker exakt likadant om allting
 
Hästar ja, inte människor :)

En häst och en människa är ett ekipage och alla ekipage är individuella, ingen tycker exakt likadant om allting
En människa är bara en människa och alla människor är individuella, ingen tycker exakt likadant om allting
En häst är ALLTID en häst och alla hästar är individuella, ingen tycker exakt likadant om allting

Och? Jag har inte skrivit nått om det?
 
Och? Jag har inte skrivit nått om det?

Nej, inte jag heller :heart Snälla, hugg inte så... det var absolut inte illa menat. Jag mår skit så här års ändå, utan att folk ska missförstå varenda bokstav även om man lägger till en glad/vänlig/positiv smiley.

FÖRLÅT för att jag är så otrevlig
 
Senast ändrad:
Nej, inte jag heller :heart Snälla, hugg inte så... det var absolut inte illa menat. Jag mår skit så här års ändå, utan att folk ska missförstå varenda bokstav även om man lägger till en glad/vänlig/positiv smiley.

FÖRLÅT för att jag är så otrevlig

Äsch, jag tar det inte så. Men jag skrev att hästar visst blåser på varandra. Jag antydde inget om huruvida jag anser att människor ska blåsa på hästar, därför förstod jag inte varför skriva med det med mitt inlägg som citat.

Du är inte otrevlig alls, jag bara inte fattade meningen.
 
@Tove0103 hästars hälsning är väldigt avancerat , hur, när, var, och på vilket sätt de hälsar osv.

Många hästar uppskattar inte att människor ”hälsar” på dem med blåsning i näsborrarna/mot ansiktet. Människor är inte hästar, så vissa hästar gillar inte det.

Sen ang blåsande på övriga delar av kroppen. När hästar hälsar på varandra är det som sagt utifrån ett samspel och språk de förstår.

Ofta blir det bråk om någon ny häst tex nosat/blåser en annan häst just vid bogen/magen. Det är framfusigt och väcker irritation inte sällan om hästarna inte är helt samstämmiga.

Hoppas svaren kan vara till vägledning. Och ja - låt bli att blåsa när din häst uppenbarligen inte tycker om det.
 
Hästar blåser ofta varandra i näsborrarna när dom hälsar på varandra, inget ovanligt alls. Min häst uppskattade när jag blåste honom i näsborrarna, då blåste han mjukt tillbaka. Så jag ser inget konstigt i alls faktiskt att man testat det på sin häst.

Dock så tolkar väl vissa hästar det på olika sätt kanske och vissa gillar det inte medans vissa gör det. Gillar hästen det inte så är det väl bara att acceptera och låta bli att göra det helt enkelt. Varför kan man nog bara spekulera i.

tror det kanske kom härifrån första gången jag testade, att hästar tydligen känner ens lukt genom att blåsa i näsborrarna. Självklart blåste jag inte hårt eller tog i som tusan🤦🏽‍♀️ Andra anledningen kan väl varit att hanhaft nått smuts på mulen som jag lätt skulle blåsa bort och därav kom på beteendet. Minns faktiskt inte, och att han ogillar det som du skriver är uppenbart, och därav gör det inte. Kanske inte är så smart att be hästfolk just spekulera med tanke på att hästfolk just är hästfolk😂
 
Rubriken Arg häst var lite förvirrande.

förstår det verkligen, blir väldigt missvisande men jag skrev ihop första inlägget väldigt snabbt och ville bara få ut frågeställningen och tänkte inte så jättemycket på hur jag formulerade mig. självklart blåser jag inte alls, utan själva inlägget var en frågeställning och inte om huruvida jag borde blåsa på honom eller inte - för det gör jag inte
 
@Tove0103 hästars hälsning är väldigt avancerat , hur, när, var, och på vilket sätt de hälsar osv.

Många hästar uppskattar inte att människor ”hälsar” på dem med blåsning i näsborrarna/mot ansiktet. Människor är inte hästar, så vissa hästar gillar inte det.

Sen ang blåsande på övriga delar av kroppen. När hästar hälsar på varandra är det som sagt utifrån ett samspel och språk de förstår.

Ofta blir det bråk om någon ny häst tex nosat/blåser en annan häst just vid bogen/magen. Det är framfusigt och väcker irritation inte sällan om hästarna inte är helt samstämmiga.

Hoppas svaren kan vara till vägledning. Och ja - låt bli att blåsa när din häst uppenbarligen inte tycker om det.

tack för ett trevligt och förklarande inlägg, såna här svar jag var ute efter. förstår att människor och hästar är två olika individer, men samtidigt brukar vi människor behöva anpassa sig efter hästens beteende i allt annat, genom att tex vara en ledare eller läss av hästens kroppsspråk. Vi beter oss ju som hästar, eller iallafall försöker sträva efter att få hästen att förstå vad vi vill genom att prata hästspråk, därav min teori kring att han ser mig som ett hot vid hälsning
 
tack för ett trevligt och förklarande inlägg, såna här svar jag var ute efter. förstår att människor och hästar är två olika individer, men samtidigt brukar vi människor behöva anpassa sig efter hästens beteende i allt annat, genom att tex vara en ledare eller läss av hästens kroppsspråk. Vi beter oss ju som hästar, eller iallafall försöker sträva efter att få hästen att förstå vad vi vill genom att prata hästspråk, därav min teori kring att han ser mig som ett hot vid hälsning



Fast du gör en tankevurpa :). Vi beter oss inte som hästar och vi kan aldrig prata ok hästspråk - av rent fysiska skäl. Du har inte rätt kropp (ingen svans, ögonen sitter på fel plats, etc), inte rätt kognitiva responser (eftersom du har en människokropp), och du kan därför varken läsa av eller signalera med samma känslighet som en häst. Du kan heller aldrig bli flockledare över en häst, eftersom du är en annan djurart. Men du kan vara en trygg punkt och nån trevlig som hästen vill vara med.

Orsaken till att vi kan kommunicera med dem är att hästar vanligen är så förlåtande, anpassningsbara och extremt lätttränade då de vill vara till lags och har ett gott minne - nåt som vi utnyttjar.

Jag håller heller inte med dig om att vi människor anpassar oss efter hästarna, i så fall skulle vi inte ha dem på stall, vi skulle inte rida på dem och vi skulle inte bestämma över deras kroppar på det sätt vi gör. Tvärtom så ställer vi helt onaturliga krav på dem och blir ofta även arga för att hästarna reagerar just som hästar - med flykt eller frustration över att de inte få röra sig som de vill/umgås med vem de vill/etc. Bara konceptet att ta ett stäppdjur och låsa in djuret i en box 12-14 timmar per dygn, mata med havre och soya, sätta på järnskor, ha metall i munnen för kontroll, och kräva att på åka runt på deras rygg i ett tempo och riktning som du bestämmer - det är egentligen absurt. Men vi försöker så gott det går att tillfredsställa hästens sociala och fysiska behov i alla fall.

Det är ingen kritik emot dig eller din häst nu, jag bara reagerade på det där med att vi pratar hästspråk och försöker anpassa oss efter hästarnas beteende. Det tycker jag inte. Däremot förväntar vi oss att hästarna ska anpassa sig, hela tiden.
 
Fast du gör en tankevurpa :). Vi beter oss inte som hästar och vi kan aldrig prata ok hästspråk - av rent fysiska skäl. Du har inte rätt kropp (ingen svans, ögonen sitter på fel plats, etc), inte rätt kognitiva responser (eftersom du har en människokropp), och du kan därför varken läsa av eller signalera med samma känslighet som en häst. Du kan heller aldrig bli flockledare över en häst, eftersom du är en annan djurart. Men du kan vara en trygg punkt och nån trevlig som hästen vill vara med.

Orsaken till att vi kan kommunicera med dem är att hästar vanligen är så förlåtande, anpassningsbara och extremt lätttränade då de vill vara till lags och har ett gott minne - nåt som vi utnyttjar.

Jag håller heller inte med dig om att vi människor anpassar oss efter hästarna, i så fall skulle vi inte ha dem på stall, vi skulle inte rida på dem och vi skulle inte bestämma över deras kroppar på det sätt vi gör. Tvärtom så ställer vi helt onaturliga krav på dem och blir ofta även arga för att hästarna reagerar just som hästar - med flykt eller frustration över att de inte få röra sig som de vill/umgås med vem de vill/etc. Bara konceptet att ta ett stäppdjur och låsa in djuret i en box 12-14 timmar per dygn, mata med havre och soya, sätta på järnskor, ha metall i munnen för kontroll, och kräva att på åka runt på deras rygg i ett tempo och riktning som du bestämmer - det är egentligen absurt. Men vi försöker så gott det går att tillfredsställa hästens sociala och fysiska behov i alla fall.

Det är ingen kritik emot dig eller din häst nu, jag bara reagerade på det där med att vi pratar hästspråk och försöker anpassa oss efter hästarnas beteende. Det tycker jag inte. Däremot förväntar vi oss att hästarna ska anpassa sig, hela tiden.

Jag tänker att det kanske inte måste vara 100% det ena eller 100% det andra? De flesta jag känner som håller på med hästar försöker kommunicera på ett eller annat sätt med sina hästar, förstå deras behov och gör vad de kan för att anpassa hästens miljö och rutiner efter hästens behov. Det är ju självklart att vi aldrig kan kommunicera exakt på samma sätt som en häst kan, men så länge man är lyhörd för sin häst och hittar ett sätt att kommunicera så gott det går som båda individerna trivs med så har jag inga synpunkter på om det innebär att man blåser på varandra, kliar på halsen eller något annat som hälsning.

Att hästen på många sätt behöver anpassa sig mer till mig än jag till den ser jag som ganska självklart, det är ju jag som är ansvarig för oss båda.
 
Jag förstår helt och hållet ditt inlägg och såg din fråga, om att du vill kunna luska ut varför han blir som han blir och förstår att det är något du inte gör på så sätt mer än att söka kunskap om varför hans reaktion är som den är.

Istället för att blåsa bort lort ("Andra anledningen kan väl varit att han haft nått smuts på mulen som jag lätt skulle blåsa bort och därav kom på beteendet") kanske du kan prova få bort det med handen istället (om du inte redan nu gör det pga hans negativa reaktion).

Vad menar du med att klicka och vissla? När jag ber en häst flytta sig lite åt sidan "smackar" jag bara till med munnen (typ som man gör när man vill få hästen gå framåt), är det de du menar med klickar?
 
Måste fråga: varför i hela friden utsätta hästen för detta helt galna beteende? Det känns ju nästan sadistiskt att hålla på med så onödiga saker, bara för att hästen blir arg och irriterad.

Men snälla rara du fattar väl ändå att hon antagligen inte blåser på hästen regelbundet?! Hon har väl uppenbarligen provat och upptäckt att han reagerar väldigt starkt jämfört mot andra hästar och därför undrar varför hennes häst blir så upprörd. Tror knappast att hon utför en sadistisk ritual där hon typ tänder ljus och dyrkar djävulen samtidigt som hon blåser på sin häst, men det finns idioter till allt.❤️
 
Har aldrig sätt hästar blåsa på varandra, står nära varandra med mullarna och känna av den andra hästens utandningsluft ja men som sagt aldrig att dom blåst på vardera.

Tror alltid jag blåst på en häst så vet inte vad mina skulle tycka om det.
 
Har aldrig sätt hästar blåsa på varandra, står nära varandra med mullarna och känna av den andra hästens utandningsluft ja men som sagt aldrig att dom blåst på vardera.

Tror alltid jag blåst på en häst så vet inte vad mina skulle tycka om det.
En utandning är ju en slags "blåst" om man står nära någon. Jag tolkar det som att det är hästarnas vanliga utandning vid hälsning som avses med "blåsa" i denna tråd.

Dock, om man som människa tänker just "blåsa" så lär man ju ta i för mycket, hur försiktigt man än gör. Jag brukar bara andas tillbaka som vanligt om mina hästar hälsar på mig genom att nosa mig i ansiktet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 979
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp