i denna video ser man ju att hästen är avslappnad i slutet, kan stå stilla utan utrustning osv, vilket omöjligt kan tyda på att hästen är superrädd. Nu fattar jag med att ni kommer tycka att jag är dum i huvudet, men har man en livsfarlig häst man testat allt på redan så får man testa att vara en stark ledare. Självklart ska inte alla hästar behandlas likadant för det är olika individer, men hans metod fungerar. En häst som ändå kanske behöver tas bort pga dess beteende och som kan hjälpas av sånhär träning tycker jag borde kunna få den träningen
 
Nu fattar jag med att ni kommer tycka att jag är dum i huvudet, men har man en livsfarlig häst man testat allt på redan så får man testa att vara en stark ledare. Självklart ska inte alla hästar behandlas likadant för det är olika individer, men hans metod fungerar. En häst som ändå kanske behöver tas bort pga dess beteende och som kan hjälpas av sånhär träning tycker jag borde kunna få den träningen
Jag håller på att kolla på den första videon, men att en häst kan tränas till att sluta med (eller börja med) vissa beteenden har med inlärning att göra, inte ledarskap. Du kan träna en häst till väldigt mycket och gör du det på rätt sätt kommer hästen gilla att vara med dig, men det har inte så mycket med "ledarskap" att göra. Nyare forskning visar ju att hästar inte funkar så, helt enkelt.

I en hästflock kan olika hästar "leda" vid olika tillfällen. Den som får äta först och kan flytta på alla andra behöver inte vara den som "leder" vid något annat tillfälle.
 
@Tove0103

Jag hinner inte kolla klart på första videon, men det han gör är ju det som är ganska vanligt inom vissa hästkretsar, och det funkar på de flesta hästarna, men det har inget med "ledarskap" att göra. Det är vanligt press-and-release/R-/negative reinforcement på inlärningsteoretiskt språk.

Dvs hästen rör på sig - slipper pressen av hans kroppsspråk/piska. När den inte rör på sig, får den press på sig, när den rör sig får den vara i fred. När den hotar honom får den press på sig av kroppsspråk/piska igen. Dvs är den arg måste den springa, så den lär sig att inte bli arg, lite förenklat.

Precis som när man rider. Lägg till skänkeln - hästen går - pressen av skänkeln försvinner. Det är precis samma koncept här. Det är ett logiskt system för hästarna om man har rätt timing i sina eftergifter, för precis som Anderson säger i videon så lär sig hästarna av eftergiften, inte av pressen.
 
i denna video ser man ju att hästen är avslappnad i slutet, kan stå stilla utan utrustning osv, vilket omöjligt kan tyda på att hästen är superrädd. Nu fattar jag med att ni kommer tycka att jag är dum i huvudet, men har man en livsfarlig häst man testat allt på redan så får man testa att vara en stark ledare. Självklart ska inte alla hästar behandlas likadant för det är olika individer, men hans metod fungerar. En häst som ändå kanske behöver tas bort pga dess beteende och som kan hjälpas av sånhär träning tycker jag borde kunna få den träningen
Den där hästen är inte helt avslappnad på slutet, sådan där träning leder lätt till "flooding", dvs det blir lite inlärd hjälplöshet av det hela. Kolla hur spänd den är runt mulen fortfarande. Den har lärt sig "tolerera" men inte acceptera, skulle jag säga. Kan bli bättre eller sämre med mer träning, men igen, forskning har ju visat hur lätt hästar hamnar i inlärd hjälplöshet och hur dåligt det får dem att må.
 
@Tove0103 , jag ser en häst som gått in i hjälplöst beteende, att använda psykiskt och/ eller fysiskt tortyr fungerar på samma sätt oavsätt djurslag (räknar med människa där med) men hur bra mår djuret.
Ta bort staket och grimma med grimskaft och börja, endast dom hästar som redan är i hjälplöst stannar kvar vid sådan behandling.
 
Hur hade du tyckt att man ska göra med en sådan häst då? Släppa på lösdrift och aldrig mer hantera? Bara bli av med problemet istället för att lösa det?

Nej. (Eller, jo, gärna släppa på lösdrift, men inte för att glömma bort hästen givetvis.) Använda humanare och modernare metoder, kunnande och tid. Våld är aldrig lösningen. En quick fix som skapar underkastelse ger inte precis bättre förtroende för människor. Den metod som används i filmen utgår ifrån att hästar vill oss illa om de får chansen, så om man börjar med att vända på det tankesättet så har man bättre chans att komma tillrätta med problemen (som givetvis var vinklade för att passa lösningen). Vackert filmat, riktigt fult hanterat är väl min åsikt om vad som visades.
 
Hur hade du tyckt att man ska göra med en sådan häst då? Släppa på lösdrift och aldrig mer hantera? Bara bli av med problemet istället för att lösa det?
Det handlar om att lära in alternativa beteenden. Jag skulle inte ta mig an en sådan häst men om jag hypotetiskt blev ansvarig för att försöka rädda just den hästen skulle jag börja med protective contact och positive reinforcement, för att försöka ändra hästens bild av av människor. Den verkar ju inte gilla människor något vidare.
 
Det handlar om att lära in alternativa beteenden. Jag skulle inte ta mig an en sådan häst men om jag hypotetiskt blev ansvarig för att försöka rädda just den hästen skulle jag börja med protective contact och positive reinforcement, för att försöka ändra hästens bild av av människor. Den verkar ju inte gilla människor något vidare.

Jag hade valt detsamma!
Detta är vad jag menar med modernare metoder och kunskap.
 
Jag blir illamående. Fy faaaan 😭
Ja jag har gått på häst med pisk i nödläge med det där är bara ren ram djävla sadism.
Inte sadism, okunskap. :) "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity or ignorance" brukar man väl säga.

Grejen är att det här tänket beskrivs ofta som det hästvänliga sättet, något som hästen förstår för så kommunicerar hästar. Det är klart att man köper det i brist på andra sätt, som inte ger lika stora effekter lika snabbt. Jag vet, för jag tänkte själv så här för 5-10 år sedan.

Man utvecklas, lär sig, läser på. Nu skulle jag aldrig i livet göra något liknande, men det är ju för att jag lärt mig mer - inte för att jag var sadistisk för 10 år sedan.
 
Inte sadism, okunskap. :) "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity or ignorance" brukar man väl säga.

Grejen är att det här tänket beskrivs ofta som det hästvänliga sättet, något som hästen förstår för så kommunicerar hästar. Det är klart att man köper det i brist på andra sätt, som inte ger lika stora effekter lika snabbt. Jag vet, för jag tänkte själv så här för 5-10 år sedan.

Man utvecklas, lär sig, läser på. Nu skulle jag aldrig i livet göra något liknande, men det är ju för att jag lärt mig mer - inte för att jag var sadistisk för 10 år sedan.
Ja mycket beror på okunskap men det finns en gräns för vad som kan ursäktas med okunskap, iallafall av folk som borde veta bättre. Jag trodde också på den träningsmetoden för ca 20 år sedan men då rejält många steg mildare. Jag kan aldrig tänka mig att du någonsin trott på det som visas i filmen. Metoden i stort JA men det här utförandet NEJ
 
i denna video ser man ju att hästen är avslappnad i slutet, kan stå stilla utan utrustning osv, vilket omöjligt kan tyda på att hästen är superrädd. Nu fattar jag med att ni kommer tycka att jag är dum i huvudet, men har man en livsfarlig häst man testat allt på redan så får man testa att vara en stark ledare. Självklart ska inte alla hästar behandlas likadant för det är olika individer, men hans metod fungerar. En häst som ändå kanske behöver tas bort pga dess beteende och som kan hjälpas av sånhär träning tycker jag borde kunna få den träningen

Om du är imponerad av det där har du mycket kvar att lära om hästars beteende. En häst som står stilla och kan uppfattas som avslappnad kan istället ha gett upp. Hästar är bytesdjur och i situationer då de av olika anledningar känner sig mycket obekväma stänger de av och uppfattas av den mindre observante som avslappnad.
 
Ja mycket beror på okunskap men det finns en gräns för vad som kan ursäktas med okunskap, iallafall av folk som borde veta bättre. Jag trodde också på den träningsmetoden för ca 20 år sedan men då rejält många steg mildare. Jag kan aldrig tänka mig att du någonsin trott på det som visas i filmen. Metoden i stort JA men det här utförandet NEJ
Nja... det jag har sett utföras IRL och även praktiserat var mildare, ja. Eller framförallt LUGNARE, inte lika stressigt och hetsigt och med mer pauser och med mer fokus på avslappning hos hästen, men jag hade nog lätt kunnat fasta i något slags "men han åker ju land och rike runt och undervisar, han måste ju vara jätteduktig"-tänk. Clinton Anderson har man ju hört talas om, han vinner massa tävlingar, han måste vara duktig. Det tänket används ju faktiskt för att förklara en hel del saker av väldigt många personer i olika sammanhang. :)
 
Vad tycker ni om Clinton Anderson? Han är nu en extremvariant men lite rätt har han trots allt i det han säger ur perspektivet att hästen behöver en ledare
Vad jag tycker? Jag tycker 🤬🤮! Fy satan vilken djävla djurplågare han är, inte :devil: är han då någon ledare, bara en mobbare. :rage:

Jag såg min blivande första häst få sånna spörapp så hon var helt randig som 2-åring, som 4-åring skulle hon slaktas för att hon var "tokig". Jag fick låna henne över sommaren och hon åkte aldrig tillbaka, spörädd resten av livet men det fanns aldrig något ont i henne. När hon väl litade på mig så gjorde hon allt jag bad henne göra, jag kunde rida upp på fjället, sitta av och låta henne gå fritt utan att hon lämnade mig. Vi kunde gå långa promenader med henne lös bredvid mig och hon försökte aldrig sticka. När jag ramlade av och bröt benet sprang hon efter hjälp och alla förstod att jag hade inte bara ramlat av utan att jag var skadad pga hur upprörd hon var.

Om jag hade piskat henne till underkastelse hade hon aldrig litat på mig, hon hade aldrig gjort något för att jag bad henne, hon hade inte velat ha mitt sällskap. Om jag hade piskat henne till underkastelse hade jag aldrig kunnat lita på henne, jag hade aldrig kunnat be henne om någonting utan jag hade fått beordra henne och jag hade fått tvinga henne att vara i mitt sällskap.

Hon är tyvärr inte den första hästen jag har sett som blivit piskad och tyvärr kommer jag säkert att se fler, men inte fan är det ledarskap att spöa upp den som man borde skydda mot skador och faror. :banghead:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 699
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 978
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp