Fösta hästen fattar jag inte riktigt det farliga med. Den tycks ändå försöka söka lite försiktig kontakt när dom står utanför corallen och pratade och hästen tycks inte bry sig det minsta om att det går två in och rullar ut höhäcken. Tycks ju mest vara att hästen inte vill bli runtjagad och kör då med samma mynt tillbaka.
 
Dom jag tycker om och har betytt mycket för mig är först en bonde som använt hästar i skog och jordbruk som min pappa tog mig och häst till när min Cilla började bli riktigt farlig pga NH.
Nästa var Hans Sidbäck som jag fick träffa under utbildningen till hovslagare

Denna video tycker jag är riktigt bra när det kommer till hästar med problem

Och min stora idol som jag skulle vilja åka till är Shawna Karrasch.
 
Fösta hästen fattar jag inte riktigt det farliga med. Den tycks ändå försöka söka lite försiktig kontakt när dom står utanför corallen och pratade och hästen tycks inte bry sig det minsta om att det går två in och rullar ut höhäcken. Tycks ju mest vara att hästen inte vill bli runtjagad och kör då med samma mynt tillbaka.

Filmen är ju som några klokt uppfattat, hårt dramatiserad och redigerad utifrån säljsyfte.
 
Du har alltså aldrig heller hört någon som rider med spö eller använder skänkeln säga "piska/skänkla på hästen ordentligt en gång istället för att hålla på o smådutta och fjanta"?

Jag har hört många säga så - det gör det inte till en smart grej. Det är fler än du som inte förstår hästar och hur man bör bete sig mot dem och andra varelser. Att inte slåss lär man sig innan man lär sig gå - det gäller hela livet.
 
Du har alltså aldrig heller hört någon som rider med spö eller använder skänkeln säga "piska/skänkla på hästen ordentligt en gång istället för att hålla på o smådutta och fjanta"?
När man "piskar/skänklar på hästen ordentligt" så är det iallafall för alla normala dödliga jag sett långt ifrån den kraft som används vid misshandeln i filmen och även utan det fruktansvärt aggressiva kroppsspråket. Till det så är det just en gång för att få ett resultat inte att fortsätta slå och slå och slå och slå.
Ofta är de kraftiga "hjälperna" fel metod men att jämföra dem med den där misshandeln är nästan som att jämföra en vänskaplig dask i ett skojbråk med en misshandel som slutar på sjukhus med brutet käkben och igenmurade ögon.
 
Uppenbarligen fungerar metoden, ifall man kollar på videorna ser man hur hästen blir lugn och samarbetsvillig.
Hästen hade inte blivit förändrad på det sättet om den hade ogillat träningsmetoden, då hade den snarare bara blivit mer stressad och varken Clinton eller hästägarna hade kunnat gå fram till hästen på en gång för att berömma och klappa hästen.

Jag önskar så att du läser på och lär dig mer ang hästar och träning av hästar, utifrån kritiken och reflektionerna du fått här på forumet. Du har allt att vinna och inget att förlora skulle jag påstå utifrån läget .

Filmen är totalt miserabel ang ”förtroende/träning” osv.
Den är utöver det en dramasälj film . Klipp/dramatisk musik/VoiceOver osv.

Det finns en anledning till att folk tyvärr utifrån sånt här, fått en grav aversion mot det folk kallar ”horsemanship”. Den termen säljs även i detta klipp.

De som professionellt jobbar med grundhantering av tidigare fel lärda hästar, har tyvärr utifrån ovan en skämtterm utifrån det: Horseman Shit 😞
 
Senast ändrad:
Uppenbarligen fungerar metoden, ifall man kollar på videorna ser man hur hästen blir lugn och samarbetsvillig.
Hästen hade inte blivit förändrad på det sättet om den hade ogillat träningsmetoden, då hade den snarare bara blivit mer stressad och varken Clinton eller hästägarna hade kunnat gå fram till hästen på en gång för att berömma och klappa hästen.
Du hade också blivit lugn och sammarbetsvillig om alternativet hade varit att tränaren jagat skiten ur dig oxh givit dig stryk om du inte lydde. Det är ren självbevarelse drift.
 
Jag håller med om allt det du skriver i inlägget ovan men jag vill bara säga att att jag tyckte det var ganska tydligt att hon provocerade fram det genom att leka med honom där de låtsas jaga varandra, ungefär som unghästar brukar leka.
Antingen det eller att hon var mycket oproffsig och inte förstod. Situationen kunde bli farlig i och för sig men hade hästen velat ge sig på henne på riktigt hade hon inte kunnat klättra över staketet i lugn och ro.
 
Antingen det eller att hon var mycket oproffsig och inte förstod. Situationen kunde bli farlig, hade hästen velat ge sig på henne på riktigt hade hon inte kunnat klättra över staketet i lugn och ro.
Ja en del hästar blir skitförbannade av att bli jagade runt runt. De kan vara hur snälla som helst i alla situationer men blir väldigt provocerade av att jagas runt. Han kanske var en sådan häst.
 
Ja en del hästar blir skitförbannade av att bli jagade runt runt. De kan vara hur snälla som helst i alla situationer men blir väldigt provocerade av att jagas runt. Han kanske var en sådan häst.
Utifrån filmen hade jag inte tvekat att hantera hästen och inte hade jag bankat skiten ur den, och jag känner mig inte som ett proffs direkt. Funkar det inte får man backa ett par steg och kanske ha en medhjälpare och som sagt vissa hästar gillar inte longering. Att ställa något i mitten är ren vansinnet hur ska man då kunna ha rätt position i förhållande till hästen?.
 
Antingen det eller att hon var mycket oproffsig och inte förstod. Situationen kunde bli farlig i och för sig men hade hästen velat ge sig på henne på riktigt hade hon inte kunnat klättra över staketet i lugn och ro.
Filmteamet var där och spelade in en regisserad föreställning, jag tycker det syns tydligt. Visst kan det bli farligt, det finns en anledning till att man inte skall hålla på och leka med hästar på det sättet, men i det här fallet var det nog ingen större risk för det gjordes ganska kontrollerat ändå.
 
Frågan är vad som händer när den omededelbara chocken hos hästen lägger sig, ett par dagar senare. Jag skulle slå vad att nästa gång hon kommer till runcorallen så kommer hästen inte ens vilja släppa in henne. Utifrån vad hon har lärt sig av gubb-:devil: , så ska hon då inte vara rädd, utan bara in och härja och jaga hästen som :devil: med piskan. Vad förknippar hästen henne med då, om inte stryk? Har hästen integritet och självebarelsedrift, så kommer han försöka förekomma henne, så hon inte ska hinna ge sig på honom.

Det är ju så man skapar livsfarliga beteenden.
 
Filmteamet var där och spelade in en regisserad föreställning, jag tycker det syns tydligt. Visst kan det bli farligt, det finns en anledning till att man inte skall hålla på och leka med hästar på det sättet, men i det här fallet var det nog ingen större risk för det gjordes ganska kontrollerat ändå.
Ja, kontrollerad misshandel av hästen. :(
 
Du har alltså aldrig heller hört någon som rider med spö eller använder skänkeln säga "piska/skänkla på hästen ordentligt en gång istället för att hålla på o smådutta och fjanta"?
Och piska hästen randig i stället för att smådutta? Hört om det ja, men sett det praktiseras, bara på filmer som denna. Lyckligtvis så har ingen gjort det i min närhet.
 
Jag syftade såklart bara på sekvensen i början där man ser kvinnan först jaga hästen några sekunder och sedan vänder hästen och man ser den jaga kvinnan ytterligare några sekunder.
Den sekvensen funderade jag över. Man har alltså en häst man påstår är totalt livsfarlig att komma i närheten av och att kvinnan hyr in hjälp för att hon inte klarar av situationen. Hästen ska ha jagat ut henne ur rundcorallen på ett mycket aggressivt sätt. I det läget så sätter man alltså upp en kamera och kvinnan ska göra om samma sak igen för en effektfull film. VEM kommer på att det är en bra idé att utsätta sig för den faran? Det behövs ju bara en hov på fel ställe så är det God Natt för gott.
Förutom att hela filmen är ett bra exempel på där kunskap slutar tar våldet vid så är den ju dessutom helt orealistisk. Jag kan aldrig tänka mig att den där hästen är i närheten av så farlig som påstås. Jag har någon gång sett en film med en häst som är så aggressiv och den betedde sig på ett mycket annorlunda sätt även efter att människan lyckats ta sig ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 979
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp