Jag är också så himla sugen på att åka till henne nån vecka. Hon utlovade vin, men jag är inte så säker på att det behövs för att jag ska komma.

I övrigt håller jag med om att den vita hästen inte är lugn och avslappnad, den är avstängd.

När vi köpte vår store var han världens snällaste häst, han gjorde allt vi bad om men var sååå frustrerad, han sparkade med framhovar så fort vi gjorde nåt som inte passade. Nu lyssnar vi på honom, han har slutat skrapa framben och vill vara med oss (ehrm, han vill dock inte vara med stallskötaren för hon är alldeles för stressad ;-) ). Vi har fått en häst med egna åsikter som vi lyssnar på, istället för en avstängd häst med frustrationsproblem. Jag föredrar det vi har nu.

Jag hoppas att fler i framtiden inser att man inte måste lära hästar saker med våld och att hästar faktiskt är väldigt samarbetsvilliga om man motiverar dom på rätt sätt. Sen jag slutade pressa våra har jag hästar som kommer till mig i hagen, vill bli kliade och numera även går att sko hemma utan droger. Med våld och "ledarskapstänk" var det helt omöjligt.

Dom jag tycker om och har betytt mycket för mig är först en bonde som använt hästar i skog och jordbruk som min pappa tog mig och häst till när min Cilla började bli riktigt farlig pga NH.
Nästa var Hans Sidbäck som jag fick träffa under utbildningen till hovslagare

Denna video tycker jag är riktigt bra när det kommer till hästar med problem

Och min stora idol som jag skulle vilja åka till är Shawna Karrasch.
 
Hade jag blivit jagad runt runt hade jag också blivit skitförbannad. Kan man inte ta sig därifrån och inte förstår vad som är meningen är det klart man testar allt och till slut blir arg. Hur kan det inte vara uppenbart?

Ja en del hästar blir skitförbannade av att bli jagade runt runt. De kan vara hur snälla som helst i alla situationer men blir väldigt provocerade av att jagas runt. Han kanske var en sådan häst.
 
När man "piskar/skänklar på hästen ordentligt" så är det iallafall för alla normala dödliga jag sett långt ifrån den kraft som används vid misshandeln i filmen och även utan det fruktansvärt aggressiva kroppsspråket. Till det så är det just en gång för att få ett resultat inte att fortsätta slå och slå och slå och slå.
Ofta är de kraftiga "hjälperna" fel metod men att jämföra dem med den där misshandeln är nästan som att jämföra en vänskaplig dask i ett skojbråk med en misshandel som slutar på sjukhus med brutet käkben och igenmurade ögon.
Jag har heller aldrig varit med om grova hjälper som något annat än en "nödlösning" - tyvärr lite för frekvent på t.ex. ridskolor.

Mina tränare körde benhårt med Kyras ABC resp trappan. Där går man aldrig vidare innan steget innan sitter. Det är packet för hela träningen och ram för varje enskild lektion. Min mest älskade ridlärare körde sitt zoo - man tänkte sina hjälper med ett djur. Mellan min skänkel och hästen satt ett litet djur. I min hand håller jag inte en tygel utan ett djur. Jag börjar med en fjäril. Hjälpen ska flytta men inte skada fjärilen. Når jag inte fram är djuret en skalbagge. En mus, En lämmel. En hare... när jag får svar vänder jag och går tillbaka mot allt mindre skörare djur. Målet är alltid att ha en fjäril i handen.
 
Jag har heller aldrig varit med om grova hjälper som något annat än en "nödlösning" - tyvärr lite för frekvent på t.ex. ridskolor.

Mina tränare körde benhårt med Kyras ABC resp trappan. Där går man aldrig vidare innan steget innan sitter. Det är packet för hela träningen och ram för varje enskild lektion. Min mest älskade ridlärare körde sitt zoo - man tänkte sina hjälper med ett djur. Mellan min skänkel och hästen satt ett litet djur. I min hand håller jag inte en tygel utan ett djur. Jag börjar med en fjäril. Hjälpen ska flytta men inte skada fjärilen. Når jag inte fram är djuret en skalbagge. En mus, En lämmel. En hare... när jag får svar vänder jag och går tillbaka mot allt mindre skörare djur. Målet är alltid att ha en fjäril i handen.
Och det är fortfarande ett långt steg från "grova hjälper" till "piska hästen randig".
 
Den sekvensen funderade jag över. Man har alltså en häst man påstår är totalt livsfarlig att komma i närheten av och att kvinnan hyr in hjälp för att hon inte klarar av situationen. Hästen ska ha jagat ut henne ur rundcorallen på ett mycket aggressivt sätt. I det läget så sätter man alltså upp en kamera och kvinnan ska göra om samma sak igen för en effektfull film. VEM kommer på att det är en bra idé att utsätta sig för den faran? Det behövs ju bara en hov på fel ställe så är det God Natt för gott.
Förutom att hela filmen är ett bra exempel på där kunskap slutar tar våldet vid så är den ju dessutom helt orealistisk. Jag kan aldrig tänka mig att den där hästen är i närheten av så farlig som påstås. Jag har någon gång sett en film med en häst som är så aggressiv och den betedde sig på ett mycket annorlunda sätt även efter att människan lyckats ta sig ut.
Nej och det ser konstigt ut att hästen gick att leda till platsen i en grimma, dvs helt hanterbar? och sedan ändå bestämmer man sig för att man nödvändigtvis också ska kunna vara i en rundcorall med den. Tycker det borde räcka om den går att hantera och rida.
 
Jag har heller aldrig varit med om grova hjälper som något annat än en "nödlösning" - tyvärr lite för frekvent på t.ex. ridskolor.

Mina tränare körde benhårt med Kyras ABC resp trappan. Där går man aldrig vidare innan steget innan sitter. Det är packet för hela träningen och ram för varje enskild lektion. Min mest älskade ridlärare körde sitt zoo - man tänkte sina hjälper med ett djur. Mellan min skänkel och hästen satt ett litet djur. I min hand håller jag inte en tygel utan ett djur. Jag börjar med en fjäril. Hjälpen ska flytta men inte skada fjärilen. Når jag inte fram är djuret en skalbagge. En mus, En lämmel. En hare... när jag får svar vänder jag och går tillbaka mot allt mindre skörare djur. Målet är alltid att ha en fjäril i handen.
Jo men jag tror att det förekommer på ridskolor främst när det gäller ganska små och svaga ryttare? Ok inte bra inlärningstyp kanske men, tycker det var lite så på miniponnyridning. Trava? jo då sparkade de med skänklarna, som inte nådde utanför sadeln, för att få lilla ponnyn Putte att förstå att de var så övertygade om att de ville trava att han vågade trava utan att de ska falla av eller gråta.

Eller om Pettra 7 år drar allt vad hen orkar i tyglarna för att få ponnyn att sluta beta, så är det egentligen inte tillräckligt för att "tvinga" ponnyn, bara tillräckligt för att få den att fatta att hen verkligen inte vill det just nu.

Haken är ju om man missade att det passar mindre bra när man fyller 14..
 
Jo men jag tror att det förekommer på ridskolor främst när det gäller ganska små och svaga ryttare? Ok inte bra inlärningstyp kanske men, tycker det var lite så på miniponnyridning. Trava? jo då sparkade de med skänklarna, som inte nådde utanför sadeln, för att få lilla ponnyn Putte att förstå att de var så övertygade om att de ville trava att han vågade trava utan att de ska falla av eller gråta.

Eller om Pettra 7 år drar allt vad hen orkar i tyglarna för att få ponnyn att sluta beta, så är det egentligen inte tillräckligt för att "tvinga" ponnyn, bara tillräckligt för att få den att fatta att hon verkligen inte vill det just nu.

Haken är ju om man missade att det passar mindre bra när man fyller 14..
Å andra sidan är man vettig med vettigt folk runt sig så märker man ju att man får respons med mindre medel ju större, starkare och säkrare man blir. Och det är ju responsen och inte våldet man är ute efter (förhoppningsvis iaf :crazy:)

Men jättebra att både du och @Vinur påpekade skillnaden att även om en grov hjälp och den rena misshandeln av hästen i rundkorrallen.
 
Å andra sidan är man vettig med vettigt folk runt sig så märker man ju att man får respons med mindre medel ju större, starkare och säkrare man blir. Och det är ju responsen och inte våldet man är ute efter (förhoppningsvis iaf :crazy:)
Ja och många slutar nog på ridskola efter några år bara, eller i tidiga tonår och skaffar egen häst. Och då minns man kanske bara småbarnstiden därifrån.

Missar att som du säger att när man är stor och stark och har bra kroppskontroll så är det en annan sak. Men barn är små och svaga och har dålig koordinationsförmåga, dålig finmotorik och dålig grovmotorik -jämfört med vuxna. Och kan bli rädda om hästen börjar trava direkt utan att man måste kämpa lite. Sedan i en grupp på 10 barn kanske inte alla förstår långa komplicerade instruktioner med många ord i heller (var snäll ta tygeln, styr försiktigt åt vänster), utan det blir någonting kort.

Så det är väl därför minnet av första ridförsöken kommer från ridskolan och minnet samtidigt innebär ett visst mått av fladder och försök och kanske bank.

(Om man ska ge tillbakakaka så tycker jag enda miniryttaren på clear round 50 cm senast som använde spöet (vid varje hinder) var miniprivatryttare, men som sagt kroppsstyrkan var inte så stor. De andra använde inte spö el dyl en enda gång.)
 
Senast ändrad:
Fösta hästen fattar jag inte riktigt det farliga med. Den tycks ändå försöka söka lite försiktig kontakt när dom står utanför corallen och pratade och hästen tycks inte bry sig det minsta om att det går två in och rullar ut höhäcken. Tycks ju mest vara att hästen inte vill bli runtjagad och kör då med samma mynt tillbaka.
Jag fattar inte den bockande hästen heller. De tog den med till en tävling, i Barrel race? och antagligen gick den att rida så bra innan dess att de ville tävla med den? Och då bockade den jättemycket plötsligt (på en asfaltsplan?) så att mannen föll av och sedan dess har den bockat, och sonen föll av osv. Om det varit en pojkbok skulle de bara tagit bort tisteln från under sadeln :cautious:. Om det varit Buke skulle de tagit den till veterinären?

(och killen kritiserade hur den var att leda i grimma, på slakt rep? När den bara nosar lite.)

Men någon annan kanske kan förklara.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 704
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 978
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp