Arg och sårad

T

Topnotch

Sambons brosas tjej flyttat in på gården för 6 månader sedan. Hon gillar inte mig för 5 öre, fråga mig inte varför men hon har vart otrevlig från första gången jag träffa henne.

Hon har 2 araber som hon nu har fått ställa i mitt stall, eftersom att svärfar inte har plats i något av stallerna + att han inte ville ha henne där.

Efter hon stått där i en vecka så bytte hon plats på mina hästar, eftersom att hennes araber inte kunde stå längs in i stallet. Jag sa då till henne att hon byter inte plats på mina hästar, passar det inte att stå längs ner i stallet då får du hitta ett nytt stall.
Då åker hon och gråter till B(sambons bror) och säger att jag skällt ut henne bara för han hon gav fram ett förslag om att vi kunde byta plats på hästarna…och så var ju inte fallet. Hon hade bytt innan!

Sen var det lugnt 1 månad och sen skulle hon ta ut hästarna, S ringer och säger att att mitt ena sto har slitit sig och är på rymmen.
Slänger i mig kläder och in i bilen, som tur hade hon sprungit ner emot stora hagarna så en stalltjej hade fått tag i henne och hon hade ingen grimma.
Frågar då S vad som hände och VARFÖR hästen hade någon grimma, får då reda på att hon tagit ut hästen genom att hållt i pannluggen:O…jag skrieker ju rätt ut och frågar vad hon håller på med?
Får till svar att hon tar ju ut sina hästar i pannluggen, säger då till henne hur hon nu tar ut sina hästar skiter jag fullständigt men mina hästar ska tas ut i grimma och grimskat och den ena i stigbett.
Jag har inga hästar man tar ut i pannluggen iaf, visst dom är snälla så förutom att den ena gärna flyger iväg och ska busa.
Hon åker du hem och gråter hos B igen och säger att jag är så dum och elak emot henne.

Sen har det vart lugnt sen till förra veckan skulle ta in ena stoet och satt på henne grimma och tog kedja runt nos (hon är brunstig och blir elak) och går…halvägs tvärstannar hon och sparkar bakut...skriker då lägg av och vi går igen...precis vid stalldörren är hon påväg att ställa sig på bakbenen och jag ”rappar” till med grimskaftet på bogen.
Går in i stallet och ställer upp henne i gången, hon sparkar med hoven i gången och jag säger ett skarpr NEJ och hon fortsätter säger då högre nej medans jag puttar till henne med armbågen på bogen.

Går sedan ner till fikarummet där allas sitter utanför och S sitter och är helt hysterisk. Hon börjar skrika att jag misshandlar mina djur, att jag är djurplågar och att jag borde anmälas.
Jag står som ett fråga tecken, säger då lugnt att jag aldrig misshandlat mina djur men däremot har jag tillrättavissit dom med spö.
Hon börjar sen med att mina hästar är uppfostrade, och att det är synd om dom som måste vara skodda och ridas dagligen m.m.
Hon skriker sen att jag är en j*vla djurplågare och hon ska anmäla mig. Då får svärfar nog och skäller ut S att hon talar inte så till hans ”dotter” och förklarar att ibland får man använda våld om hästen blir farlig.
Jag blir så arg så slänger mig in i bilen och åker hem.

När jag ridit klart ena stoet idag, så kommer det någon från kommunen om att dom fått in en anmälan på missköta djur.
Han går igen om stallet och kollar på hästar, och jag frågar om det är S dom anmält? Han svarar ja.
Efter han kollat runt så säger han att: Här finns det abslout inget dåligt, har aldrig vart så något sånt fint ställe och med så här fina hästar m.m.
Det var ju kul att höra.

Men då har S anmält mig för att jag missköter mina djur, arg som ett bi går jag ner till fika rummet där svarfar, B, sambon sitter…skriker att S har anmält mig för vanvård av hästar.

S kommer in och jag frågar vad det är hon håller på mig? Får till svar att hon var tvungen …hon vill inte att mina hästar far illa ut.

Svärfar blir fly förbannad och skriker att hon är inte välkommen hit längre, hennes hästar ska bort och hon ska bort.

Men B tycker vi ska prata om det och vi ska reda ut detta….så vi ska tydligen äta middag där ikväll.

Varför ska jag hela tiden ge henne nya chanser? Ska hon få betee sig hur som helst?
Jag är så arg och sårad så jag vet inte var jag ska ta vägen.

Vad ska jag göra? Låta henne ha kvar sina hästar eller vad???
 
Sv: Arg och sårad

Svärfar blir fly förbannad och skriker att hon är inte välkommen hit längre, hennes hästar ska bort och hon ska bort.

Jag håller med svärfar. Sedan visst du och hon kanske kunde prata om det men hon har enligt mig gått för långt,hade hon haft åsikter eller frågor om varför du gör si eller så med dina hästar borde hon ju kunnat tagit det öga mot öga med dig och på så vis fått svar.

Så nej,via hennes anmälan har hon tabbat sig en gång för mycket tycker jag.
 
Sv: Arg och sårad

Jag hade kickat ut henne. Det är ditt stall dit du ska kunna komma för att må bra tillsammans med dina hästar. Inte oroa dig över vad hon hittat på eller vem som ska komma på inspektion.

Fast, gå på middagen och snacka med henne ändå. Om ni skiljs som vänner kanske hon kan komma tillbaka nån gång i framtiden?
 
Sv: Arg och sårad

Tillägger att jag också tycker att du bör gå på middagen alt ta en middag senare om du är väldigt väldigt arg just nu.
Det är inte roligt om ni aldrig kommer att komma överens i framtiden,ni kommer ju endå säkerligen att träffas på familjemiddagar och annat sedan så i längden vinner ni ju båda (samt familjen) på att ni är någolunda sams även om ni kanske inte skall ha häst i samma stall igen.
 
Sv: Arg och sårad

Men snälla rara nån vicken sopa,gå inte på middan o låt henne inte
vara kvar i stallet,hon verkar ju vara helt ur balans o sans.
Det kommer aldrig att funka mellan er med denna start.
Good Luck behöver du.
 
Sv: Arg och sårad

Vet inte om jag vill gå på den där middagen...känner mig sårad:(
 
Sv: Arg och sårad

En middag senare kanske, men inte idag...

Svärfar vägrar gå på nån middag han tycker hon gjort sitt.
Jag vet inte vad jag ska göra??:confused:

B och S bor ju också på gården, kommer ju se dom varje dag om hon inte flyttar:(
 
Sv: Arg och sårad

Skicka iväg henne, du ska ju inte behöva vantrivas i ditt stall för att hon ska vara där. Om hon ska vara kvar ska hon ju sköta sig, och hon har väl fått tillräkligt med chanser nu?
 
Sv: Arg och sårad

Tänkte mer att du kunde gå dit, berätta att du blev väldigt sårad av det hon gjort och att hon får ta sina hästar och flytta dit hon passar bättre.

Blir snyggare och mer vuxet avslut då, och du minskar risken att hon snackar skit om dig och ditt stall inför andra.

Fast det är naturligtvis bara du själv som kan avgöra vad som känns bra.
 
Sv: Arg och sårad

Blir snyggare och mer vuxet avslut då, och du minskar risken att hon snackar skit om dig och ditt stall inför andra.

Det är ju sant, sitter nu med svärmor som gråter och tycker att vi ska inte gå på nån middag till henne.

Vet inte vad jag ska göra:S
 
Sv: Arg och sårad

Vilken soppa:eek:

Herregud vem tror hon att hon är:confused:

Jag tycker att du ska be din svärfar att de flyttar fram middagen något och att de pratar med bruden så att hon inser att hon ska be dej om ursäkt först, nu vet jag ju inte varför hon ogillar dej från början men det spelar ingen roll, hon ska kunna bete sig som en vuxen människa ändå.

Så länge du är arg och ledsen, nu när det är så färskt så blir nog middagen ingen rolig tillställning för någon så den bör kunna vänta lite tills du har fått samla dej och bruden har insett sitt misstag och flyttat sina hästar.

Som övriga sagt så är det ju bra om ni kan gå på familje högtider tillsammans senare utan att du mår dåligt av att träffa henne så därför, för din skull så är det bra om ni reder ut det här.
Du behöver inte tycka om henne men att du ska kunna gå på saker och ting med familjen utan att må dåligt.
 
Sv: Arg och sårad

Middagen kommer nog bli fram flyttad för svärfar och svärmor total vägrar gå på middag och jag känner att jag inte orkar...
 
Sv: Arg och sårad

Jag hade bett henne packa sin saker och flytta.Hade gett henne nån dag att göra det annars så hade jag packat sakerna åt henne.

man ska inte ta vilket skit som helst från folk...
 
Sv: Arg och sårad

Du har kloka svärföräldrar du,vårda dom ömt.
 
Sv: Arg och sårad

Jag förstår att du känner dig sårad. Men du har verkligen inte gjort något fel och det är ditt stall. Som jag ser det har du ett par alternativ. Första är att rycka lite på axlarna, du har som sagt inte gjort något fel. Försök att prata sansat med tjejen och tala om för henne att om hon ska ha sina hästar hos dig måste hon acceptera att ni hanterar hästarna olika, men att det är ett absolut krav att hon sköter dina hästar så som du sagt åt henne att göra. Annars får hon hitta ett annat stall med likasinnade.

Andra alternativet är att kicka ut henne med en gång. Nackdelen med detta alternativ är som jag ser det, den eventuellt spända familjesituationen. MEN om det innebär att du mår dåligt att ha henne kvar i stallet är detta det enda alternativet!

Stort lycka till!
 
Sv: Arg och sårad

:eek:

Jisses vilken röra. Jag hade tvingat henne att flytta, i stallet ska man trivas och må bra. Det kommer du inte att göra med en tja halvgalen brud i. Hon verkar ju inte vara helt frisk. :crazy:
 
Sv: Arg och sårad

Tycker ni gor helt ratt i att sparka ut henne.
Du ska ju inte behova ma daligt i ditt eget stall.
Dessutom, dina hastar-dina regler, hennes hastar-henne regler.
Kan hon inte acceptera att man har olika syn pa hasthallning sa far hon soka sig nagonstans dar det finns manniskor som tycker lika som henne.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 030
Senast: BornAgain
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 476
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 155
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp