Thelma741

Trådstartare
Hej! Jag rider just nu och är skötare på en ridskoleponny i stallet. Hon är 28 år och ganska sur av sig. Jag är med henne nästan varje dag och försöker verkligen bygga upp förtroende till henne men det går inte så bra. Ska jag tränsa henne så hugger hon i luften och när jag ska gå in och borsta hugger hon också. Om jag ignorerar så försöker hon sparka ibland. Jag vill absolut inte slå henne för jag gillar henne jätte mycket och vissa dagar är hon hur mysig som helst och inte alls arg. Hur ska jag göra för att få henne att lita på mig. Jag är förövrigt den som är inne hos henne mest och den som alltid tar in henne från hagen och det har hon börjat gå med på, förut vände hon rumpan till
 
Det låter som att du är på rätt väg iochmed att det går bättre att hämta i hagen.
Hästen kan mycket väl ha ont någonstans. De dagar det gör mer ont är hon surare än annars. Borsta med riktigt mjuka borstar i naturmaterial, det kan hjälpa på ömma hästar.
 
Hej! Jag rider just nu och är skötare på en ridskoleponny i stallet. Hon är 28 år och ganska sur av sig. Jag är med henne nästan varje dag och försöker verkligen bygga upp förtroende till henne men det går inte så bra. Ska jag tränsa henne så hugger hon i luften och när jag ska gå in och borsta hugger hon också. Om jag ignorerar så försöker hon sparka ibland. Jag vill absolut inte slå henne för jag gillar henne jätte mycket och vissa dagar är hon hur mysig som helst och inte alls arg. Hur ska jag göra för att få henne att lita på mig. Jag är förövrigt den som är inne hos henne mest och den som alltid tar in henne från hagen och det har hon börjat gå med på, förut vände hon rumpan till

Jag blir ledsen när jag läser om ridskolehästar som uppenbart inte mår bra där de är.

Bra att du inte vill slå henne. Vad säger ridlärarna om att hon är så ilsken att hantera? Har ni pratat om det, och om ifall hon kanske ska få stå i en lugnare del av stallet och slippa hanteras av olika personer?

Visst kan hon ha någon fysisk krämpa, vet du om hon är kollad av veterinär på det senaste - ben, rygg, tänder? Men det kan också vara så att hon faktiskt är gammal och trött på ridskolelivet.

Några saker att testa. Låt henne vara ifred så mycket det går. Om hon uppenbart inte vill bli hanterad så tjata inte. Borsta inte i onödan. Var lugn och trygg i den nödvändiga hanteringen. Ge godis efter tränsning, när hon har bettet i munnen och nackstycket över öronen.

Tänk dig själv på en ridskola med alla människor som rör sig i stallet vilken anspänning det blir även för en helt pigg och fräsch häst. För en gammal tant, kanske med onda ben, kan det bli riktigt jobbigt. Även om du vill vara snäll som borstar så kanske hon inte uppfattar det som snällt alls utan som att du tvingar dig på henne när hon vill vara i fred.
 
Är det inte dags att en 28-årig häst får gå i pension och njuta av de sista åren i livet tänker jag?
Säkert trött på ridskolelivet, konstigt att en ridskola har en sådan gammal ponny :(
Ponnyns beteende är ju definitivt en indikation för att den inte trivs, men åldern som sådan behöver ju inte betyda något? På ridskolan jag "växte upp" hade de bland annat en C-ponny som var kvar tills hon var över 30 år, då hon plötsligt blev akut dålig. Hon var snäll, pigg och glad, och verkade inte på något sätt må dåligt. Hon gick dock framförallt nybörjarlektioner de sista åren, så inget superansträngande men ändå så att hon var igång och rörde sig. Om jag minns rätt var hon halt en gång när hon var ca 27-28, och fick då behandling och vila ett tag innan hon blev bra igen. Hon var inte särskilt nöjd över att ta det lugnt, betedde sig som en unghäst när man skulle gå promenader med henne och försökte konstant takta och hålla på - lite överskottsenergi :p
 
Hej! Jag rider just nu och är skötare på en ridskoleponny i stallet. Hon är 28 år och ganska sur av sig. Jag är med henne nästan varje dag och försöker verkligen bygga upp förtroende till henne men det går inte så bra. Ska jag tränsa henne så hugger hon i luften och när jag ska gå in och borsta hugger hon också. Om jag ignorerar så försöker hon sparka ibland. Jag vill absolut inte slå henne för jag gillar henne jätte mycket och vissa dagar är hon hur mysig som helst och inte alls arg. Hur ska jag göra för att få henne att lita på mig. Jag är förövrigt den som är inne hos henne mest och den som alltid tar in henne från hagen och det har hon börjat gå med på, förut vände hon rumpan till

Hästen försöker ju tala om för er att hon inte vill. Låt henne vara och slå absolut inte henne. En 28 åring borde få gå i pension och bara vara...
 
På ridskolan jag rider finns det några hästar som surar när man gör i ordning dom. Det funkar bättre att ställa upp dom på gången än inne i boxen.
Den ena är väldigt känslig och henne får man va väldigt mjuk och läsa av. För att vinna hennes förtroende ska man stå i boxdörren och låta henne komma fram, sen sluta borsta innan hon säger ifrån, vänta lite och sen borsta igen. Snäll att sadla men dock lite svår att tränsa då hon slagit i huvudet och är rädd om ena örat. Så krävs att man är lugn och metodisk.

Den andra är också en gammal dam, väldigt mysig egentligen och snäll att sadla/tränsa men kan sura lite vid själva borstningen. Likadant där, läsa av hästen och vänta.
Tycker det blir bättre av att läsa av hästen och inte bara köra på.

Nu när de dessutom fäller är det många hästar som kan sura pga det.
 
Det ända är ju hon är nöjd vissa dagar och om jag ger henne tex ett äpple innan jag börjar borsta är hon hur snäll och gullig som helst. Min ridlärare vet om hur hon beter sig men hon tycker om att jag gör i ordning inför alla lektioner och tar hand om henne. Nämnde inte riktigt det i texten men jag är den hon är minst sur med fast jag försöker göra andra saker ibland istället för att ta hand om henne t.ex putsa utrustningen, tvätta hennes box o sånt
 
Det ända är ju hon är nöjd vissa dagar och om jag ger henne tex ett äpple innan jag börjar borsta är hon hur snäll och gullig som helst. Min ridlärare vet om hur hon beter sig men hon tycker om att jag gör i ordning inför alla lektioner och tar hand om henne. Nämnde inte riktigt det i texten men jag är den hon är minst sur med fast jag försöker göra andra saker ibland istället för att ta hand om henne t.ex putsa utrustningen, tvätta hennes box o sånt

Det hon säger när hon surar är "lämna mig ifred". Så låt henne vara i fred så mycket det går. Ta ut henne ut box/spilta och ställ upp i gången då hon ska borstas och sadlas, beröm mycket då.

Inne i sin box/spilta ska hon kunna slappna av - ingen hantering sker där, och inget spring.

Jag förstår att det inte är din häst och du vill det bästa! :)

När jag arbetade på ridklubb så brukade vi låna ut hästar och ponnys som inte mådde så bra på ridskolan, så de fick vara privathästar ett halvår eller så. Det brukade funka fint - hästarna mådde bättre och blev mycket gladare när det bara var en/två personer som red och hanterade dem. Flera av dem kom sedan tillbaka till lektionerna och in i jobbet som ridskolehästar igen med gott humör.
 
Hej! Jag rider just nu och är skötare på en ridskoleponny i stallet. Hon är 28 år och ganska sur av sig. Jag är med henne nästan varje dag och försöker verkligen bygga upp förtroende till henne men det går inte så bra. Ska jag tränsa henne så hugger hon i luften och när jag ska gå in och borsta hugger hon också. Om jag ignorerar så försöker hon sparka ibland. Jag vill absolut inte slå henne för jag gillar henne jätte mycket och vissa dagar är hon hur mysig som helst och inte alls arg. Hur ska jag göra för att få henne att lita på mig. Jag är förövrigt den som är inne hos henne mest och den som alltid tar in henne från hagen och det har hon börjat gå med på, förut vände hon rumpan till
Det första jag tänker, stackars häst, något har gått fel på vägen och ponnyn är rejält besviken på ridskolan och alla som är där. Det går att vända och försöka göra tiden som hon är kvar så bra som möjligt.
Men jag har sett yngre hästar/ ponnyer som visar samma sak.
Det jag kan tipsa om är att du behöver bygga upp förtroendet mellan dig och ponnyn. Ställ upp henne när du borsta, och låt henne ha boxen i fred, eller bind med grimskaft genom gallret, men ändå så att hon kommer åt godis som äpplen, morötter hö etc i krubban medan du ryktar henne riktigt ordentligt.
Be någon visa dig den klassiska rykten. När hon står lugnt berömmer du och visar kärlek mot henne. Visa aldrig att du är rädd för henne.
Men jag lovar om du använder den klassiska rykten som alla äldre har lärt sig i alla fall, inte bara borsta av med rotborsten. Du ska se att det kommer göra underverk på gamlingen.
Kanske är det så att när hon är extra tjurig så har hon gått lektioner när ryttarna innan bara taffligt borstat av henne och sedan begärt massor av henne. Klart att hon är besviken då!
En häst som tjurar vid vissa ställen på kroppen kan också vara kittlig och då måste man vara extra effektiv och snabb, men självklart noga.
 
Sura hästar på ridskola beror oftast på att de inte trivs eller helt enkelt vill vara ifred är iaf min uppfattning. Haft två hästar utlånade till ridskola och man visste det var dags för dem att komma hem när de börja sura mot en.

Den ridskolan som jag träffat minst sura hästar på var också en ridskola som hade tydliga regler. Man fick bara vara i stallet för att göra iordning hästarna. Man fick inte vara där när de åt m.m. mest troligt tröttnar de när det springer en massa folk hela tiden i stallet och hos dom.
 
Det första jag tänker, stackars häst, något har gått fel på vägen och ponnyn är rejält besviken på ridskolan och alla som är där. Det går att vända och försöka göra tiden som hon är kvar så bra som möjligt.
Men jag har sett yngre hästar/ ponnyer som visar samma sak.
Det jag kan tipsa om är att du behöver bygga upp förtroendet mellan dig och ponnyn. Ställ upp henne när du borsta, och låt henne ha boxen i fred, eller bind med grimskaft genom gallret, men ändå så att hon kommer åt godis som äpplen, morötter hö etc i krubban medan du ryktar henne riktigt ordentligt.
Be någon visa dig den klassiska rykten. När hon står lugnt berömmer du och visar kärlek mot henne. Visa aldrig att du är rädd för henne.
Men jag lovar om du använder den klassiska rykten som alla äldre har lärt sig i alla fall, inte bara borsta av med rotborsten. Du ska se att det kommer göra underverk på gamlingen.
Kanske är det så att när hon är extra tjurig så har hon gått lektioner när ryttarna innan bara taffligt borstat av henne och sedan begärt massor av henne. Klart att hon är besviken då!
En häst som tjurar vid vissa ställen på kroppen kan också vara kittlig och då måste man vara extra effektiv och snabb, men självklart noga.
Nu har jag sett flera inlägg från dig där du rekommenderar "den klassiska rykten" som lösning på en massa olika problem. Om hästen vill bli lämnad ifred så tror jag knappast att det blir bättre av att stå länge och rykta. Alla hästar uppskattar dessutom inte att bli ryktade.
 
Nu har jag sett flera inlägg från dig där du rekommenderar "den klassiska rykten" som lösning på en massa olika problem. Om hästen vill bli lämnad ifred så tror jag knappast att det blir bättre av att stå länge och rykta. Alla hästar uppskattar dessutom inte att bli ryktade.
Alla skriver ifrån sin erfarenhet och jag har sett "den klassiska rykten" lösa massor. Djuren behöver känna omsorg, kärlek och kontakt. Hästar som tjurar vid rykt är inte att de inte vill ha den, utan är lite extra känsliga eller kittlig.
Har tex sett stor skillnad på ridskolor där elever använt klassisk rykt, då har den ponnyn/ hästen för den ryttaren gett allt medan för en annan ryttare som bara snabb-borstat inte fått alls samma sak utan en mer motsträvig häst/ponny.
Jag mfl. har upplevt att hästarna/ ponnyerna vill känna sig speciella för varje ryttar, brukar säga att de vill känna sig som kungligheter och de stämmer.
Jag och andra har upplevt att snabb-borstning får dem mest att känna sig som maskiner.
Kompletterar man klassiska rykten med godis, kel m.m. så får man ett underbart resultat ifrån ekipaget.
 
Alla skriver ifrån sin erfarenhet och jag har sett "den klassiska rykten" lösa massor. Djuren behöver känna omsorg, kärlek och kontakt. Hästar som tjurar vid rykt är inte att de inte vill ha den, utan är lite extra känsliga eller kittlig.
Har tex sett stor skillnad på ridskolor där elever använt klassisk rykt, då har den ponnyn/ hästen för den ryttaren gett allt medan för en annan ryttare som bara snabb-borstat inte fått alls samma sak utan en mer motsträvig häst/ponny.
Jag mfl. har upplevt att hästarna/ ponnyerna vill känna sig speciella för varje ryttar, brukar säga att de vill känna sig som kungligheter och de stämmer.
Jag och andra har upplevt att snabb-borstning får dem mest att känna sig som maskiner.
Kompletterar man klassiska rykten med godis, kel m.m. så får man ett underbart resultat ifrån ekipaget.
Okej. Min erfarenhet säger att det är sjukt naivt att tro att rykt och godis skulle lösa beteendeproblem eller hästar som vantrivs.
 
Alla skriver ifrån sin erfarenhet och jag har sett "den klassiska rykten" lösa massor. Djuren behöver känna omsorg, kärlek och kontakt. Hästar som tjurar vid rykt är inte att de inte vill ha den, utan är lite extra känsliga eller kittlig.
Har tex sett stor skillnad på ridskolor där elever använt klassisk rykt, då har den ponnyn/ hästen för den ryttaren gett allt medan för en annan ryttare som bara snabb-borstat inte fått alls samma sak utan en mer motsträvig häst/ponny.
Jag mfl. har upplevt att hästarna/ ponnyerna vill känna sig speciella för varje ryttar, brukar säga att de vill känna sig som kungligheter och de stämmer.
Jag och andra har upplevt att snabb-borstning får dem mest att känna sig som maskiner.
Kompletterar man klassiska rykten med godis, kel m.m. så får man ett underbart resultat ifrån ekipaget.

Trollar du?
Självklart ska man rykta sin häst noggrant och med omsorg men inte sjutton är "den klassiska rykten + godis" någon slags mirakellösning för diverse problem. 😂
 
Trollar du?
Självklart ska man rykta sin häst noggrant och med omsorg men inte sjutton är "den klassiska rykten + godis" någon slags mirakellösning för diverse problem. 😂
Jag har inte skrivit att den är hela lösningen, men den är en del av den.
Jag trollar inte, men har sett att den hjälper i mycket, sedan finns det fler parametrar.
Det är ett forum där vi alla kan skriva sina erfarenheter, men naturligtvis mina erfarenheter ifrån över 30 år gills inte.
 
Okej. Min erfarenhet säger att det är sjukt naivt att tro att rykt och godis skulle lösa beteendeproblem eller hästar som vantrivs.
Din erfarenhet är din erfarenhet.
Min är min och har över 30 år på nacken och ser även min far som säger liknande med 65 år på nacken, men självklart i det här forumet så räknas inte det.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 130
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 923
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp