Speciella_tina

Trådstartare
Jag blir så J*vla förbannad på grannen.....

Var ute och gick med hunden igår, eftersom hon lyder mig har jag henne lös.

Då får hon syn på grannen och dennes hund, och jag ser på henne att hon tänker springa och hälsa, då säger jag högt och bestämt till henne att han ska stanna hos mig, så högt att grannen bör höra detta. Pratar dessutom med hunden och säger typ: du hälsar inte.
Hunden sitter en halv meter ifrån mig.

Grannen har sin hund i flexi :mad: och släpper givetvis fram sin hund till min...

Konversation mellan mig och granne:
J - Ursäkta, får jag fråga varför du släpper fram din hund till mig när du hör att jag säger åt henne att inte hälsa? För det hörde du väl?
G- Jo, men han gör inget!
J - Det handlar inte om att han skulle göra nånting, det handlar om att som ledare över min hund inte låter henne hälsa på din hund förrän jag hälsat på dens ledare, vilket bör vara du.
G - Jaha, men så gör inte vi här.
J - Nä, det är möjligt, men så gör jag med min hund.
G - Jaha, då får du väl ha den kopplad.
J - det hade väl inte spelat någon roll om hon varit kopplad, hon hade ju ändå suttit där.
G - (Samtidigt som han går) Det är faktiskt lag på att man ska ha hundar kopplade här, men det vet du väl.

Ja, och sen använde jag mig väl av en del mindre fina fraser, men detta är grundhistorian. Till saken hör att denna granne släppt fram sin hund till min förr, när hon varit kopplad.

Är det bättre att ha 10 meter långt flexi, och låta hunden springa runt överallt med det än att ha sin hund lös, men obevekligt vid sin sida?????

Och angående lagen, ja, det är lag på att man inte får ha hundar lösspringande på MKB:s område, men i övrigt säger lagen:
Under tiden den 1 mars - 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad. SFS 1987:259 6§ Jaktlag

såja, nu fick jag skriva av mig!!! Kom gärna med synpunket och åsikter!

Jo, jag vet, onödigt att bli så irriterad för en sån småsak, men vissa dagar är man helt enkelt känsligare än andra! :smirk:
 
Sv: Arg!!!

Kan inte säga annat än att jag blir så förbannad på folk som bara släpper fram sina hundar. Sen så gillar ju inte jag folk som springer efter en för att klappa. Jag har ju en valp nu och nu går jag igenom precis samma sak som förra sommaren då tiken var valp. Då jag är ute med tiken och valpen vill många hälsa på bara valpen dessutom och det tillåter inte jag. Tiken är nog svartsjuk som hon är och jag låter ingen göra skillnad på mina hundar, ska man hälsa så får man hälsa på båda annars får det va.
 
Sv: Arg!!!

Gör som jag gör vid sådana lägen, ropa till att hunden har SKABB... Då brukar dom få bråttom att hala in flexit ;)
 
Sv: Arg!!!

mmm, något annat som var underbart var när hon var valp och man lärde henne gå lös, och folk ropade på henne!... Hur ska jag sen förklara för hunden att "man får inte hälsa på alla, bara på vissa"

Nä, fråga hundens ägare innan ni tar er friheter tack!

De pratar så mycket om hundägarnas skyldigheter, har de inge rättigheter??? Får jag inte bestämma hur min hund ska uppfostras bara för att jag inte har henne kopplad!?! :eek:
 
Sv: Arg!!!

Kom att tänka på en incident då tiken var kanske 3 mån. Vi hade henne lös från bilen och in (hade parkerat utanför ingången) och då hon fått komma ut ur bilen springer hon några steg åt andra hållet. Vi hann inte mer än locka en gång förrän jag hör en röst från andra sidan gatan :eek:
-Kom då, ja kom då lilla valpen o.s.v.
Där sitter en tjej i 25-årsåldern och lockar på vår valp fastän hon hört att kallat in henne. Tiken älskar ju allt och alla så efter ungefär en sekunds tvekan sätter hon av mot tjejen.
Jag blev så arg så att jag kokade men sambon gick dit och sa nånting om att man inte ska locka på andras hundar, tog tiken under armen och gick. Hon ska vara glad att det inte var jag för jag hade inte varit lika "snäll" :devil: .
Däremot får folk gärna klappa om dom frågar först och hunden är med på noterna.
 
Sv: Arg!!!

Ja, man får trösta sig med att de inte vet bättre!...Men det hjälper föga när veckor av träning förstörs...
 
Sv: Arg!!!

ja, det är samma sak när man är för en gång skull åker in till stan för att vara i parken lite. Folk har ingen som helst koll på sina hundar, de flänger bara efter hunden som nosar på allt och alla.

Och när jag har med mig Tara, då kommer det då och då fram folk som riktigt slänger sig fram och börjar klappa henne.
- åh får man klappa dig m.m. säger de.
Och de frågar ju inte om de får klappa hunden heller, hur ska de kunna veta att hunden inte hugger? De känner henne inte!
När det händer brukar jag backa, och kalla till mig hunden (som står precis vid min sida) och säga.
- Du får gärna klappa, men fråga först.

Efter ett tag blir man ganska irriterad när folk bara stövlar fram och klappar utan att fråga. Har ni råkat ut för sånt?

Sen såg jag en ganska förvånande sak när ja var i parken med henne sist, för 2 veckor sedan. Då skulle vi gå över en bro, väldigt bred, så hade jag henne tätt intill mig på vänster sida. Hon gick jättefint över bron.
Då kommer det en medelålders-pappa med en unge på över 7 år. Vad tror ni att han gör när han får syn på oss?
Jo, han tar ungen i handen, säger;
- Akta, hundar är farliga!
och tvärvänder!

Jag blev helt paff när jag såg det hela!
Det är ju ett väldigt bra sätt att skapa hundrädsla hos ett barn genom att säga så.

Min hund gjorde inget tecken på att vara farlig. Hon gick jämte mig, kollade rätt på mig, gick fot. Vad var det som gjorde henne farlig?
 
Senast ändrad:
Sv: Arg!!!

Har hört de som anser att man borde ha sin hund kopplad även om den går pall slickad intill en utan minsta ansatts att vika av, eftersom en hundrädd inte litar på det, utan kan känna obehag när den ser en lös hund.

Jo, det är ju klart, min lösa hund som går lös vid min sida är nog mer skräckinjagande än en olydig kopplad hund som sliter o drar i sitt koppel! :smirk:
 
Sv: Arg!!!

Alla ska ha sina HUNDAR KOPPLADE, även om den är världens snällaste!!!!!!

Ni som går med eran hund lös borde vara knäpp, tänk om den får något ryck och springer fram och hälsar på någon som är hundrädd och springer, då tror hunden att personen vill leka. :mad: onödigt!

Det kan bli överfall, fast för hund!!

Jag har en hund och har den kopplad jämt! Ja utom på gården då det är stängsel som den inte kan hoppa över!!! ;)

Kram Chima :banana:
 
Sv: Arg!!!

Chima skrev:
Alla ska ha sina HUNDAR KOPPLADE, även om den är världens snällaste!!!!!!

Ni som går med eran hund lös borde vara knäpp, tänk om den får något ryck och springer fram och hälsar på någon som är hundrädd och springer, då tror hunden att personen vill leka. :mad: onödigt!

Det kan bli överfall, fast för hund!!

Jag har en hund och har den kopplad jämt! Ja utom på gården då det är stängsel som den inte kan hoppa över!!! ;)

Kram Chima :banana:

Tänk om Din hund gräver sig ut då??

Har aldrig mina hund kopplad och är inte det minsta knäpp. Mina hundar får inte något ryck och om de mot förmodan skulle få det så tar det 1-2 steg innan jag har kallat in de. Tycker synd om hundar som inte har möjligheten att få göra det som är naturligt för den.
 
Sv: Arg!!!

Håller med föregående Skribent!!!

Och eftersom det enligt lag är tillåtet att ha våra hundar lösa, så kommer vi tack och lov kunna fortsätta med det.
 
Sv: Arg!!!

Och Speciella_Tina......

Helt ärligt, är man i tätbebyggt områden kan man av hänsyn till hundrädda ha sin hund kopplad tycker jag, eller åtminstone koppla om man möter någon.

Det är inte speciellt jobbigt att haka fast sin hund om den går fot och tro mig det är en STOR lättnad för en livrädd människa...
 
Sv: Arg!!!

herregud vilken idiot!!
håller helt med dig, jag skulle nog också blivit förbannad för något sådant!! :mad:
 
Sv: Arg!!!

Nej, jag kopplar inte mina hundar vid möte om jag inte blir tillsagd eller ser att människan jag möter är hundrädd. Oavsett om jag går i tättbebyggt område.

Är någon rädd som jag möter, så får de be mig koppla mina hundar. Däremot tar jag alltid upp hundarna vid min sida vid möten.
 
Sv: Arg!!!

Jaja, då får det stå för dig !

Man kan inte se på alla att dom är hundrädda och alla kanske vill/vågar säga till, vad vet jag .

Om hunden ändå går fot går det ju på två blå att snäppa fast den.

Men du gör som du gör och jag som jag ...

Du har säkert total koll på dina hundar, men jag vet så många som hävdar samma sak och inte har den kollen.
 
Sv: Arg!!!

Ja, jag gör som jag vill. :D Jag har koll på mina hundar, även om den hundrädda kanske inte tror det vid ett möte. MEN är de rädda så får de helt enkelt säga till. Alla kan inte anpassa sig efter dem hela tiden.

Till 99% av gångerna har jag aldrig vare sig koppel eller halsband på hundarna, vilket kan vara dumt. Har faktiskt bara blivit tillsagd 2 ggr under alla mina år som hundägare att koppla hundarna då den jag ska möta varit hundrädd. Och självklart så gör jag det, har jag inte koppel så vänder jag och går en annan väg så hon/han kan passera.
 
Sv: Arg!!!

Eftersom jag har en kompis som är livrädd ( konstigt nog ) så vet jag hur hon känner och det kan vara jobbigt att behöva säga till hela tiden.

Och anpassa sig ? Det kräver ju inte så mycket som sagt ;)

Men nu lägger vi ner den diskussionen, vi tycker olika och det är ju som det ska vara ibland :)
 
Sv: Arg!!!

Ja, även de anser jag måste anpassa sig. Men men vi har alla olika åsikter och erfarenheter så vi lägger ner. :D
 
Sv: Arg!!!

SÅDANT GÖR MIG GALEN :mad: :mad:

Vet precis hur det är..

På ridklubben där ja har min häst har de som jobbar
med sig sina småhundar , de springer lösa och är överallt :mad:

Jag har mina hundar kopplade där , den äldre är lydig, men jag har dem kopplade runt o i stallet ( när jag rastar dem har jag dem lösa) i respekt för att det finns folk som är hundrädda.

Jag har flertalet gånger påpekat att det inte är alla som vill
att en hund kommer framspringandes till sin hund, det finns även hundar som är agressiva, sjuka, inte vaccinerade osv..

men det enda de säger är att "nej men de är ju så snälla" :mad:
"De gör ju ingenting"!

Nej och, jag har ingen lust att låta mina hälsa på allt och alla
! När min kompis var där med sin unghund, fick jag gå före i stallet
och köra i väg hundarna, hon ville INTE låta sin hund få hälsa på en massa okända hundar!

Sedan så finns det faktist folk som är hundrädda, tom för deras små hundar, de kommer ofta springandes och råskäller mot en, och
inte alla uppskattar det!

jag blev ruskigt förbannad när den ene av hundarna rusade
fram till mina två när jag kom med dem i koppel, leo, den äldre
blev förbannad och försvarade den lille och morrade och skällde,
han sade jag åt att lägga sig i boxen bredvid, men den lille skällde
vidare, gillade inte att någon flög på henne på det sättet !

Då säger mäniskan : ja, det är därför jag inte gillar schäfrar!!

Du, sade jag, DIN hund rusar fram till mina två när de är kopplade,
det är ett ganska naturligt betende att reagera när en hund kommer in på deras revir, plus att den store försvarade den lille!

Se du till att ha ordning på din hund i stället!

( hon menade då på att ja, men leo är ju så snäll när han kommer fram till han annars..jo jo, men det hör inte hit! )

En annan hund stod häromdagen och råskällde och morrade på ett litet barn, barnet blev livrädd, men det var heller ingen big deal..( för hunden är ju snäll...)
Skulle nån av mina schäfrar göra så skulle det bli ett j-a liv.. *suck*

Man blir så trött på människor som inte kan respektera att
alla inte vill att deras hundar ska få hälsa på alla hundar som man möter! :mad: bara för att de inte har sådana "regler"..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 237
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 608
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 386
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp