Årgång 2011 del 8

lil-sis

Trådstartare
Flitiga är vi minsann!

@windloop

Fattningar och tja mycket galopp tror jag är lösningen. Dvs samma arbete som i traven egentligen. Tempoväxlingar så gott det går.

Normalt stärker jag på töm men det är så mycket knepigare nu med bara rakt spår och inte så stora mängder. Så jag försöker dels med med tempoväxling och noggrann fattning för att få en bra start.

Snart iväg för pilotprovning :eek:
 
Lite uppdatering från mitt håll då :)
Magnus är fortfarande inte såld, mellan provridningar så rids han bara för att hålla dig mjuk o fräsch. Dom flesta vill ju självklart prova hoppa. Och då tycker jag det blir för mycket med egna hoppträningar/tävlingar.
Tummen har fått vila två veckor, hon har utvecklats i rekordfart under vintern så det passade bra nu när jag har bytt jobb att inte rida 3 hästar efter jobbet :)
Roxi då! Min lilla älskling ;) hon är superkänlig i munnen så jag provade att hoppa med hackamore sist på träningen och jäklar va fin hon var. Är egentligen emot hackamore men jag fick en helt ny häst som fick upp nosen och bjöd på framåt! :) Så min tränare tycker vi fortsätter några gånger till och ser vad som händer :)
 
@windloop Säger samma som lil-sis. Men eftersom vi har en väldigt minimal ridbana försöker jag galoppera mycket ute i skogen. På ridbanan har vi nog samma dåliga kondis. Jag orkar ungefär lika många varv som hon gör i den galoppen hon sätter upp :p försöker tömköra minst en gång i veckan också.
 
@windloop förutom tidigare nämnda tips, så fick jag stora förbättringar i galoppen på min 07 när vi lade in hinder och hoppade banor. Behöver inte vara så högt, men de behöver bjudning. Min tyckte det var så skoj, så då blev det lättare att hålla igång galoppen, fatta galopp etc. Men det tar tid... Så kämpa på och beröm massor!
 
Hoppa med ryttare har jag inte vågat göra än, fast jag har löshoppat en del och då blir det ju en del galopp :) kanske snart dags att börja hoppa lite lågt, hon har ju varit riden i 3månader nu, visserligen bara i genomsnitt 2ggr/vecka de första två månaderna
 
Ponny och pilot har dejtat och båda kom levande ur det :D

Och kotan var kall när vi kom hem trots tuffaste passet sedan november :banana: (Piloten red inte så länge, förstås men med krav och alla gångarter och i ridhus. )

Ponny tyckte piloten var besvärlig :rofl:
 
Ponny och pilot har dejtat och båda kom levande ur det :D

Och kotan var kall när vi kom hem trots tuffaste passet sedan november :banana: (Piloten red inte så länge, förstås men med krav och alla gångarter och i ridhus. )

Ponny tyckte piloten var besvärlig :rofl:
Piloten tyckte att ponny gjorde saker svårt för sig. Men tippar på snabb utveckling för ponnyn var övertalningsbar :up:
 
@lil-sis Var det den piloten som skulle tävla?

Själv var vi på skogstur i det härliga vädret! Längsta rundan hittills på 1,5h, hon var bara lite trött i slutet men gissar att huvudet var tröttare än kroppen. Sist jag red den rundan var nog närmare ett år sen...
 
@lil-sis Var det den piloten som skulle tävla?

Själv var vi på skogstur i det härliga vädret! Längsta rundan hittills på 1,5h, hon var bara lite trött i slutet men gissar att huvudet var tröttare än kroppen. Sist jag red den rundan var nog närmare ett år sen...
Japp, planen är att jag ska starta några lätta små klasser när veterinären sagt ok.
 
Japp, planen är att jag ska starta några lätta små klasser när veterinären sagt ok.
Vad kul :) dressyr? hoppning?

Nangijalas beundrare har stora planer för framtiden (tväremot mig) :p Av någon anledning har hon fått för sig att hon som 13-åring (fyller 9 i höst) blir perfekt i storlek och därför borde bli Nangijalas perfekta hopptävlingspartner! Häromveckan hade hon nog funderat en del över natten och talade om för mig att hon längtade tills jag skulle ha barn. När jag undrade vad hon menade med det svarade hon mycket glatt "för då kan jag hjälpa dig att rida Nangijala!". Hon är för go alltså :heart Idag berättade hon att hon skulle få sitt rum omtapetserat: "jag skulle vilja ha en vägg med tapeter som visar en stor bild på N och L (shettisen)" :laugh:
 
Vad kul :) dressyr? hoppning?

Nangijalas beundrare har stora planer för framtiden (tväremot mig) :p Av någon anledning har hon fått för sig att hon som 13-åring (fyller 9 i höst) blir perfekt i storlek och därför borde bli Nangijalas perfekta hopptävlingspartner! Häromveckan hade hon nog funderat en del över natten och talade om för mig att hon längtade tills jag skulle ha barn. När jag undrade vad hon menade med det svarade hon mycket glatt "för då kan jag hjälpa dig att rida Nangijala!". Hon är för go alltså :heart Idag berättade hon att hon skulle få sitt rum omtapetserat: "jag skulle vilja ha en vägg med tapeter som visar en stor bild på N och L (shettisen)" :laugh:

Dressyr, här hoppas inget :eek:
 
Man märker ju förbättring på galoppen hela tiden ju mer hon mognar och stärker sig, även fast hon gärna lägger sig i en växel (en lite väl hög växel). Får fortsätta jobba lite i galopp, vi har också en liten ridbana och dåliga ridvägar så de finns inte mycket alternativ om man inte åker bort. :( Sen blir hennes träning lite bort prioriterad pga min andra hästar, så hon ligger ju eg lite efter i sin utbildning skulle jag tro. På tisdag blir det ialafall lite tränarögon på henne igen.

Här ifrån en galopp för nån vecka sen. Har fått order av sadelmakaren att försöka lägga henne lite lägre så hon vår upp ryggen men hon vill gärna krulla upp sin korta hals och gå bakom lod.

IMG_5226.jpg
 
Min gråa yngling går under benämningen snigeldynamit just nu :p

En bild från veckans dressyrträning.

12963648_696002737169615_5093931050453242108_n.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 765
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 111
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 504
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp