Årgång 2011 del 8

Extremt

Bara att gå från hagen har varit svårt. Sen inne i stallet tömmer hon typ tarmen och joggar på stället. Nu var detta med de andra hästarna inne så egentligen inte imponerade för allmänheten men för oss :)
Har haft henne snart 3 månader och hon har visat sig vara väldigt känslig och nervös tyvärr.
Var hon så hos gamla ägaren med? Eller kom det med flytten? Min tillhör den känsliga och nervösa skaran med så fort hon inte är i hemma miljön. Jag lärde mig i höstas att min är otroligt känslig för Hur jag reagerar när hon blir nervös och orolig och så fort jag fattade det har problemen till stor del försvunnit . Hemma är hon trygg men så fort hon hamnar på något nytt ställe eller är osäker på vad som förväntas av henne blir hon så himla orolig. Och åker vi iväg och jag måste lämna henne med mamma en stund stressar hon tills jag är tillbaka trots att mamma känt henne hela hennes liv. Min behöver nog mycket tid att bygga förtroende för folk, kanske din är lite så med? Jag kan tänka mig att min skulle reagera som din om jag sålt henne :)
 
Var hon så hos gamla ägaren med? Eller kom det med flytten? Min tillhör den känsliga och nervösa skaran med så fort hon inte är i hemma miljön. Jag lärde mig i höstas att min är otroligt känslig för Hur jag reagerar när hon blir nervös och orolig och så fort jag fattade det har problemen till stor del försvunnit . Hemma är hon trygg men så fort hon hamnar på något nytt ställe eller är osäker på vad som förväntas av henne blir hon så himla orolig. Och åker vi iväg och jag måste lämna henne med mamma en stund stressar hon tills jag är tillbaka trots att mamma känt henne hela hennes liv. Min behöver nog mycket tid att bygga förtroende för folk, kanske din är lite så med? Jag kan tänka mig att min skulle reagera som din om jag sålt henne :)

Köpte henne från ett utbildningsstall där hon var 1,5 månad.

Det finns säkert många anledningar till varför hon beter sig som hon gör :)
Jag behandlar henne som en unghäst och ”börjar om”

Hon såldes dock som okomplicerad (alla tolkar säkert det olika) och jag är medveten om att miljöombytet kan ta sin tid men jag gick även igenom med säljare och ägare vad jag sökte.
Främst en häst jag kunde rida ut med och ensam. En pigg men inte för het individ. Även mina begränsningar IOM min fot mm.

Har redan haft en tråd om detta och man tycker olika :)

Tar även hjälp nu av en kompis som jobbat hos Björn Svensson på unghästverkstaden.
 
A3CC6DA1-8ED4-4CAA-8405-842CE51BD7C7.jpeg


Typ 2.5 års vila får härmed vara slut!

Vi har ett ekonomiskt fattigt år så blir inte så mycket träningar som jag vill men det ska nog gå bra ändå. Hon såg iaf fräsch ut idag när vi testade kommandon i snön. Däckeln har åkt fram, får ta på svanskappan nästa gång.
 
@lil-sis Ser så härligt ut med all snö :love: här har det mer eller mindre varit fruset sen början av december. I början av veckan kom 5cm snö så att man äntligen kan komma upp i snabbare hastighet än skritt.

Min är så pigg att det typ pyser ur öronen på henne. Skojar inte när jag säger att hon står och skakar av upphetsning när jag gör i ordning henne :grin: Var på hopplektion i onsdags men snön och kylan gjorde henne så upphetsad och het att jag fick strunta i hoppningen och försöka rasta av energin medan de andra hoppade. Men i gengäld var hon fantastiskt lugn och fin på gårdagens dressyrträning! Och då hade jag ändå varnat tränaren för att det var bäst att ha låga förväntningar för dagens lektion :angel::laugh:
 
@lil-sis Ser så härligt ut med all snö :love: här har det mer eller mindre varit fruset sen början av december. I början av veckan kom 5cm snö så att man äntligen kan komma upp i snabbare hastighet än skritt.

Min är så pigg att det typ pyser ur öronen på henne. Skojar inte när jag säger att hon står och skakar av upphetsning när jag gör i ordning henne :grin: Var på hopplektion i onsdags men snön och kylan gjorde henne så upphetsad och het att jag fick strunta i hoppningen och försöka rasta av energin medan de andra hoppade. Men i gengäld var hon fantastiskt lugn och fin på gårdagens dressyrträning! Och då hade jag ändå varnat tränaren för att det var bäst att ha låga förväntningar för dagens lektion :angel::laugh:

X var galen när jag tog in henne. Bajsade diarré och var så upprörd att jag hörde hjärtat slå :eek:

Vi har is under snön på många ställen så man får vara lite försiktig. Ska ploga ridbanan och ett fält på en äng :)
 
Tömkörde igår igen, var mer normal på gången och nästan lite slö på banan. Travade runt lite med equiband om magen.
 
Har haft en mindre rolig helg där jag försökte rida hem på en promenad men det fungerade inte så fick hoppa av.
Även hanteringen har varit jobbig och tyvärr blev jag rädd i söndags.

Igår tog vi nya tag men jag hade inte henne fokus alls i tömkörningen tyvärr.
Idag tänkte jag rida :up:
 
Blir man av med ett problem dyker såklart ett annat upp :banghead: I 3år har jag kört henne minst en gång i veckan. Alltid varit lätt att lasta och jag har klarat det själv. För några veckor sedan började det ta ca 5min att få in henne. Igår tog det 20 min (!) och jag har ingen aning om vad som orsakat detta mer än att det började när det frös till och hon blev hyperpigg :confused: jag trodde det berodde på att hon gått för lite och att det satte griller i huvudet på henne (varit så vid enstaka tillfällem under åren) men efter all snö som kommit tycker jag att hon är ganska avrastad igen. Förhoppningsvis lossnar det snart.
 
X var kolaseg i höger bak idag så det är dags för ET igen. Hon var samarbetsvillig (som 99ggr av 100) men sidvärts fungerar dåligt undan höger och flyter sim smör undan vänster.

Tömkör fortfarande.
 
Jag behöver åka till hästtandläkare på klinik, vi var innan jul, men problemet är inte löst.
Dock har ett stall hästar insjuknat även här och vet inte om jag tycker det är värt att riskera hälsan på min häst. Men jag kanske överdriver? Tycker ur smittsyn så är det låneboxar som används regelbundet under dagen trångt och alldeles för lätt för hästar att få mulkontakt, tror inte tandläkaren byter kläder emellan.
Är nojjig i vanliga fall även om inte det inte går smitta.

Har varit med ett par vändor med kvarka och en gång med abortvirus tidigare. :(

Med det sagt så tömkörs han kravlöst och så rider jag lite barbacka, bettlöst givetvis.
 
Efter två veckor med snö där ponnyn gick ordentligt gick det plötsligt hyfsat lätt att lasta igen (under 5min). Några dagars vila på grund av världens ishalka och sen kom plusgrader och perfekt underlag så ponnyn är fortsatt lugn och trevlig. Hon har ju en förmåga att härja för vilt i hagen denna årstiden så att jag måste ta ut ET, men peppar, peppar har jag hittills inte behövt göra det i vinter :D kanske en kompensation från förra året då jag tvingades ta hit ET 3 gånger inom loppet av 6 veckor :cautious:
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 110
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp