Argsint häst vid fodring!

Jag vill att hästarna ska gå undan för mig när jag kommer in med maten, inge knuffande och grejande. Håller dom på mycket brukar jag ställa mig vid hö högen, för att säga att den är MIN, när jag tycker att det räcker går jag ut ( när hästen inte försöker äta utan bara tittar). självklart ska man kunna gå in till hästen och göra vad man vill när den äter,, men jag gör det ändo inte, de kan gott få vara ifred då.
 
Hästen har som sagt bara stått här i ca 1 mån och av nån anledning har jag inte lagt ned så mycket tid som jag önskat på ledarskapsövningar på denna häst.
Igår kväll gjorde jag så att innan fodring så tog jag ut honom o vi tränade lite enkla saker som stop,fram, back o vändningar för hand och när vi sen kom in och jag fodrade så visade han upp ett mycket bättre humör än tidigare.
Sen hör det inte till vanligheterna att jag borstar i boxen, men ibl så är det fullt i gången och man har inget val. När jag tidigare skrev att jag klappade honom efter att jag hängt dit maten menar jag inte att jag står där i all evighet utan jag bara hänger krubban på plats och smeker honom kanske 2-3 tag över halsen för att sen direkt gå ut ur boxen o lämna honom ifred.
Ni som undrade vad han hade för boxkompis brevid , så har han bara en kompis på ena sidan som är lugn o bara står o väntar på sin mat. Absolut ej ranghög eller ragnlåg i hagen.
Alla hästarna går ute från morron till kväll.
 
Bli förbannad!! Så länge du är i boxen/hagen är maten din å han ska ge fan i den!! Och han ska inte ens tänka tanken att köra bort dej från DIN mat. Men ta d som vana att aldrig vara i boxen/hagen när hästen äter, då är d hans mat som han ska slippa försvara men när du går in i boxen/hagen med maten är maten DIN ända tills du går ut. Sura miner får inte förekomma, hästen ska absolut inte få maten förrns den slutat sura, då ska du gå ut ur boxen/hagen!

Mina pållar vet att om dom kaxar så blir dom utan, dom ställer sig på avstånd och väntar tills jag "ätit färdigt" och gått där ifrån, "resterna" är deras :devil:
 
Ja det är ju väldigt bra att bli förbannad på en häst som gör som han gör för att han är osäker, speciellt en häst som redan uppvisat rätt aggressivt beteende och DESSUTOM i ett mycket begränsat område... Låter inte så vidare värst lyckat :crazy:
 
jag håller med dig tassetass.
Jag har nu de här dagarna tagit det lugn -skjutit iväg honom från mig/krubban , han har haft öronen bakåt strukna ordentligt innan men nu är det bara en sur min. vi har jobbat lite för hand ute innan han får mat på kvällen och han börjar att lita på att jag ej är nåt monster. Jag tror absolut inte på att vara ilsken från början.
själv klart försvarar jag mig om nån häst attackerar mig, jag är noga att ha min "lilla sfär" runt mig-gäller alla hästar.
Nu vid morgonfodringen så backde han undan redan när jag öppnade dörren! lite avvaktande blick -och gick sen fram när jag släppte fram honom. Jag ska nu som nästa steg låta tjejen som han har sparkat mot få prova lite enkla övningar för han så kommer han nog att respektera henne också.
Men jag har på känn att det kan ta lite tid för honom att lita på alla.
 
Hej!

Jag hade i våras en inackodering som var precis som den hästen du beskriver. Han kunde nästan anfalla dig när du gav honom mat. Han hade bakåtstrukna öron, slog i boxväggen mm.
Ett stort råd jag vill ge dig är: Ta tid på dig, ge beröm - aldrig skäll, hästen är konstant osäker på sig själv, dig och hela sin omgivning. Hästen behöver lugn och trygghet. Är hästen dum eller tramsig bestraffa aldrig mer än med en bestämd röst, då hanmar man på botten igen och får börja om.
Jag är en sån hästmänniska att jag tror att allt går, så länge du tror på dig själv och din häst vet jag att med tid och tålamod klarar du det här.

Mvh Karolina

Ps. Jag finns om du vill rådfråga om någonting.

karro@ebrevet.nu
 
Du kan också prova att ge hästen pepparmynta eller ngn annat som lugnar magen.
Jag har fått intryck av att många hästar som är irriterade och sura vid fodring blir lugnare av att få en näve örter. Alltså en stressmage, katarr.
Men givetvis så har tidigare hantering en viss betydelse oxå... :)
 
Är det din häst? Om inte tycker jag inte att du behöver bry dig om ifall den är sur, så länge den inte hotar eller är farlig på något sätt. Många hästar föredrar att vara ifred när de äter, speciellt de som är osäkra. Låt det vara.
 
vad gör han när du ska ge honom maten?
du kanske ska hålla i maten när han ska f den?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 439
Senast: Görel
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 253
Senast: Shark
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: Curly
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp