Argsint häst vid fodring!

M

malört

Provar på detta forum istället.
Jag la denna tråd på NH men fick inga svar (jo, ett iofs)
Har ni några bra tips hur man skall förfara med en häst som är arsint vid fodring. Den får foder 4 ggr om dan, uträknad foderstat, motioneras regelbundet och är alltid snäll o trevlig annars. Hyfsat snäll när den får hö men när kraftfodret kommer in är han mycket argsint. Bruka inte försöka bry mig utan hänga dit krubban och sen stå kvar o smeka honom på halsen en stund. Han har bara varit i stallet ca 1 mån och jag tror mest att det är osäkerhet det beror på. Vill ha lite tips , ibland är man hemmablind ...
 
Fodrade en privathäst på ridskolan som småstegrade framför en när man skulle ge honom kraftfoder, men slutade så fort man sa: ''NEJ!'' åt honom, den här hästen var dock upphetsad över att få mat, det var ingen osäkerhet eller så
 
Först måste man ta reda på varför hästen gör som den gör.

Jag har haft turen att bara träffa på två stycken som varit riktigt överjävliga (träffat många fodersura hästar, men med de flesta har det räckt med en menande blick och nån oväntat manöver - lite dans eller sång - så kommer dom av sig och slutar sura). Den ena attackerade mig head on - han fick foderhinken i huvudet (inte min häst, hjälpte till i ett stall och ingen förvarnade mig, så jag traskade bara in och stängde dörren - dum ide...). Inte den bästa metoden, mer ett exempel på hur hemskt det KAN bli.

Den andra var min egen, som gjorde så för att han hade lärt sig att det gav honom maten FORT och han fick vara ifred. Jag ställde mig helt enkelt i boxen, med hinken i handen (lock är att föredra), och väntade. Så länge han surade så fick han ingen mat. Jag pratade, sjöng, skrattade och tjoade för att få en positiv reaktion ur honom. Så fort han tänkte positivt och öronen åkte fram - massor med beröm och så fick han maten.

Undan för undan så tog det kortare och kortare tid då han lärde sig att ju lugnare han tar det och ju gladare han är - desto fortare kommer maten, och idag kan vem som helst fodra honom utan tillstymmelse till sur min. Han ställer sig bara och tittar sött "under lugg" ;)

Med detta lär man hästen två saker:

1. TA DET LUGNT, världen går inte under av två minuters väntan.
2. Jag är inte otrevlig att ha i närheten - oavsett vad du gör så tänker jag bara finnas här tills du kommer på andra tankar. Inget bråk eller tjafs, bara gammalt hederligt tålamod.

Och en sak rent allmänt - spendera MASSOR med tid med honom i boxen. Sitt och läs, gör ingenting. Gör din närvaro till en helt naturlig och SKÖN sak - det har alla mycket förtjänt av, inte minst hästen.
 
Tycker det låter bra att du står kvar och smeker honom så att han märker att han inte lyckas skrämma bort dig från maten samt att han kanske kan börja förknippa fodringen med något trevligt. Vem vet vad han varit med om på sitt gamla ställe?

Får han hö innan han får kraftfoder? Det kan ju kanske lugna ner honom lite, så att han inte behöver kasta sig över kraftfodret?
 
Jag ska prova att försöka mysa med honom ett tag fram över,
Jag har märkt att han inte tycker om att man är i boxen o borstar- det känns som att han tycker att det är jobbigt att ha kontrollen övr var jag är medans han äter. När man har han i gången är han hur mysig o glad som helst.
Jag hade en 1 åring här förra året som gick till attack vid fodring men efter ett par gånger med stamp i golvet o morrningar så slutade han. Han testade nog bara gränserna den lilla hingsten.
Jag har iofs inte testat att inte ge honom mat förrän han ser glad ut-men det känns lite som att "varför skulle han bli glad när han aldrig får sin mat"
 
Här tycker jag faktiskt totalt tvärtom! När hästen väl fått maten ska den var IFRED och inte bli klappat och pysslad med!!

Min unghäst fick för sig att prova att skrämmas när han skulle få mat. Dock fångade jag upp det snabbt och tog många fodringar i rad (vi har kollektivstall). Det han snabbt fick lära sig då var att han inte fick maten förrän han spetsade öronen igen och backade undan från krubban så jag kom förbi. Så fort jag lagt i maten fick han vara ifred. Han övergav snabbt tanken på att se arg ut, även mot andra.

Om beteendet är befäst är det värre. Om hästen inte GÖR nånting utan bara ser arg ut, ignorera och ge hästen maten och låt den vara!
 
Det är ett vanligt betende,att hästar signalerar till andra att "håll er på avstånd"vid matdags.
Likaså att en hästar kan stå och klia varandra,och i samma ögonblick ägaren kommer, jaga bort de andra hästarna,som är lägre i rang.
Betendet är svårt att arbeta bort, men är sällan riktat mot människor.
Efter en tid ,speciellt när hästarna är vana vid varandra, brukar inte betendet vara så tydligt,då det inte behövs agera så kraftigt.
Jag tror, att du är på rätt spår når, du ignorerar det hela ,om du ser att det inte är riktat mot dig.
 
Hästen har bara varit här i ca 1 mån. och jag brukar roa mig med att kolla hästarna i hagen vid lunch höet.
Då är han hur trevlig som helt och även fast jag alltid lägger flera högar i hagen (tre hästar) så äter han alltid i samma hög som en annan häst sen går de vidare till nästa osv men till sist går de runt o dammsuger varv o en för sig.
Han har en gång sparkat åt en person som tillfälligt skött utfodringen utan att denna person gjort några häftiga rörelser eller betett sig konstigt. Jag var ej själv på plats men jag vet att denna person alltid är lugn o harmonisk med hästarna.Annars är det alltid jag som sköter utfodringen(eget stall).
 
Förstår ändå inte varför hästen skulle bli glad över att få se krubban men ändå inte få maten.... :confused:
 
Han behöver inte bli glad, utan visa att han respekterar att maten är min tills jag ger den till honom (lägger den i krubban). Att spetsa öronen är ett sätt att visa att han är vänligt inställd och väntar. Ser han glad ut direkt får han ju maten direkt, det kopplar hästarna snabbt.
 
Det är tydligen en häst som inte ser människan som något att respektera.
Något har blivit snett från början av utbildningen,inkonsekvens och velande kanske. :)
Bara att backa, och börja om med sk"ledarskapsövningar"tills hästen förstår att arten homosapines alltid står över flocken.
 
Eller "Varför ska jag ge dig din mat när du bara är sur?". Det handlar ju inte om att vara taskig, utan lära hästen hantera olika situationer. Den kanske inte alltid tycker det är jäääätteskoj, men så är det ibland. Jag tror personligen det är trevligare för en häst att bli fodrad när den är lugn i sinnet om än den vill ha mat NUUU, än att den vill ha mat NUU och dessutom stressar upp sig.
 
Vad står han bredvid för hästar? Min ena skötis är mycket om sig och kring sig vid fodringar, men han står bredvid hagens kung (min andra skötis), vilket är ett stressmoment om man är en mycket liten häst
 
Iofs har jag ingen erfarenhet av argsinta hästar just vid fodring, men däremot av "buffliga".
Det effektivaste är nog att helt enkelt inte ge dem något förrens de sköter sig...!!
En av hästarna kan ibland försöka knuffa hinken ur handen eller klämma sig fram, men jag brukar helt enkelt blockera vägen (står ju för krubban när jag vickar i maten) och inte ge något käk då. Säga "nu får du flytta dig" eller "backa" med bestämd röst - mer brukar inte behövas för att hon ska ställa sig bakom mig och vänta.

Det där med att stå kvar och klappa när hästen äter tycker jag inte låter som någon lysande idé. Ja självklart ska hästen acceptera ATT man gör det, men annars kan den väl få stå ifred i maten. :)
 
Kanske en dum fråga, men hur mycket är hästen i hagen om dagen och i vad för sorts hage? En del hästar kan ju bli mer otrevliga och stressade vid fodring om de står inne mycket. Bara en tanke :)
 
Var i stallet står hästen? Sådana här hästar kan må bra av att placeras i en hörnbox så att den inte har så många grannar att visa aggresivitet emot. Håller med Magdalena, låt hästen vara i fred när den äter. Boxen är hästens revir, borsta kan man göra i gången.
 
Ett litet recept från mig: ;)
Ta några djupa andetag och le..! (Då slappnar du av). Sträck på dig och håll hinken bakom ryggen när du går in i boxen. Peka (och titta) mellan frambenen på hästen när du går in till ett bestämt ställe i boxen där maten ska stå. Han ska då backa och ställa sig "på plats". Kasta inte dit hinken för att han ser sur ut. När han har backat på plats säger du "braaaaa..!!!" och ställer lugnt ner maten o ger honom en lugn smekning. Sen går du ut, lugnt o fint.
M a o - det går inte fortare att få maten för att man grinar illa. Men om man ställer sig där maten ska stå, så blir matte jätteglad! :D
Du skrev "mkt argsint - jag antar att du menar att han grinar illa mot dig. Är det så att han HUGGER efter dig eller vänder rumpan till el dyl - då får du lägga in två kilo NEEEJJJ...!!! och ilskna miner i receptet... Fortsätt därefter vid "peka..." :cool: :cool: :cool:
Lycka till!
 
Håller med Magdalena - låt hästen VARA när den fått sin mat.

Såklart ska det inte visas sura miner eller buffas/trängas/hota/attackera när man ska ge mat, men när den FÅTT maten så låte den vara ifred.

Jag kan fippla hur mycket som helst med mina när de äter, men jag låter bli det, de ska få äta ifred.

Däremot, jag vill inte se bakåtstrukna öron, höra sparkande i dörrar eller några andra negativa beteenden när jag kommer med maten.

Både mina och de två som inte är mina som står i stallet är dock lugna och trevliga vid fodring, och ställer sig förväntansfullt när jag börjar med fodertunnorna.

Förra unghästen fick dock för sig att hon skulel se ut som en orm vid fodring. Gjorde inget, backade undan etc men såg ut som en orm, slickade öron och skitsur. Även fast hon inte gjorde något, backade undan etc så ville jag mota olle i grind, så jag stod med krubban i boxen tills hon tog fram öronen och såg trevlig ut igen, då fick hon maten och fick äta ifred. Tog ungefär tre veckor så slutade hon se sur ut.

men, stå inte och klappa hästen när den äter, utan såfort det är öronen framåt och snäll och så, så ge den maten och lämna boxen.

Mina säger som sagt inte flaska om jag fipplar med dem när de äter, men jag ser ingen anledning att störe dme just då. Och hästar ÄR vaktiga med sin mat. Även fast de glatt delar hink i hagen t ex så står de ofta och äter med ett famben lyft etc. det är DERAS mat helt enkelt =)

och innan de fått maten är det MIN mat och jag vill inte se några negativa beteenden, men när de fått maten är det DERAS, och då får de vakta den bäst de vill. Sålänge jag i ett krisläge kan gå in och ta bort maten ser jag ingen anledning att vara där och joxa. Samma med hundarna, bara jag vet att jag KAN ta ifrån dem ben t ex, så försöker jag inte ens, det är deras ben och de får ha dem ifred.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 414
Senast: Görel
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 225
Senast: Shark
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Curly
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp