Bukefalos 28 år!

Argument emot avel?

Jozze

Trådstartare
En kollega vill avla på sin dalmatinertik. Jag trodde att jag hade pratat ur honom de funderingarna för en tid framöver åtminstone, när jag föreslog att han borde ställa ut tiken och eventuellt kanske mentaltesta innan han börjar planera att ta valpar. Men nu kom han till mig för ca en vecka sedan och bad mig om hjälp att hitta en hane till tikens nästa löp. Kravet? Att den inte bodde i ett visst område i Sthlm för därifrån kom ju hans hund :crazy: Han verkar inte veta att folk åker över halva landet för att köpa sina hundar och att eventuella släktingar till henne kan bo i det området lika gärna som i Skövde eller Kiruna.
Hur som helst behöver jag fler argument emot att han ska avla på henne - än åtminstone. Som sagt är hon inte utställd eller mentaltestad, han vet ingenting om föräldradjur eller kullsyskon då han och hans ex köpte hunden av valpköparna och inte uppfödaren vi ca 4 månaders ålder. Tiken är 3,5 år gammal.

Mina argument hittills har varit:
*risk för stor kull = mycket slitage hemma (killen tycker det är jobbigt att plocka upp skit efter sina två vuxna hundar...)
*ansvar gentemot valpar och valpköpare
*hunden har inga meriter what so ever

Hur ser ansvaret egentligen ut gentemot valpköparna? Har de laglig rätt att lämna tillbaka valpen inom en viss tid, eller är det någon slags kodex uppfödare kör med?

Fler argument eller förstärkningar till de jag redan tagit upp mottages tacksamt. Han vacklar just nu, men är nog inte helt övertygad än ;)
 
Sv: Argument emot avel?

Fler argument kan också vara att det kan ta tid att bli av med valparna....han kanske inte blir av med alla vid 8-10 veckor utan kanske får ha kvar någon eller ett par tills dom är 4 månader.....osäkert med köpare.

Det låter som om han behöver läsa på lite grann angående hunderiet.
Varför vill han ha valpar överhuvudtaget?
Är det bara för att ta valpar?Pengar?
Om han har en seriös tanke bakom så borde han ställa ut hunden först och ev. mentaltesta hunden.......

Hoppas det ordnar sig:)
 
Sv: Argument emot avel?

Ah, den punkten skulle stå med också för det har jag också sagt! :)

*Kanske blir fast med valpar som ingen vill köpa.

Varför valpar? Tja, det gamla vanliga: hans hund är ju så fin och snäll och söt och skulle vara underbar mot sina valpar som kommer bli lika trevliga som hon. Har aldrig träffat hans hund, så det kan jag ju inte uttala mig om, men den bilden har väl de flesta hundägare av sina älsklingar.
 
Sv: Argument emot avel?

Han bör göra hörseltest, HD-röntgen och ögonslysning för att ha en rimlig chans att sälja valparna. Naturligtvis borde både tiken & hanen vara mentalbeskrivna och extriörbedömda också. Det är inte lätt att sälja valpar ens efter välmeriterade och kärnfriska föräldrar, ofta blir det en eller ett par kvar längre än till 8 veckor.

Konsumentköplagen gäller i 3 år, vilket medför att man är ansvarig för dolda fel under den tiden. Det gäller även om man säljer blandrasvalpar eller bara tar en enda kull.
 
Sv: Argument emot avel?

Hur är det med hörseltesterna egentligen? Kan man regga en otestad dalmatinervalp i SKK? Hon är ju nämligen reggad, men det finns inga veterinärdata att tillgå på skk.se, och killen har inte så värst stor koll på vad hon har gjort för undersökningar.

Är ögonlysning något man gör inom alla raser innan avel? Eller är det ett måste bara för vissa raser, men bra att göra inom alla?
Samma sak med höft- och armbågsleder - bara rekomendation eller ett måste inom dalmatineruppfödningen?
 
Sv: Argument emot avel?

För att få förmedla sin kull via dalmatinersällskapet måste kullen registreras i SKK, föräldrarna måste vara HD-röntgade, BAER-testade (hörseltest), och ha minst ett andrapris utställning eller pris på bruks-, jakt-, lydnadsprov eller genomfört MH. Dessutom ska nya uppfödare ha kontakt med SDS avelsråd innan parning vid de två första kullarna.

Det här är en lägsta standard för rasen, men jag tycker att man även ska ögonlysa innan parning. Ärftliga ögonsjukdomar finns inom alla raser, och det är enkelt att åtminstone försäkra sig om att hundarna vid parningstillfället inte uppvisar symtom på sjukdom.

Så vitt jag vet registreras inte BAER-testets utfall på hunddata, men man får ju ett intyg. Valpar behöver inte testas för att få registreras, så har han inget intyg är tiken med största sannolikhet otestad.
 
Sv: Argument emot avel?

Tack för all info! :bow: Ska vidarebefordra även detta till kollegan! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 520
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 870
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Min mors Schäfertik fick nyligen tillbaka resultatet. E lyser klart och tydligt upp dataskärmen och det ser ut att bli liknande resultat...
2
Svar
22
· Visningar
4 852
Senast: Minna86
·
Hundavel & Ras Någon som är insatt i detta? Det finns väl 5 raser nu som detta testas på. Att det är ok att t.ex avla på en c-höftare om avelsindex...
Svar
7
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp