ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Alexandra_W

Trådstartare
Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win - win situation. Marken blev avbetad, grannen plogar åt oss.

Det är inget arrendeavtal utan ett löfte om lån tillsvidare, sålänge mamma (gårdsägare) inte behöver den. Just för att inte fastna i arrende och besittningsrätts/brukningsrätt/vad det nu heter, utan det har sedan dag ett varit klart att marken kan tas tillbaka när det är behov av den, och båda har accepterat det.

2001 flyttade jag hit, och vi fick tillbaka en del mark, den som egentligen saknade odlingsvärde. Det var lite diskussioner om när jag behövde utöka betet men gick ganska smärtfritt.

Sen så har jag för några år sen egentligen mest snällt tagit upp att jag skulle behöva mer mark för att kunna skifta ffa vinterhagar så den nuvarande får vila, och att jag om det passade grannen bättre, kunde 'ta' mark som var hans om det passade honom bättre. Det vann dock inget gehör, för han hade ju 'svårt med bete till korna'. Och mamma ville inte att jag skulle pressa, så jag avstod.

Det där med 'svårt med bete till korna' är ju en sanning med modifikation. För jo det har han, men bara för att han låter kossmubusarna gå ute till typ oktober, eller iaf så länge det någonsin går. Slutet av säsongen slås i princip all mark som går av igen, inklusive vägkanter etc, och han kör ut det slagna gräset direkt till korna. Det är ju kul att korna kan gå ute, men jag anser den där betesbristen är skapad. Och jag har ju inte en suck att erbjuda mina höstbete t ex, inte för jag ansett det är ett krav, men jag blir lite trött när det med ovan nämnda som realitet mumlas om 'dåligt med bete till korna'.

Bonden lyfter EU-stöd för vår mark också, eftersom han brukar den. Jag råkar veta att han lyfter stöd för marken jag brukar med, om det är i sin ordning eller ej vet jag inte, men jag vet att han har stöd på den då vi disuterade när det slogs ett år, och jag tyckte det var för tidigt att putsa det, och han konstaterade att han måste putsa innan datum XX pga stödregler.

Hursom, nu MÅSTE jag ha tillbaka mark i vår. Det finns inga alternativ. Förra vintern var ju en blöt, snöfattig historia och jag tvingades ha mina på betet för att ge dem en dräglig närmiljö. Betet tog stryk av det givetvis, och i år kom en sällan skådad ogräsexplosion. 40% av betet var egentligen oätliga ogräs.

Den här sk vintern blev ännu värre, och betet är söndertrampat bortom räddning. Utan mer mark till våren står jag helt utan bete i sommar.

Så här nu under vintern måste jag se till att på ett - helt trevligt och konfliktfritt vis - se till att bonden lämnar tillbaka mark som är vår.

Jag är beredd att ta den sämsta marken. Det är två åkrar bredvid varandra, som dessutom ligger tväravigt till för bonden då det är omringar av mina hagstängsel och han får ägna sig åt diverse avancerat trixande och omflyttande av hästar och grindöppnande för att ta sig dit. Jag vet inte om båda åkerplättarna är likadana, men den närmast stängslet har länge varit i spannmålsproduktion, men låg förra året i träda, och det växte bara kvickrot där, av 'misstag'. Bonden slet sitt hår och ägnade en försvarlig del av säsongen med att försöka ta kål på kvickroten genom att , plöja, gödsla (med min gödsel bla) harva, välta, så om och så vidare i all oändlighet. Iaf i höstas var det utan större framgång. Nu om man kikar så kommer det upp klöver, men frågan är om det är i minoritet eller ej. Det är iaf den marken jag siktat in mig på, dels för att han då inte förlorar någon direkt produktion, den är sämst, och den ligger avigast till för honom (men bra för mig). Det finns nackdelar för mig med den med, t ex saknar den skog, och den är såpass 'nyfixad' att det ju inte finns någon bärande grässvål.

Om/när jag fått tillbaka den så har han fortfarande ganska stor areal lånad mark kvar, som han har lätt direktacess till, som var prima betesvall tills för några år sedan då han plöjde upp och sådde om med spannmål. Vad han tänkt göra med den i vår vet jag inte, just nu är den plöjd. Den anslutar direkt tills hans övriga hagar/mark med, och han brukar varje år låta korna beta där.

Men hur lägger man fram det och med vilka argument, för att försöka få till en ömsesisig uppgörelse där alla har förståelse och känner sig nöjda, och det inte blir sas ett 'tvångsåtertagande'. Det kan ju sluta så ändå, men jag måste ju försöka.

Jag tror att en del av bondens inställning sitter i att han ser sina kor som nyttodjur (det är de väl rent tekniskt också, han & frun är dock pensionärer sen många år, och djuren är kvar mest för det är trivsamt, men ger ju en biinkomst iom de ungdjur som skickas till slakt varje höst, ca 4 - 5 stycken, de är av mjölkkoras förresten), och hästar det är väl trevliga djur, men det är ju ingen nytta med dem inte.. :smirk:
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Ja, du, jag förstår att det är lite knepigt eftersom man vill hålla sams. Men trots allt är det ju så att han har lånat er mark efter överenskommelse och bryter ju faktiskt avtalet genom att inte vilja lämna tillbaka mark när ni behöver den. Sedan undrar jag om han egentligen får odla vad han vill på er mark, tänker då på spannmålsproduktionen om han nu inte arrenderar marken på traditionellt sätt? Enligt min åsikt är det en snyltgäst som ni har på er mark. Han har inte rätt att ta ut brukarstöd på den mark som du brukar. Det brukarstödet ska du söka och få när det är du som brukar marken. Det är jag helt säker på. När det gäller arrende så är det arrendatorn som får brukarstödet. Hur det är när man lånar mark så är jag inte helt hundra men det känns inte rätt att han ska få låna gratis och dessutom ta emot stöd för annans mark. På det sättet tjänar han alla pengar på att ha bete gratis för korna + att han får brukarstöd för mark som inte är hans/ arrenderas av honom.

Jag kommer att hyra bete av grannen i sommar och jag kommer att få betala motsvarande summa mot vad grannen skulle få i ersättning för deras vallproduktion (dvs den eu-ersättning de annars skulle ha rätt till om det slagit vall på den plats jag kommer ha mina hästar). På det sättet förlorar min granne inte på att hyra ut marken till mig och det är också något jag finner mig i. Det är möjligt att grannen kommer att söka stöd för bete, men jag arrenderar ju inte utan hyr bara marken över sommaren så det är inget som jag ska lägga mig i.

Det jag menar är att det är du som ska ha ersättningen för den mark som hans kor betar på (den mark som ni äger då alltså) sedan vem som äger djuren och vem som putsar betet har inte med saken att göra.

Jag tycker faktiskt att det är lite taskigt av grannen att utnyttja er på det här sättet för att ni inte vill hamna i konflikt. Jag tycker nog att ni ska sätta er ner över en fika tillsammans med grannbonden och diskutera saken. Lägg för det första fram vad ni kommit överens om förut om att bonden kunde nyttja er mark så länge inte ni behövde den. Nu behöver ni den och då har inte han rätt att hålla på marken. Att hans kor inte har tillräckligt med bete innebär helt enkelt att han får lägga om sin produktion på sin egen mark så att han får till tillräckligt med bete så att det räcker till för korna. Annars får han som alla andra lantbrukare minska sin besättning eller tillskottsutfodra sina djur när betet tar slut.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Det är nog så att din bonde har ett stöd som man förbinder sig att hålla i fem år. Låter så när han hade ett "slå före dautm". Då blir det svårt och dyrt att bryta ett sådant avtal. Troligen så är det också fyra år kvar på det. För de flesta förnyades för en ny femårs period 2007.
Så om du ska har mark tillbaka undersök först vilka stöd som han får för vilken mark. Ta sedan tillbaka sådan som inte ligger på femårs avtal.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Jobbigt det där :(
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Nog för att man ska värna om sina bönder och speciellt när man har tjänser och gentjänster av varandra, men det här får mig att storkna!!!:devil:

Jag hade sagt som det var, jag behöver MIN mark.
Tycker inte att du ska vara fööör snäll heller, varför ska du ta den sämsta marken?!?!?

Och vad i helsike lyfter han bidrag för DIN MAR FÖR?!?!?!?!?!

Vet ej vilka arealer det handlar om man jag förstår det som att det är en del. Jag tror att det är lika mycket där skon klämmer för bonden. Det svider nog i hans plånbok!!
Och mark som du har utlånad har han ingen rätt att ta stöd på, det tillfaller dig ändå! Till och med om man säljer marken kan man behålla stödrättigheterna!

Jag hade stått på mig, helt klart, det finns gränser för snällhet också!
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Har han papper på att han "lånar" er mark?
Han kan väl inte få EUstöd för något han inte arrenderar?
Att han får ut EUstöd för marken du använder är väl omöjligt?

Behöver du din mark ska du säga till att du behöver den och återta den.

Lycka till!
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Det är nog så att din bonde har ett stöd som man förbinder sig att hålla i fem år. Låter så när han hade ett "slå före dautm". Då blir det svårt och dyrt att bryta ett sådant avtal. Troligen så är det också fyra år kvar på det. För de flesta förnyades för en ny femårs period 2007.
Så om du ska har mark tillbaka undersök först vilka stöd som han får för vilken mark. Ta sedan tillbaka sådan som inte ligger på femårs avtal.

Eftersom han fortfarande lyfter stöd för den mark som jag har haft sen 2001 (den som han har 'slå före' datum på), så antar jag att han kan/tänker göra lika för den jag vill/ska ha tillbaka?

Men ska kolla det, vad det ligger för stöd på de olika bitarna. Men en fråga, du verkar kunna. Är det stödmässigt skillnad på om hans kor eller mina hästar betar marken?

Jag har förståelse för femårsstöd och sånt, och ska försöka fixa det så lindrigt som möjligt för alla, fast ska jag vara riktigt, riktigt ärlig (och ja jag är rätt less att behöva 'böna och be' om egen mark faktiskt) så känns det som att han ju vet att jag har behov och önskemål om mer mark till hästarna, och om man då har ett avtal som löper tills markägaren vill/behöver ha tillbaka marken, då borde man väl ha en plan för stödet?

Jag har låtit bli att kräva marken sålänge den varit i spannmålsodling, men som sagt förra året ställde han om, hade jag vetat att han gjort det i våras hade jag tagit diskussionen då. Men blindAlex trodde det var spannmål som kom upp då med, först på hösten när det aldrig mognade som jag insåg att han ställt om :o Så jag vill ju göra det så lindrigt rent stödmässigt och ekonomiskt och så för honom med.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Har han papper på att han "lånar" er mark?
Han kan väl inte få EUstöd för något han inte arrenderar?
Att han får ut EUstöd för marken du använder är väl omöjligt?

Behöver du din mark ska du säga till att du behöver den och återta den.

Lycka till!

Inte vet jag vad han kan och inte kan, jag har inte kollat vad han lyfter stöd för i detalj. Men han har inget papper på lån/arrende. Utan ett muntligt löfte om att efter eget huvud få bruka marken, med reservation för att om mamma (som äger den, jag äger ingenting jag) behövde eller ville ha tillbaka marken så skulle hon kunna få det i princip från dag till annan. Det är dessutom, fortfarande muntligt, avtalat att OM gården ska säljas så ska den kunna säljas utan minsta arrende eller liknande, dvs med full mark som köparen fullt ut själv kan bruka.

Ang den marken jag brukar, så det är bara betet som är stödberättigat. Och jag har som sagt inte kollat, men första året här så kom han och ville slå, och jag tyckte det var för tidigt, och han förklarade att han måste slå innan datum XX (minns inte när) och att det hade med EU-stödet att göra. Sen har vi inte diskuterat saken mer, men han kommer varje år och konstaterar att 'nu är det dags att slå', jag tycker 'ta det så sent du kan' och han tycker att 'ja, senast datum XX måste jag slå, men då gör jag det den veckan'. Så jag ANTAR att han fortfarande lyfter stöd för betesmarken där hästarna går. Delen där hästarna går är en del av en stor åker, han har resten av delen. Vi äger hela. Och han lyfter ju garanterat stöd för den del han brukar.
Bonden plogar vår gård (rätt dåligt tycker jag men det är en annan femma), vilket är väldigt trevligt. Det är inte sagt att det är i utbyte mot marken, men det blir ju lite tjänster och gentjänster automatiskt. I övrigt så kör han ut min gödsel, det har han dock bara behövt göra en gång sen 2001, förra året. Men nu när jag har halm kommer det behöva göras en gång/år. Både det och plogningen är ju sådant jag kan göra själv, men det underlättar väldigt att ha det som det är. Därför jag gärna vill hitta en lösning där alla fortfarande är 'nöjda och glada'.

Plogningen, risken att 'förlora' den, samt grannsämjan är det som gjort att mamma tyckt att jag inte 'får bråka' om det tidigare, då mer mark skulle underlättat och optimerat (hagarna kan vila etc) men det gått att lösa utan mark. Nu är situationen iom de här mildvintrarna dock ohållbar, och det inser mamma med. Så måste jag bråka så blir det så, men jag slipper gärna. Liten by, tre hus. Grannarna umgås inte direkt, men grannsämjan är god och man hjälper varandra där det behövs (jag har jagat förrymda får åt ena bonden, han hjälpte till att regla stallet när jag flyttade hit, jag föser kossor åt bonden som lånar marken, han har hjälpt till att dra upp ett fastkört släp en gång etc)
 
Senast ändrad:
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Grannsämja måste väl vara ömsesidig?
varför ska ni vara snälla och tassa på tå för bonden?
Blir ni sura och ovän med grannen för att ni inte får tillbaka er mark?

Glöm inte att när ni fått tillbaka er mark att söka EUstöd för det NI använder så han inte plockar ut det.
EUstöd ska inte missbrukas.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Nog för att man ska värna om sina bönder och speciellt när man har tjänser och gentjänster av varandra, men det här får mig att storkna!!!:devil:

Jag hade sagt som det var, jag behöver MIN mark.
Tycker inte att du ska vara fööör snäll heller, varför ska du ta den sämsta marken?!?!?

Två anledningar. Dels räcker den bra för mig, jag behöver inte den bättre (som just nu är upplöjd med, men det hade varit lika ändå). Den sämre marken ligger i direkt anslutning till både betet och vinterhagen. Dessutom så som jag sa jag vill underlätta för honom med, och den sämre marken är krånglig för honom att ta sig till, den bättre delen kan han nå utan problem, dessutom gränsar den till resten av hans mark.

Visst skulle jag kunna kräva bästa marken, men när jag inte behöver den och han har större nytta av den än den andra, så varför 'konstra' för sakens skull?

Och vad i helsike lyfter han bidrag för DIN MAR FÖR?!?!?!?!?!


Säg det, det där lägger jag mig ärligt talat inte i. Varken om det är tillåtet eller ej (jag kan inte sånt där), och om det är tillåtet så har jag inga som helst problem med att han får bidrag för min mark. Är det inte tillåtet så är det ju hans business.


Vet ej vilka arealer det handlar om man jag förstår det som att det är en del. Jag tror att det är lika mycket där skon klämmer för bonden. Det svider nog i hans plånbok!!
Vet inte hur stora stöden är, dvs om det skulle vara kännbart i plånboken eller ej, men det är 5 hektar totalt han har, allt åkermark.

Och mark som du har utlånad har han ingen rätt att ta stöd på, det tillfaller dig ändå! Till och med om man säljer marken kan man behålla stödrättigheterna

JAG har inte rätt till ett öre i stöd, då skulle jag sett till att få SAM-stödet förra året, men i övrigt så har jag ju ingen rätt till stöd, och eftersom vi inte är SAM-ansluten eller vad man ska kalla det så finns ingen stödrätt alls. Den dag jag skaffar ngt annat än hästar däremot.


Jag hade stått på mig, helt klart, det finns gränser för snällhet också

Jodå, nu SKA marken tillbaka, det är inte diskuterbart. Men jag vill ju ändå så långt det går få till ett 'fredligt överlämnande'. Därav hur man bäst ska lägga fram det för att få honom att förstå och mer 'frivilligt' släppa marken. Men måste jag bråka så kommer det bli bråk. Och om jag så ska gå upp mitt i natten för att skotta mig ut till byvägen så får jag väl göra det då.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Grannsämja måste väl vara ömsesidig?
varför ska ni vara snälla och tassa på tå för bonden?
Blir ni sura och ovän med grannen för att ni inte får tillbaka er mark?

Glöm inte att när ni fått tillbaka er mark att söka EUstöd för det NI använder så han inte plockar ut det.
EUstöd ska inte missbrukas.

Har ju ingen rätt till EU stöd annat än genom det där SAM/gårsstödet. Som vi avstod förra året. Det skulle kosta mer än det smakade iom att man var tvungen att ta ut lantmäteriet och så. Det går ju dock att kolla upp igen när/om det blir mer mark. Hästarna ingår dock inte i lantbruksfastigheten, och som sagt innan gårdsstödet så fanns det inget stöd alls att hämta. (Med annat djurslag däremot hade det ju det)
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Ska man vara riktigt ärlig så ska han inte kunna få alla typer av stöd för marken utan att ha ett riktigt avtal på den. Stöden ska tillfalla brukaren heter det men det ska också finnas avtal som säger vem som är brukare. Misstänker att det är han som fått stödrätterna som gäller er mark vilket gör att ni inte får vissa stöd för den även om ni tar tillbaka marken. I det fallet kommer inte heller bonden att få stöden så då förlora alla på det.
De stöd som är fleråriga gör ingen skillnad på vilket djurslag som betar så kor eller häatar kvittar. Inte heller andra betesstöd gör det.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Sedan undrar jag om han egentligen får odla vad han vill på er mark, tänker då på spannmålsproduktionen om han nu inte arrenderar marken på traditionellt sätt? Enligt min åsikt är det en snyltgäst som ni har på er mark. Han har inte rätt att ta ut brukarstöd på den mark som du brukar. Det brukarstödet ska du söka och få när det är du som brukar marken. Det är jag helt säker på.

Finns det inget stöd för typ hålla markerna öppna/bete etc? Den del som jag har hästarnas bete på nu (och sen 2001) har nämligen förutom en liten snutt alltid varit ren betesmark, inte odlats spannmål på eller så? Däremot går mina hästar där nu och inte hans kossamubusar, och en snutt som tidigare brukades ihop med resten (den del som han fortf lånar och brukar) är rent bete.

Jag fattade det ang när han måste slå att det hade med just bete att göra, men kan ju fattat fel.

När det gäller arrende så är det arrendatorn som får brukarstödet. Hur det är när man lånar mark så är jag inte helt hundra men det känns inte rätt att han ska få låna gratis och dessutom ta emot stöd för annans mark. På det sättet tjänar han alla pengar på att ha bete gratis för korna + att han får brukarstöd för mark som inte är hans/ arrenderas av honom.

Mm, och det där såg ju mamma inte som minsta problem från början. Hon varken ville eller kunde ta hand om varken, och behövde den inte heller. Utan var ju glad och nöjd med att den inte försummades och växte igen, och fick plogat.

Och sålänge jag har den mark jag behöver så stör det mig faktiskt inte om han tjänar pengar på mark han lånar gratis. Däremot stör det mig att han har vår mark och jag har markbrist ja.


Det jag menar är att det är du som ska ha ersättningen för den mark som hans kor betar på (den mark som ni äger då alltså) sedan vem som äger djuren och vem som putsar betet har inte med saken att göra.

Men jag KAN väl inte ens få stöd för det?
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Ska man vara riktigt ärlig så ska han inte kunna få alla typer av stöd för marken utan att ha ett riktigt avtal på den. Stöden ska tillfalla brukaren heter det men det ska också finnas avtal som säger vem som är brukare. Misstänker att det är han som fått stödrätterna som gäller er mark vilket gör att ni inte får vissa stöd för den även om ni tar tillbaka marken. I det fallet kommer inte heller bonden att få stöden så då förlora alla på det.
De stöd som är fleråriga gör ingen skillnad på vilket djurslag som betar så kor eller häatar kvittar. Inte heller andra betesstöd gör det.

Okej, men då är det ju helt i sin ordning att han lyfter stöd för marken hästarna betar och betat sen 2001. Och då borde han ju kunna lyfta stöd för den mark som jag tar tillbaka och hästarna betar, om han fortfarande har kvar stödrätterna? För ja han har mest troligt stödrätterna. Han var och pratade med mamma i samband med gårsstödet, och vi valde ju att avstå att ansluta oss, och jag antar att han då fick dem? Jag är som sagt GRYMT dåligt insatt i hela stödhistorien. Det enda jag har koll på är om marken arrenderats eller ej, och vad som sas från början. (Iom att om det ligger ett arrende sitter jag ju i en rävsax, de där jäkla arrendena kan man ju inte sno tillbaka hur som helst om de bara löper på)
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Det spelar ingen roll vem som betar marken Kor, hästar, får eller kaniner;) för den delen bara den blir betad!
Jag tycker att du, din mamma och bonden bör ta en lång fika och diskutera hur det ska lösas så att alla blir nöjda.
Det är dock er mark och går det verkligen inte att lösa så får ju bonden bli sur. Din mamma gjorde ju klart från början att det gällde ett lån som ni kunde ta tillbaka när ni behövde.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Det är bara att förklara för honom att du vill ha er mark till hästarna och att du vill ju att dina djur ska ha det bra.

Jag har mark som bonden använt till sina kvigor innan jag flyttade hit (sept. -07 )men jag har förklarat att jag ska ha marken till hästarna på sommaren och han får rätta sig efter det.
Han får släppa kvigorna när JAG nyttjat marken till mina djur och accepterar han inte det blir han utan marken.
Jag kommer att ge förslag på att han får slå hö till mig och sedan ha kigorna gratis på sensommar o höst.

Vill han inte det så blir det inget alls.
Jag kommer att ta EUstöd för mina marker.

Jag har inte köpt detta för att bonden ska ha det.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Ett annat förslag!
Kan inte hästarna gå med korna?
Det har min tävlingshäst och shettis gjort, det gick hur bra som helst!
Detta är ju en lösning om ni inte vill bråka.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Ett annat förslag!
Kan inte hästarna gå med korna?
Det har min tävlingshäst och shettis gjort, det gick hur bra som helst!
Detta är ju en lösning om ni inte vill bråka.

Korna går på taggtråd tyvärr. Annars hade jag jättegärna gjort det, det är ju super ur parasitsynpunkt med.

Men jag har inte råd att ställa om alla stängsel, korna går ju på stooooora arealer, och både vår och hans mark samtidigt. Jag frågade första året om inte just hästarna och korna kunde sambeta, på den betesdel som är vår men han har. Men då gick ju hagen tydligen halvvägs till nästa kommun, och långt in på hans mark, och var bara kring vår mark de gick på ström, sen är det idel taggtråd. Och grannen ville inte 'stänga av' så de gick på bara vår mark ett tag, för vattnet ligger tydligen 1 km in i skogen. (kunde jag skulle jag ju tycka att 'jag fixar vattnet då?', men vår brunn skulle sina på en kvart av att förse korna med vatten.

Annars gillar jag sambete och är absolut öppen för den lösningen. Men inte på taggtråd.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

*KL*

Kollat mer med mamma och det finns som sagt inget arrendeavtal, jag dubbelcheckade. Det är dock så att säga fortsättningen på en 'tradition', tydligen plogade gubben på slutet (när de avvecklat korna, de som bodde här innan) åt tanten som bodde här, och lånade marken. Fanns inga skrivna arrendeavtal då heller.

När mamma köpte (sent 90-tal) så styckades en massa skog av, så det blev en 'ny fastighet' så det finns garanterat inga gamla arrendeavtal från 1700-kallt som ligger och spökar heller.

Grannen har stödrätterna för vår mark, det var det han var över och pratade om förra året.

Så, inget arrende, ett muntligt avtal om lån av marken samt om plogning, samt att han har stödrätterna.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Det här med eu-stöd är ju lite "krångligt" då det även handlar om spridningsrätt, viss % som ska ligga i träda samt "djurperhektar".. Så att förlora en viss del stöd eller bete kanske inte är den största anledningen utan han måste kanske lägga om sitt brukande av sina egna marker samt minska djurantalet.. dock kan du om det strular ge honom spridningsrätt på en del av dina marker som kanske kan behöva lite extra "krut".. Har jag iaf för mig.
En liten tanke bara...
Men självklart ska ni få tillgång till den mark ni vill ha!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 945
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 626
Senast: Lobelia
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 113
Senast: Heulwen
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 646
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp