Arkeologiska platser i Sverige som är värda att besöka

Stinaelin

Trådstartare
Jag är ju mycket intresserad av arkeologi, på hobbynivå. Läser och lyssnar allt jag kommer över, och älskar att besöka platser med fornlämningar och dyligt. Främst är det fornhistoria fram till medeltiden som intresserar mig, men allt innan låt säga 1800-talet pirrar.

Jag har besökt Björkö, Varnhem, och många hällristningar i Bohuslän, gravhögar mm, och givetvis historiska museer runtomkring i södra Sverige.

Nu vil jag ha era bästa tips på platser att besöka med fynd från forntiden fram till medeltiden. Helst med bra information runtomkring. Jag längtar så efter utgrävningen i Uppåkra, men jag får väl stilla mig några år.

Utgrävningen runt slussen, är den värd att besöka? Kan man ens det?
Gamla Uppsala, värt ett besök?


Så, vad är era bästa tips?
Jag är även intresserad av bra historiska böcker, gärna inlästa på Storytel, eller bra poddar.
 
Kommer du åt Göteborgshållet har du en hel del hällristningar, borgar (Bohus, Carlstens, Nya Älvsborg) man kan besöka, mm. Finns även replikor av byggnader från sten och bronsålder samt vikingatid/järnålder.
 
Jag är ju mycket intresserad av arkeologi, på hobbynivå. Läser och lyssnar allt jag kommer över, och älskar att besöka platser med fornlämningar och dyligt. Främst är det fornhistoria fram till medeltiden som intresserar mig, men allt innan låt säga 1800-talet pirrar.

Jag har besökt Björkö, Varnhem, och många hällristningar i Bohuslän, gravhögar mm, och givetvis historiska museer runtomkring i södra Sverige.

Nu vil jag ha era bästa tips på platser att besöka med fynd från forntiden fram till medeltiden. Helst med bra information runtomkring. Jag längtar så efter utgrävningen i Uppåkra, men jag får väl stilla mig några år.

Utgrävningen runt slussen, är den värd att besöka? Kan man ens det?
Gamla Uppsala, värt ett besök?


Så, vad är era bästa tips?
Jag är även intresserad av bra historiska böcker, gärna inlästa på Storytel, eller bra poddar.
Kungagraven i Kivik? Den är ingen kungagrav trots namnet och det finns hällristningar i graven, inte så vanligt.
 
Skulle du råka färdas längs E45 ovanför Vänersborg kan du stanna till vid Dalaborgs ruiner, för att nämna något mera okänt. Trevlig utflykt om man ändå har vägarna förbi.
 
Kommer du åt Göteborgshållet har du en hel del hällristningar, borgar (Bohus, Carlstens, Nya Älvsborg) man kan besöka, mm. Finns även replikor av byggnader från sten och bronsålder samt vikingatid/järnålder.
Tack! Var finns dessa replikor?
 
Jag bor i Gamla Uppsala, det är en fin miljö kring kyrkan och högarna så värt att se av den anledningen om inte annat. Är inte så insatt i ämnet men har förstått det som att högarna är bra större än många andra, annars är de väl som gravhögar är mest så att säga :D. Det finns ett museum där man kan se fynd från platsen vad jag förstått (men har aldrig varit in där själv).
 
Ekehagen utanför Falköping för sten/brons och Vikingavarianten finns i Älvängen strax utanför Göteborg
Jaha! Där har jag varit! Mycket trevligt ställe! Och sen var jag på Falköpings historiska museum och träffade Hallonflickan!
 
Historiska Museet i Lund ställer ut fynden från Uppåkra, om du inte redan visste det :)
Ja, har förstått det. Var på väg dit i september men livet kom emellan.
Tänkte mer på att själva platsen ska ju grävas ut under flera år, det kommer troligtvis bli massvis med fynd. Spännande!
 
Sandbyborg ligger definitivt på min lista! Eketorp har jag inte hört talas om. Tack!
Vet inte hur Sandbyborg ser ut nu, när jag var där pågick inga utgrävningar, man hade fyllt igen och det var mer som en vanlig äng. Dock var det speciellt att veta att det fanns massor under marken. För mig som är historiskt intresserad är det väldigt roligt att faktiskt ha varit där själv och jag följer intresserad allt som skrivs och visas.

Det var dock svårt att hitta rätt avtagsväg, man förstår ju att det inte skyltas om det för att man inte vill få dit plundrare.
 
Ja, har förstått det. Var på väg dit i september men livet kom emellan.
Tänkte mer på att själva platsen ska ju grävas ut under flera år, det kommer troligtvis bli massvis med fynd. Spännande!
Ja, det är väldigt kul! Samma museum hade en utställning om hästfolksfynden i Sösdala. Utställningen är stängd men kanske finns det något kring utgrävningsplatsen (vet ej). Var i alla fall väldigt intressant!
 
Anundshög i Västerås kanske är av intresse? Det finns hällristningar på olika platser i området också.

Birka är kanske lite turistigt men det kan ju vara intressant ändå.
 
Följer du Arkeologerna på Instagram? De berättar bl.a. om pågående utgrävningar och annat intressant. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp