Ärliga varningar vid rasval

Sv: Ärliga varningar vid rasval

Eller varför inte (de jag träffat)

VARGHUND "Tänk tänk, sitt, vad var nu sitt, JaH! Sitt!" *sätter sig lååångsamt*

Collie: Vissa individer kräver kakelgolvsträning från födseln för att någonsin möjligtvis eventuellt kunna sätta sin fot på ett kakelgolv (utan att släpas över det). :angel::D

(eller är det bara jag träffat såna?)

Westie, cairnterrier, norwichterrier och andra små terrierraser: De hundar man ser på bild i diverse rasböcker är trimmade av proffs. Pälsen ser inte ut så av sig själv.

Westie, cairnterrier, norwichterrier och andra små terrierraser: De hundar man ser på bild i diverse rasböcker är trimmade av proffs. Pälsen ser inte ut så av sig själv.

:confused: Förstår inte alls vad du menar :angel:

Fyran.jpg

Ser väl alltid ut så och kan väl aldrig någonsin vara samma som:

gallery_1473_16_52722.jpg

:confused:

I ärlighetens namn, så skiljer sig pälsskicket på bild 1 & bild 2 bara med 30 minuters ca plocktid ;)

Senast ändrad:

Mångårig erfarenhet + en genom åren finslipad teknik och finess i själva ryckandet ;)

Tillägg: Det var inte heller något större finlir i den plockningen. En vardagstrim bara. För utställning tar det 20-30 minuter längre tid.

Och då blir också resultatet ett annat.

Stromboli_3_2_vannas.jpg

Senast ändrad:

Ingen bra idé att ta betalt per timme om du trimmar någon annans hund, så snabbt som det gick ;)

Men ändå...:eek:

Det kan liksom ta 3 timmar att rycka en westie so i'm impressed! Nu är det iof enorm skillnad på pälsarna..men ändå :o

Det tar mig Inte 3 timmar att plocka en westie ;)

Tar längre tid än en aussie, eftersom det är en stramare och mer stylad plockning, men inte så lång tid som 3 timmar.

Ska vara om hunden är en riktig tovboll som aldrig blivit trimmad förut och om den flyger runt som en gummiboll på bordet då iofs, sådana tar ju av naturliga orsaker längre tid :crazy:

Och det tar minst tre timmar med en dvärgschnauzer för de som är snabba. För mig tar det 5 timmar. Man har helt klart valt fel trimras :p

Hur ligger jag till i tävlingen? Jag behöver helt klart lite pälsskötselsträning?! *flin*

Oj, alla "proffstrimmare" jag vet som trimmar ner en vanlig "hemmahund" 3-4 ggr/ år tar det iaf 3 timmar för.

Annat är det ju om man utställningsplockar, då tar man ju lite i pälsen hela tiden och kanske var 3.e vecka för att få den pälsen med flera flera lager och det går ju naturligtvis snabbare.

Skillnaden är nog att jag hela tiden, ända sedan jag gick min trimutbildning på stenålderna (jodå, jag är diplomaterad hundtrimmare också) jobbat för att vara noggrann och effektiv.
Gillar inte att sega på och ha dötid i trimningen. Det har gett resultat tydligen :rofl:

Sedan är det ju också så att trimraserna ffa de mindre terrierna alltid haft ett visst försprång i mina fingrar och det gör ju sitt till det med givetvis.

Trimmar dessutom dubbelsidigt med båda händerna samtidigt för det mesta.

Herregud människor har ni aldrig hört talas om klippmaskin? Går på nolltid :angel: Fast vi hade Eng springer spaniel, uppfödaren suckade lite bedrövat över min vinterklippta jakthund. :angel:

Och för att komma tillbaka till ärliga varningar
Om du ska köpa en eng springer spaniel så kan det vara bra att veta att svart-vita hanar dräller med vatten något fruktansvärt, badkaret är ett bra ställe att ha vattenskålen på.

Trefärgade ligger minst ett år efter i utvecklingen och då ligger Eng springer spaniel rätt långt efter andra normala hundar i vanliga fall... :angel:

Det är en jakthund, så även om man tävlar agility så går en hare före... Fast han var faktiskt inte ensam på den punkten... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka