Ärligt alla handlingsförlamade i Stockholm?

Masse

Trådstartare
Inget påhopp på folk som bor där men en liten undran.
Det är ju svårt med snö just nu och köra buss och bil i det här vädret är inte lätt. Det kanar och det saknas fäste. Hela nätet är översvämmat av filmklipp med bussar som sitter fast eller håller på att fastna i Stockholm med omnejd.
Dom klippen där bussen ännu inte sitter fast, du kan följa förloppet och även höra hur det pratas i bakgrunden som får mig att undra. Folk står alltså och tittar på utan att göra något annat än att filma och prata. När det helt uppenbart i början hade räckt med att om man hjälpts åt hade man fått iväg bussen genom att trycka på. Även passagerarna som är på bussen kunde hjälpt genom att gå bak i bussen och lägga mer tryck på den drivande bakaxeln. Men vad man kan se sitter dom bara där.
Hade detta hänt ute på landet och där varit så mycket folk hade man helt naturligt samarbetat och fått iväg bussen. Nu står folk bara där och väntar på att bussen ska kana mer och mer tills allt är blockerat.

Inget påhopp på folk som bor där men en liten undran.
Det är ju svårt med snö just nu och köra buss och bil i det här vädret är inte lätt. Det kanar och det saknas fäste. Hela nätet är översvämmat av filmklipp med bussar som sitter fast eller håller på att fastna i Stockholm med omnejd.
Dom klippen där bussen ännu inte sitter fast, du kan följa förloppet och även höra hur det pratas i bakgrunden som får mig att undra. Folk står alltså och tittar på utan att göra något annat än att filma och prata. När det helt uppenbart i början hade räckt med att om man hjälpts åt hade man fått iväg bussen genom att trycka på. Även passagerarna som är på bussen kunde hjälpt genom att gå bak i bussen och lägga mer tryck på den drivande bakaxeln. Men vad man kan se sitter dom bara där.
Hade detta hänt ute på landet och där varit så mycket folk hade man helt naturligt samarbetat och fått iväg bussen. Nu står folk bara där och väntar på att bussen ska kana mer och mer tills allt är blockerat.

Jag har inte mycket kunskap om stora fordon (eller att fastna i halka heller för den delen), alltså hade jag inte gjort någonting fören det efterfrågades. Det handlar alltså inte om en ovilja att hjälpa till, utan okunskap och osäkerhet kring vad som faktiskt är önskat och efterfrågat av passagerare och åskådare i stunden.

Hade du ställt dig och puttat bussen? @Masse
Givetvis om det hade hjälpt. Nu är det oftast så att det inte är så mycket folk där jag bor. Men jag och andra ställer upp när något händer. Det minsta man gör är att fråga om man kan hjälpa till.
Har själv gett draghjälp med min bil för hjälpa andra som inte kommer loss. Behövs ofta inte så mycket när det är i början innan allt blir blockerat med ett fordon över hela vägen.

Givetvis om det hade hjälpt. Nu är det oftast så att det inte är så mycket folk där jag bor. Men jag och andra ställer upp när något händer. Det minsta man gör är att fråga om man kan hjälpa till.
Har själv gett draghjälp med min bil för hjälpa andra som inte kommer loss. Behövs ofta inte så mycket när det är i början innan allt blir blockerat med ett fordon över hela vägen.
Så du har dragit loss en buss? Vad har du för bil, den låter som nåt man borde ha.

Tänker att det är skillnad mellan personbil och buss. Jag är inte säker på att man ens får putta en buss i reguljärtrafik (arbetsmiljöregler etc). Om en privatperson har problem med att komma loss med sin bil brukar folk hjälpa till.

Du har sett ett klipp på kanske 10-20 pers (vad vet jag, jag har inte sett det) och utifrån det klippet undrar du om alla 1,65 miljoner invånare är handlingsförlamade?

Troligtvis inte.
Egentligen inte bara från klippen vilket vid här laget är närmare ett femtiotal som dyker upp i flödet. Utan att jag har letat efter dom.
Har bott i Stockholm under ett tidigare snöoväder. Den gången ställdes bussarna in, tydligt angivet vid hållplatserna. Trots det stod folk kvar i busskurerna och väntade!?
Inte 1,6 miljoner men många.

I tidningen stog det om en epa som hade dragit loss en dubbeldäckare. Så helt omöjligt är det nog inte 😅
Med tanke på att en Epa väl kan vara vad som helst från en flertons lastbil till en traktor, tyvärr, eller helt vanlig gammal Volvo, så känns inte det som speciellt imponerande alls innan någon typ säger att det var en EPA Ferrarri eller ngt annat värdelöst lyx som drog loss den..

1767960774968.webp

Egentligen inte bara från klippen vilket vid här laget är närmare ett femtiotal som dyker upp i flödet. Utan att jag har letat efter dom.
Har bott i Stockholm under ett tidigare snöoväder. Den gången ställdes bussarna in, tydligt angivet vid hållplatserna. Trots det stod folk kvar i busskurerna och väntade!?
Inte 1,6 miljoner men många.
Jag är uppväxt i stockholm och har min släkt och familj där. Min upplevelse är att de är som alla andra varken mer eller mindre handlingsförlamade. Däremot så reser man mer kollektivt och har sämre tillgång till bil än där jag bor nu där bara skolbarn och seniorer åker kollektivt och alla andra har minst två bilar per hushåll.

Så du har dragit loss en buss? Vad har du för bil, den låter som nåt man borde ha.
Lite olika under åren. Ofta Volvo men Land Rover och Ford har också förekommit. Senast med en Duster som drog loss slaktbilen.
Det handlar inte om att dra loss om någon sitter riktigt fast i en driva eller i dike. Det handlar om det där lilla extra när hjulen på det drabbade fordonet inte får fäste i en backe eller modd. Det som i vissa fall lösts med lite grus eller halkmatta om det funnits

Lite olika under åren. Ofta Volvo men Land Rover och Ford har också förekommit. Senast med en Duster som drog loss slaktbilen.
Det handlar inte om att dra loss om någon sitter riktigt fast i en driva eller i dike. Det handlar om det där lilla extra när hjulen på det drabbade fordonet inte får fäste i en backe eller modd. Det som i vissa fall lösts med lite grus eller halkmatta om det funnits
Jag tänker att det är förenat med livsfara att ge sig ut i stockholmstrafiken och knuffa på en buss. Rätt stor skilland att stå på en lite landsväg någonstans och göra det samma.

I tidningen stog det om en epa som hade dragit loss en dubbeldäckare. Så helt omöjligt är det nog inte 😅
Var kan man läsa om det?

Men det handlade ju om bussar? Att dra loss en bil eller hjälpas åt att skjuta loss den, gör man inte det om man inte bor på landet menar du? Det lär du knappast ha belägg för.

Liknande trådar

• Bryta med ett syskon - någon med erfarenheter?
  • Vilddjuren och jag 1
  • Konflikt med föräldrar
  • Skulle behöva lite råd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Bukes bokcirkel nr 3