Armbågs- och höftledsröntgen

Kalaspinglan

Trådstartare
1500 kr + 250 kr i avgift till SKK fattigare (och totalt 900 kr dyrare än de prisuppgifter jag fick när jag bokade tiden) har jag nu i alla fall varit och röntgat min lilla plutt (eller plutt och plutt, 46 kg väger han enligt vågen hos veterinären) och nu har jag några frågor.

Veterinären sa att bilderna såg jättebra ut, men att han inte kunde säga om det var A eller B. Båda är godkända om jag nu vill använda honom i avel, men vad är skillnaden? Vad ger B och inte A?!!
 
Sv: Armbågs- och höftledsröntgen

A =Normala höftleder (= dåvarande ua)
- Hundar med normalt utvecklade höftleder får diagnosen "A", tillägget "utmärkta höftleder" får de hundar som har speciellt välutvecklade och fasta höftleder jämfört med övriga inom rasen.

B =Nästan normala höftleder (=dåvarande ua)
- Hundar med nästan normalt utvecklade höftleder får diagnosen "B".

C =Höftleder lindrig dysplasi (=dåvarande grad I)
- Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan.

D =Höftleder måttlig dysplasi (=dåvarande grad II)
- Är en måttlig dysplasi, höftleds hålan är märkbart grund. Ledhuvudet passar in dåligt och går lätt att skjuta ur läge.

E =Höftleder kraftig dysplasi (=dåvarande grad III och IV)
- Är en kraftig dysplasi, ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant. Luxation menas då höftledshuvudet ligger helt utanför ledhålan. Ledhålan är mycket grund.
 
Senast ändrad:
Sv: Armbågs- och höftledsröntgen

Har du någon erfarenhet av hundar med E (Eller treor) på höfterna?

Jag hade en Schäfer med det, som avlivades ca 2 v efter röntgen och dom väldigt dåliga framtidsutsikterna som veterinären gav oss..
 
Sv: Armbågs- och höftledsröntgen

Nej. Jag har endast haft UA-höfter på mina hundar, men jag kan tänka mig att en E-höft är förenligt med en avsevärd smärta för hunden i många lägen.
 
Sv: Armbågs- och höftledsröntgen

Ja, det var därför han avlivades. Prognosen löd; "Med mycket muskulatur, att han hålls smal och eventuellt får hjälp med mediciner i framtiden så kanske han håller som en sällskapshund."

Hunden ifråga var som sagt en Schäfer, 1 år gammal och blivande tjänstehund samt tävlingshund. Mycket motor, mycket energi..
Han fick en mysig kväll hemma där vi sade hejdå, och morgonen efter så fick han somna in.
 
Sv: Armbågs- och höftledsröntgen

Bebben skrev:
Har du någon erfarenhet av hundar med E (Eller treor) på höfterna?

Jag hade en Schäfer med det, som avlivades ca 2 v efter röntgen och dom väldigt dåliga framtidsutsikterna som veterinären gav oss..

Vet om en ridgebacktik med E på höfterna. Känner inte ägaren personligeln men vet att hunden lever och mår bra (antar och hoppas jag) och är idag 7 år gammal (född -99).
 
Sv: Armbågs- och höftledsröntgen

Oj, jag har aldrig hört om en med E innan som blivit så gammal! D vet jag om flera stycken, som även hållt som lite mer än bara sällskap också. Fast dom har visserligen fått lugna ner sig ganska rejält på ålderns höst..

Min Schäfer var aldrig halt eller liknande, men enormt stressad. Kan ju förstås aldrig veta med säkerhet om det var pga smärta eller helt enkelt för mycket energi bara..
 

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 661
Senast: Masse
·
L
Övr. Hund Min tik parades för snart 7 veckor sedan. hennes 1:a kull & min med:) Bokade tid hos vet för att kolla så att hon var OK samt för att...
Svar
16
· Visningar
8 053
Senast: liten_ann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp