Arrangera lotteri -har någon erfarenhet av det?

Skjøldur

Trådstartare
Här på bygden finns en ganska stor läger, kurs o konferansgård som går dåligt pga coronan. Den drivs av en förening och uppfyller kraven för att få lotteritillstånd. Jag har fått tillåtelse av chefen där att arrangera ett lotteri. Jag har tänkt att vinsterna ska bestå av presentkort. Dels presentkort som på sånt som gården kan erbjuda. Och då tänker jag är det är bättre med ett presentkort värt till ex 400 kr som kan användas till det vinnaren helst vill ha på gården än att det står till ex stuga en natt, kanotpaket ett dygn eller så. Då kan ju de 400 också användas till delbetalning. Men har också tänkt köpa presentkort i några av bygdens butiker. Gärna butiker som går dåligt pga coronan. Jag har tänkt att ca 10 av gårdens vänner ska få hjälpa till att sälja lotter. Men hur har andra gjort med betalningen? Öppnat ett speciellt lotterikonto? Vilken slags lotter är bäst och vart beställer man dom? Jag vet att vinsterna måste uppgå till en viss andel av lotterieriets värde. Men låt säga att en butik är generös och säger att "ni får 25 % rabatt på presentkorten". Om då presentkortet är på 100 och vi betalt 75, vad är det då som räknas?! För övrigt, vad bör jag tänka på?
 
Vinsterna bör väl uppgå till halva lotterisumman?

Man räknar vinstens värde.Om någon har skänkt en vinst så är det vinstvärdet som gäller, inte noll. Jag har skänkt böcker och konst till lotterier. Det upptas till "marknadsvärdet"

När jag säljer lotter har jag använt swish till mig själv som sedan redovisas till min förening.
 
Tänk på att presentkort kan bli värdelösa om företaget går i konkurs. Då står lotterivinnarna där med ett värdelöst presentkort.
 
Vilken slags lotter är bäst och vart beställer man dom?
Lite beror på hur många lotter lotteriet ska bestå av?

Det beror jiu på vinstvärdena också. Om det är vinster för säg 10.000 så måste lotteriet vara på 20.000 och lotter får inte vara för dyra. Folk köper inte dyra lotter.

Det finns färdiga lotterier att köpa. (t.ex. https://www.lundgrens.com/produkter/kategorier/lotter-lotterier ) Bokhandlare säljer lottringar om 100 elelr 200. Man kan också trycka upp tex snygga numrerade vykort.

De lotterier jag varit inblandad i är enklare, på 100 - 500 lotter. Då har det enklaste varit att skriva ut lottlistor. Dvs numrerade listor man skriver namn och telefonnummer på.

Föreningen måste utse en lotterikontrollant och bestämma när dragning ska ske och hur vinnarna meddelas.
 
Lite beror på hur många lotter lotteriet ska bestå av?

Det beror jiu på vinstvärdena också. Om det är vinster för säg 10.000 så måste lotteriet vara på 20.000 och lotter får inte vara för dyra. Folk köper inte dyra lotter.

Det finns färdiga lotterier att köpa. (t.ex. https://www.lundgrens.com/produkter/kategorier/lotter-lotterier ) Bokhandlare säljer lottringar om 100 elelr 200. Man kan också trycka upp tex snygga numrerade vykort.

De lotterier jag varit inblandad i är enklare, på 100 - 500 lotter. Då har det enklaste varit att skriva ut lottlistor. Dvs numrerade listor man skriver namn och telefonnummer på.

Föreningen måste utse en lotterikontrollant och bestämma när dragning ska ske och hur vinnarna meddelas.

Ska man ha dragning senare än få reda på att man vunnit på plats ska alla lotter som säljs ha föreningens adress, ansvarigs namn och telefonnummer, serienummer, och lottdragningsdatum och var man kan se om man vunnit osv. Något de som säljer lotter inte berättar, (även fast vi frågade) så åkte vi dit på det trots att vi hade dragning samma dag.

Vet inte hur kontrollerna på myndiga sker nu, du kan ju exempelvis inte köpa triss eller spela på hästar utan att visa ID. Men det kan man fråga sin lokala kontrollant.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp